کد خبر: ۱۳۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
وقتی فضای مجازی سبب خیر می شود:

گزارش شیرازه از گُل کردن یک پویش در شبکه های اجتماعی /#پناه_هم_باشیم، محور وحدت گروه های مردمی در یاری رساندن به نیازمندان

پویش #پناه_هم_باشیم توسط تعدادی از گروه های مردمی برای یاری رساندن به نیازمندان برنامه ریزی شده و به واسطه شبکه های اجتماعی در حال گسترش و پخش است.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، متاسفانه در اواخر سال جاری شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور عزیزمان بودیم و این پدیده ناخوشایند نه تنها در سطح کشور، بلکه در جهان نیز گسترش پیدا کرده و امیدواریم هرچه زودتر ریشه‌کن شود.

علیرغم شیوع کرونا، عید امسال به واسطه حضور خودجوش مردم برای ارائه کمک های مردمی و دغدغه ای که برای دستگیری از اقشار آسیب پذیر جامعه دارند، دیدنی تر و پررنگ تر از سال های قبل بود.

شاید شهر خلوت بود، اما قطعا عید امسال پررنگ‌تر از سال‌های قبل برگزار شد و حضور خودجوش مردم و دغدغه ای که برای دستگیری از اقشار آسیب پذیر جامعه داشتند، گواه این امر است و نشان از استقبال گرم از نوروز باستانی دارد. نوروز جز شاد کردن دل یک انسان نمی تواند باشد. عید یعنی یار و یاور هم بودن و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که همدل و همراه باشیم.

مهربان بودن و مهربانی کردن کار سختی نیست می تواند یک لبخند محبت آمیز بر روی لب باشد و یا کمک های نقدی و غیر نقدی به  نیازمندان؛ و چه بهتر که این کمک ها و مهرورزی ها نه در جهت دل سوزی و بلکه در جهت رضای خدا باشد.

 از دیدگاه اسلام، مهربانی و محبت ورزیدن، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و بدون مهربانی، نظام اجتماع بشری، سرد و بی روح و زیبایی های زندگی به کام انسان تلخ و بی معناست. کار خیر و مهرورزی کردن را کوچک نشمارید و دست کم نگیرید، همه ما به مهربانی و دعای خیر یکدیگر نیاز داریم حتی در آیه ۱۱۰سوره بقره درباره کار خیر و اهمیت آن آمده است: «و اقیموا الصّلاه و آتوا الزکاه و ما تقدّموا لأنفسکم من خیر تجدوه عند اللّه انّ اللّه بما تعملون بصیر».
نماز را بر پا دارید و زکات بدهید و بدانید که هرچه از کار خیر برای خود پیش می فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت و به تحقیق خداوند به همه کارهای شما آگاه است.
 
 در هرزمان، از گذشته تا به حال و بویژه در این ایام کرونایی در گوشه و کنار محل زندگی خود شاهدیم که عده ای توانمند دستان ناتوانی را به مهر در دستان خود می فشارند و سعی می کنند تا مشکلی از مشکلات نیازمندان را رفع کنند.

شاید بتوان گفت موج و گسترش این نوع مهربانی کردن ها با «دیوار مهربانی» شیراز تبلور یافت. نخستین بار که جوانان شیرازی با خوش ذوقی دیوارمهربانی را در خیابان خلیلی راه اندازی کردند، شاید هیچ کس باور نمی کرد تب و تاب این جنبش مردمی سراسر ایران را درنوردد و به مرور این حرکت خداپسندانه اجتماعی در کشورهای همسایه هم الگوبرداری شود.

و حالا در دورانی که یک ویروس کوچک باعث شده چرخ های بزرگ اقتصاد از حرکت بایستند این کمک های بی دریغ بیش از گذشته به چشم می خورد از تولید ماسک توسط گروههای جهادی و خرید کردن برای سالمندان گرفته تا بخشش اجاره، کمکهای نقدی و تهیه مواد بهداشتی و غذایی که دل های بسیاری را شاد می کند.

حضور مثبت شبکه های اجتماعی
اما آنچه این روزها بیش از پیش باعث فراگیرتر شدن اخبار شده، گسترش شبکه های اجتماعی است که کارهای خیر برخی مردم را به دید عموم می رساند. از وات ساپ و اینستاگرام گرفته تا دیگر شبکه های اجتماعی که با هدف کمک به نیازمندان باعث ایجاد پویش هایی شده است.

نیکی کردن، مهرورزی و دستگیری مختص مکان و یا یک عده خاص نیست. پویش بزرگ و همگانی #پناه_هم_باشیم  یکی از این مهربانی هایی است که در این ایام در حال اتفاق افتادن است. 

 در راستای تحقق اهداف پویش بزرگ #پناه_هم_باشیم تعداد زیادی تشکل مذهبی و فرهنگی در سطح کشور و استان فعالیت دارند و کمک های جمع آوری شده توسط آنها در بخش‌های مختلف کمک به قشر آسیب پذیر، کمک  به پرداخت اجاره و یا بخشش در اجاره بها منازل و مغازه ها با تشویق صاحبان منزل و مغازه به بخشش، فرصت جهت پرداخت اقساط وامها و چک ها یا کمک به پرداخت بدهی افراد، تهیه اقلام معیشتی و توزیع بین نیازمندان، پرداخت وام های قرض الحسنه و بلاعوض به خانواده های نیازمند، هزینه می‌شود.

پویش #پناه_هم_باشیم که توسط تعدادی از گروه های مردمی برنامه ریزی شده و به واسطه شبکه های اجتماعی در حال گسترش و پخش است، اساس این پویش بر این است که تمام مراکز و گروه های مردمی اعم از NGOها، پایگاه های بسیج، گروههای جهادی، هیئات، امنای مساجد، روحانیون و مبلغین در کنار هم برای دریافت کمک‌های مردمی، آمادگی خود را اعلام کنند.

شناسایی محرومین خصوصاً افرادی که در این ایام شغل خود را از دست داده اند و تهیه بسته حمایتی برای آنها از دیگر اهداف این پویش است که در این شرایط بر تعدادشان افزوده شده و افراد تحت پویش نهادهای حمایتی یا دستفروشانی که فاقد شغل ثابت بودند و به دلیل مشکلات ناشی از کرونا همان حداقل فروش را هم از دست داده اند.

با توجه به شرایط خاص کشور و بیکار شدن عده ای از مردم و ایجاد مشکلات معیشتی و اقتصادی برای آنها لازم است گروههای و افراد مختلف از جمله؛ گروههای جهادی، موکبها، مساجد، هیئتها، متمکنین، پایگاههای بسیج، اصناف، معتمدین قدمهایی را در راستای کمک به این اقشار آسیب دیده بردارند. 

هنرمندان وارد می شوند...
عرصه هنر نیز از این کمک ها و اقدامات خیرانه بی نصیب نمانده است و هنرمندان با طراحی پوسترهایی در حمایت از این پویش دین خود را ادا کرده اند در زیر نمون ه هایی از این پوسترها را مشاهده می کنید:

گزارش شیرازه از گل کردن یک پویش در شبکه های اجتماعی

گزارش شیرازه از گل کردن یک پویش در شبکه های اجتماعی
نظرات بینندگان