کد خبر: ۱۳۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
بسته ویژه خبری؛

نقطه پاک در کشور نداریم / قالیباف رئیس در سایه و میرسلیم رئیس مجلس می‌شود / روایت صادق زیباکلام از تصمیم دشوار روحانی

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: خنثی شدن تلاش آمریکا برای توقیف وجوه بانک مرکزی ایران / قالیباف رئیس در سایه و میرسلیم رئیس مجلس می‌شود / تاجرنیا: مجلس یازدهم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ ایران می‌شود و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
نقطه پاک در کشور نداریم / قالیباف رئیس در سایه و میرسلیم رئیس مجلس می‌شود / روایت صادق زیباکلام از تصمیم دشوار روحانی
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

 حضور فعال 74 هزار بسیجی فارس در حوزه تامین سلامت مردم

سردار سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه فجر ضمن بازدید از واحدهای تولید محصولات بهداشتی و درمانی از زحمات گروه های جهادی و بسیجیان در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا تجلیل کرد.
سردار غیاثی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (علیه السلام) سپاه فجر اقدامات موثری در راستای پیشگیری و درمان کرونا در استان فارس داشته است، گفت: با فعال شدن 3 هزار و سیصد پایگاه مقاومت بسیج در سطح محلات تاکنون بیش از 74 هزار نفر بسیجی بصورت فعال در فرآیند آموزش و آگاهسازی جامعه، رفع آلودگی و ضدعفونی اماکن و معابر شهرها، غربالگری افراد و تولید و توزیع محصولات بهداشتی مورد نیاز بکارگیری شده اند. وی با بیان اینکه درمانگاه بقیه ا... (عج) سپاه بعنوان یکی از 6 مرکز پایش بیماری کرونا در شیراز در حال فعالیت است، گفت: بسیج جامعه پزشکی بعنوان قشر تخصصی حوزه سلامت در قالب انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی اقدام به تشکیل تیم های مراقبت پزشکی کرده و بیش از 775 نفر از اعضای این قشر برای حضور در عرصه مقابله با بیماری کرونا اعلام آمادگی کرده اند. وی با تقدیر از تلاش های کادر بهداشت و درمان استان فارس، خاطرنشان کرد: 10 درمانگاه بسیج استان فارس برای کمک به مقابله با بیماری کرونا آمادگی دارند و همچنین پیش بینی های لازم برای ایجاد 9 نقاهتگاه در صورت نیاز انجام شده است.

 
روایت صادق زیباکلام از تصمیم دشوار روحانی

آیا حسن روحانی به دنبال استفاده از بستر کرونا برای کاهش تحریم هاست؟

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی: ممکن است چنین عقیده‌ای در پس ذهن آقای روحانی و برخی مقامات دولتی باشد. اما لغو تحریم از طریق کرونا از اهمیت درجه دوم و یا سوم برای آقای روحانی برخوردار است. دلیل مهمتر روحانی که باعث می‌شود او قرنطینه و مقررات سفت و سخت برای کرونا وضع نکند و دستور آغاز فعالیت کسب و کار‌ها را دهد، مسائل قرص و محکم اقتصادی است. روحانی انتخاب بسیار سختی دارد. راه اول این است که قرنطینه سفت و سخت را تحمل کنند و در نتیجه هزینه‌های اقتصادی هنگفتی برای کشور ببار بیاید. در حالی که ایران تحریم است و کسری بودجه سنگینی هم وجود دارد. با قرنطینه دست کم هفت میلیون از کار بیکار می‌شوند و معیشت آن‌ها و خانواده هایشان به خطر می‌افتد. روحانی انتخاب کرده است که چرخ اقتصاد نخوابد و معیشت بخش وسیعی از مردم کمتر به خطر بیفتد. البته این تصمیم فقط متعلق به روحانی نیست و احتمالا در مجموعه نظام نیز بسیاری از مقامات با این تصمیم همراهی دارند، هر چند ممکن است برخی هم مخالف باشند. دولت از صندوق ذخیره ارزی برای کرونا برداشت می‌کند، معنای این اقدام آن است که پولی وجود ندارد. هنوز قرنطینه‌ای اجرا نشده کفگیر دولت به ته دیگ خورده است. /فرارو

طنین "یا مهدی ادرکنی" در شب نیمه‌شعبان/ مردم جشن را در منازل برگزار کنند
در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و ممنوعیت تردد مردم در اماکن مقدسه، مراسم نیمه شعبان امسال متفاوت از سال‌های دیگر است، امسال جشن‌‌های نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران و سایر اماکن متبرکه و مقدسه برگزار نمی‌شود و مردم باید به‌صورت مجازی این جشن‌ها را از طریق فضای مجازی دنبال کنند و درواقع امسال بیشترین حضور دل‌ها را شاهد خواهیم بود.

میرسلیم: برخی مثل ناپلئون به حزب نگاه می‌کنند

سید مصطفی میرسلیم با تاکید بر اینکه در مردم سالاری، حزب جایگاه بسیار مهمی دارد، زیرا سرنوشت کشور به دست مردم است و مردم به کمک نمایندگانشان این وظیفۀ اساسی را انجام می‌دهند، گفت: در کشور ما افرادی ذاتا با تشکیلات مخالفند، زیرا در تشکیلات باید خود را منطبق با آرا جمع کنند و آنها چون خود را در مقام ریاست و فرماندهی می‌بینند. این ویژگی را برنمی تابند و سریع متمایل به خودکامگی می‌شوند و برای کشور فاجعه می‌آفرینند، برای آن‌ها حزب یعنی خودشان به علاوۀ عده‌ای پادو! مانند ناپلئون که می‌گفت: قانون منم! عقب ماندگی ما و تأسف مردم و بی اعتمادی آن‌ها به همین خودکامگی‌ها و کیش شخصیت رؤسا برمی گردد.

عزیزان هنرمند تلاش کنند حضور در فضای مجازی را تقویت کنند

 نماینده ولی فقیه در استان فارس به مناسبت آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی پیامی خطاب به هنرمندان صادر کرد. در قسمتی از این پیام آمده است:
 ما در روزگاری قرار داریم که هنر باید در رسانه و در ارتباط با رسانه بیشتر قرار بگیرد فعالیت در رسانه و تولید محتوای های رسانه‌ای هم یک کار هنری است که باید بر روی آن تلاش شود.  مقام معظم رهبری امسال نیز فرمودند قوت در فضای مجازی را ملاک قدرتمندی کشور می‌دانیم، اگر این‌گونه است هنرمندان مانند رزمندگان و گروه‌های پزشکی که اکنون در میدان هستند، باید عرصه نبرد خود را به‌خوبی بشناسند، در این دوره قرنطینه‌ای که پیش‌آمده و محدودیت اجتماعی وجود دارد، عزیزان هنرمند تلاش کنند حضور در فضای مجازی را تقویت کنند و تجربه کنند، چراکه بسیاری از هنرمندان  یک جهانی هستند اما در گوشه‌ای نشسته‌اند، این‌ها باید خود را در عرصه فضای مجازی عرضه کنند و میدان‌داری کنند، عزیزانی که در این زمینه تخصصی دارند تلاش کنند.

جزئیات بازداشت شهردار و چند مدیر شهری پردیس

فرماندار شهرستان پردیس درباره بازداشت شهردار و چند تن از مدیران شهری این شهرستان توضیحاتی داد. عبدالعظیم رضایی فرماندار شهرستان پردیس با اشاره به وجود اخباری مبنی بر بازداشت شهردار پردیس، اظهار کرد: تخلفات مالی رخ داده مربوط به چند سال گذشته است و "کوروش گلریز" شهردار پردیس و تعدادی از کارکنان شهرداری با پیگیری دستگاه قضایی بازداشت شدند. رضایی تصریح کرد: این پرونده مربوط به زمان معاونت شهردار فعلی پردیس است و تمام کسانی که در آن زمان مسئولیت داشتند به مرور احضار و برخی از آن‌ها بازداشت شدند. وی افزود: در رسیدگی به پرونده تخلف مالی شهرداری پردیس تاکنون حدود ۱۰ تن از کارکنان این شهرداری بازداشت و در مرحله اخذ توضیحات و انجام تحقیقات قضایی قرار گرفته‌اند. فرماندار شهرستان پردیس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ تن از مدیران شهری این شهرستان بازداشت هستند که یک نفر از آن‌ها شهردار شهرستان پردیس است.

سوئد ادعای ترامپ را تکذیب کرد

«آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه گفت: سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره اقدامات استکهلم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا کاملاً غلط هستند. به نوشته «رویترز»، لینده در مصاحبه‌ای گفت: «ما به هیچ عنوان راهبردی با هدف ایجاد ایمنی جمعی نداریم. اما از سوی دیگر قرنطینه کامل را نیز اجرایی نکرده‌ایم». «ایمنی جمعی» که پیش‌تر انگلیس تلاش می‌کرد از آن برای کنترل شیوع ویروس کرونا استفاده کند روشی است که طی آن بیماران در قرنطینه نگهداری می‌شوند، اما سایر افراد جامعه رها می‌شوند تا با ابتلای افراد زیادی از جمعیت به بیماری، در برابر آن مقاومت ایجاد شود. لینده افزود، سوئد اقدامات مهمی در خصوص قرنطینه افراد کهنسال و برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت آنلاین انجام داده است. او در ادامه گفت: «این گونه نیست که برخی کشور‌ها گمان می‌کنند ما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم. ما هر کاری که به نفع سوئد باشد انجام می‌دهیم». ترامپ روز سه‌شنبه در جمع رسانه‌ها گفته بود: «آن‌ها (منتقدان) سوئد را مثال می‌زنند، ولی سوئد به شدت [از کووید-۱۹] آسیب دیده است.»

 افزایش مبتلایان کرونا ویروس به یک هزار و ۵۲۷ نفر در استان فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از افزایش مبتلایان کرونا به یک هزار و ۵۲۷ نفر در استان فارس خبر داد. به گزارش شیرازه، عبدالرسول همتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با افزوده شدن ۱۱۹ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس، آمار کنونی استان فارس به یک هزار و ۵۲۷ نفر رسیده است. وی افزود: ۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به علت ابتلا به کروناویروس فوت کردند که با این ۲ مورد جدید فوتی، تاکنون ۴۲ نفر در استان جان خود را از دست دادند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: هم اکنون ۶۸۰ نفر از مبتلایان نیز به علت دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و ۴۳۷ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

تمرینات مخفی پرسپولیسی‌ها

بازیکنان پرسپولیس در اقدامی غیرحرفه‌ای تمرینات اختصاصی خود را به صورت مشترک در روز‌های قرنطینه در محل استادیوم شهید کاظمی دنبال می‌کنند. در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ستاد مبارزه با کرونا انجام تمرینات را ممنوع اعلام کرده، برخی بازیکنان با حضور در محل تمرین تیم‌های خود از این قاعده عبور کرده‌اند تا با تصمیمی خطرناک مشکلاتی ایجاد کنند. طی روز‌های اخیر شایعات زیادی در خصوص تمرین برخی بازیکنان پرسپولیس در این شرایط به وجود آمده بود که در چند مرحله نیز از سوی مسئولان این باشگاه تکذیب شد. اکنون، اما انتشار تصویری از حضور این بازیکنان در محل تمرین به این شایعه رنگ واقعیت بخشیده است.

معتادان متجاهر سبب گسترش بیماری کرونا می‌شوند

دکتر زالی با ادآوری این که معتادان متجاهر بدون سرپناه ضمن عدم رعایت دستورات بهداشتی و پیشگیرانه باعث شیوع و گسترش بیماری می‌شوند، خواستار جمع آوری و بازگشت آنان به مراکز قبلی نگهداری آنان نظیر بازپروری‌ها و ... شد. در ادامه جلسه هر یک از اعضای حاضر به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در محدوده کاری خود پرداخته و نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند که مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت. از جمله موضوعات مطرح در این نشست می‌توان به جمع آوری معتادان متجاهر به مراکز قبلی، کاهش آمار دزدی از منازل، کاهش ۵۸ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی تهران، افزایش ترافیک غیر سنگین درون شهر در روز‌های اخیر، حمل و نقل هوایی، نحوه ساماندهی متوفیان مبتلا به کرونا، رعایت دستورالعمل‌های مربوطه، پلمب واحد‌های صنفی متخلف، توسعه دولت الکترونیک و دورکاری افراد از این طریق، تدوین پروتکل واحد برای پرواز‌های داخلی و خارجی اشاره کرد.

تاجرنیا: مجلس یازدهم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ ایران می‌شود

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت می‌گوید: «افرادی که در یک ناعدالتی توزیع قدرت به مجلس راه پیدا کرده‌اند، به هیچ وجه نمی‌توانند «عدالتخواه» باشند و بخواهند عدالت را برقرار کنند و یا نام «مجلس عدالتخواه» را روی خود بگذارند.» علی تاجرنیا، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با عصرایران در پیش‌بینی از روابط مجلس یازدهم و دولت دوازدهم با توجه به رویکرد انتقادی منتخبان مجلس یازدهم نسبت به دولت روحانی، می‌گوید: برای پیش بینی از این رابطه باید ابتدا به وضعیت فعلی مجلس در ساختار‌های اجتماعی-‌سیاسی و همین‌طور منتخبان این دوره مجلس داشته باشیم. تاجرنیا با اشاره به این موضوع تشریح کرد: با نگاهی به ادوار مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که نهاد مجلس روزبه‌روز ضعیف‌تر شده است، نظارت استصوابی عامل اصلی این موضوع تلقی می‌شود.
 
بازتاب اعتراض هنرمندان ایرانی به تحریم‌ها در شبکه فرانسوی

در حالی که ایران با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، ماجرای تحریم‌های آمریکا و تاثیرات آن بر روند مبارزه با این بیماری در کشورمان، بیش از پیش عیان می‌شود. در همین رابطه، شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» در گزارشی به این موضوع پرداخت. در این گزارش، به نامه اعتراضی هنرمندان ایرانی و به اثر منفی تحریم‌ها بر تامین وسایل و دارو‌های مورد نیاز پرداخته شده است.

دلالان به طور گسترده اقدام به خرید مسکن کرده‌اند؟

در شرایطی که نمایه‌های دریافتی طی سه ماه پایانی سال گذشته از رشد خرید‌های سفته‌بازانه در بازار مسکن حکایت دارد یک نماینده مجلس گفته در اسفندماه سوداگران و دلالان اقدام به خرید گسترده مسکن کرده‌اند. /ایسنا

قالیباف رئیس در سایه و میرسلیم رئیس مجلس می‌شود

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل طیف بندی‌های مجلس یازدهم گفت: قالیباف رئیس در سایه و صحنه گردان اصلی خواهد بود و میرسلیم جایگاه صوری ریاست قوه مقننه را عهده‌دار می‌شود. درباره تاثیر مجلس یازدهم در شکل‌گیری دولت بعدی اظهار داشت: بین بودن این مجلس یک دست با آدم‌هایی از جریان احمدی‌نژاد و قالیباف و نسل جوانی که آمده‌اند بیانیه گام دوم را محقق کنند حتما انتخابات ریاست جمهوری برایشان مهم خواهد بود و احیانا بین جریان قالیباف و احمدی نژاد و اصولگرایان مستقل یک صف‌بندی شکل خواهد گرفت. حتما چهره‌ای جدید به عنوان کاندیدای اصلی جریان تندرو تعیین خواهد شد. /ایلنا

یک زن رکورد رونالدو را شکست

کریستیانو رونالدو، فوق ستاره یوونتوس دو روز پیش یک چالش در زمینه آمادگی جسمانی به راه انداخت. این ستاره در ۴۵ ثانیه ۱۴۲ دراز نشست انجام داد که رکوردی خارق العاده بود. در این راستا کاستر سمینا، دونده بانوی آفریقایی و قهرمان جهان دو و میدانی در ماده ۸۰۰ متر این چالش رونالدو را شکست داد و قدرت بدنی اش را به رخ ستاره پرتغالی کشید. این دونده آفریقایی با ثبت رکورد ۱۷۶ دراز نشست در ۴۵ ثانیه از رکورد رونالدو گذشت.

نقطه پاک در کشور نداریم

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: هیچ کجای کشور از کرونا پاک و بی نصیب نیست، اگر بی دقتی و بی احتیاطی از سوی مردم ایجاد شود همه زحمات ۵۰ روز گذشته کادر درمانی به باد خواهد رفت. فاصله گذاری هوشمند یک تصمیم موقت است و منوط به کنترل بیماری در سطح جامعه خواهد بود. چنانچه بیماری کرونا در این مدت مهار نشود و شدیدتر شود چه بسا محدودیت‌های شدیدتری اعمال گردد. /میزان
 
کوهکن به اصولگرایان: کرسی ریاست مجلس را بهم تعارف کنید

کوهکن تاکید کرد: دوستان منتخب باید هشیار باشند که فکر می‌کنم هستند و نیازی به تذکر نیست. باید بدانند چشمان نیرو‌های انقلاب به آن‌ها است و اگر در اولین قدم‌ها با چالش مواجه شود امید آن‌ها هم به یاس تبدیل می‌شود. دیدگاه آن‌ها این است که منتخبین مسئولیت‌ها و کرسی ریاست در مجلس یازدهم را به هم تعارف کنند نه اینکه بر سر قدرت درگیری داشته باشند. شناخت نیرو‌های انقلاب از منتخبین خود به این صورت است و من فکر می‌کنم بعد از تشکیل مجلس بسیاری حواشی پایان خواهد یافت.
 
خنثی شدن تلاش آمریکا برای توقیف وجوه بانک مرکزی ایران

تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه بانک مرکزی ایران در اروپا با پیگیری حقوقی بانک مرکزی خنثی شد. عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با رصد هوشمندانه، تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و پیش دستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری‌های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، دو پیروزی حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. همتی تاکید کرد: ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۲۵ در توقیف بود رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.
 
 
نظرات بینندگان