کد خبر: ۱۳۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
"شهر راز" سرچشمه همیاری و همدردی مردم ایران؛

«کرونا» هم حریف مهرورزی شیرازی ها نشد/ از امدادرسانی به مستاجران نیازمند تا توزیع موادغذایی

پس از پویش #پناه_هم_باشیم که اخیراً توسط تعدادی از گروه های مردمی شیراز برای یاری رساندن به مستضعفان برپا شد،عده ای از خیرین و گروه های مردم نهاد نیز آستین همت بالا زدند و برای یاری رساندن به مستاجران در شیراز دست به کار شدند.
به گزارش "شیرازه" از آنجایی که خونگرمی و مهمانوازی مردم شیراز همیشه زبانزد خاص و عام بوده و آن ها از دیر باز با حرکات مردم پسندانه و دلسوزانه در ابراز عطوفت و مهربانی خود، تعجب جهانیان را برانگیخته اند، این بار هم شیرازی ها با همیاری در مقابله با شیوع بیماری کرونا خوش درخشیدند و نام "شیراز" را به رُخ جهانیان می کشند.
در این روزهای کرونایی که همه به خصوص اقشار آسیب پذیر و مستاجران صدمات مالی زیادی دیده اند،علاوه بر خیرین، گروه های مردم نهاد و نیرو های بسیج و سپاه به طور خودجوش و با نگاه دلسوزانه ای برای کمک رسانی به اقشار ضعیف وارد میدان شدند تا چراغ خانه های مستاجران خاموش نشود.چراکه به دنبال شرایط خاصی که برای مردم پیش آمده و عده زیادی از کار بیکار شده اند؛به طوری که برخی از آن ها حتی توان پرداخت اجاره خانه یا مغازه ها را ندارند،راهی مهیا شده تا مستاجران مشکلات خود را با شماره تماس هایی که در پایان گزارش آمده،درمیان بگذارند بلکه با صحبت با صاحب خانه ها ،مسئله پرداخت اجاره ها برطرف شود.

شیرازی ها مثل همیشه خوش درخشیدند/امدادرسانی به مستاجران نیازمند
از جمله افرادی که در این اقدامات خودجوش  و مردمی برای التیام دردهای مردم به خصوص مستاجران تلاش شبانه روزی دارند« محمدحسین اسلامی جهرمی» مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) شیراز و «سید حجت سیاسی نژاد» مدیر گروه جهادی مدینه النبی(ص) می باشند که برای خدمت رسانی به مردم اعلام آمادگی کرده اند.

شیرازی ها مثل همیشه خوش درخشیدند/امدادرسانی به مستاجران نیازمند
درخواست کمک مردمِ دیگر استان ها از این مرکز فرهنگی
«محمد حسین اسلامی»، مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) شیراز در گفت و گو با خبرنگار" ما"با بیان این که نه تنها مردم شیراز بلکه مردم دیگر استان ها نیز برای کمک در بخشش اجاره ها تماس گرفته اند، گفت:در ابتدا هدف ما یاری رساندن به مستاجرین ساکن در شیراز بود اما این کار به مرور به دیگر شهرستان ها هم کشیده شد و استان فارس را در برگرفت.به تازگی هم برخی از استان ها مثل خراسان جنوبی، تهران و اصفهان درخواست کمک کرده اند تا با صاحب خانه هایشان برای بخشودگی یا تخفیف اجاره خانه کمک بگیریم که خوشبختانه تاکنون موفق بوده و کمک رسانی ها انجام شده است.
وی افزود: این روند با همکاری خیرین و سازمان مردم نهاد از شیراز برخاست و از یک ماه پیش بدون هیچ پیش بینی صورت گرفت که البته الگوی مناسبی برای دیگر شهرها خواهد بود.
اسلامی گفت:ما در صدد هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که با قانع کردن صاحب خانه ها یا صاحب مغازه ها،باری را از دوش نیازمندان برداریم.از این رو لازم بوده کسانی که مستاجر دارند با نگاه مهربانانه این موقعیت را درک کرده و با انسان دوستی و مهربانی گره مشکلات آن ها را باز کنند تا این مستاجران شرمنده زن و بچه هایشان نباشند.
شیرازی ها مثل همیشه خوش درخشیدند/امدادرسانی به مستاجران نیازمند
 یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجاره مستاجران در شیراز پرداخت شد
این مدیر ادامه داد: در مرحله نخست ۷۶۰ نفر از مجموعه ما در ارتباط با پرداخت اجاره واحد مسکونی یا مغازه تماس گرفتند که از این تعداد حدود ۶۷۰ نفر اجاره بهای خود را معادل بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بخشیدند.

250 میلیون تومان کمک مالی خیرین
وی افزود:در 15 روز گذشته با همکاری خیرین بیش از 250 میلیون به حساب صاحب خانه ها واریز کردیم اما در حال حاضر موجودی نداریم و لازم بوده که خیرین و سازمان های مردم نهاد در این زمینه همکاری کنند.

بخشش اجاره مغازه ها در بالاشهر
اسلامی گفت:در مرحله بعد مغازه داران هستند،چرا که آن ها هم با مشکل مالی مواجه شده اند مثلا،برخی مستاجران در خیابان های عفیف آباد و ستارخان کرایه 18 تا 20 میلیونی دارند که در این رابطه هم با مالکان صحبت شده و اقدامات خوبی صورت گرفته است.البته به جز این موارد اقدامات خیرخواهانه در خیابان های شمس و فخر آباد در نانوایی ،مغازه موتور سیکلت و قطعات خودرو نیز صورت گرفته است.
مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) ادامه داد:برخی نانوان ها در طول روز 6 هزار نان پخت می کردند ولی حالا به کمتر از دو هزار تا رسیده و این موجب بروز مشکلات مالی برای آن ها شده به طوری که کرایه ماهانه شان هم تامین نمی شود.

خیرین با مبالغ اندک هم  که شده کمک رسانی کنند
اسلامی گفت:اگر مردم خیر یا مالکان،آشنایان یا همسایه هایی را می شناسند که نیازمند بوده،حتی با مبالغ کم 200 یا 300 هزار تومانی هم که شده به آن ها کمک رسانی کنند.
شیرازی ها مثل همیشه خوش درخشیدند/امدادرسانی به مستاجران نیازمند
150 میلیون بسته معیشتی برای مستمندان
وی افزود:علاوه بر این ها 370 بسته معیشتی شامل گوشت،برنج، مرغ، ماکارونی و غیره نیز به مبلغ 200 هزار تومان که جمعا بالغ بر 150 میلیون تومان بوده برای اقشار ضعیف در پایین شهر تهیه کرده ایم.البته اولویت با خانواده هایی بوده که تحت پوشش این نهاد با عنوان «بانوی بی حرم» بوده که در مجموعه النبی فعالیت دارند. جز این ،نزدیک 400 گوسفند هم برای نیازمندان قربانی کرده ایم.

خشنودی رهبر معظم انقلاب، بزرگترین عیدی سال نو
مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) شیراز به سخنان رهبر معظم انقلاب و اقدامات معتمدین در بخشش اجاره بهاء اشاره کرد و گفت: بزرگترین عیدی سال ۹۹ برای من تشکر و خوشحالی رهبر معظم انقلاب از اقدام کوچکی بود که ما در شهر شیراز انجام دادیم.
اسلامی افزود: خوشحالی معظم له برای ما ارزش زیادی دارد و دست ایشان را می‌بوسم و اعلام می‌کنم تا جایی که در توان ما بوده کمک می دهیم تا فرمایش رهبر معظم انقلاب روی زمین نماند و راهی که معظم له برای ما ترسیم کردند را ادامه دهیم.
وی افزود: علاوه بر مردم وخیرین در تهیه بسته های غذایی نیروهای غیور سپاه و بسیج نیز با کمک های جهادی خود نهایت همکاری را داشته اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

اعلام آمادگی برای خدمات رسانی به مردم در «ماه مبارک رمضان»
مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) شیراز با بیان این که اولین گروهی بودیم که برای همکاری به رئیس بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)  اعلام کردیم، گفت:در این زمینه بیش از ۱۵ ایستگاه سلامت در خیابان های شهر شیراز راه اندازی کردیم که نسبت به ضد عفونی خودروها اقدام می کنند، این اقدام از نیمه اسفند ماه شروع شده و همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما می توان به تامین آب میوه های طبیعی اشاره کرد که حدود ۶ هزار بطری آبمیوه در بین گروه های جهادی، پزشکان و کادر پزشکی و درمانی بیمارستان های درگیر با بیماری کرونا توزیع شد.

راه اندازی کارگاه تولید ماسک با ظرفیت روزانه ۲۵ هزار عدد
اسلامی افزود: در ابتدای فعالیت مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) شیراز برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا کارگاه تولید ماسک را با ظرفیت روزانه ۲۵ هزار عدد راه اندازی کردیم اما در حال حاضر با توجه به ورود بخش ها و گروه های مختلف به این موضوع، این کارگاه تعطیل و فعالیت مرکز به تامین نیازهای مردم در سایر بخش ها متمرکز شد.
وی گفت: همچنین در بحث ضدعفونی و گندزدایی از معابر و خیابان ها در شهر شیراز گروه های جهادی شامل ۳۰ گروه پنج نفره هر شب فعالیت می کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما باید عملیات خدمت رسانی جدی تری در ماه مبارک رمضان داشته باشیم که خودمان را از امروز آماده می کنیم تا بتوانیم در این ماه نیز خدمت بیشتری به مردم ارائه دهیم.

برخی صاحب خانه ها به جای 2 ماه اجاره،چندین ماه را می بخشند
سید حجت سیاسی نژاد،مدیر گروه جهادی مدینه النبی(ص) نیز با اشاره به تحقیقات میدانی برای کمک به مستضعفان گفت: وقتی که نیازمندان برای کمک با ما تماس می گیرند برای صحبت با آن ها وقت می گذاریم و با همکاری مجموعه، موقعیت نیازمندان را از نظر شغل و محل سکونت مورد بررسی قرار می دهیم. هر چند برخی خانواده ها با این که از مزایای خوبی برخوردار هستند اما باز هم برای کمک تماس می گیرند اما بیشتر آن ها نیازمند بوده و لازم می باشد که حق این افراد اجحاف نشود.
وی به همدردی برخی صاحب خانه ها با مستاجران اشاره کرد و افزود: عده ای از مالکان هستند که نه فقط اجاره 2 ماه بلکه به دلیل مشکلات مالی خانواده ها، اجاره چندین ماه آن ها را می بخشند.به فرض مثال؛ به خاطر این که سرپرست یکی از خانواده ها در زندان بود و 9 ماه اجاره خانه آن ها به تاخیر افتاده بود با صاحب خانه گفت و گو کردیم و سرانجام مشکل آن ها حل شد.
سیاسی نژاد گفت:این نمونه ها خود بیانگر ضعف مالی مستاجران بوده، البته ما جوانب احتیاط را رعایت کرده و موقعیت خود صاحب خانه را هم از نظر مالی در نظر می گیریم که خوشبختانه در بیشتر مواقع همکاری کرده و ما نیز به پاس قدردانی از زحماتشان به آن ها بسته معیشتی اهدا می کنیم.
شیرازی ها مثل همیشه خوش درخشیدند/امدادرسانی به مستاجران نیازمند
اکثر افرادی که تماس گرفته اند از وضعیت بد مالی رنج می برند
وی با بیان این که بیشتر افرادی که تماس گرفته اند از وضعیت بد مالی رنج می برند، افزود: ما در ابتدا با صاحب خانه ها صحبت می کنیم، اگر آن ها اجاره ها را بخشیدند که هیچ ،اگر نه پیشنهاد تخفیف می دهیم و در غیر این صورت با کمک خیرین و کمک های مردمی مبلغ را به حساب آن ها واریز می کنیم.
برپایه این گزارش، لازم است که مالکان و صاحبان خانه ها و مغازه ها این موقعیت حساس را درک کنند و برای همکاری و کمک به هم نوعانشان از دریافت اجاره ماهیانه خودداری کنند. چرا که عده زیادی از کارگران و کاسبان از کار بیکار و خانه نشین شده و حتی در برخی مواقع هزینه مخارج روزمره خود را هم ندارند. هرچند این موارد از وظایف دولت بوده اما با همکاری یکدیگر می توانند از این مسیر سخت عبور کرده تا علاوه بر خشنودی هموطنان و همشهریان خود،با وجدانی آسوده سر بر بالین بگذارند.
به هر روی روند شیوع ویروس کرونا گرچه مشکلات زیادی را برای اقشار مختلف مردم در بخش های مختلف ایجاد کرده اما مهربانی مردم در کمک به هم نوع، بخشی از مشکلات کاسته است.مردم استان فارس و شیراز همواره به میهمان نوازی و کمک به هم نوع معروف هستند و در بحران های مختلف از یکدیگر غافل نمی شوند، به عنوان مثال می توان به سیل پنجم فروردین ۹۸ در همدلی و همراهی مردم فارس و شیراز در یاری رساندن به آسیب دیدگان سیل، اشاره کرد که این همدلی و همراهی اقدام ارزشمندی بود که در تاریخ ثبت شد.شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای مردم استان فارس و شیراز به خصوص قشر کارگر را با مشکلات زیادی از جمله مشکلات مالی در تامین مایحتاج مورد نیاز و پرداخت اجاره بها مواجه کرده لذا علاوه بر رعایت موارد بهداشتی همچنان لازم بوده که در این روزهای سخت کرونایی در خانه ماندن را تحمل کنیم و با کتاب خواندن،دیدن فیلم های متنوع، تهیه کاردستی برای فرزندان و انجام کارهای هنری این موقعیت را به فرصت خوبی تبدیل نماییم.
انتهای گزارش/

برچسب ها: مستاجر ، همدلی ، شیراز
نظرات بینندگان