کد خبر: ۱۳۸۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
به بهانه 24 فروردین ماه، سالگرد شهدای رهپویان وصال:

بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار حسینیه سیدالشهداء شیراز

حادثه انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز روز شنبه 24 فروردین ماه 1387 در حالی که عده کثیری از جوانان برای عزاداری در این حسینیه گرد آمده بودند روی داد، «مجید» و «محسن» - دو متهم اصلی- با انتقال بمب تهیه شده به محل حسینیه سیدالشهدای شیراز، عملیات تروریستی انفجار را به اجرا درمی آورند. در این انفجار ۱۴ تن از هموطنانمان شهید و حدود ۲۰۸ نفر زخمی می شوند.
به گزارش شیرازه، شامگاه ۲۴فروردین ماه ۱۳۸۷ بود که خبر انفجار بزرگی در شهر شیراز منتشر شد. خبرهای اولیه حاکی از انفجار در حسینیه ی «سیدالشهداء» و کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر بود. این حادثه تروریستی که در مراسم هفتگی کانون رهپویان وصال اتفاق افتاد به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شد که در بدو امر و به اشتباه، باعث شد انفجار صورت گرفته را غیرعمدی و حادثه ای تلقی شود.
گمانه های ابتدایی این بود که این حادثه ناشی از انفجار تعدادی مین باقی مانده از جنگ تحمیلی بوده است که در محل ورودی این حسینیه برای تزئین «یادمان معراج شهدا» به کار گرفته شده بود. هرچند از همان برخی افراد مسئول در دستگاه قضایی و امنیتی استان، حادثه را عمدی (تروریستی) تلقی کرده و بر این ایده اصرار ورزیدند. با بررسی های اولیه معلوم شد گمانه های اولیه مردود بوده و مین های استفاده شده در یادمان معراج شهدا فاقد هرگونه مواد منفجره و خطر بوده است.
بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار حسینیه سیدالشهداء شیراز
در ساعات اولیه بامداد روز بعد بود که شبکه معاند «یورو تی وی» که ارگان رسانه ای «انجمن پادشاهی ایران» بود، در چند نوبت بیانیه ای را منتشر کرد که در آن مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته و عامل این انفجار تروریستی را گروهکی به نام «تندر» معرفی نمود.
پس از مدتی در تاریخ ۲۵ ازدیبهشت ماه ۱۳۸۷ با انفجار بمب ساخته شده توسط «مجید.ر» عامل اصلی این حادثه در هتل جهان تهران، که قصد انفجار آن بمب در مراکز حساس شهر تهران را داشت، وی بازداشت شد، لیکن با بلعیدن قرص سیانور به زندگی ننگین خود پایان داد. اما مدت زیادی نگذشت که عناصر این گروهک تروریستی با عملیات ضربتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در چند نقطه کشور دستگیر شدند.
این عناصر تروریست که در مواجهه با اسناد و مدارک غیرقابل انکار، تمامی راه های فرار را بر خود بسته می دیدند، لب به اعتراف گشوده و اقرار کردند که هدفشان از این عملیات تروریستی و سایر عملیات هایی که برنامه ریزی کرده بودند، براندازی حکومت اسلامی از طریق ایجاد اختلاف فرقه ای، تضعیف حضور مردم در صحنه های مذهبی، متزلزل کردن جایگاه ایران در عرصه بین المللی و ایجاد هرج و مرج در داخل کشور بوده است.
بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز
هرچند در این حادثه تروریستی ۱۴ نفر از هموطنان، از کودک و خردسال و زن و مرد، مظلومانه به شهادت رسیده و بیش از ۳۰۰ نفر مجروح شدند، اما این جنایت ددمنشانه باعث شد پرونده ترور و جنایت گروهک تروریستی «تندر» برای همیشه بسته شود و تمامی عوامل این گروهک به سزای اعمال خود رسیدند.


بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار حسینیه سیدالشهداء شیراز
 
وقایع نگاری انفجار در حسینیه شهدا، هیأت رهپویان وصال شیراز

24 فروردین(1387): انفجار شدید در شهر شیراز
این انفجار بعداز نماز مغرب و عشا دقایقی پس از ساعت 21 در قسمت مردانه حسینیه شهداء شیراز مربوط به هیئت رهپویان وصال و بعد از سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد دبیر ستاد نماز جمعه استان فارس و هنگام مراسم عزاداری رخ داد.

25 فروردین: تعداد مجروحان حادثه دیشب شیراز به 183 نفر رسید.
از کل مصدومان این حادثه 60 نفر به صورت سرپایی درمان شدند و 28 تن دیگر نیز همان موقع به اتاق عمل رفتند. دیشب تمام بیمارستانها اعم از نمازی، فقیهی، قطب الدین و... و آمبولانس های شیراز به درمان مجروحان حادثه پرداختند.

انفجار قطعا بمب گذاری بوده است
علیرضا کاربار مسئول کمیته اطلاع رسانی کانون رهپویان وصال، اعلام کرد طبق بررسی های انجام شده توسط نیروی های امنیتی و مسوولین ذیربط استان فارس، بمب دست ساز قوی که در یک کیف سامسونت و در انتهای حسینیه در قسمت برادران جاسازی شده بود، موجب انفجار شده است.

انفجار عمدی نبوده است
ابراهیم عزیزی، فرماندار شیراز، با حضور در جمع خبرنگاران احتمال انفجار بمب را رد کرد و گفت بر اساس بررسی های اولیه انفجار «احتمالا علت های دیگری داشته است».

25 فروردین: امارات انفجار شب گذشته در شیراز را محکوم کرد
وزیر امورخارجه امارات با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان انفجار شب گذشته در شیراز را محکوم کرد.

25 فروردین: حداد عادل خواستار تحقیق علت انفجار در شیراز شد

وی با اظهار تاسف عمیق از این واقعه ابراز امیدواری کرد دستگاههای مسئول هم درباره علت حادثه تحقیقات دقیق کنند و هم رسیدگی درست و فوری به مجروحان داشته باشند.

25 فروردین: امنیت کامل در شهر شیراز برقرار است

ابراهیم عزیزی فرماندار شیراز گفت: با همکاری عوامل انتظامی، امنیت کامل در منطقه حادثه انفجار شب گذشته شیراز برقرار است و شهروندان از این بابت نگران نباشند.

25 فروردین: انفجار شیراز قطعا حادثه ای اتفاقی است/ علت مشخص نیست

عباس محتاج معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور: واقعه شب گذشته در حسینیه سیدالشهداء شیراز قطعا یک حادثه اتفاقی است.

25 فروردین: تروریستی بودن انفجار شیراز را نمی توان تایید کرد

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: تا اعلام نتایج و بررسی های کارشناسانه، تروریستی و غیر تروریستی بودن حادثه دیشب شیراز را نمی توان تایید کرد.

25 فروردین: احتمال انفجار ادوات نظامی در حادثه شیراز منتفی نیست/11 شهید و 200 مجروح

محمد نبی رودکی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی : در انتهای این حسینیه از پنج سال پیش یک نمایشگاه دائمی مربوط به دوران دفاع مقدس قرار داشت که در آن ادوات و مهمات جنگی، خمپاره 81 و مهمات جنگی نگهداری می شد.

بررسی های تخصصی در این مورد ادامه پیداخواهد کرد و کارشناسان بخشهای مختلف احتمال انفجارمهمات را بیشتر از هر حادثه دیگری از جمله خرابکاری می دانند.

25 فروردین: شمار کشته شدگان حادثه دیشب شیراز به 12 نفر افزایش یافت

ابراهیم عزیزی فرماندار شیراز از افزایش شمار مصدومان حادثه دیشب شیراز به 202 نفر و کشته شدگان به 12 نفر خبر داد.

25 فروردین: وضعیت سه مصدوم حادثه دیشب شیراز وخیم اعلام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز : از کل مصدومان 15 نفر در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای شیراز به سر می برند که وضعیت سه تن آنها وخیم است.

25 فروردین: دونماینده کمیسیون امنیت ملی مامور پیگیری انفجار شیراز شدند

محمد آشوری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و غلامرضا کرمی نماینده کرمان و رئیس کمیته دفاعی کمیسیون از سوی مجلس مامور شده اند تا با حضور در استان فارس و جلسات شورای تامین استان موضوع انفجار را پیگیری و نتیجه را در اختیار مجلس قرار دهند.

26 فروردین: شهید نامیدن کشته شدگان انفجار شیراز بر عهده شورای تامین است

سعید گردشی مشاور استاندار فارس در امور ایثارگران : توافقاتی برای اختصاص قطعه ای در بخش شهدای دارالرحمه شیراز به کشته شدگان صورت گرفته است.

26 فروردین:سازمان تبلیغات اسلامی حادثه دلخراش انفجار شیراز را تسلیت گفت

در این اطلاعیه آمده است: سانحه دلخراش روز شنبه درمسجد سید الشهدا (ع) شیراز که محفل مناجات و نیایش جمع کثیری از زنان و مردان مومن و آزاده بود بر ملت شریف ایران سخت ناگوار آمد.

26 فروردین: اسامی آخرین آمار فوت شدگان در انفجار حسینیه شهدا شیراز اعلام شد

به دنبال وقوع انفجار در حسینیه شهدا شیراز 11 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شده است که اسامی و سن آنان به شرح زیر است:عرفان انتظامی 6 ساله، علیرضا انتظامی 11 ساله، غلام موسوی (تبعه افغانی) 45 ساله، علی نوروزی 19 ساله، محمد مهدوی 21 ساله ، مسعود رضایی 25 ساله ، محمد جواد یاقوت 30ساله ، نجمه قاسمپور 20 ساله ، محمد جوکار 25 ساله ، علی نصیری 38 ساله ، محمد جواد علوی.

بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز
26 فروردین: نتیجه نهایی تحقیقات: انفجار شیراز ناشی از موادنظامی نمایشگاهی بوده است

یک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر ضمن اعلام این خبر افزود: جمع بندی بررسی ها و تحقیقات گروههای متعدد کارشناسی نشان می دهد که علت اصلی انفجار در محل هیات رهپویان وصال شیراز تعداد محدودی مواد و تجهیزات نمایشی نظامی مستهلک بوده که برای مدتی در انبار حسینیه سید الشهدا برای استفاده های نمایشگاهی نگهداری می شده است.

26 فروردین: چهارشنبه در فارس عزای عمومی اعلام شد

استاندار فارس به مناسبت حادثه دلخراش انفجار در شیراز چهارشنبه 28 فروردین ماه را در این استان عزای عمومی اعلام کرد.

26 فروردین: پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه شیراز

...حادثه غم انگیز و تاسف بار در کانون رهپویان وصال که به پرواز شهادت گونه جمعی از آن شیفتگان وصال دوست و زخمی شدن جمع بیشتری انجامید اینجانب را مصیبت زده کرد.تسلای من به عزاداران این حادثه تلخ و نیز به آسیب دیدگان وعده پاداش الهی به صابران است که فرمود: اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه...

27 فروردین: مردم فارس با جان باختگان حادثه انفجار شیراز وداع کردند

آیین تشییع جنازه 12 جان باخته حادثه انفجار شیراز با حضور شمار کثیری از مردم فارس در حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی(شاهچراغ)(ع) برگزار شد.

بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز

بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز

27 فروردین: نتایج بررسی ها ی حادثه شیراز هفته آینده اعلام می شود

رئیس هیئت اعزامی مجلس برای پیگیری حادثه شیراز خبر داد که نتایج بررسی درباره این حادثه هفته آینده اعلام خواهد شد .

27 فروردین: عهده گیری مسئولیت انفجار از سوی برخی سایت ها معتبر نیست

محمدرضا رضازاده استاندار فارس: ما منتظر نظر کمیته کارشناسی هستیم و تا وقتی این نظر به صورت رسمی اعلام نشود ادعای این سایت ها نمی تواند معتبر باشد.

27 فروردین: با کشف علت یا عوامل بروز حادثه شیراز باید از تکرار آن جلوگیری کرد

رئیس جمهور در پیامی وقوع حادثه حسینیه سیدالشهداء(ع) شیراز را به خانواده جانباختگان و مردم شیراز تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد با کشف علت یا عوامل بروز این حادثه از تکرار چنین وقایع تلخ و خسارت بار جلوگیری شود.

28 فروردین: علت حادثه شیراز انفجار ناشی از وجود برخی اقلام جنگی در حسینیه اعلام شد

دبیرخانه شورای امنیت کشور در اطلاعیه ای ضمن ابراز تأسف و تأثر عمیق از بروز حادثه انفجار در شیراز ، علت اصلی این حادثه دلخراش را انفجار ناشی از وجود برخی اقلام جنگی در نمایشگاه یادمان شهدا در محل حسینیه سیدالشهدا اعلام کرد .

31 فروردین: قضاوت عجولانه نکنید

آیت الله محی الدین حائری شیرازی : هم اکنون کارشناسان خبره ای از تهران دراین شهرحضور پیدا کرده اند و مشغول تحقیق و بررسی هستند و باید منتظر نظر نهایی کارشناسان بود. زمانی که خبرها بدون ملاحظه و با رعایت اطمینان و اعتماد منتشر شود، راه بر انتشار اکاذیب و شایعات بسته می شود.

1 اردیبهشت: انفجار شیراز سهل انگاری نبود

حجت الاسلام انجوی نژاد مسئول کانون رهپویان وصال، شب گذشته در مراسم شب هفت شهدای کانون رهپویان وصال از کسانی که این واقعه را ناشی از سهل انگاری می خوانند، گلایه کرد در بخشی از سخنانش گفت :... پرونده باز است و جناب سردار رودکی که خودشان هم تشریف دارند فرمودند که نتیجه ای حاصل نشده و پرونده از نظر قضایی باز است و اگر کسی هر جای کشور دارد اعلام نظر می کند برای خودش دارد اعلام نظر می کند...

2 اردیبهشت: شمار جان باختگان حادثه شیراز به 13 نفر رسید

دو تن از مجروحان و مصدومان حادثه انفجار شیراز فوت شدند. غلامرضا هاشمی به علت سوختگی 70 درصد روزهای اولیه حادثه به بیمارستان اصفهان منتقل شد که به علت شدت سوختگی امروز فوت کرد و محمد علی شاهچراغی نیز به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان نمازی جان سپرد.

4 اردیبهشت: تیم کارشناسی مشغول بررسی حادثه شیراز است/ درباره خرابکاری تردید داریم

معاون سیاسی امنیتی دادستانی کل کشور گفت: بررسی های کارشناسی و فنی درباره جزئیات وقوع حادثه حسینیه سید الشهدای شیراز کماکان ادامه دارد و هنوز نتیجه قطعی در این زمینه حاصل نشده است.

12 اردیبهشت: یک مجروح دیگر انفجار شیراز جان سپرد

راضیه کشاورز؛ 16ساله در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود که به علت شدت و تعدد جراحات وارده جان سپرد.

19 اردیبهشت: عامل اصلی انفجار شیراز دستگیر شد/ انفجار شیراز بمب گذاری بوده است

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای - وزیر اطلاعات : انفجار شیراز بمب گذاری بوده و برخی عوامل اصلی این فاجعه دستگیر شده اند.در این جریان بر اساس اقدامات صورت گرفته پنج تا شش نفر دستگیر شدند و عامل اصلی که سر پل ارتباط با خارج از کشور محسوب می شود عصر امروز هنگامی که قصد فرار از کشور را داشته در مازندران دستگیر شده است .
بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز

19 اردیبهشت: حادثه ی شیراز بمب گذاری بود، تروریستها را دستگیر کردیم

وزیر کشور در دیدار با خانواده ی شهدای حسینیه رهپویان وصال شیراز: طبق بررسی ها و کارشناسی های انجام شده تا به این لحظه ، واقعه حسینیه شیراز یک بمب گذاری است. بمب گذاران این حادثه ی تروریستی را دستگیر کردیم و در اینده ی نه چندان دور انها را به سزای اعمالشان می رسانیم.

وزیر کشور در ادامه گفت: حادثه را سهل انگاری اعلام کردیم تا بمب گذاران را دستگیر کنیم.

 24 ازدیبهشت ماه 1387:
 متهمان با هماهنگی با جمشید ( عامل آمریکایی ) به رشت رفته و در منزل روزبه یحیی زاده  (متهم ردیف سوم) ساکن می شوند و بمبی تحویل روزبه یحیی زاده می شود تا در ارتباط با سایر عملیاتهای تروریستی مورد استفاده قرار گیرد که در تاریخ 24/2/87 بمب در زمانی که توسط  متهمان در هتل جهان در دست ساخته شدن بود منفجر و متهم مجید راستگو دچار آتش سوزی شد که پس از آن متهم محسن اسلامیان از محل می گریزد و در نهایت با تلاش سربازان گمنام امام زمان، متهمان علی اصغر پشتر، محسن اسلامیان و روزبه یحیی زاده شناسایی و دستگیر می شوند که پرونده جهت رسیدگی به معاونت امنیتی دادسرا ارسال می شود  و منتهی به صدور قرار قانونی می شود. متهم مجید راستگو در ساعات اولیه دستگیری به وسیله سیانور به حیات خود پایان می دهد.
متهم ردیف اول (محسن اسلامیان )متولد سال 66 دانشجو ، ایرانی ، شیعه ، دارای سابقه کیفری، مجرد و اهل شیراز است . متهم ردیف دوم ( علی اصغر پشتر ) متولد 67 ، دانشجو، دارای سابقه کیفری، ایرانی، شیعه و متهم ردیف سوم ( روزبه یحیی زاده ) متولد 55 ، دیپلمه ، تراشکار و دارای سابقه کیفری و اهل شیراز است.

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷:
 جلسه رسيدگي به اتهامات سه نفر از عوامل اصلي انفجار حسينيه سيدالشهدا (ع) وابسته به كانون رهپويان وصال شيراز در شعبه‌ي 15 دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي صلواتي و به صورت علني برگزار شد. 

رئیس کل دادگستری فارس: عاملان انفجار حسینیه شیراز اعدام می شوند
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: حکم اعدام عاملان انفجار حسینیه سیدالشهدا به تایید مراجع عالی قضایی رسیده است.

بازخوانی فاجعه تروریستی انفجار در حسینیه رهپویان وصال شیراز
21 فروردین ۱۳۸۸ : عاملان بمب گذاری شیراز اعدام شدند
محسن اسلامیان فرزند محمد با نام مستعار فرمانده بهمن و مشهور به یار دوم، علی‌اصغر پشتر فرزند کرم با نام مستعار آراسب و مشهور به یار سوم و روزبه یحیی‌زاده فرزند مجید، به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض از طریق عضویت و همکاری موثر در گروهک محارب و ملحد و ضد نظام اسلامی یعنی «انجمن پادشاهی ایران» با علم و آگاهی از مواضع این گروه و طراحی و اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و نیز تهیه و ساخت بمب و مشارکت در بمب‏گذاری حسینیه سیدالشهدای شیراز به دار مجازات آویخته شدند.

فهرست نام شهدا:
نام                        سن
علی نوروزی             ۱۹
غلام موسوی           ۴۵
عرفان انتظامی          ۴
نجمه قاسمپور         ۲۹
محمد جواد یاقوت     ۳۰
علیرضا انتظامی        ۱۱
مسعود رضایی         ۲۵
محمد مهدوی          ۲۱ 
محمد جوکار            ۲۵
علی نصیری           ۳۸
محمد جواد علوی     
مروجی هاشمی     
محمد شاهچراغی  ۲۱
راضیه کشاورز         ۱۶
 
 


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
0
سلام شهید یاقوت در زمان این انفجار ۲۱ ساله بود ،لطفا اصلاح کنید