کد خبر: ۱۳۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

مالکان مجتمع تجاری ممسنی اجاره بهاء مغازه های خود را بخشیدند

مدتی است که مهمانی ناخوانده ای وارد کشور شده و بویژه در بحبوحه عید نوروز کام بسیاری از هموطنانمان را تلخ کرده است، ویروسی به نام کرونا؛ در کنار تمام اتفاقات تلخی که به همراه داشته اما موج بزرگی از مهربانی، همبستگی و همدلی مردم در مقابله با این ویروس را به راه انداخته است.
به گزارش خبرنگار شیرازه، کمپین پناه هم باشیم با توجه به این شرایط خاص کشور و بیکار شدن عده ای از مردم و ایجاد مشکلات معیشتی و اقتصادی در سراسر کشور ایجاد شده تا دست به دست هم دهیم و همدیگر را یاری کنیم.
در شهرستان ممسنی نیز بسیاری از گروه های های مردمی، نهاد ها، خیرین ، انجمن ها و ... به این کمپین پیوسته اند و هر کس در توان خود سعی به یاری دیگران دارد یکی با تهیه بسته های معیشتی، دیگری با اهداء لوازم بهداشتی و همچنین برخی با حمایت های نقدی و ... 
یکی دیگر از کارهای زیبایی که در شهرستان ممسنی و بویژه شهر نورآباد رخ داده بخشش اجاره بهاء مغازه هاست و بسیاری از مالکان تجاری با هدف خیرخواهانه و با نگاه کمک به کسب و کارهای کوچک ،  اجاره بهاء مغازه های خود را بخشیده اند. چرا که  با آمار صعودی و فزاینده ابتلا به این بیماری ،  دولت و همچنین تمامی کارشناسان و متخصصان یکی از بهترین راه های مقابله با این ویروس را «در منزل ماندن و رعایت بهداشت فردی» عنوان نمود.  
مالکان مجتمع تجاری ممسنی اجاره بهاء مغازه های خود را بخشیدند
این تصمیم در زمانی اتخاذ شد که یکی از پر رونق ترین ایام اقتصادی برای کسب و کارهای کوچک و بویژه مغازه داران لحاظ می شد آنهم در بحبوحه عید نوروز که مشکلات بسیاری را برای کاسبان، بازاریان، اصناف و غیره به دنبال داشته و در منزل ماندن و تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نگرانی بسیاری را در دل بازاریان ایجاد کرده است.
اسماعیل شعبانی و نادر آزادی دو تن از مالکان تجاری ممسنی هستند که با توجه  به این نگرانی بازاریان تصمیم میگیرند به این کمپین بپیوندند و از دریافت اجاره بهاء مغازه خود برای مدت یک ماه و شاید هم بیشتر صرف نظر کنند.

شعبانی که خود در حوزه ساختمان سازی فعال است می گوید: من به 23 اجاره نشین خود اعلام کرده ام که اگر در ایام نوروز مغازه های خود را تعطیل نمائید اجاره بهاء آن ماه را خواهم بخشید این کار از دو جهت اهمیت دارد یکی اینکه اجازه گسترش ویروس کرونا را نمیدهد و از طرفی دیگر چون بسیاری از مستاجران دارای کار پر ریسک از نظر دولت هستند مانند آرایشگر ها و اجازه باز بودن مغازه را نمیدادند و در ایام نوروز که مهمترین فصل کسب درآمد آنهاست امکان فعالیت اقتصادی نداشتند لذا ما نیز با توجه به این شرایط و در راستای کمک به این افراد که بعضا بسیاری از آنها به  تازگی وارد کسب و کار در بازار شده اند این تصمیم را گرفتیم.

وی در خصوص اینکه مطمئنا این بخشش اجاره بهاء برای او هزینه های سنگینی خواهد داشت نیز گفت: بله حدود 20 میلیون تومان ضرر خواهم کرد اما می دانم که آن مغازه دار هم که به امید فروش شب عید چندین ماه تلاش کرده با شرایط غیر قابل باوری روبرو است  و شاید آن مغازه دار بیشتر از من هم ضرر کند و چه بهتر که آنها را درک کنیم.
معمولا همه ساله در آستانه فرا رسیدن سال نو کسبه بازار اجناس جدیدی را به صورت قسطی خرید کرده و پس از فروش اجناس پول آن را به واحدهای تولیدی یا عمده فروشی ها پرداخت می کنند.  متاسفانه امسال اجناس خریداری شده در مغازه مانده و فکر چگونه پرداخت کردن اقساط نگرانشان کرده است.
بساری از این مغازه داران از قشر ضعیف و سرپرست خانوار هستند و تنها راه درآمد همین مغازه بوده است اما بعد از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا فروش مغازه ها به کمترین میزان خود در این چند سال رسید و گاها در برخی روزها یک الی ۲ مشتری بیشتر نداشته اند.
 

نادر آزادی یکی دیگر از خیرین فعال در این حوزه می باشد که از اجاره بهاء 5 واحد تجاری خود صرف نظر کرده می گوید: بالغ بر 30 سال است که در بازار فعالیت می کنم آن هم در صنف طلافروشی، به خوبی درک میکنم که وضعیت بازار در شهرنورآباد چگونه است یک مغازه دار بیش از 10 ماه از سال را در انتظار می نشیند تا شاید فقط در همان یکی و دوماه ایام نوروز خرید و فروشی داشته باشد. 

اقایان آزادی و شعبانی معتقدند که دولت باید نگاه خیرخواهانه مالکان تجاری را درک کنند مغازه دار نورآبادی که تنها راه درآمدش از همین طریق است به هیچ عنوان راضی نمیشود که مغازه خود را در ایام نوروز تعطیل کند موضوع بخشش اجاره بهاء در واقع یک کمک بسیار عالی به دولت و تسهیل در امور برای رسیدن به همان شعار فاصله گذاری اجتماعی و یا تعطیلی بازار در برهه زمانی و حساس شیوع ویورس کرونا بوده است.

لذا انتظار میرود دولت هم نگاه ویژه ای به این مالکان تجاری داشته باشند و امتیازاتی برای آنها در نظر بگیریند که برای مثال می توانند در بحث بخشودگی های مالیاتی نگاه مثبتی داشته باشند هرچند بسیاری از کسبه ها را می شناسیم که بارها اقدام به کارهای خیرخواهانه کردند و حتی دولت هم از آنها انتظار چنین کاری را داشته است اما هیچگاه در بحث معافیت های مالیاتی آن را لحاظ نکرده اند.

در بخش دیگری نیز بیان داشتند: ما باید بپزیریم که ممسنی یک شهرستان صنعتی نیست بیشتر مردم یا کشاورز هستند یا کارمند دولت و یا فرهنگی ... اما در واقع بیشترین بار اشتغال زایی شهرستان را بازار به دوش میکشد بیش از 2500 واحدصنفی مجوز دار در حال فعالیت هستند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم 3700 نفر از این طریق کسب درآمد می کنند این مساله نشان می دهد چه جمعیت آماری و خانواری بسیار زیادی وابسته به بازار و رونق آن هستند. حال انکه 80 درصد این بازاریان مالکان مغازه نیستند و از طرفی قشر جوان و غالبا متولدین دهه 60 می باشند. لذا انتظار می رود هم مردم، هم خیرین و بویژه دولت  به این مساله ورود کنند و مغازه داران و کاسبان را که با این مشکل بزرگ روبرو شده اند را یاری و حمایت نمایند. 


نویسنده :
مهدی پور
نظرات بینندگان