کد خبر: ۱۳۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
منتخب مردم تهران :

منشأ گم شدن 5 میلیارد دلار در بودجه 97، «ارز جهانگیری» است

روح الله ایزدخواه گفت: منشأ بیشتر انحرافات در بودجه سال 97 همان ارز 4200 تومانی یا ارز جهانگیری است؛ گزارش تفریغ بودجه 97 نشان می‌دهد که سیاست های دولت برای واردات کالا به کشور آن هم با ارز 4200 تومان کاملا غلط بوده و باعث ایجاد فساد در کشور شد.
به گزارش شیرازه به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته (26 فروردین ماه)دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 97 را منتشر کرد که حاکی از انحرافات زیاد دولت از مصوبه بودجه سال 97 بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان این انحرافات در یک بخش تنها رقمی حدود 5 میلیارد دلار است که با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت به ازای هر ایرانی حدود 1 میلیون تومان در بودجه 97 انحراف وجود داشته است.

این درحالی است که تنها 2 مورد در گزارش اعلام شده به مبلغ 5 میلیارد دلار می‌رسد و معلوم نیست چه میزان از ارز اختصاص داده شده به بخش واردات که 20 میلیارد دلار است، وصول شده است؛ کارشناسان از ابتدای سال 97 معتقد بودند که چند نرخی شدن ارز منجر به رانت شده و در همین راستا فساد زیادی از همین محل ایجاد می‌شود؛ به نظر می‌رسد گزارش تفریغ بودجه 97 همین موضوع را اثبات می‌کند.

 در همین راستا روح الله ایزد خواه منتخب یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به مبلغ گم شده 4.8 میلیارد دلاری در سال 97 بر اساس گزارش تفریغ بودجه 97 که دیوان محاسابات آن را منتشر کرد اظهار داشت: منشأ بیشتر انحرافات در بودجه سال 97 همان ارز 4200 تومانی یا ارز جهانگیری است؛ گزارش تفریغ بودجه 97 نشان می‌دهد که سیاست های دولت برای واردات کالا به کشور آن هم با ارز 4200 تومان کاملا غلط بوده و باعث ایجاد فساد در کشور شد.

وی در ادامه افزود: اصرار برخی برای ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان به خاطر رانتی است که در پی تخصیص این ارز به برخی از افراد داده می‌شود و ثروت هنگفتی از کنار این رانت و به قیمت گران شدن کالاهای اساسی مردم به دست آنها می‌رسد.

 وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس فعلی با موضوع واردات کالا با ارز 4200 تومانی که در بودجه 99 هم آمده است، مخالفتی نکرده‌اند عنوان کرد: مجلس آتی باید به عنوان یک نهاد نظارتی از واردات کالا با ارز 4200 تومانی جلوگیری کند و یا با تصویب قوانین بازدارند از ایجاد رانت برای تخصیص این ارز به واردکنندگان جلوگیری شود.

ایزدخواه گفت: واردات با ارز 4200 علاوه بر رانت در بازار فساد ایجاد می کند و ما در مجلس یازدهم قطعا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. قیمت کالایی که به واسطه ارز 4200 تومانی در کشور وارد می شود، باید ارزان باشد اما گرانی‌های ایجاد شده در چند سال گذشته محصول همین فساد است.

 

نظرات بینندگان