کد خبر: ۱۳۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
چرا برخی ائمه جمعه استان خطبه مجازی برگزار نمی کنند؟

جای خالی خطبه مجازی ائمه جمعه استان در دوران کرونایی!

در این مدت حساس وشرایط بحرانی که همه پای کارند،خبری از برخی ائمه جمعه استان نیست. آیا این بزگواران واقعاً احساس نمی کنند امروز جامعه بیش از گذشته هم از نظر معنوی و هم از نظر پیگیری مشکلات مردم، نیازمند خطبه های نمازجمعه است؟
  به دنبال پیشنهاد پایگاه خبری تحلیلی شیرازه و دعوت از ائمه جمعه و درخواست سایر اقشار مردم در مورد پخش خطبه های نماز جمعه از طریق فضای مجازی، باتوجه به تعطیل بودن این چند مدت نماز جمعه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، آیت الله دژکام امام جمعه شهر شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس طی دو هفته گذشته خطبه های خویش را به صورت مجازی انجام دادند که جا دارد سایر ائمه جمعه استان نیز نسبت به اقامه این فریضه همت کنند.

قبل از پردازش، موضوع را بایک ضرب المثل ایرانی آغاز می کنم ،" کس نخارد پشت من ،جز ناخن انگشت من "درست است که در شرایط خاص که نیاز به همدردی و کمک احساس می شود، به این شعر سعدی پناه می بریم "بنی آدم اعضای یک پیکرند ،که درآفرینش زیک گوهرند"اما در شرایط حساس کرونایی امروز ،بقولی "اوضاع آنقدر قاراش میش " است که پدر از فرزند و فرزند از مادر دوری می کند!اینجاست که ضرب المثل مقدمه مصداق پیدا می کند!

بدین معنا تا کسی از جنس خودت نباشد، دلسوزت نباشد، درکت نکند، احساسش را با احساست شریک نمی کند، مالش را با مالت و قس علی هذه... روشن تر بگویم در شرایط کرونایی که انسانها از نفسِ هم نفس هم واهمه دارند،همه مراسم و مناسک و آداب وسنن تعطیل شده،حتی کسی جسارت و جرات خواندن تلقین مرده های کرونا را ندارد،دل شیر می خواهد تا درمیدان بمانی،در کنار همنوع ،هم کیش ،هم استانی و همشهری ات...

اما هستند افرادی که بخاطر سلامت هموطن،هم استانی ها، همشهری ها و در یک کلام همنوعشان ،شب و روز را به خود حرام کردند، قید خانواده ها را زدند،هر کسی در حد وسعش، در حوزه کاریش، یکی با توزیع مواد ضدعفونی، یکی با تهیه وتوزیع ماسک ،دیگری با تامین مایحتاج خانواده ها،یکی در بانک،دیگری درموسسه خیریه و یکی مثل استاندار از طریق اعمال مدیریت ،رسانه ها با اطلاع رسانی وموثرتر از همه اینها، کادر درمان هم ایثارگرانه خط مقدم این نبرد را نگه داشتند، تا مردم ما از این شرایط کرونایی به سلامت عبور کنند.

وقتی مثال می زنیم "کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من "به خاطر همین قسمت است ،امام جمعه  شیراز را همه می شناسیم، فردی از جنس خودمان که خون استان فارسی در رگ هایش جریان دارد، ساده و بی آلایش در این مدت حضور داشته اند،نمازجمعه برگزاری نمی شود ، اما روزهای هفته از رسانه ها و خیرین دعوت می کند تا  ایشان را برای راه اندازی پویش امید وهمدلی برای کمک به نیازمندان وآسیب دیدگان از کرونا یاری رسانند. جمعه هم به صورت مجازی خطبه اش را برای مردم میخواند تا از این ظرفیت هم در این شرایط خاص استفاده شود. می دانید چرا؟ چون از جنس این مردم است، از گوشت و خون آنهاست، نمی شود نسبت به سرنوشت مردمش بی تفاوت باشد!

اما در این مدت حساس وشرایط بحرانی که همه پای کارند، متاسفانه خبری از بسیاری ائمه جمعه استان نیست. فقط چند امام جمعه خطبه مجازی ایراد کرده اند. آیا واقعا تصور می کنند که چون امام جمعه اند و حال نماز جمعه تعطیل است ،دیگر کاری ندارند! یا اینکه خدایی نخواسته احساسی نسبت به شرایط حساس مردم ندارند که امیدوارم اینگونه نباشد یا اگر کاری میکنند انعکاس نمی دهند که مردم ببینند پدر معنوی شهرشان هم پای کار است!

جای خالی ائمه جمعه استان در دوران کرونایی!
البته برای تغییر حال وهوا، این جمله را به زبان طنز بیان نماییم "خداییش از وقتی که نماز جمعه تعطیل شده است ،روحانی و دولتش از دست امامان جمعه نفس راحتی کشیده اند ،تصور کنید اگر نماز جمعه دایر بود، این شرایط کرونایی عجب خوراک دبشی بود برای شستن روحانی وآیزان کردنش بر طناب! و دوباره شستن او و دوباره آویزان کردنش !!

حال شوخی به کنار، واقعا توجه کرده اید در شرایط حساس کشور که نیاز است مطالب و خواست مردم بیش از گذشته مطرح و پیگیری شود هنوز بسیاری ائمه جمعه از ظرفیت های موجود جایگزینی برای ایراد خطبه های خود پیدا نکرده اند.

حال که برای برون رفت کشور از این شرایط حساس و بحران ملی همه باید حول محور اتحاد کنار هم قرار بگیرند، ید واحده شوند، چرا برخی که موثرند،نیستند یا از نهایت ظرفیت خود استفاده نمی کنند؟! ائمه محترم جمعه که وظیفه مردمداری و دفاع از حقوق مردم را دارند الان کجا هستند؟ بهرحال اگر بخواهند حال که در میان مردم نیستند با مردم باشند باید حتما در فضای مجازی باشند  آنهایی که نیستند چه توجیهی دارند؟ چرا خبری از آنها نیست،مگر مردم از این گرفتار تر می شوند ؟

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس که قبلاً گفته اند استان فارس مقام اول اقامه نماز جمعه در کشور را دارا است و حداقل تحصیلات ائمه جمعه کارشناس ارشد حوزوی است. بفرمایند پاسخ بدهند  از 74 امام جمعه استان طی این مدت چند خطبه مجازی یا مکتوب  منتشر شده است.

اگر احساس می کنند کاری از آنها بر نمی آید، از نماینده ولی فقیه در استان که آستین همت بالا زده و از حیثیت خود خرج کرده الگو بگیرند و با تشکیل پویش های حمایتی به یاری کارگران فصلی و دست فروشها وکسانی بشتابند که در این بحران شغل و درآمد خود را از دست داده اند!اگر فکر می کنند این کار هم شدنی نیست، لااقل زحمت نماز میت و خواندن تلقین متوفیان کرونا را عهده دار شوند! اینکه راحت است.
این جمله از امام جمعه مشهد را به عنوان حجت بخوانید: آیت الله سید احمد علم الهدی روز جمعه در متنی که به عنوان خطبه مکتوب منتشر کرده آورده است: در حالی که شهر و کشور در قرنطینه نیست و اجتماعات در مشهد در فضای باز و صحن های حرم به وسیله مسئولان پزشکی تجویز شده است تعطیلی فریضه الهی نماز جمعه توجیهی ندارد.
جای خالی ائمه جمعه استان در دوران کرونایی!
ما اینجا بنا نداریم کسی را تخریب کنیم و یا خدایی نخواسته شرایط را فرصتی برای تضعیف و تخریب قرار دهیم ،اما می خواهیم با تکیه بر رسالت خود،همه رابه میدان عمل دعوت کنیم تا هر کسی به اندازه وسع وتوانش کمک کند تا کشور از این شرایط تعطیلی خارج شود،کرونا به معنای واقعی ریشه کن شود، تا کشور ومردم بیش از این متحمل خسران و هزینه نشوند! 
در پایان یادآور می شود ممکن است اقدامات بسیاری نیز توسط ائمه محترم جمعه انجام شده باشد اما رسانه ای نشده باشد، شیرازه به عنوان پرمخاطب ترین رسانه مجازی استان، جهت انعکاس خطبه های متنی و مجازی ائمه جمعه استان و سایر فعالیت های ایشان اعلام آمادگی می کند.
ائمه جمعه استان، بسم الله....

انتهای پیام/
نظرات بینندگان