کد خبر: ۱۳۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹

بیانیه اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه خطاب به ملت فهیم و شریف ایران

اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه خطاب به ملت فهیم و شریف ایران بیانیه ای صادر کرد.
یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
حلول سال نو و نوروز باستانی و بهار طبیعت، کـه نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات و طراوت طبیعت می‌باشد را به همه شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و برای همه ملت شریف، عزیز و صبور سرزمینمان ایران، آرزوی بهروزی، عاقبت بخیری و عافیت داریم.
سال ۱۳۹۹ شمسی را درحالی آغاز می‌کنیم که حوادث و حواشی فراوانی را پشت سر گذاشته و تجربه‌های تلخ و شیرین سترگی را آزموده‌ایم.
رهبر انقلاب، "جهش تولید" را برای شعار سال انتخاب کردند. جهش در رونق تولید زمانی در زندگی مردم تغییرات محسوس و مثبتی ایجاد می‌کند که با اقتصاد سالم و طاهر همراه باشد. و طهارت اقتصادی هم جز با اصلاحات اساسی در اقتصاد و اخلاق و مدیریت میسر نمی‌شود.
طهارت اقتصادی با تقوا، مردمی کردن اقتصاد، حمایت واقعی از تولید داخلی، اصلاحِ الگوی مصرف، انفاق، کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ملی از طریق توزیع عادلانه ثروت، پرهیز از بنگاه‌داری و رانت‌خواری مسئولان و توجه به اقتصاد مقاومتی مقدور و ممکن می‌شود.
در همین راستا، رهبر انقلاب، دولت، قوای مقننه و قضائیه، مجموعه‌های پژوهشی و دانش بنیان و مجموعه‌های جوان و مبتکر را به برنامه‌ریزی برای تحقق جهش تولید در سال پیش رو، مامور و مکلف نمودند.
جهش و پیشرفت در تولید، فرایندی است که طی آن باورهای فرهنگی، نهادهای اجتماعی، مجموعه‌های اقتصادی و نهادهای سیاسی به صورت بنیادی و اساسی متحول می‌شوند تا متناسب با ظرفیت‌های شناخته شده، پویا شده و طی این فرآیند، سطح رفاه جامعه ارتقا یابد.
جهش به معنای تلاش یک جامعه برای ایجاد رفاه و نوعی از تعادل و هماهنگی تلقی می‌شود که بر ارزش‌های خاص همان جامعه مبتنی باشد. به‌عبارتی دیگر، پیش شرط اصلی و اساسی یک جهش اقتصادی، توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه است.
تغییراتی که به واسطه جهش تولید و ارتقاء اقتصادی در شئونات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی صورت می‌گیرد، بایستی در جهت ایجاد تعادل و هماهنگی بیش‌تر در جامعه و فی‌المثل کاهش فاصله فقیر و غنی، پرهیز از رانت‌های خبری، خانوادگی و موقعیتی، توجه به داشته‌های ارزشی و فرهنگِ خودی و خودآگاهی‌های بومی و دانش‌بنیان و البته مبتنی بر طرح و برنامه و هدف‌گذاری مشخص باشد.
در مقوله جهش تولید، هزینه‌های تولید، نیروی کار، تحریم‌های خارجی، میزان توسعه‌ی علمی و تولید علم، ابزار تولید و ... نقش تعیین کننده‌ای دارند، چه به عنوان مانع و چه به عنوان فرصت و مواد لازم یک تولید.
مانع از آن جهت که به منافع شخصی و حزبی، بیش از منافع ملی و رفاه مردم اهمیت داده شود و کلید گشایش همه قفل‌های اقتصادی در عرصه تولید و رونق تولید را در نزد اغیار جستجو نمود و با خودی و غیر خودی کردن و مرزبندی محرم و نامحرم، سفره انقلاب را محدود و محصور به تعداد محدودی از افراد نمود.
و فرصت از این منظر که به نیروهای جوانِ فکری و تجربه‌های ارزشمند بومی، توجه ویژه شود و وزن و ارزش سرمایه‌های بومی و ملی را در تحقق جهش تولید و رفاه اقتصادی باور کرده و حقوق حقه‌ی همه آحاد ملت و طبقه مستضعف را در برخورداری از مواهب سرزمینی و ثمره نظام مقدس جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم.
جهش در رونق تولید، به‌عنوان راهبردی مطمئن در جهت توسعه و پیشرفت کشور تلقی می‌شود. البته تولیدی که با دارا بودن چهار شاخصه‌ی نیروی کار ملی، سرمایه‌گذاری ملی، مواد اولیه و دانش بومی، واقعی باشد.
برخی از این شاخصه‌ها نیازمند تغییرات سیستمی و ساختاری هستند که این مهم توسط قانون‌گذاری مراجع مصلح و صالح، به سامان می‌رسد. برخی نیز حمایت‌های اصولی، مدبرانه و معقولانه‌ی دولت را می‌طلبد و البته همت بلند و اراده‌ی ملت شریف ایران نیز سهم عمده‌ای در تحقق شاخصه‌های جهش تولید دارند.
نیروی کار ملی، یعنی افرادی که آب و خاک و آبادانی این سرزمین برایشان اهمیت دارد، جوانِ فکری و مبتکر هستند و دغدغه معیشت دارند، اما مجاهدانه معیشت ملی را فراتر از معیشت شخصی تعریف، تفسیر و عملیاتی می‌کنند.
سرمایه ملی، تبیینی عملی از استقلال اقتصادی است. بهره‌وری سرمایه‌گذاری ملی می‌تواند جلو رشد نامتوازن و روند منفی اقتصاد را بگیرد.
مواد اولیه هم که تکلیفش مشخص است و این مملکت خاکش هم قیمت دارد و نفت و گاز و مواد کانی و معدنی تا مواد معنوی و میراث ملموس و ناملموس فرهنگی و ... همه و همه ظرفیت تبدیل شدن به یک کالای تولیدی را دارند.
علم بومی و بومی کردن علوم، کاتالیزور و قوه محرکه‌ای است که به رونق تولید جهش می‌دهد و تولید را از ثبات و تداوم برخوردار می‌کند.
بنابراین، برای عبور از تحریم‌های غرب و شرق، بایستی در عین توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی، توجه اصلی را به سرمایه‌گذاری ملی، نیروی کارِ کارآمد و جوان کشور و منابع ملی و دانش بومی خودی معطوف کرد؛ تا اینکه با جهش و پیشرفت در تولید، موجبات رفاه اقتصادی و آسودگی روانی و پیشرفت اجتماعی ملت صبور و همیشه حاضرِ ایران و لایقِ هر عافیت و عاقبتِ خیری مهیا و فراهم شود.
اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه در جهت تحقق اهداف و ایده‌آل‌های تعریف شده برای رسیدن به جهش تولید، تمام تلاش، توان و سرمایه‌های علمی و انسانی خود را برای رفاه و آسایش بیش‌تر و بهتر ملت بکار خواهد گرفت و بر همین مبنا تلاش می‌کند تا با ارائه‌ی راهبردهای علمی و عملیاتی در سطوح خرد و کلان به مدیران و مسئولان حاکمیتی، نشاط انقلابی و رابطه مطلوب میان حکمرانی خوب و ملت را محقق سازد.
در پایان، امید داریم که با مجاهدت‌های عالمانه و ایثارگرانه در جبهه سلامت و بهداشت، بحران فعلی ملی مرتفع و در سال پیش رو، سلامت و عافیت برای ملت حاصل، نشاط و امید در سرزمین بانشاط ایران دوصدچندان شود.

روابط عمومی و امور بین‌الملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه

https://www.karimeh.com
https://www.kssi.ir
https://www.kssi-journal.ir

نظرات بینندگان