کد خبر: ۱۳۸۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
گفتگوی متفاوت شیرازه با یک فعال محیط زیست:

از جنگل کاری تا ایرانگردی با دوچرخه

یکی از دوستداران طبیعت در استان فارس اقدامات جالبی را در حوزه منابع طبیعی انجام داده است.

اشاره: 

این روزها توجه به محیط زیست  بسیار حائز اهمیت است و برای حفظ آن نیازمند راهکارهای مناسب هستیم.‌در همین راستا یک جوان خوش ذوق و دوستدار محیط زیست شیرازی در سن ۲۵ سالگی با طرح کاشت نهال در نقاط مختلف شهر؛ شروع به فرهنگ سازی در جهت حفظ محیط زیست کرده است و در کنار آن به کوهنوردی و دوچرخه سواری(سایکل توریست) می‌پردازد.برای آشنایی با این جوان به سراغ ایشان رفتیم تا گفتگویی با او داشته باشیم.

به عنوان نخستین سوال لطفاً خودتان را برای خوانندگان شیرازه معرفی کنید؟

علی رضایی متولد 73، کارمند فرودگاه شیراز، علاقه مند به ورزش و طبیعت هستم. برای محیط زیست هر کاری که در توانم باشد انجام می‌دهم هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی در می‌کارم.

هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی می‌کارم

چرا بلوط و بادام کوهی؟

چون بومی این مناطق هستند و بهتر با محیط سازگار می‌شوند و برای کاشت بذر مناسب تر هستند.

از کی شروع به کاشت نهال کردید؟

از حدودا 4 سال پیش  نهالکاری را آغاز کردم.

چه شد تصمیم به این کار گرفتید؟

من علاقه زیادی به طبیعت دارم و به صورت مستمر برنامه کوهنوردی و دوچرخه سواری در طبیعت را دنبال می کنم، به ذهنم رسید اینطور دین خود را نسبت به طبیعت ادا کنم و اینکه این کار حس خوبی به من می‌داد. دوست داشتم در زیبا کردن طبیعت کاری کنم و اینکه اگر هر کس فقط یک عدد درخت بکارد، محیط اطرافمان خیلی زیباتر می‌شود و کم کم یک جنگل بوجود می‌آید و این کار من باعث می‌شود طبیعت را بهتر بشناسم و درک کنم، بیشتر با آن دوست بشوم و مردم را هم تشویق به این کار کنم.

هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی می‌کارم


برنامه امسالتان جهت کاشت نهال چگونه بود؟

امسال هم چون به نظر می‌رسید چشمه چنار باغناری واقع در بلوار جمهوری شیراز، یک جای مناسب برای کاشت درخت است و اینکه با وجود چشمه؛درخت های کمی اطراف آن است؛ تصمیم گرفتم تعدادی درخت آنجا بکارم.

نهال ها را در فصل خاصی می‌کارید؟

نهال ها را معمولاً آخر زمستان می کارم که البته امسال کمی دیرتر شد.

تا به حال درچه مناطقی نهال کاشته اید؟

کوه دراک، کوهپایه های دراک، سمت پشت مله (کوه های پشت چمران) و همین طور چشمه چنار و کوه سرخ(درغرب شیراز و درجنوب غربی شهرک گلستان) نهال و بذر کاشتم.

بذر و نهال هایی که می کارید به چه صورت آبیاری می شود؟

آبیاری فقط برای نهال ها صورت می گیرد. نهال ها را جایی می‌کارم که بتوانم هر هفته یا ده روز با ظرف، آبیاری کنم. اما چشمه چنار چون خودش آب دارد تعداد نهال های بیشتری کاشتم و از همان چشمه هر هفته که می روم آبیاری می کنم. البته با چند نفر از مردم همان منطقه صحبت کردم که در آبیاری کمک کنند. به طور کلی بذرها را بعد از کاشت رها می کنم چون تعداد آنها خیلی زیاد است.

هزینه این کار از کجا تامین می‌شود؟

یک مقدار از هزینه خرید نهال ها توسط خودم و مابقی با کمک دوستان که در فضای مجازی تبلیغ کرده بودم به دست می آید. حتی دوستانی از تهران و کرج هم در این کار سهیم شده اند.


هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی می‌کارم

اگر کسی بخواهد در کاشت نهال با شما همراهی کند استقبال می کنید؟

بله حتماً.فعلاً بخاطر موضوع کرونا معمولا دو نفری برای کاشت نهال می‌رویم وگرنه در سنوات قبل کسانی بودند که دوست داشتند شرکت کنند. خودم به شخصه خیلی ها را تشویق به شرکت کرده و می کنم.

در صحبت هایتان اشاره کردید که کوهنوردی و دوچرخه سواری در طبیعت را دنبال می کنید، از چه زمانی این ورزشها را به صورت جدی شروع شد؟

 دوچرخه سواری را از سال 93 شروع کردم و به مرور فعالیتم با آن بیشتر شد و حالا چند سالی می شود به سفر با دوچرخه را تجریه میکنم که برایم بسیار لذت بخش است و حدود 10 سالی می شود که کوهنوردی و کوهپیمایی می‌کنم.

سفر با دوچرخه؟

بله. اولایل دوچرخه را برای اوقات فراغت گرفتم. اما کم کم علاقه ام بیشتر شد و متوجه شدم که استعدادش را دارم. دوچرخه سواری را در سبک سایکل توریست یا همان سفر با دوچرخه به صورت تقریباً حرفه ای انجام می دهم.

کدام شهرها را با دوچرخه سفر کردید؟

از شیراز به چالوس، مشهد، بوشهر، شهر کرد، آبشار مارگون، قشم و بندر عباس، لار، لامرد، عسلویه، یاسوج و... رکاب زدم. به طور کل سفرهای بالای 1000 کیلومتر را هم با دوچرخه تجربه کرده ام.


هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی می‌کارم

هر کدام از سفر ها چند روز طول می‌کشد؟

میانگین روزی 100 کیلومتر را طی می کنم. از اردبیل تا مشهد 1430 کیلومتر در 14 روز، از شیراز تا مشهد 1460 کیلومتر در 14 روز، از شیراز تا چالوش 1200 کیلومتر در 11 روز، از شیراز به لار و لامرد و عسلویه 630 کیلومتردر6 روز، از شیراز به قشم 600 کیلومتر در 6 روز به علاوه دو روز گشت و گذار در جزیره هرمز و 3 روز در جزیره قشم، از شیراز به بوشهر و شهر کرد و یاسوج و مارگون هم با دوچرخه طی کرده ام.

شهرها را بر اساس دلیل خاصی انتخاب می کنید؟

دلیل خاصی نداشت. بیشتر بر اساس اماکن دیدنی؛ با توجه به فصل بودو همچنین مشهد هم به نیت زیارت رفتم

سفرهایتان را به تنهایی طی کرده اید؟

بله، سخت اما بسیار چالشی و لذت بخش است. همه سفرهایم را تنهایی و با دوچرخه انجام دادم.

معمولاً چه وسایلی بین راه و استراحت چه چیز هایی را با خود ببرد؟

چادر، کیسه خواب، اجاق، ظرف و هر چیز لازم برای کوهنوردی، البته وسایل سبک و کم حجم و یک سری لوازم تخصصی 

در کل پیش زمینه ای در ورزش داشتید یا اینکه به صورت اتفاقی جذب آن شدید؟

از بچگی علاقه مند به ورزش بودم قبل از کوه و دوچرخه سواری، ورزش رزمی هم انجام می‌دادم. 

هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی می‌کارم


کدام ورزش رزمی کار می کردید؟ هنوز هم ادامه می‌دهید؟

کاراته و دفاع شخصی می رفتم. خیر رها کرده ام.

آیا از طرف سازمان خاصی حمایت می‌شوید؟ 

 تا الان هیچ حمایتی از طرف هیچ ارگان یا سازمانی نشدم.


هر سال نهال و یا بذر بلوط و بادام کوهی می‌کارم

چه توقعی از مسئولین دارید؟

توقع من از مسئولین این است اگر یک حرکت مردمی و بدون چشم داشت از طرف هر کسی شد حمایتش کنند و بیخیال از آن نگذرند.

چون کسی که بدون چشم داشت کار مفیدی را انجام می‌دهد؛ مشخص است که از روی علاقه دارد آن کار را انجام می‌دهد و به بهترین نحو هم انجامش می‌دهد، متاسفانه مسئولین دنبال دستور العمل هستند و فقط به چیز دیگری حتی اگر در راستای هدف اصلی آن ارگان هم باشد توجه نمی‌کنند.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

به هر مخاطبی اینکه بدانیم طبیعت اگر زنده باشد و زنده بماند؛ ما آدم ها می‌توانیم درست زندگی کنیم و حال خوب همه آدم ها در نهایت به حال خوب طبیعت وابسته است.





نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شجاعی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
0
خیلی عالی