کد خبر: ۱۳۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹

فرماندهان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسید

از شهریور ۱۳۷۷ به بعد، ساختار ارتش به طور کلی تغییر یافت و از آن زمان تاکنون به ترتیب «سرلشکر علی شهبازی»، «سرلشکر محمد سلیمی»، «سرلشکر عطاالله صالحی» و «سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی» فرماندهی کل ارتش را برعهده داشتند.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساختار ارتش به این گونه بود که فرمانده کل ارتش و رئیس ستاد مشترک در یکدیگر ادغام شده بود و سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی ذیل ستاد مشترک ارتش ادامه داشت. پس از انقلاب تا اواسط دهه ۷۰ این سیستم بدین گونه ثابت باقی مانده بود. اما رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا دستور دادند تا در سال ۷۷  سِمَت رئیس ستاد مشترک و فرمانده کل ارتش را از یکدیگر تفکیک کردند.

سسپهبد شهید محمدولی قرنی(ز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ تا ۷ فروردین ۱۳۵۸)، سرلشکر ناصر فربد(از ۷ فروردین ۱۳۵۸ تا ۳۰ تیر ۱۳۵۸)، سرلشکر محمدحسین شاکر(۳۰ تیر ۱۳۵۸ تا ۱ دی ۱۳۵۸)، سرلشکر محمدهادی شادمهر(از ۱ دی ۱۳۵۸ تا خرداد ۱۳۵۹)، سرلشکر ولی‌الله فلاحی(از ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ تا ۷ مهر ۱۳۶۰)، سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد(از ۹ مهر ۱۳۶۰ تا مهر ۱۳۶۳)، سرتیپ اسماعیل سهرابی(از ۳ آبان ۱۳۶۳ تا ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۷) و سرلکشر علی شهبازی(از ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۷ تا شهریور ۱۳۷۷) از رؤسای ستاد مشترک ارتش بودند که در شهریور ۱۳۷۷ این سمت از فرماندهی کل ارتش تفکیک و به مقام معاون هماهنگ‌کننده یک مقام پایین‌تر از فرماندهی کل تقلیل یافت.

اما از شهریور ۱۳۷۷ به بعد، ساختار ارتش به طور کلی تغییر یافت، «سرلشکر علی شهبازی»، «سرلشکر محمد سلیمی»، «سرلشکر عطاالله صالحی» و «سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی» فرماندهان کل ارش بودند که البته سرلشکر موسوی تا به امروز این سمت را برعهده دارد.

سرلشکر علی شهبازی

سرلشکر علی شهبازی متولد شهر قم است که پس از گذراندن تحصیلات دوره متوسطه، وارد دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش شد و دوره‌های نظامی از قبیل دوره‌های مقدماتی نظامی، عالی و فرماندهی و ستاد را طی کرده و در سال ۱۳۶۹ به درجه سرلشکری رسید. او سمت‌هایی نظیر فرماندهی یگان‌های ارتباطی، معاونت طرح و عملیات، معاونت دفتر مشاورت، سرپرست گروه کار نظامی نهاد ریاست جمهوری، معاونت هماهنگ‌کننده ستاد مشترک ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۷ را برعهده داشت.

امیر سرلشکر شهبازی در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان اولین فرمانده کل ارتش منصوب شد، اما پس از دو سال در سال ۱۳۷۹ از این سمت کناره‌گیری کرد. او رئیس گروه مشاوران نظامی فرماندهی کل نیروهای مسلح ایران است و در حال حاضر عضو هیئت امنای دانشگاه علوم استراتژیک بوده و مدتی هم ریاست این هیئت امناء را بر عهده داشته است.

مرحوم سرلشکر محمد سلیمی

سرلشکر سلیمی متولد ۱۳۱۶ در شهر مشهد است که در ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ در تهران درگذشت. او دومین فرمانده کل ارتش از خرداد ۱۳۷۹ تا شهریور ۱۳۸۴ و پیش از آن وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت اول میرحسین موسوی بود.

مرحوم سرلشکر سلیمی در زمان جنگ ایران و عراق مسئول دفتر مشاوره امام خمینی(ره) در امور نظامی و مسئول ستاد جنگ‌های نامنظم بود. او در شهریور ۱۳۸۴ از این مقام استعفا داد و پس از آن به عنوان مشاور فرماندهی کل قوا در امور ارتش مشغول به فعالیت شد.

او در نبردهای متعددی از جمله آزادسازی سوسنگرد نقش‌آفرینی کرد و بعدها مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست فرمانده معظم کل قوا شد. امیر سرلشکر محمد سلیمی پس از تحمل یک دوره بیماری بهمن سال ۱۳۹۴ دعوت حق را لبیک گفت.

سرلشکر عطاءالله صالحی

سرلشکر عطاءالله صالحی در سال ۱۳۲۸ در شهرستان رودسر دیده به جهان گشود. وی پس از دوره متوسطه و اخذ دیپلم، در سال ۱۳۴۶ وارد ارتش شد و در سال ۱۳۴۹ با رسته توپخانه از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد. او که عضو هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی است، پس از استعفای امیر سرلشکر محمد سلیمی در ۲۰ شهریور ۱۳۸۴ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد.

تشکیل نیروی مستقل پدافندی با مسئولیت ارتش و نیز ساخت تجهیزات مدرن دفاعی همچون جنگنده صاعقه، ناوشکن جماران، انواع زیردریایی و تانک از جمله نقاط درخشان مسئولیت سرلشکر صالحی است. همچنین تدوین طرح‌های راهبردی چون حضور شناورهای ایرانی در خلیج عدن و دریای مدیترانه از جمله مصادیق نگاه راهبردی این فرمانده ارشد نیروهای مسلح است.

سرلشکر عطاالله صالحی

همچنین در سوابق فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مرکز آموزش درجه‌داری ارتش و فرماندهی دانشگاه افسری ارتش طی دو دوره به چشم می‌خورد. فرماندهی لشکر ۷۷ خراسان، فرماندهی لشکر ۵۸ ذوالفقار، فرماندهی قرارگاه شمال شرق کشور و معاونت آموزش ستاد فرماندهی کل قوا از دیگر سوابق صالحی است. آخرین مسئولیت سرلشکر صالحی قبل از تصدی فرماندهی ارتش، تصدی معاونت‌های نیروی انسانی و بازرسی در ستاد کل نیروهای‌ مسلح بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ امیر سرلشکر عطاءالله صالحی را به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب كردند.

سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی

امیر سرلشکر موسوی، پس از سرلشکر شهبازی، سرلشکر سلیمی و سرلشکر صالحی، چهارمین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است. او در ۱۳۳۹ در شهر قم متولد شد و جزء فرماندهان باسابقه ارتش است که سابقه حضور ۹۶ ماهه در جبهه‌های جنگ تحمیلی را در کارنامه دارد. او در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ با ارتقاء از درجه سرتیپی به سرلشکری، به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و جایگزین سرلشکر سید عطاءالله صالحی شد.

فرمانده کنونی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در یگان‌های مختلف در جبهه‌های جنوب و غرب کشور در برابر دشمن بعثی و ضد انقلاب حضور داشته و همچنین فرماندهی تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)، فرماندهی دانشگاه افسری امام علی(ع)، فرماندهی قرارگاه شمال شرق آجا، معاونت آموزش نیروی زمینی ارتش، معاونت طرح و برنامه نزاجا، جانشینی اداره عملیات و ریاست ستاد مشترک ارتش را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

وی همچنین از چهارم شهریور سال ۱۳۸۴ تا تیر ۱۳۹۵ جانشینی فرمانده کل ارتش و ریاست مرکز مطالعات راهبردی آجا را برعهده داشت و در تیر ماه ۹۵ در حکمی از سوی فرمانده معظم کل قوا به سمت جانشینی رئیس ستادکل نیروی‌های مسلح منصوب شد.

سرلشکر موسوی هم‌اکنون علاوه بر سِمَت فرماندهی کل ارتش، در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۸ با حکم فرمانده معظم کل قوا فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) را عهده‌دار شد.

وی دانش‌آموخته دکتری مدیریت دفاعی از دانشگاه عالی دفاع ملی و آموزش‌دیده دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش بوده  و هم‌اکنون دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.

انتهای پیام/۴۰۷۹/

نظرات بینندگان