کد خبر: ۱۳۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹

توصیه‌های فضانوردان برای راحت تر سپری کردن قرنطینه! +تصاویر

آموزش دیدن و تایید شدن برای کار در فضا سال‌ها طول می‌کشد و زمان بسیار زیادی از این مدت آموزشی صرف یادگیری هنر زندگی در محیط‌های بسته است. در طول یک ماموریت شش ماهه، زمان‌های بسیاری برای دیوانه شدن بدون فضای شخصی وجود دارد با این حال حریم خصوصی همکار، دوش آب گرم، توالت معمولی، رفاه و گرانش نیز در کنار این موارد وجود دارد.

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

ماتیاس مورر(Matthias Maurer)، فضانورد آلمانی که در حال حاضر به توسعه ماموریت‌های سفر به ماه با سرنشین به آژانس فضای اروپایی کمک می‌کند، در این باره می‌گوید: «آماده شدن برای یک انزوای اجتماعی بخشی از آموزش ماست. هر دو هفته یکبار (در فضا) باید تماس تلفنی اجباری با یک روانشناس را داشته باشیم تا از مشکلات مختلف پیشگیری شود.»

مورو به تازگی در یک پخش زنده به میزبانی یک کانال یوتیوب شرکت کرده است. فضانوردان بسیاری از سراسر جهان در این برنامه از طریق اسکایپ ظاهر شدند و به سوالات حضار پاسخ دادند و نکاتی در مورد فضا ارايه کردند. این نکات ثابت کرد که ما در حال حاضر شرایط مشابه آنها در فضا داریم و به توصیه‌های آنها نیاز داریم.

به گفته مورو که در حال حاضر در حال آماده شدن برای اولین ماموریت فضایی خود بین سال‌های ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۴ است، پاندمی در حال پیشرفت کروناویروس، یک تمرین زندگی واقعی است که او هرگز انتظار آن را نداشت.

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

با وجود اینکه مورو به ما امید می‌دهد و می‌گوید امیدوار باشید. او می‌گوید تصور کنید در آموزش‌ها به ما می‌گویند بدترین شرایط را در نظر بگیرید و براساس آن تصمیم‌گیری و عمل کنید. البته شرایط حاضر با فضا فرق دارد، در فضا شرایط کاملا برای ما روشن نیست اما در مورد کرونا ویروس همه می‌دانیم که چطور می‌توانیم آن را از ببین ببریم و چه کارهایی لازم است انجام دهیم.

او می‌گوید: «بدترین سناریو به شما این احساس را می‌دهد که کنترل خود را از دست ندهید، به این شکل می‌توانید وضعیت حاکم را کنترل کنید. اکنون همان بدترین سناریو است. ما ابزار موثری برای از بین بردن این ویروس داریم و آن در خانه ماندن است.»

در ادامه به بهترین توصیه‌هایی که برخی از فضانوردان در مورد تحمل قرنطینه ارائه دادند، اشاره می‌کنیم:

 

طبق یک روال زندگی کنید!

بسیاری از متخصصان می‌گویند که این قرنطینه زمان طولانی خواهد داشت، بنابراین لازم است یک روال منظم برای زندگی خود پیدا کنید تا سلامت ذهنتان حفظ شود.

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

نیک هگ (Nick Hague) فضانورد ناسا می‌گوید: «تنها با کمی کنترل و اطمینان به این فکر کنید که روزتان را چطور می‌خواهید تمام کنید، همین روال می‌تواند یک پیشرفت بزرگ روانی برایتان محسوب شود.»

توماس ریتر(Thomas Reiter)، اولین فضانورد آلمانی است که در فضا قدم گذاشته و برای مدتی کوتاهی در فضا پیاده‌روی کرده، وی می‌گوید ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی ((International Space Station (ISS) برنامه روزانه بسیار سختی داشته‌ایم.

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

ریتر، که اکنون بازنشسته شده و به عنوان مشاور کار می‌کند، می‌گوید: «پیروی کردن از یک روند در چنین شرایطی بسیار اهمیت دارد. داشتن این روال تنها برای یک روز کافی نیست، بلکه حفظ این روال در طول روزها و هفته‌ها مهم است. برای اینکار می‌توانید راهکارهای متعددی را امتحان کنید.»

به عنوان مثال ریتر به خدمه خود در فضا اجازه می‌داده تا برای شام جمعه و یکشنبه خود غذای مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. درست است که غذاخوردن در فضا چیزی نیست که فضانوردان به دنبال آن باشند اما حداقل می‌تواند راهی باشد که آخر هفته‌های هیجان‌انگیزی برای فضانوردان رقم بخورد و آنها بتوانند روند سخت خود را ادامه دهند.

این نظر ریتر باعث خنده همکاران خود شد زیرا آنها نیز با خدمه خود در فضا همینکار را می‌کردند تا بتوانند روال زندگی را برای آنها حفظ کنند.

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

مورو نیز می‌گوید که روال‌ها به ایجاد انگیزه نیز بسیار کمک می‌کند. «هر روز باید برنامه‌ای داشته باشید. شما نمی‌توانید روزتان را بدون اینکه بدانید چه می‌خواهید انجام دهید، آغاز کنید. شما باید یک پروژه داشته باشید، چیزی که شما را به فکر کردن وادار کند. این روزها من دارم اینکار را می‌کنم و اگر به این روال برسم از خود راضی و خوشحال خواهم بود.»

 

تعادل بین کار و زندگی بسیار مهم است.

در ISS طبق گفته هاگ، هر فضانورد یک فضای شخصی به اندازه یک کمد لباس دارد. او می‌گوید: «این فضا همیشه برای شما است اما اغلب اوقات در آن باز است. با این حال هر از چندگاهی لازم است مدتی به منظور تماشای فیلم یا کتاب خواندن به آنجا برویم و در را ببندیم. این کار برای سلامت عقل بسیار ضروری است.»

اکنون هاگ با همسر و دو پسرش زندگی می‌کند. او می‌گوید ما اصل «زمان من» را نیز در خانواده با هم تمرین می‌کنیم. او به شوخی می‌گوید: «من احساس می‌کنم دوباره در ایستگاه فضایی زندگی می‌کنم، بنابراین حفظ فضا و زمان شخصی بسیار مهم است.»

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

الکساندر گرست (Alexander Gerst)، اولین فرمانده آلمانی سرویس امنیت ملی، می‌گوید: «من بین زندگی خصوصی و کارم یک «مرز مصنوعی» دارم که این مرز در طول آخرین ماموریتم در سال ۲۰۱۸ شروع شده و هنوز آن را به خاطر دارم.»

گرست که این روزها در خانه (خود به اتاقش دفتر خانگی می‌گوید) کار می‌کند، می‌گوید: «ما شبانه‌روز با ایستگاه فرود کنفرانس داشتیم تا اینکه قرار شد تنها در ساعات کار هر چه به کار مربوط است مطرح شود و باقی ساعات زمان آزاد محسوب گردد. به همه این دستور را دادیم و من به عنوان فرمانده باید این کار را به بهترین شکل انجام دهم.»

توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

گرست توضیح می‌دهد که همیشه داده‌هایی برای جمع‌آوری و انجام آزمایشات مختلف وجود دارد، اما کار زیاد می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی گردد.

 

یک مکالمه ویدیویی داشته باشید.

 از فضانوردان در مورد دلتنگی آنها برای عزیزانشان در طول ماموریت‌ها سوال کردیم و اینکه چطور با آن مقابله می‌کنند. ظاهرا ISS ۴۰۰ کیلومتر بالاتر از مدار زمین، تجهیزاتی برای چت تصویری و تماس‌های تلفنی دارد. بنابراین فضانوردان توصیه می‌کنند که افراد یاد بگیرند در طول این دوران سخت با اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ، فیس تایم و غیره آشتی کنند و در این مدت با عزیزان خود مکالمه تصویری برقرار کنند.

​​​​​​​​
توصیه‌های فضانوردان برای زنده مانده اجباری در انزوای اجتماعی

ریتر می‌گوید او هر آخر هفته با خانواده‌اش رو در رو از ISS صحبت می‌کرد. علاوه بر این به آنها أجازه داده شده بود که تماس تلفنی نیز برقرار کنند. او اینکار را هر از چندگاهی انجام می‌داد. در این میان هگ در این زمان مرتبا با پسران خود جدول حل می‌کرد، کاری که به نظر کم‌اهمیت می‌آید اما باعث شده زمان ارتباط بین پدر و فرزندان زمان با کیفیتی شود.

 

​​​​​​​​مراقب دیگران باشید.

​​​​​​​​این فضانوردان از مردم درخواست کردند از ترس کمبود، خرید نکنید، اجازه دهید دیگران نیز آذوقه مورد نیاز خود را دریافت کنند. اما مهمتر از آن بر ارتباط آزاد و درست با همسایه‌ها تاکید کردند.

astronauts-social-isolation-tips9.jpg

مورو در مورد علاقه‌ش به موز می‌گوید که بوی آن باعث آزار یکی از همکارانش می‌شد. وی می‌گوید: «ما به عنوان خدمه آنجا کار می‌کنیم، ما باید به بقیه فکر کنیم، هر یک از ما یک چیز عجیب و غریب داریم که با آن راحتیم در عین حال آن چیز می‌تواند دیگران را آزار دهد.»

هگ به شوخی می‌گوید که در زمان قرنطینه شغل من دیگر مهندسی فضا نیست بلکه آموزش پسرانم در خانه است. او می‌گوید بهترین توصیه که می‌توانم از فضا به شما بگویم، این است که کار تیمی را یاد بگیرید..

وی می‌گوید که حفظ سیستم اطلاعات جغرافیایی و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک که بازگشت به زمین است، تنها با یک تلاش تیمی ممکن می‌شود. بنابراین کمک به همکاران در اولویت کار ما است. فاصله اجتماعی درست مانند زندگی در فضا است و این جای خوشحالی دارد که در بسیاری از نقاط جهان باعث کاهش ویروس کرونا شده است.

همانطور که هگ گفت: «این ما هستیم که باید مراقب یکدیگر باشیم!»


نظرات بینندگان