کد خبر: ۱۳۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

رسیدگی به درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت؛ از امروز

رسیدگی الکترونیکی و سامانه‌ای به درخواست‌های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور از امروز یکم اردیبهشت ماه آغاز شد.
 به گزارش شیرازه، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: رسیدگی الکترونیکی به درخواست‌های بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور پس از توقف چند هفته‌ای از امروز آغاز شد.

مصطفی هاشمی افزود: به دستور اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیدگی الکترونیکی و سامانه‌ای به درخواست‌های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور از امروز یکم اردیبهشت ماه و از سوی کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استان‌ها آغاز می شود.

وی با بیان این که فارس به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در اجرای قوانین بازنشستگی پیش از موعد کارگران در مشاغل سخت و زیان آور است؛ خاطر نشان کرد: همه درخواست‌های متقاضیان بازنشستگی در این مشاغل در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت و از طریق سامانه مشاغل سخت و زیان آور رسیدگی می‌شود.

به گفته مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، با به کارگیری تدابیر ویژه و بررسی سامانه‌ای درخواست‌ها زمان رسیدگی از ۹ ماه در اوایل سال به یک ماه در پایان سال کاهش یافته است و کارگران متقاضی ظرف یک ماه پاسخ تقاضای خود را برای بازنشستگی پیش از موعد خواهند گرفت.

در این راستا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای ثبت و بررسی درخواست‌ها در سامانه ضمن عدم بررسی درخواست‌ها به صورت کاغذی؛ همچنین سالن مناسب و تعداد کافی رایانه برای رعایت فاصله حداقل ۲ متری اعضای ۵ نفری ایجاد شده است که درخواست‌ها را صرفاً از طریق سامانه بررسی می‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: کارگران با داشتن ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کار‌های سخت و زیان آور می‌توانند درخواست بازنشستگی در این مشاغل را در کمیته‌های تخصصی بدوی و تجدید نظر مربوطه در سامانه Http//: SAKHT.MCLS.GOV.IR ثبت کنند.

وی با اشاره به این که نتیجه بررسی و رأی صادر شده از طریق درخواست کننده قابل پیگیری است، یاد آور شد: درخواست کننده می‌تواند با شماره رهگیری مراحل از ثبت نام تا رسیدگی را در سامانه مشاهده کند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: پارسال ۳ هزار و ۹۷۷ مورد تقاضای بازنشستگی پیش از موعد در کمیته‌های استانی متشکل از نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده د انشگاه علوم پزشکی، نماینده سازمان تامین اجتماعی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان استان بررسی شد که از این تعداد هزار و ۷۱۹ درخواست مورد تایید قرار گرفته است.

کار‌های سخت و زیان آور به مشاغلی گفته می‌شود که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت طبیعی اعم از جسمی و روانی در وی ایجاد می‌شود. نتیجه این وضعیت بروز بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است./ خبرگزاری صدا و سیما 


نظرات بینندگان