کد خبر: ۱۳۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مضلات کرونایی که گریبانگیر زمین می شود؛

لزوم مشارکت همگانی برای حفظ زمین پاک

امروز روز «زمین پاک» است؛ روزی که زمین پس از سال ها نفس تازه ای کشیده و در پنجاهمین سالگرد خود در بهترین شرایط قرار گرفته است.هرچند با شیوع بیماری کرونا و کاهش رفت و آمدها از بسیاری از آسیب ها کاسته شده اما با معضلات افزایش پسماندهای عفونی و هدر رفت آب دست و پنجه نرم می کند.
به گزارش "شیرازه"یکی از مشکلاتی که به دنبال شیوع کرونا رقم خورده،دفن یکجای انواع زباله هاست،جدای از این مسائل با توقف صنعت گردشگری، هرچند آتش‌سوزی‌های سهوی در جنگل‌ها و مراتع و دست درازی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی به شدت کاهش پیدا کرده اما با افزایش میزان قاچاق چوب توسط سود جويان و برخي ازجوامع محلی‌ بر پیکر محیط زیست آسیب های زیادی وارد می شود.به باور برخی کارشناسان این روزها که بیشتر مردم جهان کمتر از همیشه از وسایل حمل و نقل مثل تاکسی،اتوبوس و غیره استفاده می کنند ،بهترین زمان بوده تا چالش شیوع کرونا به فرصتی همیشگی تبدیل شود و به جای استفاده از انواع خودروها،دوچرخه‌ ها بکار گرفته شود.
لزوم مشارکت همگانی برای حفظ زمین پاک
نمونه برداری برای کاهش آلودگی های زیست محیطی
تاجگرودن، معاون پایش محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار"ما" با اشاره به مدیریت و کنترل هر چه بیشتر پسماندها گفت: از همان ابتدای پیدایش ویروس کرونا، طبق دستورالعمل سازمان محیط زیست نظارت بر تمام مراکز درمانی به خصوص بیمارستان هایی که درگیر بیماران کرونایی بوده را بیشتر کردیم و پروتکل های بهداشتی را به شهرستان های  استان  اعلام کرده ایم تا طبق این دستور العمل ها عمل نموده و موارد بهداشتی را در نظر بگیرند.جدا از این ها، پایش و کنترل را در دستور کار خود قرار دادیم و نمونه برداری ها از طریق آزمایشگاه های استان انجام شده که در صورت مثبت شدن نتیجه یا در حد استاندارد نبودن آن،به مراکز درمانی اخطار داده شود.

نیاز به همکاری شهرداری در مدیریت پسماندها
وی با بیان این که بر تعداد بیماران اضافه شده و به طور یقین بر پسماندهای عفونی نیز افزوده خواهد شد، افزود:پسماندهای عفونی از قبیل سرنگ و باند آلوده در اطراف شهر شیراز ریخته شده بود که متاسفانه مشخص نشد مربوط به کدام مرکز درمانی بوده، لذا از شهرداری می خواهیم که بر عوامل اجرايي و پيامكاران  نظارت و کنترل  بيشتري داشته باشند و براي شناسابي اين عوامل نيز همكاري كنند.
تاجگرودن در بخشی از سخنان خود با اشاره به «روز زمین پاک» ادامه داد:در سال های گذشته با همکاری تشکل ها و سمن ها برنامه های متعددی به مناسبت روز «زمین پاک» انجام می شد که به خاطر مسئله کرونا امسال برنامه جمعی نداشتیم ولی پاکسازی ها صورت گرفت.چرا که هر چند شیوع کرونا عواقب ناخوشایندی به دنبال داشت اما طبیعت جان تازه ای گرفته و گیاهان و درختان شادابی بیشتری دارند.

برای استفاده بهینه آب تمهیداتی بیشتری اندیشیده شود
نهاوندی،کارشناس محیط زیست نیز گفت:دشت شیراز حدود 300 کیلومتر مربع بوده و ارتفاع آن 1500 متر از سطح دریاست که در جنوب ایران واقع شده و به لحاظ اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.این دشت از بالای بابا کوهی تا ورودی صدرا و سبز پوشان را در برمی گیرد.
وی با اشاره به تاثیر کرونا بر دشت شیراز افزود:هر چند که مسئله کرونا موارد مثبتی در پاکیزگی محیط زیست داشته اما مشکلاتی را هم بوجود آورده چرا که با مصرف بیشتر آب چالش زیادی برای تامین آب شهر پدید آمده ولی طبق بررسی ها انجام شده میزان غلظت هوا در اسفندماه 97 و 98  مقایسه شد که نشان می دهد کیفیت هوا در اسفند 98 بسیار بالاتر بوده است.
نهاوندی گفت:با توجه به این که هزینه و انرژی بالایی صرف تهیه آب قابل شرب می شود اما این آب برای شست و شو هم اختصاص داده شده که مواد ضدعفونی و میکروبی زیادی را با آب راهی فاضلاب ها می کند.
وی به وضعیت پسماند در شیراز اشاره کرد و گفت:روزانه حدود 650 گرم پسماند به ازای هر فرد جمع آوری می شود و بیش از هزارو 50 تن زباله فقط در شیراز ایجاد می شود که مسائل زیست محیطی را به بار می آورد.

خروج کارخانه ها و واحدهای صنعتی در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد
این کارشناس افزود:با وجود آلودگی هوا در کلانشهرها ،ایجاد واحدهای صنعتی، ترددخودروها و وسایل نقلیه عمومی دودزا اما در چند سال اخیر با پیگیری های انجام شده بعضی واحدهای صنعتی مثل کارخانه ریشمک از شهر خارج شده و بعضی واحدها نیز ملزم شدند که آلودگی خود را به حداقل برسانند.
وی با بیان این که خود انسان نقش مهمی در مسائل زیست محیطی دارد، گفت:انسان یکی از اجزای محیط زیست بوده و لازم می باشد که تمام تلاش خود را برای کاهش آلودگی های مصنوعی انجام دهد تا همه ما از زندگی باکیفیت تری برخوردار شویم.از این رو لازم بوده که به فرض مثال از خودروهای تک سرنشین کاسته و برای استفاده بهینه از آب تمهیداتی بیشتری اندیشیده شود.
«زهرا شفیعی سروستانی» کارشناس و رئیس اداره آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست فارس هم با اشاره به برخی معضلات انسانی در آلودگی های زیست محیطی گفت:بهره کشی بیش از اندازه از منابع طبیعی موجود، قطع بی رویه درختان با اهداف اقتصادی،تأمین معیشت و غذای انسان ها، معدن کاوی های بی حد و حصر برای آراستن محیط زندگی و دیگر مسائل موجب شده که اکنون برای حفظ بقای خود به دنبال چاره جویی باشیم.این ها نه تنها زندگی انسان ها بلکه ساير جانوران که در این کره خاکی حق حیات دارند را با مخاطره مواجه کرده و زنگ خطر نگرانی برای بقای خود انسان را به صدا درآورده است.
لزوم مشارکت همگانی برای حفظ زمین پاک
در حفظ این گوی سبز و آبی کوشا باشیم
وی با تاکید بر حفاظت از محیط زیست افزود:کمی به آیندگان هم بیندیشیم. آیا فرزندان ما نیازمند دستاوردهای تکنولوژی عصر اتم هستند یا باید هوای پاکی باشد تا ریه هایشان را انباشته کند؛زمین پاکی باشد تا آرام بخش جسم رنجورشان شود، آب گوارایی باشد تا بقایشان امتداد یابد؟آیا این زمینی که برای فرزندانمان به یادگار می گذاریم همان گوی زیبای سبز و آبی است که نیاکانمان به دست ما داده اند؟
برپایه این گزارش، این روزها نحوه جمع‌آوری و دفع زباله‌ها در شرایط کرونا به یکی از دغدغه‌های فعالان محیط ‌زیست تبدیل شده اما از آنجایی که سکوت، آرامش و امنیتی که این روزها در طبیعت و جهان هستی حاکم شده و بر میزان شادابی مراتع و جنگل ها و از طرفی بر جفت‌گیری حیات وحش نیز افزوده،لازم بوده که با بکارگیری روش های هوشمندانه و مدرن این موقعیت را حفظ کنیم.
همه ما می‌دانیم که کره زمین به‌عنوان محل زندگی نسل بشر، اهمیت زیادی در ادامه زندگی ما انسان‌ها دارد و اگر به فکر حفظ این دارایی با ارزش نباشیم، شاید زمانی فرا برسد که دیگر امکان ادامه زندگی بر روی این کره خاکی ممکن نباشد. گازهای گلخانه‌ای، زباله‌های تجزیه ناپذیر و آلودگی‌های زیست‌محیطی در حال نابودی زمین هستند و اگر فکری به حال این اوضاع نشود، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
با این وجود، هر ساله درختان زیادی برای تهیه کاغذ قطع می‌شود این در حالیست که درختان ریه‌های زمین بوده و اگر نباشند اکسیژنی هم برای تنفس باقی نمی‌ماند. از این رو لازم می باشد تا در حد امکان از کاغذ استفاده نکنیم و در محل سکونت و حتی در محل کارخود گل و گیاه بکاریم تا هم باعث زیبایی محیط اطراف‌مان شویم و هم به سلامت محیط زیست‌ کمک کنیم.در این میان شهرداری‌ نیز موظف بوده تا این روند را تسهیل کند و مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری را گسترش دهد.
گفتنی است، علت نامگذاری روز 22 آوریل به نام «روز زمین» به حادثه نشت گسترده نفت در ساحل «سانتا باربارا» آمریکا در سال 1969 برمی‌گردد. دراین حادثه بیش از 100 هزار بشکه نفت به آب‌راه سانتا باربارا وارد شد و هزاران پرنده، جانور دریایی و هر جانداری که در آن ناحیه بود را به کام مرگ کشاند.
انتهای پیام/
برچسب ها: کرونا ، محیط ، فارس
نظرات بینندگان