کد خبر: ۱۳۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

برگزاری جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت‌های این معاونت در ماه رمضان گفت: برگزاری جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ازجمله این فعالیت هاست.
  به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای عبدالهادی فقهی‌زاده افزود: این جشنواره در نوع خود نخستین جشنواره خاص کودکان و نوجوانان در حوزه قرآن و عترت خواهد بود. امیدواریم اختتامیه آن در مرداد یا حداکثر شهریور برگزار شود. علاوه بر این، برنامه‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فقهی‌زاده درباره این فعالیت‌ها در ماه رمضان و تعطیلی نمایشگاه قرآن کریم نیز گفت: در این ایام طرح خانه‌های نورانی که یک بسته محتوایی پنج‌بخشی بود در فضای مجازی و در طول فروردین به مرحله اجرا درآمد. طراحی و اجرای این طرح در ایام کرونا بود و جوایز ویژه آن نیز در اوایل ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه خانه‌های نورانی، اولین تجربه معاونت در فضای مجازی بود، افزود: این طرح حوزه‌های معارفی و نگاه خانواده‌محور داشت و تلاوت‌های زنده اذانگاهی، مسابقات معارفی، تفسیر و معارف قرآن و معارف صحیفه سجادیه، اخلاق و تربیت دینی، مفاهیم نهج‌البلاغه و آموزش قرائت و حفظ قرآن کریم را شامل می‌شد.

فقهی زاده گفت: همچنین، مرحله دوم آن برای ماه مبارک رمضان طراحی شده است و با قوت بیشتر و بخش‌های گسترده‌تر اجرا خواهد شد. در غیاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم برنامه‌های دیگری را در نظر داریم که عمدتاً جنبه‌های الکترونیکی دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برآورد خسارت‌های حاصل از بحران کرونا به مؤسسات قرآنی صورت گرفته است، گفت: پیگیر اختصاص حمایت‌ها هستیم، اما تا کنون چیزی در مورد این حمایت‌ها مشخص نشده است.

فقهی زاده درباره وضعیت فعالیت‌های قرآنی و آسیب‌هایی که این فعالیت‌ها از بحران کرونا دیده است، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای از معاونت قرآن و عترت خواسته است که خسارت‌های مؤسسات قرآنی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برآورد و اعلام کند. بر همین اساس یک برآورد اجمالی انجام دادیم و آن را به وزارتخانه ارسال کردیم تا تصمیم‌گیری شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ چیزی مشخص نشده و معلوم نیست که چه میزان اعتبار برای جبران این خسارت‌ها در نظر گرفته می‌شود، افزود: از طرق دیگر نیز پیگیر هستیم و در پی هماهنگی با برخی ارگان‌های قرآنی کشور بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

فقهی‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد میزان خسارت‌های برآورد شده، تصریح کرد: اگر گفته شده نزدیک به هزار میلیارد خسارت به فرهنگ و هنر وارد شده، باید بدانیم که این حوزه بسیار گسترده است. شاید سهم قرآن، که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مؤسسه دارد و یک نوع فعالیت از ۳۶ نوع فعالیت مؤسسات وابسته به وزارت ارشاد را انجام می‌دهد، در قیاس با آن بالا نباشد.

وی همچنین درباره حمایت دولت از دیگر بخش‌های قرآنی در این ایام اضافه کرد: در حال هماهنگی با سازمان تبلیغات اسلامی هستیم تا به طور مشترک از برخی مراکز پیگیری و حمایت‌هایی را برای مؤسسات قرآنی وابسته به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کنیم. با برخی در سازمان دارالقرآن صحبت و قرار شده است در موارد مشترک، هر دو آن‌ها را دنبال کنیم و هرجا نیز لازم باشد اختصاصاً به مؤسسات وابسته کمک شود. خوشبختانه همدلی لازم وجود دارد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه حمایت‌ها چه زمانی به دست مؤسسات خواهد رسید، گفت: مشخص نیست، ولی در عین حال از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای مؤسسات وابسته به ارشاد و سازمان تبلیغات پیگیر هستیم.

وی به تشکیل کارگروهی برای پیگیری دریافت کمک از سازمان‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: این کارگروه پیگیر دریافت حمایت از نهاد‌هایی همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، شهرداری تهران و ... برای همه مؤسسات قرآنی در هر دو بخش خواهد بود. البته هنوز جواب مشخصی نگرفته‌ایم.





نظرات بینندگان