کد خبر: ۱۳۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بسته ویژه خبری؛

هدیه ۱.۵ میلیون دلاری آیت الله سیستانی به بیماران کرونا در ایران / منتجب نیا: شورای عالی اصلاح طلبان جایگاه قانونی ندارد / گوهر خیراندیش ممنوع التصویر شد؟!/ نرخ مصوب الکل اعلام شد/ قوه قضاییه: خبر پرونده محمود صادقی مخدوش و فاقد صحت است

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: کنایه‌های عضو شورای شهر تهران به سخنگوی وزارت بهداشت / پاسخ کنایه‌آمیز سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به توئیت ترامپ و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

هدیه ۱.۵ میلیون دلاری آیت الله سیستانی به بیماران کرونا در ایران

منابع نزدیک به مرجعیت می‌گویند، دفتر آیت الله سیستانی، مرجع عالی جهان تشیع در بحبوحه بحران کرونا که جهان به ویژه مردم ایران را درگیر کرد، دست کم مبلغ ۱.۵ میلیون دلار برای کمک به درمان بیماران کرونایی در ایران اهدا کرده است. به گفته این منابع، دفتر حضرت آیت الله سیستانی در قم ـ که مسئولیت آن را حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی بر عهده دارند ـ این مبلغ را با اولویت دادن به بیماران کرونایی در قم که در ابتدای بحران کرونا در ایران هسته این بیماری در کشور محسوب می‌شد، اختصاص دادند. با این مبلغ تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران کرونایی و با هماهنگی دفتر ایشان وارد کشور شد و در اختیار کادر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و بیماران کرونایی قرار گرفت. همچنین دفتر حضرت آیت الله سیستانی در قم، در حال ساخت بزرگترین بیمارستان در شهر مقدس قم و یکی از بیمارستان‌های بزرگ در سطح کشور است که پیش بینی می‌شود در صورت مساعدت عوامل مختلف درگیر در این پروژه و پیشرفت مطابق برنامه ها، فاز اول آن با اولویت بیماری‌های قلب و عروق، دست کم تا ۱۸ ماه دیگر راه اندازی شود. این بیمارستان با عنوان «بیمارستان تخصصی وفوق تخصصی نور» با پیشبینی ۳۵۰ تخت و دارای مرکز جامع سرطان با بخش کامل پزشکی هسته‌ای در زمینی به وسعت ۷۵ هزار مترمربع و زیربنای ۶۰ هزار متر مربع در حال ساخت است. طبق طرح، بنا بر این است که این بیمارستان فوق تخصصی یکی از مدرنترین و مجهزترین بیمارستان‌های ایران باشد.

گوهر خیراندیش ممنوع التصویر شد؟!

تسنیم نوشت: خبری در فضای مجازی کنداکتور رمضانی سیما را تحت‌الشعاع قرار داد: "توقیف زیرخاکی". سریالی که جلیل سامان کارگردانی کرده و بازیگران صاحب‌نامی هم دارد. تیزر این سریال و اخبار مربوط به آن بار‌ها از تلویزیون و رسانه‌های جمعی پخش شده و مردم در جریانش قرار گرفته‌اند. سؤال بسیاری این است که چرا توقف؟ توقیف احتمالی "زیرخاکی" ربطی به محتوا و ممیزی ندارد و شاید با کوتاه شدن برخی سکانس‌های مرتبط با حضور خانم بازیگر مشکل حل نشود. هنوز رسماً جایگزینی برای این سریال و نرسیدن آن به پخش شبکه ۱ نرسیده است و مسئولین مربوطه هم سکوت کرده‌اند. اما ظاهراً به رفتار حاشیه‌ساز گوهر خیراندیش بازیگر این سریال برمی‌گردد که چندی پیش به مراسم خارج از عرف ازدواج دخترش در خارج از کشور رفته بود. تا این لحظه مشخص نیست "زیرخاکی" رنگ آنتن رمضانی را می‌بیند یا خیر؟

پروژه راه‌آهن اقلید - یزد در زمره طرح‌های ملی جهش تولید قرار گرفت

استاندار فارس با اشاره به آغاز عملیات ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن اقلید - یزد گفت: با پیگیری‌های انجام شده، این پروژه نیز به همراه سه طرح ملی وزارت راه و شهرسازی در زمره طرح‌های تحقق شعار جهش تولید قرار گرفت. 

 حمله مسلحانه به کارکنان منابع طبیعی داراب

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان داراب گفت: افرادی در حمله مسلحانه به اینجانب و دو تن از کارکنان این اداره در بازگشت از ماموریت رفع تصرف اراضی، ما را زخمی و به خودروی این اداره آسیب وارد کردند. علیرضا قاسمی که چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه، یک روز پس از این حادثه، این رویداد را خبری کرده است، در مصاحبه با ایرنا گفت:‌ کارکنان منابع طبیعی داراب که به منظور اجرای حکم قضایی به منطقه "گورخر" واقع در تل بارگاه بخش رستاق شهرستان داراب رفته بودند در هنگام بازگشت مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند. وی گفت: اینجانب و دو تن از کارکنان منابع طبیعی دچار مصدومیت شده و خسارت زیادی به خودرو اداره وارد شده است.جابر نظافت دادستان داراب نیز ضمن تایید این مطلب گفت: مهاجمان چهار نفر بودند که پس از درگیری خودرو خود را رها کرده و از صحنه متواری شده‌اند.به گفته دادستان داراب، افراد متواری تحت تعقیب هستند و قطعا با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

نظافت که به تازگی به عنوان دادستان داراب منصوب شده است در اولین دستور اداری خود سه روز پیش به ادارات منابع طبیعی وجهاد کشاورزی داراب دستور داده بود که در راستای پیشگیری از وقوع جرم وصیانت و احیا حقوق عامه در حفظ و حراست از اراضی ملی اقدام کنند.وی در دستور قضایی به این ادارات تاکید کرده بود: گزارش‌های حاصله حکایت از این دارد که در  بعضی از نقاط شهرستان  زمین‌خواری به کوه‌خواری رسیده است، حریم رودخانه ها وچشمه ها وانهار طبیعی مورد تعرض قرار گرفته و تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زراعی وباغی گسترش یافته است، موضوعی که ممکن است این مناطق را به مراکز فساد تبدیل کند. دادستان داراب گفت: از مدیران منابع طبیعی وجهاد کشاورزی  می خواهم با جدیت واهتمام بیشتری با بررسی میدانی وارد عمل شوند وبه وظایف قانونی خود عمل کنند.نظافت افزود: در قانون، ساخت وساز در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها توسط مالکان جهت استراحت خود و کارگران وابزار آلات کشاورزی پیش بینی شده است ولی متاسفانه افراد سودجو با قطعه قطعه کردن اراضی زراعی وباغی مانع از بهره وری تولیدات کشاورزی می گردند.دادستان داراب  در ادامه گفته بود: به زودی بررسی های میدانی وشناسایی در این خصوص با نظارت دستگاه قضایی صورت می گیرد و به زودی به سراغ آنها خواهیم رفت.دادستان داراب همچنین از عموم مردم  داراب خواست از خرید وفروش زمین‌های قطعه قطعه شده کشاورزی جدا خودداری کنند واگر متخلفین قبل از حضور مراجع قضایی وادارات زیربط به قانون تمکین و وضعیت را به شکل سابق درآورند، از تخفیفات قانونی بهره مند می‌شوند.

تردد در جاده‌های فارس ۴۰ درصد افزایش یافت

 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی این استان در روزهای اخیر نسبت به روزهای قبل از لغو ممنوعیت ترددهای بین استانی (دوشنبه یکم اردیبهشت 99‌) حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

کمیابی شکر در بازار شیراز؛‌ انگشت اتهام به سوی خرید هیجانی

کمبود شکر در آستانه ماه مبارک رمضان از نکات جالب توجه در بازار شیراز است و کمیابی این کالای اساسی در مناطق مختلف این شهر محسوس است. رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در پاسخ به پرسشی درباره کمبود شکر در بازار به ایرنا گفت: شکر به اندازه کافی تامین شده و جای نگرانی نیست؛ شاید یکی از علت‌های کمبود برخی کالاها خرید هیجانی باشد که مردم باید از این نوع خرید بپرهیزند.


تبلیغ کننده مزایای نوشیدن ادرار شتر بازداشت شد

سردار ذوالقدری، رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ از بازداشت فردی خبر داد که در فضای مجازی به تبلیغ نوشیدن ادرار شتر می‌پرداخت. وی با بیان اینکه این فرد با انتشار این کلیپ موجب تشویش اذهان عمومی و گمراهی عموم مردم شده بود، گفت: انتشار این کلیپ موجی از بازتاب‌های منفی علیه ارزش‌های اسلامی و پزشکی در پی داشت. رئیس پلیس امنیت عمومی تهران با اشاره به تهیه این کلیپ در یکی از روستا‌های حوالی کرج ادامه داد: کلیپ مورد نظر ۲۵ فروردین تهیه و به قصد جذب دنبال کننده در فضای مجازی و افزایش مخاطب منتشر شده است. وی یادآور شد: بعد از انتشار این کلیپ مخفیگاه فرد مورد نظر در اطراف میدان فاطمی شناسایی و با حضور ماموران در مخفیگاه وی مشخص شد که متهم بدون داشتن مدارک تخصصی و تنها با مدرک دیپلم اقدام به تاسیس مطب طب سنتی کرده است. سردار ذوالقدری با بیان اینکه متهم با قرار ۳۰۰ میلیون تومانی به دادسرا اعزام شد، به شهروندان توصیه کرد که مراقب سوء استفاده کنندگان در فضای مجازی باشند و به هر مطلب و کلیپی که در این فضا منتشر می‌شود اعتماد نکنند.

وزیر بهداشت: از ۱۸ روز قبل توانستیم آمار مبتلایان کرونا را ۵۳ درصد کاهش دهیم

دکتر سعید نمکی در ارتباطی ویدیوکنفرانسی، با اشاره به برگزاری نشست وزرای کشور‌های مدیترانه شرقی، گفت: دراین جلسه که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد گزارشی از اقدامات بهداشتی ایران در کنترل کرونا ارایه کردیم. با لطف خداوند و همت همکارانمان از نشست قبلی تا امروز که ۱۸ روز می‌گذرد توانستیم آمار کیس‌های مبتلا به کووید۱۹ را تا ۵۳ درصد کاهش دهیم. وی افزود: همچنین در آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نیز توانستیم مرگ‌هایمان را به یک سوم ۱۸ روز قبل برسانیم. وزیر بهداشت با بیان اینکه آقای تدورس_دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از جمهوری اسلامی ایران بابت فعالیت‌هایش در این زمینه تشکر کرد، گفت: بابت غربالگری بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت کشور که تاثیرات بسیار مهمی در کاهش بیماری و شکستن حلقه انتقال و مرگ و میر‌ها در کشور داشت. اینکه توانستیم در شرایط تحریم‌ها به این موفقیت در کنترل بیماری دست پیدا کنیم بسیار افتخار می‌کنیم. ما از سازمان بهداشت جهانی خواستیم تحریم‌های ظالمانه که به عنوان یک حلقه تنگ برای اقتصاد کشور و بخش سلامت کشور است شکسته شود و این سازمان تاثیرگذار باشد در این روند.

واکنش عضو شورای شهر تهران به برخورد توهین آمیز سحر قریشی با یک پاکبان

عضو شورای شهر تهران با انتشار پستی اینستاگرامی از پیگیری شکایت مدیریت شهری از بازیگر سینما خبر داد. مجید فراهانی در اینستاگرام خود در واکنش به انتشار کلیپی از سحر قریشی، بازیگر سینما نوشت: برخورد توهین آمیز سحر قریشی با یک پاکبان فضای سبز شهرداری قابل پذیرش نیست و درصورت عدم برخورد مناسب بیم آن می‌رود که این ناهنجاری به عرف جامعه تبدیل شود. وی در شرح آنچه در این کلیپ گذشته است، افزود: «روز گذشته در ویدیوی توزیع شده در فضای مجازی بازیگر تلویزیون و سینما، سحر قریشی با خنده و مضحکه کنار رفتگری می‌رود و با تمسخر به دوستانش می‌گوید لباسم را با او ست کرده‌ام و وقتی رفتگر بینوا به او واکنش نشان می‌دهد با حالتی توهین آمیز به آن دیگری رفیقش می‌گوید «همین مانده بود که فقط این به ما بگوید برو …» عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: پاکبانان وکارگران امروز با حداقل حقوق و مزایا بیش‌ترین زحمت را برای رفت وروب و تمیزی شهر و بوستان‌ها می‌کشند و حداقل انتظار برخورد محترمانه و قدرشناسانه با این فداکاری‌ها داریم. فراهانی تاکید کرد: لذا درصورت عدم عذرخواهی رسمی خانم سحر قریشی، به عنوان نماینده مردم قدرشناس تهرانی پیگیر شکایت مدیریت حقوقی شهرداری تهران از خانم سحر قریشی خواهم بود تا خدای ناکرده اینگونه رفتار‌های ناپسند تبدیل به هنجار جامعه نگردد.

امروز، کدام خانوار‌ها وام یک میلیون تومانی خود را دریافت می‌کنند؟

کسانی که تا روز یکشنبه، کد ملی خود را به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کرده باشند پنجشنبه وام یک میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد و مابقی افراد نیز که تا یکشنبه (۷ اردیبهشت ماه) فرصت ارسال کد ملی خود را دارند، پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) وام را دریافت خواهند کرد. /ایرنا

 پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران

سپاه پاسداران، نخستین ماهواره نظامی ایران را با موفقیت پرتاب کرد. نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. صبح چهار شنبه نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. «ماهواره نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) از ماهواره بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی خواهد بود.

جزئیات هواپیمای سقوط کرده پلیس در متل قو

سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی درباره جزئیات سقوط هواپیمای نیروی انتظامی در شمال کشور اظهار کرد: ساعت ۱۷ دیروز، یک فروند هواپیمای "سسنا” در حین عملیات انتظامی به دلیل شرایط نامساعد جوی و کاهش دید خلبان، دچار سانحه شد که متأسفانه دو تن از همکاران عزیز و فداکارم در هواناجا به لقاء‌الله پیوستند.سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه این حادثه در منطقه "سلمانشهر” در استان مازندران اتفاق افتاد،گفت: بلافاصله در ساعات اولیه حادثه، یک تیم کارشناسی برای بررسی علت دقیق سانحه، به محل اعزام شدند که اخبار تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

جسد کوهنورد مفقود شده استان فارسی در کلاردشت پیدا شد

 مهرزاد فرضی، رئیس مجتمع فدراسیون شهرستان کلاردشت، گفت: پیکر بی‌جان جواد رحیمیان، کوهنورد اهل استان فارس که بهمن ماه سال گذشته در ارتفاعات علم‌کوه کلاردشت مفقود شده بود، در داخل رودخانه در منطقه‌‌ کل‌بزان در نزدیکی ونداربن ساعاتی پیش پیدا شده است. مهرزاد فرضی افزود: این در حالی است که طی ماه‌های گذشته جستجو برای یافتن این کوهنورد در مناطق مرتفع‌تر ادامه داشت چراکه گمان نمی‌رفت او خود را تا این حد به نزدیکی مجتمع کوهستانی ونداربن رسانده باشد. رئیس مجتمع فدراسیون شهرستان کلاردشت در پایان گفت: جسد این کوهنورد توسط دو کوهنورد اهل چالوسی کشف شده است.

مجازات حبس در انتظار گزارش‌های کذب درباره کاندیدا‌های انتخابات

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات، مقرر کردند چنانچه دستگاه، مقام یا گزارش دهنده، گزارشی خلاف واقع علیه کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورا‌ها ارائه دهد به مجازات حبس یا محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود. داوطلب رد صلاحیت شده می‌تواند ظرف مهلت ۵ روز پس از اعلام نتایج بررسی اعتراض، نزد محاکم قضایی صالح علیه دستگاه، مقام و یا شخص گزارش دهنده حسب مورد شکایت کند. محاکم قضایی موظفند خارج از نوبت و حداکثر ظرف مهلت ۱۰ روز به شکایت رسیدگی و رای خود را صادر کنند. هرگونه گزارش فاقد هویت گزارش دهنده بی اعتبار و ممنوع و هر گونه تصمیم گیری مبتنی بر چنین گزارشاتی جرم بوده و متخلف مشمول مجازات موضوع این ماده می‌شود.

نرخ مصوب الکل اعلام شد

تابش، رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان گفت: قیمت مصوب انواع اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده ابلاغ شد و این قیمت‌ها به تفکیک نشان‌های تجاری مختلف، در سامانه قیمت قرار دارد. قیمت الکل هر لیتر ۱۷ هزار تومان مصوب و به تبع آن قیمت اقلام بهداشتی تعیین شده است و از طریق سامانه در دسترس همگان قرار دارد و همه عرضه کنندگان موظفند قیمت‌ها را رعایت کنند. /تسنیم

جدال لفظی بین دو نماینده بر سر تصویب یک قانون

در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات جدالی لفظی میان نماینده قائمشهر و نائب رئیس مجلس رخ داد. علی ادیانی در مخالفت با این طرح گفت: در این طرح شورای نگهبان مبسوط الید شده است، در حالی که این شورا معطل مراجع چهارگانه نیست، چرا که نظارت آن استصوابی است و نمی‌توان نظارت استصوابی را محدود کرد. مسعود پزشکیان در پاسخ به مخالفت ادیانی گفت: اگر نماینده‌ای بگوید به چه جرمی محاکمه شده‌ام، خلاف شرع است؟ اگر ما پاسخ آن را ندهیم شرع است؟ ما که چنین تصویری از شرع نداریم و بعید می‌دانم شورای محترم نگهبان هم چنین تصویری داشته باشد. ادیانی نیز با گلایه به پزشکیان گفت: شما نباید با صحبت‌های مطرح مخالفت کنید. بنده در حال صحبت بودم و شعر نمی‌خواندم. مسعود پزشکیان هم در پاسخ به این نماینده گفت: شما تهمت نزنید، ما هم حرف شما را می‌شنویم.

خانواده‌ای ۲۰ نفره که ۷ نفر از آن‌ها کرونا گرفتند

روایت این خانه، روایت هر آنچه است که در این پنچ ماه بر کل زمین گذشته است؛ ساختمانی سه طبقه، خانواده‌ای ۲۰ نفره و ویروسی که ۴۰ روز پیش وارد آن شد، تاکنون هفت نفر از اهالیش را آلوده کرده و هنوز خارج نشده است. برخلاف داستان شیوع ویروس کرونا در جهان، منشاء شیوع ویروس در خانه خانواده بابایی در خیابان ستارخان مشخص نیست. ماجرای این خانه، از آخرین روز‌های سال ۹۸ شروع شد، روز‌هایی که حسین عضو ۲۸ ساله خانواده، اولین علائم بیماری را در خود احساس کرد، همان علائم تکراری که بار‌ها از تلگرام تا تلویزیون درباره آن‌ها شنیده بود. / خبرآنلاین

واکنش امام جمعه معروف به اظهارات پرحاشیه منتسب به او

زعیم حوزه‌های علمیه اهواز نسبت به دروغ مطرح شده به نقل از وی در خصوص امام زمان(عج) واکنش نشان داد. آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خصوص شایعات بی‌اساسی که به وی در خصوص امام زمان منتسب شده، اظهار کرد: مطلبی در فضای مجازی منتشر شده که با تحقیقات انجام شده مشخص شد از آثار ملحدین خارج از کشور است، به حقیر و به محضر مقدس حضرت صاحب‌الامر (عج) اهانت شد. وی افزود: در این خصوص باید بگویم امام زمان واسطه فیض در این عالم است و هر چه برکت در این عالم است به واسطه حضور ایشان است. آیت‌الله جزایری گفت: آن بزرگوار ذخیره‌الله و در هاله‌ای از قدس در ظل عنایات خاصه، از عوارض روحی و جسمی مصون و محفوظ است. وی ادامه داد: او نیازی به ما ندارد و ما همه نیازمند او هستیم و روزی خواهد رسید که همه بشریت گرداگرد آن حضرت به وحدت می‌رسند.

منتجب نیا: شورای عالی اصلاح طلبان جایگاه قانونی ندارد

دبیرکل حزب جمهوریت گفت: یکی از کار‌هایی که در جریان اصلاحات انجام نشده و باید برای آن اقدام شود «تهیه یک مرامنامه و مانیفست» و ارائه یک تعریف کامل و جامع از اصلاحات است. رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت و عضو سابق شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفتگو با مهر درباره وضعیت اصلاح طلبان در ماه‌های پیش روی گفت: در دوره پیش روی، اصلاح طلبان به لحاظ اینکه در مجلس حضور چندانی ندارند و چه بسا در دولت آینده هم حضورشان خیلی کم رنگ‌تر باشد، کارشان دشوار خواهد بود. در واقع مثل بعضی از دوره‌های گذشته که اصلاح طلبان به حاشیه رفتند، در این دوره از مجلس و در دولت آینده ریاست جمهوری هم اصلاح طلبان در کنار قرار گرفته و حضور آن‌ها در متن حکومت کمرنگ خواهد بود.
وی افزود: به حسب ظاهر این یک خسارت و ضرر به حساب می‌آید، اما من این شرایط را یک فرصت قلمداد می‌کنم. جناح‌های سیاسی در حاکمیت کمتر می‌توانند رشد کنند و کسانی که در متن حاکمیت و درگیر با مشکلات مردم هستند همیشه مورد سوال قرار می‌گیرند و وجهه اجتماعی و رابطه مردمی آن‌ها تضعیف می‌شود. دبیرکل حزب جمهوریت درباره ضرورت تدوین «مانیفست جدید اصلاحات» هم گفت: من معتقدم کاری که اصلاح طلبان می‌توانند از این به بعد انجام دهند، این است که کار‌های نکرده خود را دنبال کنند. یکی از کار‌هایی که در جریان اصلاحات انجام نشده و باید برای آن اقدام شود «تهیه یک مرامنامه و مانیفست» و ارائه یک تعریف کامل و جامع از اصلاحات است. منتجب نیا تاکید کرد: مردم وقتی نگاه می‌کنند قشر قابل توجهی در جامعه عنوان اصلاح طلبی را یدک می‌کشند باید هدف، آرمان و برنامه آن‌ها را ببینند و بعد از آن تصمیم بگیرند که آن را بپذیرند یا نپذیرند.

انتقادات کم سابقه نماینده اصولگرا از شورای نگهبان

نماینده اصولگرای مجلس گفت: حقوقدانان شورای نگهبان روز اول می‌آیند اینجا و متواضعانه می‌نشینند که رای بگیرند، اما بعد از رای جواب تلفن شما را نمی‌دهند شما جواب بدهید و محکم بگویید تخلف دارید و مطابق این مدارک صلاحیت ندارید. جناب آقای کدخدایی اگر نمایندگان متوسل به این و آن می‌شوند برای این است که شان نماینده هم نیست به آن‌ها وقتی بدهید. محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و از طراحان دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در موافقت با این طرح گفت: تمام بار بررسی و هزینه رد کاندیدا‌ها به دوش شورای نگهبان است و این طرح از شورای نگهبان حمایت می‌کند. کوهکن با بیان خاطره‌ای از انتخابات بلاروس و نقش احزاب گفت: ما در نظام جمهوری اسلامی که احزاب نداریم حاکمیت هم که قبل از ثبت نام ورود نمی‌کند که به من به گوید به این علت ثبت نام نکن. یک موضوع تکلیف شرعی هم داریم که برای حوزه‌ای که یک نفر می‌خواهد ۶۰ نفر ثبت نام می‌کنند و بعد هم بار رد همه این‌ها به دوش شورای نگهبان می‌افتد.

او خطاب به کدخدایی گفت: آقای کدخدایی اگر با دقت نگاه می‌کردید این طرح از شما حمایت می‌کند. کوهکن این را هم گفت: مجلس برای کنار زدن منتخبین خود قانون دارد و حتی رئیس و هیات رئیسه را برای یک سال انتخاب می‌کند و در آیین نامه دارد که اگر تخلفی صورت بگیرد استیضاح و از کار برکنار می‌کند، اما برای حقوقدانان شورای نگهبان هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد. روز اول می‌آیند اینجا و متواضعانه می‌نشینند که رای بگیرند، اما بعد از رای جواب تلفن شما را نمی‌دهند. شما جواب بدهید و محکم بگویید تخلف دارید و مطابق این مدارک صلاحیت ندارید. جناب آقای کدخدایی اگر نمایندگان متوسل به این و آن می‌شوند برای این است که شان نماینده هم نیست به آن‌ها وقتی بدهید. او گفت: آقای قاضی‌پور که در صداقتش شک نداریم و حتی بعضی شب‌ها در مجلس می‌خوابد، بگوید شورای نگهبان چه‌طور با او برخورد کرده است. کوهکن گفت: شما در مقام داوری هستید چرا در مورد یک طرح دوفوریتی موضع‌گیری می‌کنید نظر شورای نگهبان برای ما حرف آخر است، ولی، اما باید این قداست را به اظهارنظر تک‌تک حقوقدان‌ها باید برگردانیم؟ آقای کدخدایی اگر مصاحبه کرد منِ نماینده نباید چیزی بگویم؟کوهکن خطاب به نمایندگان گفت: دوستانی که رای آورده‌اید چرا حرف نمی‌زنید؟ از چه چیزی می‌ترسید؟ می‌ترسید رد صلاحیتتان کنند؟ خب رد صلاحیت کنند پای حرفتان بایستید؟

توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره پرونده محمود صادقی: خبر مزبور مخدوش و فاقد صحت است

مرکز رسانه قوه قضائیه، در پی انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر محکومیت «محمود صادقی» به حبس و جزای نقدی به دنبال شکایت درباره حساب‌های قوه قضائیه، خبر مزبور را مخدوش و فاقد صحت اعلام کرد. در پی انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر محکومیت «محمود صادقی» به حبس و جزای نقدی به دنبال شکایت درباره حساب‌های قوه قضائیه، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد؛ خبر مزبور مخدوش و فاقد صحت است. در پرونده آقای صادقی که منجر به صدور رأی در دادگاه بدوی شده است، چندین عنوان اتهامی با شکایت شاکیان خصوصی و مدعی العموم به صورت توامان وجود دارد که نامبرده در مرحله بدوی از برخی اتهامات تبرئه و در برخی دیگر مجرم شناخته شده است که از قضا اتهام مورد اشاره در خبر یعنی محکومیت به سبب اظهارات ایشان درخصوص حساب‌های قوه قضائیه جزو مواردی است که دادگاه وی را در آن مورد تبرئه کرده است.
همچنین مرکز رسانه قوه قضائیه اضافه کرده است؛ رأی صادره در خصوص اتهامات آقای صادقی غیرقطعی و قابل تجدیدنظر است.

پاسخ کنایه‌آمیز سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به توئیت ترامپ

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح در واکنش به تهدید اخیر ترامپ مبنی بر این‌که در صورت نزدیکی قایق‌های ایران به ناو‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس، به ناو‌های این کشور دستور شلیک داده است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را بکار بگیرند تا آن دسته از نیروهای‌شان را که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، نجات دهند. سردار ابوالفضل شکارچی در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ابلاغ دستور شلیک به ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس در صورت نزدیکی قایق‌های ایرانی به این ناوها، گفت: آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را بکار بگیرند تا آن دسته از نیروهایشان را که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، نجات دهند. وی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها خیلی هنر و عرضه دارند نیرو‌های خود را در منطقه غرب آسیا از کرونا نجات دهند و آن‌ها را از این منطقه خارج کند و سپس سایر نیرو‌های خود را مانند بسیجیان و نیرو‌های مسلح ایران که امروز به کمک مردم خود شتافته‌اند به آمریکا ببرند تا مردمشان را از از بحران عظیمی که برای این کشور ایجاد شده نجات دهند. سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح خاطر نشان کرد: امروز آمریکا به پرچالش‌ترین کشور در حوزه کرونا تبدیل شده است و مقامات این کشور باید به فکر نجات خود و حل این موضوع باشند.

کنایه‌های عضو شورای شهر تهران به سخنگوی وزارت بهداشت

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران به «آزادی» گفت: «صداوسیمای ما آنقدر که آمار ایالات متخلف آمریکا را با جزئیات اعلام می‌کند، به آمار تهران توجه ندارد. آیا این مطالبه به حق نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید اینطور با واکنش مواجه شود. آقای دکتر جهانپور یک بار شرح وظایف اعضای شورای شهر را مطالعه کنند. درست است دولت‌ها آن ۲۳ وظیفه‌ای که باید به شورای می سپردند و شورا‌های شهری را تقویت می‌کردند، نکردند، اما دیگر قرار نیست شورا آنقدر ذلیل شود که سخنگوی وزارت بهداشت هم ما را به کار کردن در چارچوب وظایف توصیه کند. به نظرم بهتر است شرح وظایف اعضای شورا دقیق مطالعه کنند و این را در نظر داشته باشند که ما شاید تخصص پزشکی نداشته باشیم، اما قطعا در حوزه سیاسی خیلی بیشتر از ایشان متخصص هستیم».

امانی همچنین از گره زدن مسائل امروز با انتخابات ۸۸ انتقاد کرد و گفت: «توجه آقای سخنگو را به این جلب می‌کنم که مردم به قدر کافی مشکل و بحران دارند و همچنین توصیه می‌کنم پا در کفش سیاسیون نکنند. گره زدن مساله شفافیت آمار مربوط به کرونا با پرونده مختومه نشده انتخابات ۸۸ اصلا درست نیست. مردم شاید اتفاقات و مسائل آن سال را بخشیده باشند، اما فراموش نکرده‌اند پس آقای جهانپور نباید در واکنش به یک انتظار به حق اعضا شورا فرافکنی کرده و دست پیش بگیرند. ایشان از کی خود را در حوزه سیاسی صاحب نظر می‌دانند؟! یادشان باشد که انگشت اتهام به سوی مردم گرفتن و هم زدن پرونده‌های باز قبلی نتیجه خوبی ندارد».

وی در پاسخ به اینکه نتیجه این رویکرد برای آقای جهانپور چه چیست، گفت: «من از نظر شخصی ایشان را نمی‌شناسم و قضاوت نمی‌کنم، اما تعجب من و افکار عمومی از این است که چطور یکباره از بحث آمار روتین این روز‌ها به مسائل سیاسی رسیدند؟ ما که قبل از ابتلای آقای دکتر حریرچی به کرونا نام ایشان را نشنیده و نمی‌شناختیمش، اما خوب بود که تحت تاثیر فضای سیاسی که علیه او ایجاد شد، فرار به جلو نمی‌کرد. حالا دیگر نقد به حق او نسبت به آمار کشور چین که از نظر جهانیان مورد ابهام است، هم زیر سوال رفت. حالا برای اینکه خط خود را از اصلاح طلبان جدا کند و فشار‌های را از روی خود بردارد، راه درستی را پیش نگرفت. من فکر نمیکنم که این رویه فشار‌های حاصل از نقد او به آمار چین را کم کند.»

این عضو شورای شهر تهران افزود: من فکر می‌کردم ایشان وزارت بهداشت و درمان هستند، اما ظاهرا سخنگویی جریان سیاسی رقیب اصلاح طلبان نیز به ایشان تفویض شده است. پیشنهاد می‌کنم که پای خود را از روی پدال گاز برداشته و سرعت خود را حوزه سیاسی کم کنند. گشودن پرونده زخم مردم در سال ۸۸ را به عهده کسانی که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند و خود مردم بسپارند چراکه اگر با این سرعت پیش روند، حتما دیوار بلند هوشمندی مردم و شهروندان تهران را روی به روی خود دیده و خسران و زیان بسیار خواهند دید.




نظرات بینندگان