کد خبر: ۱۳۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

یکصد میلیارد ریال خسارت کرونایی به حوزه فرهنگ و هنر فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از خسارت حاصل از کرونا به حوزه فرهنگ و هنر و رسانه این استان خبر داد و این مهم را بیش از یکصد میلیارد ریال اعلام کرد.
 صابر سهرابی، درباره خسارات وارده ویروس کرونا به بخش فرهنگی و هنری این استان، گفت: در ایام شیوع بیماری کرونا، در بخش هنری، سینمایی و فرهنگی استان فارس، ضرر و زیان وارد شده ناشی از تعطیلی کسب و کار بخش‌های مختلف این حوزه‌ها، بیش از یکصد میلیارد ریال برآورد شده است.

او در پاسخ به این سوال که به عنوان متولی فرهنگ و هنر استان فارس برای التیام این زخم چه کردید، عنوان کرد: اگر پیگیری، حل مسائل و مشکلات اهالی و فعالان فرهنگ و هنر را در دو قالب احصا و انعکاس مسائل و کمک به این افراد بدانیم، باید گفت این اداره کل نسبت به پیش‌بینی و برآورد هزینه‌های ضرر و زیان احتمالی وارد شده بر این افراد، کسب و کار فرهنگی و هنری را طبق بررسی‌های دقیق و جداول کاملا کارشناسی شده جمع‌آوری کرده و به مراکز و مراجع ذیربط کشوری و استانی برای اقدام‌های لازم ارسال کرده است و در حال پیگیری و انجام است که البته با توجه به هزینه ذکر شده، ضرر و زیان وارده و امکان جبران آن‌ها از طریق منابع استانی امکان‌پذیر نیست.

سهرابی از بخش‌هایی که در حوزه هنری بازخورد زیان‌های‌شان برآورد شده نام برد و گفت: مجتمع‌ها و پردیس‌های هنری و سینمایی، استودیوی سینمایی، خانه مد و لباس (مزون) استودیو‌های ضبط صدا، سالن‌های سینما و تئاتر، تماشاخانه‌ها، فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها و حراجی‌های هنری، آموزشگاه‌های آزاد هنری و سینمایی، هنرستان آزاد؛ نگارخانه‌ها، کافه گالری‌ها، موسسه توزیع و پخش فیلم و موسسات تولید فیلم و فیلمسازی، بازخورد زیان‌های‌شان برآورد شده و در حال بررسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس افزود: همچنین در این مسیر با توجه به آمار مستند موجود بیمه‌شدگان هنرمند تمام رشته‌های هنری در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۵۲درصد افزایش داشته است. تعداد هنرمندان سال نود و هفت ۱۸۴ نفر و بیمه‌شدگان سال نود و هشت ۲۵۹ نفر بوده است.

او افزود: همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته سال ۹۸، توجه به هنرمندان پیشکسوت و بیماری‌های خاص بود که با وام‌های بلاعوض انجام شد که در سال گذشته به بیش از ۱۰ هنرمند تعلق گرفته است.

سهرابی در خصوص حق بیمه هنرمندان نیز توضیح داد و گفت: پرداخت تمام حق بیمه هنرمندان دارای بیماری‌های خاص بیش از ۵ نفر و برقراری مستمری هنرمندان پیشکسوت بیش از ۱۰ نفر و همچنین برقراری مجدد بیمه تعدادی از هنرمندانی که بخاطر مشکلات بیمه خود را پرداخت نکرده و بیمه آن‌ها قطع شده است نیز به بیش از ۱۸۰ نفر می‌رسد و گرفتن سهم قابل توجه وام به هنرمندان عضو در صندوق اعتباری هنر با سود مصوبه حداقل نیز در این مسیر انجام شده است.

این مسئول از سامانه ثبت نام کارت صلاحیت تدریس در آموزشگاه‌های آزاد هنری موسیقی گفت و اظهار کرد: برای متقاضیان جدید و تمدید این کارت برای مربیان، مدرسین و متقاضیانی که تاکنون کارت صلاحیت تدریس دریافت کرده‌اند و یا قصد تمدید کارت صلاحیت تدریس قبلی خود را دارند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ ایجاد شده که کارت صلاحیت تدریس با هدف نظام بخشیدن به ارتقاء سطح کیفی آموزش و جذب افراد مستعد به مراکز معتبر و واجد صالحیت فراهم شده و از این رو برای تحقق این هدف ضرورت دارد، مربیان یا هنرآموزان شاغل در آموزشگاه‌های آزاد هنری تحت پوشش که شرایط، معیار‌ها و صالحیت الزام را دارا هستند در این خصوص اقدام کنند.

وی اضافه کرد: این کارت معیار و مبنایی برای تائید صلاحیت علمی و هنری مربیان در نظر گرفته شده و این روند کاملا بصورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد و نیاز به مراجعه حضوری نیست و این فرآیند به صورت مکتوب به تمام آموزشگاه‌های موسیقی استان فارس اطلاع‌رسانی شده و بیش از ۲۰۰ نفر متقاضی در این حوزه موجود است که پرونده‌های آن‌ها در مراحل استانی و ستادی در دست بررسی است.

به گفته سهرابی همچنین، بخش فرهنگی نیز شامل، کتابفروشی، کانون آگهی و تبلیغاتی موسسه و مجتمع فرهنگی موسسه قرآن و عترت، مرکز انتشاراتی (ناشر)، مرکز خدمات چاپی (چاپخانه) و فروشگاه خدمات و محصولات فرهنگی، مراکز پخش و توزیع کتاب و کالا‌های فرهنگی کافه کتاب، کافه زیارتی، رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال مربوط به خبرگزاری و پایگاه خبری و موسسه مطبوعاتی و رسانه‌ای است و در این حوزه با راه‌اندازی قرارگاه رسانه استان فارس در قالب ۲۵ گروه واتساپی در سراسر استان فارس با حدود ۷۰۰۰ نفر زیر گروه تشکیل و راه‌اندازی شده در جهت شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند که در این میان نقش صدا و سیما و همکاری رسانه‌های برخط و مکتوب نیز دارای تاثیرات قابل توجهی بوده و برنامه‌ریزی منظمی در راستای اجرای فعالیت‌های آنلاین در حوزه فرهنگی و بویژه کتاب و کتابخوانی انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس در تشریح فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام شده در دوران مواجهه با کووید ۱۹ گفت: سعی کردیم که با توجه به شعار "در خانه بمانیم" فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در روز‌های عید نوروز به سمت و سوی ببریم که امکان اجرا و شرکت در جشنواره‌ها از درون خانه برای خانواده‌ها میسر شود.

او افزود: فعالیت‌هایی در رشته‌های خاطره‌نویسی، داستان‌نویسی، نقاشی کودک، فتوفیلم، کتاب‌خوانی، قطعات نمایشی از جمله فعالیت‌های هنری است و علاوه بر این یک سری وظایف و ماموریت‌هایی در این مدت بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در قالب ستاد مدیریت بیماری کرونا انجام می‌شود که در قالب اطلاع‌رسانی و تولید محتوا به گونه عکس نوشته، خبر، کلیپ، مولتی‌مدیا و در فضای مجازی است.

سهرابی اظهار داشت: روزانه و به گونه مستمر اخبار و محتوای چندرسانه‌ای با هدف مقابله با ویروس کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در استان تولید و به صورت عمومی با همراهی ستاد مدیریت بیماری کرونای استان فارس و رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی شده است و تولید خبر، عکس و فیلم، تولیدات فرهنگی و هنری چهره‌های مشهور از عمده مواردی بود که در طول این ایام با موضوع کرونا همزمان با سراسر استان در شیراز سومین حرم اهل البیت (علیهم السلام) و پایتخت کتاب ایران اطلاع‌رسانی شده است.

این مسئول در استان فارس در خصوص فعالیت‌های مجازی اهالی فرهنگ و هنر فارس عنوان کرد: برگزاری فعالیت‌های مجازی اهالی فرهنگ و هنر فارس مورد استقبال قرار گرفت و این مجموعه د ر کنار ستاد مد یریت بیماری کرونا د ر استان فارس با تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی و تولید محتوا تلاش کرد از ظرفیت همه بخش‌ها اعم از فضای مجازی و سیستم اد اری، انجمن‌های فرهنگی و هنری شیراز و شهرستان‌ها برای مقابله با شیوع این بیماری استفاد ه کند و علاوه بر این‌ها اعلام تعطیلی تمام برنامه‌های فرهنگی هنری، افتتاحیه و اختتامیه نگارخانه‌ها، تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری و کلاس‌های گروهی نیز با جد یت انجام شد و محتوای مختلف و متنوع آموزشی و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تولید شده و تحت بازدید کاربران مجازی قرار گرفته است.

او افزود: محتوا‌های تولید شده در قالب‌های مختلف و متنوع همچون ویدئو، کلیپ، عکس‌نوشت، اینفوگرافی، متن، داستان، شعر و. در بیش از ۱۰۰۰ گروه و کانال واتساپی، تلگرامی، بله، ایتا، گپ، اینستا، پایگاه‌های خبری و ... منتشر شده و در حال انتشار هستند و برگزاری نشست‌های ویژه شورای فضای مجازی استان و در ادامه هماهنگی‌های بیشتر بین‌سازمانی هر دو روز، یک بار و برگزاری نشست‌های روزانه در زمینه تولید محتوای هنری، فرهنگی و رسانه‌ای در فضای مجازی با رویکرد آموزشی، پیشگیری و آگاهی‌سازی جامعه، راه‌اندازی ۴۰ پویش مردمی همچون #جهادگران سلامت فارس و #درخانه بمانیم در جهت معرفی خدمات مختلف شهروندان در مبارزه با ویروس کرونا و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط در شیراز و استان از ابتدای اسفند تاکنون تولید شده و با ارتباط خوب بدنه سلامت و اجرایی استان با ستاد مدیریت بیماری کرونای استان فارس، آگاهی بخشی به مردم از ابتدای شیوع ویروس کرونا در دستور قرار گرفت و شاهد یک مدیریت جهادی در ادامه مسیر هستیم.

سهرابی گفت: ایجاد ۲۵ گروه واتساپی با عنوان "قرارگاه رسانه‌ای فارس و شورای اطلاع‌رسانی با تاکید بر اینکه در خانه بمانیم انجام شد و تمام آثار تولیدی و بیانیه‌های منتشر شده از سوی جامعه هنرمندان و مطبوعات، با این گروه‌ها در فضای مجازی به جامعه مخاطب اطلاع‌رسانی شده است و در حال انجام روزانه است و برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی شهروندی با موضوع کرونا در فضای مجازی با حمایت انجمن‌های ادبی استان و خبرگزاری هنر شیراز برای ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط، راه‌اندازی گروه مجازی مدیران و فعالان فرهنگ و هنر استان فارس با عنوان پیشگیری کرونا در جهت ارتباط بیشتر با فعالان این حوزه و برخورداری از اطلاعات روزانه در شهرستان‌های استان و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط با بیش از ۳۰۰ گروه حوزه فرهنگ و هنر در جای جای استان فارس را داریم.

او درباره تلاش‌های نهاد‌های مردمی در این استان گفت: پوستر‌ها و بنر‌ها و تراکت‌هایی نیز در راستای پیشگیری از بیماری کرونا توسط دستگاه‌ها، سازمان‌ها و پویش‌های مردمی تهیه و پخش شد و ساخت متن‌گفتار‌های محتوایی با موضوع ویروس کرونا در فضای مجازی با رویکرد شهروندمحوری و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط (بیش از ۱۰۰۰ مورد) در اسفندماه و ۲۱۰۰ مورد از ابتدای فروردین ماه تاکنون در دستور کار قرار دارد که تمامی موارد فوق با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و زیر نظر ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس فعالیت‌های رسانه‌ای را نیز تشریح کرد و گفت: هماهنگی با تعداد ۹ روزنامه، ۱۰ خبرگزاری و ۷۴ پایگاه خبری استان که روزانه بیش از ۹۰ درصد تولیدات خود را در راستای فرهنگ‌سازی از طریق تولید و انتشار محتوا‌هایی با موضوع بیماری کرونا و پیشگیری از آن و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط، راه‌اندازی کمپ‌های تبلیغاتی با موضوع مبارزه با بیماری کرونا، تولید خبر و گزارش با موضوع مبارزه با کرونا و هدایت اخبار با هماهنگی رسانه‌ها به سوی روابط عمومی علوم پزشکی و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط بوده که تهیه و منتشر شده است.

سهرابی افزود: همچنین، برگزاری مسابقه‌های نقاشی، داستان‌نویسی و ... با موضوع در خانه بمانیم و مبارزه با کرونا برای همه سنین با ۳۲۰ نوع سرگرمی مختلف، مهمانی مجازی در خانه هنرمندان و صاحبان حرفه‌های هنری آموزشگاه‌ها، موسسات و ... در راستای ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط، تهیه فیلم از نمایش‌های کوتاه با موضوع مبارزه با کرونا و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط، تهیه فتوفیلم با موضوع سرگرمی در خانه و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط، معرفی و راه‌اندازی سایت ویژه مبارزه با کرونا، تولید محتوا در زمینه افسردگی و بیماری‌های روانی ناشی از خانه‌نشینی با حضور بیش از ۵۰ روانشناس، روان‌پزشک و کارشناسان علوم تربیتی، هماهنگی بین تشکل‌ها و هیات مذهبی استان برای جمع‌آوری هزینه‌های برای پرداخت به بیمارستان‌ها به سرانجام رسیده است.

او از دیگر اقدامات ارشاد فارس گفت و اظهار داشت: پوشش ۹۰ درصدی دانش‌آموزان و معلمان فارس در زمینه آموزش و سرگرمی با راه‌اندازی اپلیکیشن ویژه آموزش و پرورش فارس، تعطیلی تمامی اماکن گردشگری (اعم از تاریخی، مذهبی و تفریحی) استان فارس، برخورد با اخلال‌گران فضای مجازی توسط پلیس فتا، فیلتر بیش از ۸۰ سایت اینترنتی شایعه‌پراکن توسط پلیس فتا، راه‌اندازی گروه رصد شایعات متشکل از پلیس فتا و اداره کل اطلاعات، رصد و شناسایی رسانه‌های فاقد مجوز و اعلام آن به هیئت نظارت بر مطبوعات کشور، رصد و شناسایی بیش از ۲۵۰ گروه و کانال فعال در شبکه‌های اجتماعی ... و همراهی آن‌ها برای اطلاع‌رسانی عمومی اعم از انتشار اخبار و اطلاعیه‌ها، راه‌اندازی کارگروهی برای تولید محتوا‌های معنوی در راستای آرامش‌بخشی به جامعه نیز در این راستا هماهنگ شده است.

این مسئول اضافه کرد: برنامه‌ریزی و راه‌اندازی اتاق فکر با همکاری و شناسایی نخبگان فرهنگی، هنری، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و علمی برای تولید بسته‌های محتوایی آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره سبک زندگی در سه بازه زمانی پیش، حین و پس از بحران بیماری کرونا برای کاهش و از بین بردن اثرات روانی بحران کرونا، تعریف جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ادبی به صورت کاملاً مجازی جهت ایجاد انگیزه در مردم، تعریف سرگرمی‌ها و بازی‌های کودکانه برای روز‌های خانه‌نشینی، ایجاد انسجام و وحدت رویه در اطلاع‌رسانی و تبلیغات راجع به ابعاد مختلف کرونا با آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و ... که به صورت کتبی به تمام رسانه‌های فارس ابلاغ شده و همچنین جلوگیری از تولید و انتشار اخبار، اطلاعات، شایعات و آمار‌های غیررسمی توسط رسانه‌ها نیز انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس با اشاره به تعداد افرادی که در بخش فرهنگ و هنر استان مشغول فعالیت‌اند؛ عنوان کرد: حدودا در بخش فعالیت‌های هنری تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ نفر مشغول به فعالیت هستند، البته این افراد شامل افرادی است که بطور مستقیم فعالیت دارند و بدیهی است تعدادی مشاغل و افراد هم وابسته به این مشاغل هستند که به این آمار اضافه می‌شوند.

او گفت: در حوزه فرهنگ نیز فعالانی با تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در تمام بخش‌ها و زیر مجموعه‌ها مشغولند که در این راستا، موسسات تک منظوره و چندمنظوره در شیراز و شهرستان‌ها هستند که شخصیت‌های به نام فرهنگی اعم از پیشکسوتان حوزه شعر و ادب به عنوان داوران رویداد‌های آنلاین فرهنگی و فعالان حوزه فرهنگی نیز ارائه‌دهندگان طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند که بخش فرهنگی نیز شامل، کتاب‌فروشی کانون آگهی و تبلیغاتی موسسه و مجتمع فرهنگی موسسه قرآن و عترت مرکز انتشاراتی (ناشر) مرکز خدمات چاپی (چاپخانه) و فروشگاه خدمات و محصولات فرهنگی، مراکز پخش و توزیع کتاب و کالا‌های فرهنگی کافه کتاب کافه زیارتی رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال مربوط به خبرگزاری و پایگاه خبری و موسسه مطبوعاتی و رسانه‌ای و انجمن‌های ادبی فرهنگی است. تلاش‌مان بر جلب حمایت فعالان این حوزه‌ها پیگیرانه است.

سهرابی ابراز امیدواری کرد تا با یاری خدای مهربان، همراهی مردم، مسئولان و اختصاص اعتبارات لازم، بتوانیم از این دوران سخت نیز همچون مسایل گذشته به سلامت عبور کنیم و تمامی برنامه‌ها و اقدامات به صورت مستمر تا پایان دوران بیماری کرونا انجام خواهد گرفت و به صورت روزانه توسط ستاد مدیریت بیماری کرونای استان فارس رصد خواهد شد و فضاسازی محیطی در شهر شیراز و شهرستان‌های استان و جاده‌ها با کمک شهرداری و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسیار خوب توانست توجه عموم جامعه را به ویروس کرونا و رعایت مسائل بهداشتی جلب کند که این روند تا پایان کنترل ویروس باید ادامه یابد./  باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان