کد خبر: ۱۳۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
گزارش شیرازه/ پروتکل بهداشتی تاکسی های شهری تا چه اندازه رعایت می شود؟

کُرونا کِشی رانندگان در این روزهای سخت/فرصت های پشت پرده در فرهنگسازی حمل و نقل عمومی

از پول های نقدی که در طول روز میان مسافران و رانندگان رد و بدل می شود گرفته تا نبود فاصله اجتماعی و عدم استفاده از ماسک و دستکش موجب شده که شمار مبتلایان و شیوع ویروس کرونا در این روزها بالا و بالاتر رود.
به گزارش "شیرازه"، با گشایش اصناف تردد شهروندان، مغازه داران و فعالان اقتصادی در کوچه و خیابان افزایش یافته و انواع تاکسی های شخصی و شهری در حال مسافرکشی هستند اما این افراد تا چه اندازه موارد بهداشتی را رعایت می کنند؟با این که بارها تاکید شده که رانندگان حداکثر سه نفر را سوار خودرو کنند اما این طرح تا چه اندازه اجرا می شود؟
« اگر می خواستم کرونا بگیرم که تا الان گرفته بودم.دیگر برایم مهم نیست چه اتفاقی می افتد، امیدوارم هرچه زودتر این شهاب سنگی که می گویند در راه است به زمین بخورد و کارم را تمام کند. دیگر از نداری و بی پولی خسته شدم.مجبور هستم برای امرار معاش خود و خانواده ام با این وضعیت مسافر کشی کنم.» این جملات را راننده ای می گوید که نه ماسک زده و نه دستکشی به دست دارد.او همین طور که رانندگی می کند بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی خود و دیگران، مسافران را سوار و پیاده می کند.
کُرونا کِشی رانندگان در این روزهای سخت/فرصت های پشت پرده در فرهنگسازی وسایل نقلیه
یکی دیگر از رانندگان هم با ابراز گلایه مندی از نبود امکانات بهداشتی می گوید: متاسفانه نه پلاستیک محافظ، نه دستکش و نه حتی یک ماسک به راننده های تاکسی داده می شود، ما که در این روزها مسافران کمی داریم چگونه می توانیم از پسِ مخارج زندگی، تهیه ماسک و دستکش و دیگر مواد بهداشتی بر بیاییم؟

رانندگان تاکسی خودشان لوزام بهداشتی را تهیه کنند!
در همین رابطه «مسعود حسن‌شاهی» رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار"ما" در جواب این سوال که چرا پلاستیک محافظ به راننده های تاکسی داده نمی شود؟گفت: از آنجایی که تاکسی ها شخصی بوده و خودشان مالکیت آن را بر عهده دارند،ضروریست برای سلامت خودشان هم که شده لوازم بهداشتی را تهیه کنند تا از شیوع و ابتلاء به بیماری کروناجلوگیری شود.البته با توجه به هماهنگی هایی که صورت گرفته به زودی این امکانات در اختیارشان قرار خواهد گرفت تا رانندگان و مسافران طبق پروتکل بهداشتی با استفاده از کاورهای پلاستیکی محافظت شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا رانندگان تاکسی فواصل اجتماعی را رعایت نمی کنند؟افزود:هر چند که رانندگان باید از سوار کردن مسافران بیش از سه نفر خودداری کنند اما متاسفانه برخی مسافران خودشان اصرار دارند که برای زودتر رسیدن به مقصد هر طورکه شده سوار تاکسی ها شوند.
کُرونا کِشی رانندگان در این روزهای سخت/فرصت های پشت پرده در فرهنگسازی وسایل نقلیه
استفاده از ماسک و دستکش برای رانندگان الزامی است
حسن شاهی با اشاره به این که استفاده از ماسک و دستکش برای رانندگان الزامی است، ادامه داد: به طور یقین در میان 10 هزار راننده ای که فعال است،برخی هم هستند که موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند.لذا تمهیدات ویژه ای برای ضدعفونی کردن تاکسی ها در نظر گفته شده و این وسایل نقلیه به طور مداوم هم گندزدایی می شود.
این مقام مسئول به مردم توصیه کرد:از مسافران و شهروندان می خواهیم در صورت مشاهده این تخلفات آن را با شماره سامانه 133در میان بگذارند تا برخوردهای لازم صورت بگیرد.وی با بیان این که مسافر کشی بیش از سه نفر در تاکسی های ممنوع است،گفت: این طرح براساس تصمیم گیری ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تدوین شده و اعتراض رانندگان نیز بی مورد بوده و با تخلف ها برخورد می کنیم.
کُرونا کِشی رانندگان در این روزهای سخت/فرصت های پشت پرده در فرهنگسازی وسایل نقلیه

26درصد شیوع کرونا مربوط به حمل و نقل است
وحید میرخاقانی،معاون حمل و نقل مسافر سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز و کارشناس در این حوزه نیز گفت: بر اساس یافته های محققان ،حمل و نقل عمومی بدلیل جابجایی گروهی افراد و حضور تعداد زیادی از شهروندان در یک مکان برای مدت زمان انجام سفر درون شهری، می تواند تا 26 درصد موجب انتشار ویروس گردد.
وی افزود: با توجه به این که در شرایط کنونی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان وسیله نقلیه تماس نزدیک شهروندان را بیشتر کرده و این می تواند زمینه را برای افزایش انتشار بیماری بوجود آورد،می بایست ضمن رعایت پروتکل های مراقبتی تعریف شده نسبت به میزان فعالیت تعداد ناوگان موجود با دقت و حساسیت بیشتری عمل نمود.
میرخاقانی ادامه داد: فعالیت تعداد ناوگان ارتباط مستقیمی با میزان استقبال شهروندان و استفاده آن ها از ناوگان خواهد داشت چرا که در صورت تقاضای زیاد شهروندان، سازمان می بایست به منظور کاهش امکان تماس نزدیک شهروندان از سرفاصله اعزام ناوگان کاسته و تعداد وسیله بیشتری بکار گیرد، پس همانگونه که بیان شد موضوع می بایست مدیریت شده و متناسب با تقاضای شهروندان ناوگان حمل و نقل بکارگیرفته شود.معاون حمل و نقل مسافرگفت: در این راستا آموزش های دریافتی شهروندان از وسایل ارتباط جمعی نظیر صدا و سیما و شبکه های اجتماعی می تواند در کاهش تمایل شهروندان به حمل و نقل عمومی بسیار مؤثر باشد. لذا در صورت اجبار به بازگشایی خدمات حمل و نقل عمومی در شهر شیراز راهکارهایی پیش بینی گردیده تا خطرات یاد شده به حداقل ممکن برسد.
وی افزود: از جمله این اقدامات می توان به غربالگری سلامت رانندگان قبل از فعالیت، جداکردن کابین راننده از مسافرین، باز بودن دریچه های هوای اتاق، به حداقل رساندن تبادل وجه نقد و استفاده از سامانه های الکترونیک پرداخت کرایه و غیره اشاره کرد.

مزیت استفاده از اتوبوس نسبت به تاکسی
به باور برخی کارشناسان در این روزهای کرونایی استفاده از اتوبوس های شهری نسبت به تاکسی های سواری برتری داشته و از نکات بهداشتی بالاتری برخوردار است که می توان آن را از چندین زاویه مورد بررسی قرار داد.
اول این که استفاده از کارت اتوبوس امنیت بهداشتی بالاتری نسبت به رد و بدل شدن پول نقد دارد، دیگر این که می توان فاصله اجتماعی را از طریق حذف صندلی های اضافی رعایت کرد.یکی هم این که وقتی فرد تمایلی به نشستن روی صندلی نداشته، می تواند در اتوبوس بایستد و با باز گذاشتن پنجره اتوبوس خود را در جریان هوای آزاد قرار دهد چرا که برخی راننده های تاکسی دسته درب سمت مسافران را برای جلوگیری از پایین و بالا کشیدن شیشه تاکسی ها بر می دارند و فقط شیشه سمت خود را پایین نگه می دارند که این خود موجب شده هوای آلوده در آن محیط بماند و افراد زیادی را دچار بیماری کند.
از طرفی هم یک اتوبوس به مراتب مسیر بیشتری را می پیماید ولی تاکسی ها در محدوده و مسیر خاصی تردد می کنند و مسافران مجبورند که برای رسیدن به مقصد چندین تاکسی عوض کنند.هر چند که فاصله اجتماعی از تعداد مسافران برای حمل ونقل می کاهد اما ارزش آن را دارد که از شیوع این بیماری جلوگیری شود، ازطرفی هم شهروندان و مسافران مجبور می شوند که فقط در مواقع ضروری از خانه بیرون بیایند و گاهی هم در مسیرهای نزدیک به صورت پیاده رفت و آمد کنند.

فرهنگسازی برای خودداری از پذیرش مسافران بیش از حد مجاز
ناوگان اتوبوسرانی در برخی کلانشهرها، مسافران را از نشستن بر روی صندلی هایی که روی آن علامت ضربدر کشیده شده منع کردند اما برخی مسافران بدون توجه به این علامت ها بر روی این صندلی ها نشستند و این طرح به جایی نرسید.به گفته برخی کارشناسان نقش خود رانندگان اهمیت بیشتری داشته و آن ها باید با نصب اطلاعیه بر روی درب و شیشه های اتوبوس و تاکسی ها از ورود بیش از حد و ظرفیت مجاز از پذیرش یا سوار کردن مسافران خودداری کنند.

 استفاده از دوچرخه
از نگاه دیگر، مسافران و شهروندان می توانند در این روزهای کرونایی از دوچرخه استفاده کنند چرا که هم از وسیله شخصی استفاده کرده و ورزش می کنند و هم این که دیگر نگران فاصله اجتماعی نخواهند بود.در هر صورت رعایت چند نکته می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. اول این که اگر تب و سرفه داریم به هیچ‌وجه پشت فرمان قرار نگیریم و در خانه بمانیم. اگر هم حالمان خوب است و می‌خواهیم سر کار برویم در صورت امکان از دستکش لاتکس استفاده کنیم و هیچ وقت دست های مان را به صورت به ویژه چشم و دهان و بینی نزنیم.
کُرونا کِشی رانندگان در این روزهای سخت/فرصت های پشت پرده در فرهنگسازی وسایل نقلیه
مراقبت های رانندگی در این روزهای کرونا زده
یادمان باشد مواد ضدعفونی کننده و الکل 70 درصد به هرماه داشته باشیم تا سطوح مختلف تاکسی را با آن ضدعفونی کنیم و آن را در اختیار مسافران نیز بگذاریم. اگر می‌توانیم از دادن اسکناس و سکه خودداری کنیم و از مسافران تاکسی بخواهیم از نرم افزارهای پرداخت الکترونیک، پول را پردخت کنند. البته کارتی شدن تاکسی ها از سال ها پیش مطرح شده و حالا فرصت خوبیست که به این مهم توجه شود.از دیگر موارد این که تا جایی که می‌شود در تاکسی از ماسک استفاده کنیم و دستگیره‌های تاکسی را به طور مکرر با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنیم. با رعایت این نکات هم جلوی شیوع بیماری را می‌گیریم و هم خودمان را از این بیماری ایمن می‌کنیم.
بالاخره بعد از توصیه‌های مختلف، سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اعلام کردند که استفاده از ماسک به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک می‌کند، حتی اگر ماسک‌ها خانگی و پارچه‌ای باشد. با توجه به این‌که در تمامی شرایط امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و بعضی از ما به واسطه کار یا هر مورد دیگری ناچاریم از خانه بیرون برویم، می‌توانیم با استفاده از ماسک و پوشاندن دهان و بینی‌مان در مکان‌های عمومی خارج از خانه، هم مراقب سلامت خود در برابر ابتلا به ویروس کرونا باشیم و هم به کاهش سرعت انتشار آن کمک کنیم. پوشیدن ماسک طبعا به معنای محافظت کامل نیست اما یک روش دفاعی برای کنترل بیماری محسوب می‌شود.

پیش از این توصیه‌های رسمی بهداشتی مبنی بر این بود که تنها کادر درمانی و افراد مبتلا به کوید۱۹ یا کسانی که در خانه از بیمار مبتلا مراقبت می‌کنند بایداز ماسک استفاده کنند. همچنین آژانس‌های بهداشتی اعلام کرده بودند که مسیر اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی به قطر حدود یک میلی‌متر است که هنگام عطسه یا سرفه فرد بیمار در هوا پخش می‌شود و به سرعت در فاصله حدود یک متری روی زمین سقوط می‌کند اما نتیجه تحقیقات اخیر آکادمی ملی علوم آمریکا نشان می‌دهد که کروناویروس از طریق تنفس و به واسطه صحبت کردن هم قابلیت انتشار دارد و حتی برای مدت حدود 3 ساعت در هوا معلق می‌ماند. اینجاست که استفاده از ماسک برای همه افراد در هنگام خروج از خانه ضرورت پیدا می‌کند؛ ماسک به عنوان یک مانع فیزیکی در برابر دهان و بینی می‌تواند همزمان احتمال انتشار ویروس در هوا و همچنین ورود قطرات به مجرای تنفسی‌مان را کاهش دهد.
بر این اساس راننده ها در عدم رعایت موارد بهداشتی به هر دلیلی که باشد،خواه ناخواه نه تنها جان خود را به خطر می اندازند بلکه به دیگران هم آسیب می رساند و افراد بیشماری را در معرض خطر انتقال ویروس کرونا قرار می دهد.از این رو شهرداری و دیگر دستگاه ها موظف می باشند که نظارت خود را تشدید کنند چرا که این رویه باعث می شود بر شمار مبتلایان بیفزاید.
انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ، مسافر ، شیراز
نظرات بینندگان