کد خبر: ۱۳۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
در راستای مطالبه مردم برای بازگشایی اماکن مذهبی بررسی شد؛

ضرورت تدوین هر چه زودتر شیوه نامه‌ بازگشایی مساجد در ماه رمضان/ محافل دینی بهترین ظرفیت برای ایجاد آرامش روحی و روانی

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی بسیاری از مراکز و اماکن مذهبی و تجاری و … مردم از حضور در مساجد و اماکن مدهبی محروم شده اند لذا، مطالباتی مبنی بر بازگشایی اماکن و مراکز مذهبی همچون دیگر مراکز در بین آحاد مردم ایجاد شده است.

در جامعه اسلامی مساجد بعنوان مهمترین مرکز تربیت دینی، سیاسی و اجتماعی و… شناخته می شوند.

مساجد همواره نقش بی بدیلی در راستای گردهمایی ها و اجتماع دینی مردم دیندار داشته و محلی برای تقرب به خدا بوده و در طول سالیان سلامت فکری و اعتقادی جامعه را تضمین و افراد را از آسیب ها مصون نگه می داشته است.

شاید هیچ نهادی به اندازه مسجد نتواند بصورت جامع در رفع شبهه های فکری و روانی در حوزه های دینی و اعتقادی موثر باشد لذا در اهمیت مسجد و کارکرد های آن هیچ جای تردید وجود ندارد.

هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان، تقرب و تضرع به درگاه الهی در بین آحاد مردم احساس می شود و مردم برای دوری از مشکلات مادی و کار های روزمره خود و برای نزدیک شدن به معبود خویش در اماکن مدهبی و مساجد حضور پیدا می کنند تا به راز و نیاز و مناجات با خدای خویش بپردازند.

در کشور ما بخش مهمی از مراسم ماه رمضان در مساجد و اماکن مذهبی انجام می‌شود و مردم بیشتر در ایام خاصی بصورت منسجم در مساجد حضور پیدا می کنند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی بسیاری از مراکز و اماکن مذهبی و تجاری و … مردم از حضور در مساجد و اماکن مدهبی تا نیمه اردیبهشت ماه محروم شده اند لذا در پی این محرومیت مردم از حضور در مساجد، مطالباتی مبنی بر بازگشایی اماکن و مراکز مذهبی همچون دیگر مراکز در بین آحاد مردم ایجاد شده است.

مساجد اولین مراکز تعطیل شده بعد از شیوع کرونا بود

بسیاری از مردم انتظار دارند که همان گونه که بعد از شیوع کرونا اولین مراکز تعطیلی اماکن مذهبی بود اینک بعد از مهار کرونا ویروس که همه مراکز بازگشایی شدند مساجد بعنوان یکی از آخرین مراکز بازگشایی شود.

مطالبه مردمی برای بازگشایی مساجد نیز از طرف عالمان دینی و مبلغین با رعایت پروتکل های بهداشتی به مسئولین اعلام شده است.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد پیش تر در گفتگو با یکی از رسانه ها گفته بود که این اماکن آمادگی دارند با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شوند و در ماه مبارک رمضان به مومنان خدمت و کارکرد عبادی و اجتماعی ارائه دهند، اما تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستند.

حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، درباره تمهیداتی که مساجد در صورت بازگشایی برای مبارزه با شیوع بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته‌اند، توضیح داد: پروتکل بهداشتی ویژه مساجد تدوین شده است و این پروتکل برای مراکز تخصصی فرستاده شده و در آن تمام تمهیدات بهداشتی و بحث سلامت مؤمنان در نظر گرفته شده است، در این پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی، تنظیف و ضد عفونی مکان‌هایی که ممکن است آلوده باشند لحاظ شده است.

هر جایی که شلوغی و ازدحام باشد از نظر ما نباید باز شود

منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان در خصوص تعطیلی یا باز بودن مساجد و هیات های مذهبی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا نظرات خود را داده است و تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه اماکن مذهبی همچون مساجد و حسینیه ها تعطیل هستند.

وی افزود: البته قرار شده در جلسه ستاد مقابله با کرونا که امروز برگزار می شود ستاد تصمیم گیری کند اما تعطیلی اماکن مذهبی تا نیمه اردیبهشت آخرین اطلاعات موثق و رسمی است.

کرمی با تاکید بر اینکه هدف از این تصمیمات حفظ سلامتی مردم است، ادامه داد: به دلیل عشق و علاقه به معنویات در ایام ماه رمضان و حضور گسترده جوانان و سالمندان در مساجد در این ایام و عدم جاری شدن فاصله گذاری در صف نماز نتوانسته ایم اجازه باز شدن مساجد را تاکنون بدهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص این سوال که چرا پاساژها و مکان های تفریحی باز شده اما مساجد همچنان بسته است نیز گفت: هر جایی که محل رفت و آمد زیاد و شلوغی و ازدحام باشد از نظر ما نباید باز شود اما در برخی موارد مجوز بازگشایی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی گرفته شده است.

جامعه متدین مطالبه عظیمی را در جهت بازگشایی مساجد در پیش گرفته است

در خصوص بازگشایی مساجد آیت الله حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه جامعه متدین و مؤمن ایران اسلامی مطالبه عظیمی را در جهت بازگشایی مساجد در پیش گرفته است، افزود: جامعه متدین می خواهد که تمامی قواعد و نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا لحاظ شود و همزمان با تأکید بر رعایت صحیح آن، مساجد نیز پذیرای روزه داران باشد.

آیت الله شعبانی اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرده که تا ۱۵ اردیبهشت ماه یعنی دهم رمضان مساجد تعطیل است، با این حال در جلسات شورای تبلیغ تصمیماتی گرفته شده تا مطالبات مردم استان همدان در قالب ارائه پیشنهادات، طرح ها و راهکارهایی برای بازگشایی مساجد البته بعد از ۱۵ اردیبهشت از طریق ستاد استانی مبارزه با کرونا به ستاد ملی ارجاع داده شود.

تدوین شیوه نامه ای برای بازگشایی مساجد در رمضان

وی با اشاره به طراحی شیوه نامه بازگشایی مساجد در ماه مبارک رمضان از سوی ارگان های متولی در استان همدان، عنوان کرد: در این شیوه نامه پیشنهادات و راهکارهایی برای برگزاری مراسم های معنوی در ماه رمضان و بازگشایی مساجد مطابق با رعایت اصول و نکات بهداشتی ارائه شده است.

شعبانی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه شیوع کرونا سیر نزولی به خود بگیرد، اعلام کرد: ضدعفونی مستمر و هر روزه مساجد، تأکید به نمازگزاران برای استفاده از وسایل شخصی و آوردن جانماز از منزل، لغو سخنرانی بین دو نماز، عدم طولانی شدن نماز جماعت و دیگر مراسم های معنوی و رعایت درست فاصله گذاری اجتماعی برخی از مواردی است که در شیوه نامه پیشنهادی در نظر گرفته شده است.

بازگشایی مساجد باید اولویت اول ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید بیش از اینکه به بازگشایی فضای بازار و اجتماعات اهتمام ورزند باید نسبت به مساجد و محافل دینی توجه داشته باشند، گفت: به دو دلیل اصلی باید همه کمک کنیم تا با رفع موانع و رعایت پروتکل های بهداشتی این اتفاق رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه بهترین ظرفیت برای ایجاد آرامش روحی و روانی شکل گیری محافل دینی است، افزود: توجه به سلامت روانی، فکری و اعتقادی جامعه اولین دلیل مهمی است که آسیب های آن را شاهد هستیم چرا که شبهه های فکری و روانی زیادی ایجاد شده است.

اجرای طرح مواسات با تشکیل محافل مذهبی موفق تر خواهد بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: دلیل بعدی برای بازگشایی مساجد و محافل مذهبی مربوط به اجرای طرح مواسات و همدردی با اقشار آسیب دیده است که البته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته اما بهترین ظرفیت برای حضور مردم در اجرای این طرح محافل دینی، بقاع متبرکه و اجتماعات مذهبی هستند.

حجت‌الاسلام نظیری با بیان اینکه در روزهای آینده شب قدر و میلاد امام حسن مجتبی(ع) را پیش رو داریم، گفت: این مناسبت ها بستر خوبی برای مشارکت همه مردم است چرا که با شکل گیری اجتماعات و بازگشت به حالت عادی می توان برای جلب مشاکت های مردمی اقدم کرد.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
منبع: دانا
نظرات بینندگان