کد خبر: ۱۳۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس:

شوراها در حال تمرین دموکراسی هستند، تمرین هم هزینه دارد باید آن را پرداخت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم

کهندل مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس؛ با اشاره به اینکه یک جاهایی شاید شورا های ما با مشکلات و قوانین دست و پا گیر مواجه هستند، تصریح کرد: اگر شهرها و روستاها را به عنوان یک موجود زنده فرض کنیم ،موجود زنده دارای هم جسم است و هم روح که این جسم و روح باید با هم باشد تا به آن بگوییم موجود زنده و برای اینکه یک موجود زنده سالم حرکت کند باید روح و جسمش سالم باشد.
به گزارش شیرازه ،شهر یک مجموعه زنده است که پیچیده ترین و متنوع ترین جلوه های زندگی بشری را شامل می شود و باید به صورت یکپارچه اداره شود به همین منظور نیازمند یک برنامه ریزی منسجم برای مقابله با مسائل و مشکلات است این برنامه‌های تعیین شده نیز نیازمند یک مدیریت سازمان یافته است مدیریتی با رویکرد خاص به شهر و مدیریت شهری که توسعه پایدار را ضروری می‌داند در این راستا توجه و تاکید بر نقش شوراها در ایجاد یک مدیریت منسجم و یکپارچه امری ضروری است و شاید توجه به همین ضرورتها باعث شد که حضرت امام ره در سال1358 نهم اردیبهشت ماه را به نام روز شورا معرفی کنند.
شیرازه نیز به منظور اهمیت جایگاه شوراها و تبیین وظایف مربوط به این پارلمان محلی  گفتگویی با مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس انجام داده است.

شوراها عصاره اراده مردم هستند /شوراهای ما در حال تمرین دموکراسی هستند
پرویز کهندل در رابطه با اهمیت شوراها گفت: شورا  نهادی است که سمبل حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان  است و میتوان شورا ها را به عنوان تبلور مردم سالاری دینی تلقی کرد
کهندل عنوان کرد: برای اینکه مردم بتوانند بر سرنوشت خود حاکم باشند و در آن نقش داشته باشند شوراها تشکیل شدند پس  ما می توانیم بگوییم که با تشکیل این نهاد  به نوعی دموکراسی را متبلور کرده‌ایم چون دموکراسی یعنی حاکمیت مردم، بنابراین دموکراسی از شهروند شروع می شود پس ما شاهدیم که با حضور شوراهای شهر و روستا این خواسته بلند و مقدس حضرت امام ره عملیاتی شده است.

در استان فارس چه تعداد شورا داریم و وظایف شوراها چیست؟
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس ابراز داشت: ما در کشور شوراهای پایه و شوراهای فرا دستی داریم که شورای پایه شامل شورای شهر و روستاست و شوراهای فرادستی شامل شوراهای بخش، شورای شهرستان ،شورای استان و شورای عالی استان است که اینها در قانون شوراهای اسلامی کشور شرح وظایف و اختیارات شان ذکر شده است 
کهندل افزود: در استان فارس به طور کل ۳۶ شهرستان ، ۱۱۳ شهر  و ۱۱۰ شورای شهر داریم که  مجموعا ۵۷۱ نفر عضو شورای شهر هستند که در ۱۱۰ شهر به عنوان شورای شهر شناخته شده‌اند.

شوراها تنها ناظر بر وظایف شهردار هستند 
وی ادامه داد: شوراهای شهر طبق ماده 80قانون شوراهای اسلامی ،دارای ۳۴ وظیفه هستند که از مجموع این ۳۴ وظیفه ۲۹ وظیفه مستقیماً در ارتباط با وظایف شهرداری است یعنی شوراها بر وظایف شهردار ناظر هستند و طبق قانون شوراهای اسلامی ، حق مداخله در امور اجرایی شهرداری راندارند.
کهندل با بیان اینکه اگر شهرداری را به عنوان یک سازمان فرض کنیم شهردار می شود نماینده شورا در شهرداری،اظهار کرد: طبق ماده ۸۳ قانون شوراها،شورا بر عملکرد شهردار نظارت می کند که بر طبق این ماده سه توالی را در وظایف شوراها می بینیم که تاکید می‌شود این سه توالی حتماً رعایت شود.
وی بیان کرد: در این قانون آمده است که شوراها اگر بر عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراضی دارند یک عضو یا هر کدام از اعضاء شورا باید اول به شهردار تذکر دهند و موارد تذکر را صورتجلسه کنند و شهردار هم امضا کند و در نهایت یک فرصت معقول هم به شهردار داده شود تا آن را عملیاتی کند اگر شهردار در فرصت معقول و منطقی وظیفه خود را انجام نداد، باید مرحله دوم که مرحله سوال از شهردار است را اجرا کنند و شهردار باید به سوال آنها ظرف ۱۰ روز کتباً پاسخ دهد و اگر در این بازه زمانی پاسخ نداد و یا اگر پاسخی داد که شورا قانع نشد مرحله سوم نظارت شورا که به آن استیضاح می گویند آغاز می شود. 
کهندل ادامه داد: همچنین یک سوم اعضاء شورا باید درخواست استیضاح شهردار را بدهند و مجدداً در جلسه دیگر شهردار را دعوت کنند و شهردار باید با حضور معاونین و مشاورین خود در این جلسه شرکت کرده و پاسخگو  باشد و در صورتی که شهردار نتوانست پاسخ مناسبی بدهد اگر دو سوم از کل اعضای شورا رای به رفتن شهردار ‌دادند،شهردار برکنار می‌شود و طبق ماده ۸۳ قانون شوراها،برای شهرداری حداکثر به مدت سه ماه سرپرست می گذارند.

اعضای شورای استان متشکل از چه کسانی است و چگونه انتخاب می شوند؟
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس در خصوص انتخاب اعضای شورای استان گفت:  انتخاب شورای استان به این شکل است که ما یک شورای شهرستان داریم و هر شهرستانمان یک شورای شهرستان دارد که اعضای آن از بین خودشان یک نفر را برای حداکثر مدت چهار سال به منظور عضویت در شورای استان انتخاب می‌کنند و این فرد تا آخر ۴ سال عضو است و قابل عزل نیست مگر اینکه فوت کند یا استعفا دهد یا سلب عضویت شود که تعداد اعضای شورای استان معادل تعداد شهرستان های آن استان است.

ارزیابی شما از فلسفه وجودی شورا 
کهندل در خصوص فلسفه وجودی شوراها نیز چنین گفت: در همه ادیان الهی5موضوع به عنوان حقوق بشر به رسمیت شناخته شده که شامل حق حیات، حق کرامت، حق تعلیم و تربیت، حق مساوات و حق آزادی های مشروع معقول و مسئولانه می باشد و به نظر بنده به لحاظ اینکه باید به شوراها با دیدگاه حقوق بشری و حقوق شهروندی  نگاه کنیم،پس باید گفت شورا به عنوان نماد حاکمیت مردم است.
وی با تاکید بر اینکه وجود شوراها به نوعی برمی‌گردد به حقوق بشر و شهروندی که همان بحث آزادی های مشروع معقول و مسئولانه است،ابراز کرد:  مردم ،افراد بومی را از بین خود انتخاب می‌کنند که هم با آداب و رسوم و سنن آن شهر آشنا هستند و هم معتمد مردم و هم در مواقع بحران نقش شوراها نقش بسیار پررنگ و ارزنده ای است که برمیگردد به حق حیات که جنبه حقوق بشری دارد یعنی باید اسم آن را سامان دهی قدرت مردم بگذاریم و بگوییم شوراها عصاره اراده مردم هستند و اینکار به نوعی در راستای شکل گیری جامعه مدنی انجام شده است. 
چقدر این نهاد مردمی توانسته است به هدف اصلی خود نزدیک شود و مشکلات پیش روی شوراها و تنگناهای موجود که بر سر برنامه ها و مصوبات شوراست ؟
کهندل معتقد است که ارزیابی شورا ها برمی گردد به عملکرد انها و نمی توان یک کلیشه کلی برای همه شوراها ببندیم.
وی همچنین افزود: ما ۱۱۰ شورای شهر داریم که بالاخره هر کدام در عرصه های مختلف در مناطق خود دارای مشکلاتی بوده اند و عده ای نیز با مشکلات درون سازمانی روبرو هستند چون شوراها از سوی مردم انتخاب شده اند و فشارهای مختلفی بر روی آنهاست و مردم نیز از انها انتظاراتی دارند.
او بر این باور است که اگر شهرها و روستاها را به عنوان یک موجود زنده فرض کنیم ،موجود زنده دارای هم جسم است و هم روح که این جسم و روح باید با هم باشد تا به آن بگوییم موجود زنده و برای اینکه یک موجود زنده سالم حرکت کند باید روح و جسمش سالم باشد.
کهندل با اشاره به اینکه روح شهر، فرهنگ حاکم بر آن شهر است و جسم شهر همین فضای حاکم بر کالبد شهر است و این فرهنگ حاکم بر شهر است که می‌تواند در این جسم روح بدمد،عنوان کرد: اگر فرهنگ خوب و پیشرفته ای در شهر حاکم باشد و مردم همراهی کنند و آداب و رسوم و سنن اجتماعی خود را مطابق با این فرهنگ حرکت دهند می توانند موفق باشند.
وی با اشاره به اینکه یک جاهایی شاید شورا های ما با مشکلات و قوانین  دست و پا گیر مواجه هستند،تصریح کرد: شوراهای ما در حال تمرین دموکراسی هستند و باید آرام آرام به این سمت و سو برویم و باید آهسته، اهسته به دموکراسی عادت کنیم.
 پس اینطور نیست که بگوییم شوراها مشکل دارند چون ما در تمرین دموکراسی هستیم و تمرین دموکراسی هم هزینه دارد باید هزینه را پرداخت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

خلاصه ای از مهم ترین عملکرد شوراهای استان در دوره فعلی 
وی تاکید کرد: یکی از عملکردهای شوراها که می توانیم در کنار مدیریت شهری به آن اشاره کنیم  مصوبات خوب و مترقی است چرا که  شوراها هرچه که مصوبات شان قانونمند و مستند به قانون باشد شهردار ما می تواند بهتر رفتار کند.
کهندل در پایان اضافه کرد:شوراهای ما در این دوره هم افراد باسواد و باتجربه و اجرایی هستند و هم توانستند مصوبات شان را قانونمند کنند و همین قانونمند بودن مصوبات کمک بزرگی است که شهردار بتواند به خوبی تصمیم بگیرد و کمتر هم مصوبات شان نقض می شود و همین امر موجب تسریع در امور مردم میگردد./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان