کد خبر: ۱۳۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
رنج بهارنارنج شيراز در مسير برند شدن،

راههاي طي نشده دومين استان توليدکننده بهارنارنج براي شکوفايي اقتصاد فارس

روزهای اردیبهشت شیراز، هر نفسی که فرو می‌دهی، سرشار از عطر بهار نارنج است و چون بر می‌آوری پر از اشعار ناب سعدی می‌شود...
به گزارش شیرازه؛ شيراز را بسياري از مسافران و گردشگران به رايحه خوش بهارنارنج ميشناسند؛ همين رايحه خوشعطر و خوش بوي ارديبهشت، شيراز را به مقصد گردشگري بسياري از مسافران تبديل کرده است. اين روزها بوي عطر بهارنارنج با گل سفيد بر درختان هميشه سبز در خيابانها و معابر شيراز خودنمايي ميکند. ارديبهشت از آن رو در شيراز از اهميت بسزايي برخوردار است كه دراين ماه، طراوت بهار در شيراز به اوج ميرسد و كوي و برزن مملو از گل و طراوت است و اينك در آستانه نيمه ارديبهشت بهشتي شيراز، جاي جاي اين شهر از عطر دلانگيز بهار نارنج موج ميزند. اين موضوع در شرايطي که ويروس کوويد 19يا همان کرونا همه چيز از جمله سفر را تحت تأثير قرار داده است باعث شده که مهمترين جشنواره هنري و ميراثي اين شهر نيز در قرنطينه برگزاري قرار بگيرد. 

راههاي طي نشده دومين استان توليدکننده بهارنارنج براي شکوفايي اقتصاد فارس

 اما اين ويژگي منحصر به فرد شيراز باعث شده است که در دو سال متوالي جشنواره بهارنارنج و شمعداني در شيراز برگزار شود. هر چند اين جشنواره امسال برگزار نمي شود اما اين خطر وجود دارد که از طريق ورود ميهمانان به شيراز، کرونا به راحتي منتقل شود.
محورهايي که همواره در اين جشنواره در نظر گرفته مي شود توجه به جايگاه بهار نارنج در شيراز و نقش آن در گردشگري است. وجود بهارنارنج در تمامي كوچهها و محلات شيراز باعث شده تا بهار در شيراز جلوه متفاوتي با ساير شهرها و استانها داشته باشد؛ موضوعي که در ضرورت برندسازي اين ميراث معنوي بايد به آن توجه شود. اهميتي که تاکنون ناديده گرفته شده و نتوانسته شيراز را در اين راستا موفق نگه دارد. 

راههاي طي نشده دومين استان توليدکننده بهارنارنج براي شکوفايي اقتصاد فارس

سال گذشته اعلام شد؛ برنامه مدوّني به عنوان رويداد بهارنارنج در حال تدوين است تا شاهد وحدت رويه ميان دستگاهها براي اجراي چنين رويدادهايي در سطح استان و منطقه باشيم. 
هر سال جشنواره بهار نارنج و شمعداني آغازگر هفته شيراز بوده است؛ شمعداني در کنار شکوفههاي بهار نارنج يکي از نمادهاي سرسبزي شيراز به خصوص در ارديبهشت است.
چنين قابليتهايي در شيراز بايد به يکي از جاذبهها و شناسنامه هاي گردشگري و اقتصادي اين شهر تبديل شود. اين روزها برداشت بهار نارنج در شيراز و استان فارس شروع شده است. باغهاي نارنجستان و دلگشا در شهر شيراز مملو از بهار نارنج است و در کنار برخي از معابر افراد دستفروش اقدام به خريد و فروش بهار ميکنند در صورتي که اين ميراث معنوي مي تواند با داشتن بستهبندي شکيل و برندسازي بهعنوان يک جاذبه گردشگري، درآمدزايي بسياري را شامل استان کند؛ آنهم در شرايطي که کرونا بر صنعت گردشگري استان و حتي کشور تأثير منفي گذاشته است.

راههاي طي نشده دومين استان توليدکننده بهارنارنج براي شکوفايي اقتصاد فارس

سالانه 12 تن شکوفه بهار نارنج در فارس برداشت مي شود
مجيد پاکاري، مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي فارس در اين باره اظهار داشت: برداشت شکوفه بهار نارنج از 650 هکتار باغات زراعي و 800 هکتار باغات اماکن زيارتي، سياحتي و بوستانهاي استان آغاز شده است.
وي با بيان اينکه سالانه 12 تن شکوفه بهار نارنج در فارس برداشت ميشود، افزود: به دليل بارندگيهاي امسال در زمان گلدهي، پيشبيني ميشود توليد بهار نارنج 20 تا 25 درصد نسبت به سالهاي گذشته کاهش داشته باشد.
پاکاري ادامه داد: بر اساس پيشبيني ها، امسال 9 تن شکوفه بهار نارنج در سطح استان برداشت مي شود.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي فارس شهرستانهاي جهرم، داراب، کازرون، شيراز، فسا، خفر و فيروزآباد را مهمترين مناطق رويش شکوفههاي بهار نارنج در استان معرفي کرد.

40 درصد از شکوفههاي بهار نارنج تبديل به  عرقيات مي شود 
وي با بيان اينکه استان فارس پس از مازندران، دومين توليدکننده بهار نارنج کشور است، تصريح کرد: 40 واحد کارگاه صنعتي و نيمه صنعتي در استان فعال هستند و 40 درصد شکوفه بهار نارنج تبديل به عرقيات مي شود. 

قيمت هر کيلو بهار نارنج  از 100 تا 150 هزار تومان است
پاکاري تصريح کرد: قيمت هر کيلو بهارنارنج در بازار کيلويي 100 تا 150 هزار تومان خريد و فروش ميشود و درآمد خوبي براي توليدکنندگان دارد.
منبع: روزنامه سبحان
نظرات بینندگان