کد خبر: ۱۳۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکلات و چالش های پیش روی فرهنگیان؛

نرم افزار شاد،تحفه ناشادی را برای معلمین و دانش آموزان به ارمغان آورده است/ وعده ی نوبخت در طرح همسان سازی ، پوچ در آمده است/بیمه تکمیلی فرهنگیان بیمار شده وخود نیاز به یک درمان دارد

نقش معلم در جامعه،نقش انبیاست چرا که انبیا معلم بشر هستند ،پس این جمله فقط یک شعار دل‌خوش‌کن نیست بلکه یک حقیقت قرآنی است و از آنجا که این نقش بسیار مهم و حساس است پس مسئولیت زیادی هم به دنبال دارد
به گزارش شیراز ه، به فرموده حضرت امام (رضوان‌الله‌علیه) نقش معلم در جامعه،نقش انبیاست چرا که انبیا معلم بشر هستند ،پس این جمله فقط یک شعار دل‌خوش‌کن نیست بلکه یک حقیقت قرآنی است و از آنجا که این نقش بسیار مهم و حساس است پس مسئولیت زیادی هم به دنبال دارد و شاید به همین خاطر است که  فرهنگیان و معلمان همواره درسراسر دنیا یکی از موثرترین و مهمترین اقشار جامعه به شمار می روند پس باید خواسته ها،نیازها و توقعات آنان آنگونه که شایسته است برآورده شود.
برآورده شدن خواسته های فرهنگیان شاید یکی از اساسی ترین راهکارهای اصلاح  و افزایش کیفیت سیستم آموزشی باشد چرا که تا زمانی که هر نیروی کار انگیزه کافی برای ادامه فعالیت نداشته باشد قطعا نمی تواند آنطور که شایسته و مناسب است به فعالیت بپردازد و این درست همان نقطه ضعفی است که سالها گریبانگیر سیستم آموزشی کشور شده و هر روز نیز مشکلی جدید بر مشکلات فرهنگیان افزوده میشود.
مشکلاتی که گر چه همواره تلاش میشود مرتفع شود اما هر ساله با اجرای طرحی ناقص تنها مدت اندکی این قشر را دلخوش نگه میدارد.
به همین خاطر و به بهانه روز معلم گفتگویی با مسئول سازمان معلمان فارس انجام داده ایم
فاطمه اسدی میگوید:مشکلات و چالش های پیش روی فرهنگیان هم بنا بر مقتضیات زمانه به روز و آبدیت میشود و شاید امروز و در شرایط کنونی جامعه که هموطنان با بیماری خطرناکی دست و پنجه نرم میکنند پرداختن به مشکل پیش روی معلمان و دانش آموزان مهم ترین مسئله موجود باشد.
اسدی معتقد است در شرایط بحرانی کرونا که برای حفظ جان دانش آموزان آموزش و پرورش مجبور به تعطیلی مدارس و آموزش از راه دور و در فضای مجازی شد، نبود زیرساخت ها و ابزار مناسب در هماهنگی تدریس و آموزش ها و ارائه محتوای الکترونیک به دانش آموزان یکی از مهم ترین مشکلات موجود برای هم معلمان و هم خانواده ها است.
او میگوید:تعداد زیادی از دانش آموزان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی و تلفن همراه هوشمند و پرداخت هزینه های اینترنت را نداشته و شالوده و زیربنای آن فراهم نشده است، پس لازم است جهت اجرای اصل 30 قانون اساسی، و ارائه آموزش های لازم به تمامی دانش آموزان کشور ، تصمیمات لازم اتخاذ گردد.
مسئول سازمان معلمان فارس در ادامه الزام ورود به شبکه شاد را مشکلی اساسی تر عنوان کرد و گفت:در این شرایط نرم افزار شاد، تحفه  ناشادی  را برای معلمین و دانش آموزان به ارمغان آورده است که نقدهای فراوانی به آن وارد است.
اسدی افزود: گر چه معلمان عزیز در این شرایط خود را نسبت به همه دانش آموزان کشور ، مسئول دانسته و با ایثار، محتواهای آموزشی فراهم شده خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و فضای دوستی و همدلی بین آنان ترویج یافته و از خودگذشتگی را به صورت عملی به دانش آموزان آموزش می دهند اما نیاز است دولت با نگاهی جامع به تمام زوایای این اتفاق ،آسیب به دانش آموزان را به حداقل برساند.
وی در خصوص اجرای کامل لایحه رتبه بندی معلمان در سال های ۹۴تا۹۸ وبرگشت حق شغل حرفه ای فرهنگیان گفت:سال ٩٤ بخشنامه رتبه بندی  صادر شد و گفته شد رتبه بندي اجرا مي شود ولي در واقع اين رتبه بندي نبود ،رتبه بندي بايد نهايتا منجر به افزايش دستمزد ،حقوق  و مزاياي پرسنل آموزشي، ٨٠ درصد معادل آنان در دانشگاه شود.
اسدی افزود: در زمان وزارت حاجی بابایی و بطحایی لایحه ها آماده شده و به دولت فرستاده شده ولی هنوز از دولت به مجلس نرفته است وچیزی که در سال 94 و مهر 98 اجرا شده است ،در واقع برنامه هایی برای ترمیم حقوق شاغلین بوده است و متاسفانه در اسفند ماه 98 سازمان برنامه و بودجه و معاونت پشتیبانی مالی وزارت آموزش و پرورش، افزایش را در قالب 50 درصد حق شغل پرسنل قرار دادند و این باعث نگرانی فرهنگیان شده است و در سال 94 و 98 این مبالغ را در عمل حق شغل حرفه ای نام گذاشتند.
او در ادامه ابراز داشت:رتبه بندی معلمان در واقع قربانی افزایش فوق العاده شغل شده است و در عمل رتبه بندی با این همه سرو صدا و چشم های منتظر به راه آن ، هنوز از راه نرسیده است.

بیمه تکمیلی فرهنگیان خود ضعیف و بیمار است لذا نیاز به یک درمان و شاید جراحی داخلی دارد

 اسدی در خصوص وضعیت نابسامان بیمه تکمیلی فرهنگیان هم گفت:طی سال های گذشته آموزش و پرو ش هیچ کمکی را از دولت  جهت تحت پوشش قرار دادن این مساله یعنی بیمه تکمیلی دریافت نکرده است،
در نتیجه خودش به ابتکار دست زده و با ایجاد یک صندوق و کسر کردن حق عضویت از خود شاغلین ، کارهای مالی آن را به بیمه آتیه سازان حافظ سپرده است و چون حق بیمه ها جوابگوی نیاز پرسنل و بیماران نیست ، صندوق با کمبود مواجه شده است.
وی اضافه کرد:این بیمه کفاف هزینه های درمان فرهنگیان را نمی دهد ، هزینه های درمان بالا است و گاه تعداد زیادی از فرهنگیان به دلیل سلسله مراتب مشکل دریافت هزینه درمان ، مانند کاغذ بازی ها و ایرادهای سخت نمایندگان بیمه ، یا امتناع از پرداخت برخی اسناد، و اتلاف وقت زیاد در مطالبه هزینه ها ، ترجیح می دهند قید آن را بزنند.
مسئول سازمان معلمان فارس درباره تخصیص سرانه های دانش آموزی به مدارس که قبلا در غالب سرانه آموزشی،پرورشی،تعمیرات،فوق برنامه،تربیت بدنی و...پرداخت میشدوچند سالی هست که قطع شده آیت نیز چنین گفت:کمبود اعتبارات لازم و عدم تخصیص بودجه و سرانه دانش آموزی ، مدیران مدارس را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است تا جایی که 
برخی مدیران در تامین هزینه های آب و برق و گاز ، مجبور به اتخاذ تدابیر خاص می شوند و همچنین در بحث سرانه جزئی هم که شاید پس از مدت ها پرداخت شود ، مشکلاتی وجود دارد چون اعتبارات یا دیر اختصاص می یابد و یا این که کامل اختصاص نمی یابد.
اسدی با بیان اینکه یکی از زیر نظام های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، نظام تخصیص و تامین منابع مالی است،تصریح کرد:سرانه کم و بعضا عدم واریز سرانه ، سبب دور شدن مدارس از اهداف سند تحول بنیادین می گردد.

به نظر وعده ی آقای محمد باقر نوبخت در طرح همسان سازی ، پوچ در آمده است

وی به طرح همسان سازی حقوق باز نشستگان نیز اشاره کرد و ابراز داشت:این طرح یک خبر خوش و باعث ایجاد یک بارقه ی امید در بازنشستگان فرهنگی شد که متاسفانه در فروردین از سر و ته آن زده شده و چیزی از آن باقی نمانده است و شامل بازنشستگان بعد از سال 94 نشده است و این یک ظلم آشکار است و با این تورم لجام گسیخته ، بازنشستگان در تامین معیشت و هزینه زندگی خود ، با مشکلات فراوانی مواجه می شوند.
وی تصریح کرد:گویا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات،در رابطه با اجرای طرح همسان سازی برای تمامی بازنشستگان ، اظهار نومیدی کرده اند.
وی در پایان به موضوعات مدرك دوم معلمان ،حق الزحمه مديران نوبت دوم ، معلمان پيماني ، قراردادی ، نيروهاي خدماتی ، دكترن معلم ها ، عدم پرداخت حق الزحمه امتحانات و حق التدريس معلمان و پاداش بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت:درست است که ما از نظر کمیت ، بیشترین کارکنان دولت را شامل می شویم ولی ضعیف ترین و ناعادلانه ترین نظام جبران خدمات کارکنان دولت ، مربوط به آموزش و پرورش است پس دولت و آموزش و پرورش باید برای این زحمات ارزش قائل شود و نپذیرفتن آنها عقلانی نبوده و دور از انصاف است.
به گزارش شیرازه،12اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری است که پس از شهادت وی در سال 1358 به عنوان روز معلم نامگذاری شد./
انتهای پیام/





نظرات بینندگان