کد خبر: ۱۳۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC):

کاهش نرخ رشد روزانه مبتلایان به کووید۱۹ در جهان

میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان به کرونا در دنیا طی دهه اول اردیبهشت از ۴.۷۲ درصد به ۲.۹۶ درصد کاهش یافته است.
به گزارش شیرازه، محمدجواد دهقانی گفت: اطلاعات استخراجی از سامانه نماگر کووید-۱۹ نشان می‌دهد که بر اساس آمار رسمی، میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان به این بیماری در دنیا طی دهه اول اردیبهشت از ۴.۷۲ درصد به ۲.۹۶ درصد کاهش یافته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار کرد: آمار مبتلایان کشور از اول تا دهم اردیبهشت از ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر به ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر افزایش یافته که حاکی از میزان رشد متوسط روزانه ۱.۳ درصد است. این در حالی است که میزان رشد متوسط روزانه انتشار ویروس در ایران در ۱۰ روز آخر فروردین ۲.۴۵ درصد بود.

او افزود: تحلیل آمارهای جمع آوری شده نشان دهنده ادامه روند کاهشی رشد انتشار ویروس کرونا است. متوسط رشد روزانه مبتلا به ویروس در ماه اول ( ۱۰ اسفند تا ۱۰ فروردین ) برابر با ۱۶.۵۵ درصد بود که در ماه دوم یعنی ۱۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت به ۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، میزان بهبود یافتگان کشور از ۶۹.۳۷ درصد به ۸۰.۲ درصد ارتقا یافته و از این نظر بعد از کشور چین با میزان بهبود یافته ۹۳.۶۷ درصد، دومین کشور و کشور آلمان با ۷۶.۴۶ سومین کشور دنیا است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه در حال حاضر میزان متوسط بهبودی در دنیا ۳۱.۴ درصد است، افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، برای تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانهنماگرکووید-۱۹ را (ISC COVID-۱۹ Visualizer) از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است. اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشرشده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی قابل مشاهده است.

دهقانی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۹۰۴۳ مدرک از آخرین یافته‌های علمی در خصوص ویروس کووید –۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات فوق به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشورهای چین، آمریکا و انگلیس به ترتیب با ۱۵۵۵، ۱۳۳۲و ۶۳۵ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته اند. سایر کشورها از جمله ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و استرالیا به ترتیب در جایگاه بعد هستند. ضمنا جمهوری اسلامی ایران با ۱۲۹ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد.

او اظهار کرد: در این سامانه همچنین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های صادر شده توسط سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید –۱۹ قرار دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

به گفته دهقانی، آخرین اطلاعات موجود در این سامانه نشان می‌دهد که در طول یک ماه اخیر از ۱۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت ( اول فوریه الی ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰) تعداد کل مبتلایان در دنیا از ۶۶۳۱۲۴ مورد به ۳۲۱۸۱۸۳ مورد افزایش یافته و در مجموع افزایش ۳۸۵ درصدی و رشد متوسط روزانه ۵.۴ درصد داشته است. با این حال میزان رشد متوسط روزانه این ویروس در دنیا در بازه های زمانی مختلف یکسان نبوده و رفتار متفاوتی داشته است. میزان رشد متوسط روزانه این ویروس در دنیا در (۱۱ تا ۲۰ فروردین) برابر با ۸.۶۴ درصد، (۲۱ تا ۳۰ فروردین) برابر با ۴.۷۲ درصد و در ۱۰ روز اول اردیبهشت به ۲.۹۶ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان می‌دهد که تاکنون از میزان کل مبتلایان دنیا، میزان ۳۱.۴۱ درصد بهبود یافته و ۷.۱ درصد فوت یافته‌اند.

او ادامه داد: بررسی آمار رسمی حاکی از کاهش مستمر متوسط نرخ رشد روزانه انتشار ویروس در ایران در یک ماه اخیر بوده است. در حالی که میزان رشد متوسط روزانه انتشار ویروس در کشور در ماه اول یعنی از ۱۰ اسفند تا فروردین برابر با ۱۶.۵۵ درصد بود. این میزان در ماه دوم یعنی از ۱۱ فروردین ماه تا ۱۰ اردیبهشت ماه به ۳ درصد کاهش یافته است.

دهقانی گفت: تحلیل آمار موجود در سامانه نماگر کووید-۱۹ISC نشان می‌دهد که کاهش درصد متوسط نرخ رشد روزانه تقریبا برای همه کشورهای مطرح دنیا وجود داشته و بخصوص میزان فوق در ۱۰کشور مورد مطالعه کاهش محسوسی داشته است. به طور خاص نرخ متوسط رشد روزانه ابتلا به ویروس در دهه آخر فروردین و دهه اول اردیبهشت کشور آمریکا به ترتیب از ۵.۸ درصد به ۳.۳۸ درصد، اسپانیا از ۲.۹۸ درصد به ۱.۷۸ درصد، ایتالیا از ۲.۵۳ درصد به ۱.۳ درصد، فرانسه از ۳.۱ درصد به ۰.۸۶ درصد، آلمان از ۲.۵۶ درصد به ۱.۰۴ درصد، انگلیس از ۷ درصد به ۳.۲۵ درصد، ترکیه از ۸.۵ درصد به ۳.۱۵ درصد، روسیه از ۱۹ درصد به ۸.۷۷ درصد، ایران از ۲.۴۵ درصد به ۱.۳۲ درصد، چین از ۰.۱۱ درصد به ۰.۰۲ درصد و برزیل از ۷.۷۶ به ۷.۴۶ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: بیشترین درصد بهبود یافتگان در میان کشورهای یاد شده متعلق به چین با ۹۳.۶۷ درصد، ایران با ۸۰.۲ درصد، آلمان با ۷۶.۴۶ درصد، اسپانیا ۵۸.۲۵ درصد، برزیل ۴۳ درصد، فرانسه ۲۸.۹۸، ایتالیا ۲۳.۱۲ درصد، آمریکا ۱۳.۸۶ درصد، روسیه ۱۱.۶۹ درصد، ترکیه ۱۰.۱۹ درصد بوده است. میزان متوسط بهبود یافته دنیا ۳۱.۴۱ درصد است.

دهقانی یادآور شد: بیشترین درصد فوتی در میان کشورهای دنیا متعلق به کشور انگلیس با ۱۵.۸ درصد، فرانسه با ۱۴.۴۸ درصد، ایتالیا با ۱۳.۶ درصد، اسپانیا با ۱۰.۲۵ درصد، برزیل با ۶.۹۵ درصد، ایران با ۶.۳۷ درصد، آمریکا با ۵.۸ درصد، چین با ۵.۶ درصد، آلمان با ۴.۰۱ درصد، ترکیه با ۲.۶۳ درصد و روسیه با ۰.۹۸ درصد به ترتیب بیشترین میزان فوتی را داشته‌اند. ضمنا میزان متوسط فوتی دنیا ۷.۱ درصد بوده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نظرات بینندگان