کد خبر: ۱۳۸۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
پای درد دل نیروهای لغزان وزارت بهداشت؛

اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت

چند مراقب سلامت شاغل در طرح تحول، از مشکلات شغلی خود می‌گویند؛ آن‌‌ها خواستند تا سخنانشان شنیده و چاره‌ای اندیشیده شود.
 به گزارش "شیرازه"،  طرح تحول سلامت از سال 92 با مصوبه‌ی دولت یازدهم و حمایت جدی رییس جمهور آغاز شده است. در این طرح تعداد زیادی مراقب سلامت (ماما، کارشناس) به‌عنوان سطح اول تماس در پایگاه‌هایی که دولت به پیمانکاران واگذار کرده است مشغول فعالیت هستند. به گفته‌ی‌ چند نفر از آنها، این افراد با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند.
یکی از آنها می‌گوید: در پرداخت حقوق مراقبین شفافیتی وجود ندارد و هر پیمانکار به دلخواه خود حقوق می‌دهد.
یکی دیگر از مراقب‌ها که به در شرف زایمان است می‌گوید: ۲ سال در این سیستم کار کرده‌ام و الان که زایمان دارم کارم را از دست داده‌ام و چیزی به اسم مرخصی زایمان در این شغل وجود ندارد.
اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت
او در ادامه می‌گوید: پیمانکارها مثل کارگر روزمزد برخورد می‌کنند و به ازای یک روز مرخصی بیشتر از حقوقمان کم می‌شود‌.
این مراقب‌ها می‌گویند طی سال حتی یک درصد هم به حقوقشان اضافه نشده است و از چیزهای دیگری از جمله نداشتن عیدی و کارانه، نبود امنیت شغلی، نبود شفافیت از سوی پیمانکاران، عدم همکاری ستاد، حجم بالای کار و انتظارات بالای مراجعین و همینطور آنچه عدم پشتوانه برای مطرح کردن شکایت خود می‌خواندند، اعتراض داشتند.

هزار وعده وزارت، یکی وفا نکند
پس از اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران بسیاری از مردم و حتی کادر پزشکی از اجرای ناقص این طرح گلایه مند هستند نقایصی که هر چند از بدو ورود موجب نارضایتی شهروندان بود و وزارتخانه نیز با وعده وعیدهای مکرر سعی در مرتفع کردن آنها بود اما  اکنون با گذشت سالها از این طرح هنوز شاهد گلایه ها و نارضایتی ها هستیم.
و اکنون نیز که جامعه با بیماری خطرناک کرونا دست و پنجه نرم میکند شاید توجه به این نقایص بیش از گذشته ضرورت داشته باشد چرا که برخی از مراقبین سلامت که در درمانگاه ها و مطب پزشکان درکنار طرح تحول سلامت و پزشک خانواده گام به گام همراه با کادر درمانی و حتی گاه بیشتر از آنان فعالیت میکنند،از وضعیت موجود و دریافت حقوق و مزایای خود به شدت گلایه مند هستند تا جایی که برخی از این افراد پس از مدتها پیگیری نا امید از همه جا اکنون دست به دامان رسانه ها شده و از آنان میخواهند که صدایشان را به گوش مسئولین برسانند.

اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت

سالهاست که حق و حقوق  مراقبین سلامت که در برنامه پزشک خانواده همکاری میکنند پایمال شده است چنانچه در حال حاضر حقوق انها  یک سوم  و حتی کمتر از حقوق اداره کار میباشد.

در همین راستا عده ای از مراقبین سلامت شهر شیراز که در برخی درمانگاههای خصوصی مشغول به کار هستند با ارسال پیامک به سامانه ارتباطات مردمی پایگاه خبری تحلیلی شیرازه خواهان پیگیری مطالبات خود شدند.
در پیامهای این مراقبین آمده است: «باسلام، ما مراقبین استان فارس با داشتن ساعات کاری طبق اداره کار و مسیولیت حساس و شرح وظایف تعریف شده ای که داریم اما کمتر از یک کارگر حقوق دریافت میکنیم ، به دلیل نحوه پرداخت حقوق و نداشتن امنیت شغلی و نداشتن قرارداد و اینکه ما بخش خصوصی و دولتی هستیم با این دلایل نارضایتی خود را اعلام میداریم و ازشما عاجزانه تقاضامندیم رسیدگی نمایید بیشتر ما مراقبین سلامت خود سرپرست خانواده هستیم. لطفا بعد از چندین سال صدای ما را بشنوید.»

اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت

یکی از مراقبین سلامت شاغل در یک درمانگاه خصوصی می گوید:«سالهاست که حق و حقوق ماماها و..... که به عنوان مراقب سلامت در برنامه پزشک خانواده همکاری میکنند پایمال شده است چنانچه در حال حاضر حقوق آنها  یک سوم  و حتی کمتر  حقوق اداره کار می باشد.
سالهاست بدون داشتن قرارداد به جامعه خدمت کردند و افتخار امار کارهای انها نصیب دیگران شده، سالهاست در استان فارس با حدود 1300 مراقب سلامت ظلم و اجحاف در حقشان شده و فریاد اعتراضشان را با تهدید و اخراج خفه نمودند.
سالهاست عده ای حتی خوشحالند که حق و حقوق مراقبین را به هر نحوی که شده نمی پردازند، سالهاست مراقبین سلامت و نمایندگانشان  کم و بیش اعتراض میکنند، نامه مینویسند،  در جلسه با مسیولین از حق مراقبین می گویند، در جلسات استانی و کشوری شرکت میکنند،اما...

اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت
طی دوسال اخیر بارها و بارها وعده ها از مسیولین شنیده اند،اما متاسفانه هیچ گره ای باز نشده و هیچ عدالتی اجرا نگردیده و هیچ حقی ادا نشده و این داستان ادامه پیدا کرده، تا به داستان کووید 19 پیوسته.
اکنون مراقبین سلامت هستند که وظیفه مهم غربالگری و پیشگیری و اموزش کووید 19 را را به نحو احسن و 100 درصد در استان فارس به انجام رساندند..( که باز باعث افتخار دیگران گردید) 
و این بار حتی با توجه به نامه وزراتخانه مبنی بر پرداخت حق الزحمه ای به این عزیزان باز هم شاهد پایمال شدن حقشان هستیم...
خدا کند روزی به یاد خدا بیفتیم»


خبرنگار شیرازه نیز به منظور پیگیری ماجرا گفتگویی با مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داده است.
دکتر محمد جواد لولیا عنوان کرد: از سال ۹۲ برنامه تحول سلامت با این ساختار در شیراز راه اندازی شد که مراقب سلامت رکن اصلی این برنامه بود.

لولیا افزود: هر فردی برای اینکه پزشک خانواده باشد باید یک مراقب سلامت در کنار خود داشته باشد این افراد قسمت عمده کارهای مراقبت های بهداشتی و سلامت افراد را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اوایل که این برنامه راه اندازی شد مقرر گردید که پزشک خانواده  از ۱۲ درصد سرانه موجود باید پول مراقب سلامت خود را پرداخت کند، لیکن در ابتدا این مبلغ سرانه، بالاتر از حقوق اداره کار می‌شد و مشکلی پیش نمی آمد، اما از سال ۹۵، ۹۶ بود که سرانه چندان افزاش نیافت ولی حقوق اداره کار بیشتر شد و درست مشکل از همین جا آغاز شد که این عدد 12 درصدی کمتر از حقوق اداره کار شد.

لولیا با تاکید بر اینکه در حقیقت این امر انصاف هم نبود، ابراز داشت: از همان زمان هم خود مراقبین سلامت بسیار پیگیری کردند و هم علوم پزشکی خواهان مطالبات آنان شد و اکنون بیش از دو سال است که درخواست آنها را با نظر مثبت در ستاد اجرایی وزارتخانه مطرح کرده ایم.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز،افزود: آخرین مرحله هم تقریباً در بهمن ماه سال گذشته بود که  در بازدیدی که وزارتخانه از علوم‌پزشکی‌شیراز داشت مجدد پیگیر این امر شدیم،اما متاسفانه در اواخر سال ۹۸ با بحران بیماری کوئید ۱۹ روبرو شدیم که اولویت‌های وزارتخانه و حتی همه دستگاه‌ها و مردم رسیدگی به این شرایط شد به این ترتیب پیگیری این مطالبات به تاخیر افتاد.

لولیا در ادامه ابراز داشت: آخرین پیگیری‌هایی که انجام شده مکاتبه ای است که در ۷ اردیبهشت سال جاری با وزارت خانه صورت گرفته است.
وی در خصوص مراقبین سلامت که در استان مازندران و در طرح پزشک خانواده مشغول به فعالیت هستند و عنوان شده است که آنها با این مشکل مواجه نیستند گفت: طبق مکاتبه ای که با علوم ‌پزشکی‌ مازندران صورت گرفت، یک تیم جهت بررسی ماجرا به مازندران سفر کرد و متوجه شدیم که مراقبین سلامت آنها نیز با این مشکل مواجه هستند و حتی طی نامه‌ای از وزارت خانه خواستار مرتفع شدن مشکل شده‌اند.
اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت
وی همچنین تصریح کرد: قطعا اگر در هر یک از مراکز درمانی مطب ها و یا درمانگاه های خصوصی یا دولتی کمتر از تعرفه ۱۲ درصد به مراقبین سلامت پرداخت شود یک تخلف حساب می شود و قابل پیگیری است و مراقب می تواند از کسی که در حق او اجحاف کرده شکایت کند.

لولیا در خصوص بیمه نبودن این افراد توسط پزشک خانواده و درمانگاه ها نیز عنوان کرد: باور ما بر این است که هر فردی که به عنوان مراقب سلامت در کنار پزشک خانواده کار می‌کند باید حقوق ۸ ساعت اداره کار به آنها تعلق گیرد و اگر پزشکی یا درمانگاهی مراقب سلامتی را به کار گرفت و او را بیمه نکرد قطعاً این یک تخلف به حساب می آید،اما متاسفانه شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

او  بیمه را حق قانونی این افراد دانست و ادامه داد: جاهایی هم هست که این افراد را بیمه می کنند و حتی پزشک به قانون ۱۲ درصد هم نگاه چندانی ندارد و مراقب سلامت را به لحاظ مالی حمایت می کند اما اکثر پزشکان معتقدند چون سرانه آنها افزایش نیافته است مجبور هستند که با همین مقدار مراقبین سلامت را به کار گیرند و اگر فرد را بیمه کنند در نهایت از حقوق خود شخص کسر می شود.

لولیا با اشاره به اینکه کمیته داوری در خصوص پیگیری مطالبات این افراد وجود دارد،اظهار کرد:اگر شخصی مراجعه کند قطعاً پیگیری خواهد شد اما در نهایت ابتدا باید قصه پرداخت ۱۲ درصد را یکبار برای همیشه حل کنیم و سپس به ماجرای بیمه بودن یا نبودن آنها بپردازیم./

 نیروهای لغزان وزارت بهداشت
در همین رابطه دکتر حسین ملک‌افضلی استاد ممتاز دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی  ضمن انتقاد از اینکه مراقبین سلامت استخدام نشده، به صورت خرید خدمت از نیروهای شرکتی به کار گرفته می‌شوند و نمی‌توان به پایداری آنها دل بست، خاطرنشان کرد: «این افراد ممکن است امروز به دلیل نیازی که دارند، در خدمت وزارت بهداشت باشند و فردا یک فرصت شغلی جدید برای آنها ایجاد شود یا حتی خود کارفرما آنها را نخواهد. 

اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت

وی افزود: درواقع این افراد نیروهای لغزان هستند و آن پایداری لازم را ندارند. درحالی که بهداشت یک مساله فی‌البداهه و ناگهانی نیست. فرد بهداشتی باید در محل کار خود حاضر باشد، با مردم مراوده داشته باشد و انگیزه و عشق پیدا کند، آن زمان که عاشق کار خود شد، تبدیل به کارمند بهداشتی می‌شود.»

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مریم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
0
با سلام بنده با سابقه ۱۵سال به عنوان نیروی رسمی در مرکز بهداشت خدمت میکنم و بسیار ناراضی هستم از زمانی که آقایون مسئول این طرح تحول سلامت رو با این بار وحجم کاری زیاد به دوش ماماها گذاشتن و بدون اینکه حق و حقوق آنها رو بدهند واز هر واحد کلی کار روی سرمون میریزند ولی موقع پرداخت حق الزحمه بین خودشون پولهای میلیونی رو تقسیم می کنند و ما هیچی