کد خبر: ۱۳۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

مراکز آموزشی در فارس کاهش یافت/ خبر، فرهنگ و هنر تعطیل شدند!

از سال گذشته تا ابتدای ۹۹ دست کم یک واحد آموزش عالی در استان فارس تعطیل و ادامه حیات ۲ دانشگاه در ابهام قرار گرفت.
به گزارش  شیرازه، مهر نوشت: سال گذشته با تعطیلی دانشگاه فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اعلام واگذاری آن به بخش خصوصی دست کم یکی از مراکز آموزش عالی زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی از چرخه آموزشی استان فارس کاسته شد و ادامه فعالیت دانشکده خبر واحد شیراز هم دچار چنین وضعیت نامشخصی شد و اکنون فعالیت دانشگاه هنر شیراز هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

خرداد ماه ۱۳۹۸ بود که فراخوان واگذاری مرکز آموزشی علمی کاربردی فرهنگ و هنر شیراز وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.

برابر مصوبه شماره ١٦٨٢٤٨٨ مورخ ١٧ / ١١ / ٩٦ شورای عالی اداری و با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی و پس از اتمام تشریفات قانونی، این واگذاری انجام خواهد پذیرفت.

بر پایه این گزارش، همچنین پس از احراز صلاحیت متقاضی و صدور مجوز توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ مرکز آموزشی علمی کاربردی فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مؤسسات فرهنگی و هنری چند منظوره واگذار می‌شود.

تاریخچه دانشگاه هنر شیراز

ایرنا نوشت: دانشگاه هنر شیراز در پی مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به فارس در اردیبهشت ۸۷ و سفر ریاست جمهوری وقت به شیراز در این شهر تاسیس شد.
این دانشگاه از سال ۸۸ فعالیت خود را در شیراز آغاز کرد و تاکنون با هشت رشته و ۲۲ عضو هیات علمی کار خود را ادامه داده است.
ایجاد دانشگاه هنر در شیراز با این هدف در این شهر تاریخی دنبال شد که شیراز و فارس همواره از نظر تخصصی در بخش هنر دارای ظرفیتی ویژه از جمله ابنیه تاریخی بسیاری برای مرمت،صنایع دستی غنی و مقصد گردشگری ممتازی بوده است.
به استناد اینکه استان فارس بیشترین آثار تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده و  بیش از سه هزار اثر ثبت ملی شده و بیشترین آثار ثبت جهانی کشور در این استان قرار دارد، منتقدان ادغام دانشگاه هنر با دیگر دانشگاه ها، خواستار ابقای این دانشگاه در شیراز هستند.
دیدگاه دیگر مخالفان ادغام دانشگاه هنر شیراز این است که مراکز صنایع دستی ملی و جهانی در شهرهای آباده و شیراز و سایر نقاط دیگر این استان واقع شده و موسیقی، سینما، نمایش و فرش بافی نیز ریشه‌ای دیرینه در این خطه دارند و بر همین اساس نمی‌توان این استان را از ظرفیت دانشگاه هنر محروم کرد.
جنبه اقتصادی قضیه نیز از دید مخالفان ادغام دانشگاه هنر شیراز دور نمانده و این افراد وجود این دانشگاه را از نظر جذب اعتبارات ملی نیز حائز اهمیت می دانند زیرا به گفته آنان از اعتبار دولتی مجزا برای کسب دانش و هنرآموزی جوانان و همچنین اشاعه و مدیریت هنر در این استان بهره مند خواهد شد.

منتقدان می گویند: در حالی این موضوع در شیراز دنبال می‌شود که دانشگاه هنر کلانشهرهای دیگر کشور از جمله اصفهان، تبریز و تهران شامل ادغام نشده اند و همچنان با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند.

دهها نامه بی جواب
رییس دانشگاه هنر شیراز گفت: حدود ۱۰ سال پیش،تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه شیراز،سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری فارس منعقد شده که براساس آن باید حمایت‌هایی از دانشگاه هنر شیراز انجام می‌شده که به این موارد بی توجهی شده است و شخصا برای پیگیری این مسائل ۳۰ نامه به مسوولان نوشته‌ام.
مغاره با بیان اینکه براساس تعهدات داده شده باید فضای فیزیکی دانشگاه هنر شیراز تامین می‌شده که این کار تاکنون طی ۱۰ سال گذشته انجام نشده است،گفت: این دانشگاه کماکان در فضای استیجاری در حال فعالیت است.
وی افزود: تاکنون هیچ اقدامی برای حمایت و جلوگیری از حذف دانشگاه هنر شیراز توسط دستگاه‌هایی که تعهد به انجام اقدامات لازم برای تاسیس و حفظ این مرکز داده بودند انجام نشده است.  

برنده علمی کاربردی فرهنگ و هنر شیراز مشخص نشد

مهر نوشت: این در حالیست که سال گذشته واگذاری مرکز آموزشی علمی کاربردی فرهنگ و هنر شیراز برگزار اما در نهایت برنده مزایده با مشکل قانونی رو به رو شد.

یک مقام آگاه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام اینکه در مزایده انجام گرفته یک نفر برنده شد به خبرنگار مهر، گفت: مراحل مزایده انجام گرفت اما در نهایت یک مشکل قانونی سد راه واگذاری شد.

وی پیرامون اینکه سرنوشت ساختمان دانشگاه فرهنگ و هنر شیراز که در خیابان جهانگردی قرار دارد، یادآوری کرد که این بنا متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس می‌باشد و فقط امتیاز دانشگاه قابل واگذاری است.

وی، تصریح کرد: بر اساس قانون و شیوه نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل اجازه ندارد در زمینه دانشگاه فرهنگ و هنر ادامه فعالیت دهد.

از سویی سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری دانشکده خبر شیراز که آن هم مرکز آموزش علمی کاربردی است شنیده شد.

به گفته حمید دانش منش رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان فارس در ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ به مناسبت هفته گرامیداشت خبرنگار، مسئولان خبرگزاری جمهوری اسلامی در تهران و شیراز تمایلی به واگذاری دانشکده خبر شیراز نداشتند و به همین جهت یک مرکز جدید رسانه‌ای از ترم بهمن با همین رشته گرایش‌هایی که در دانشکده خبر شیراز بوده فعال می‌شود.

با وجودی که وی اعلام کرد «مرکز علمی کاربردی خبر اساتید خوبی دارد و در حال حاضر نیز متقاضی ایجاد دانشکده خبر جدید هستیم و این روند تا تأیید صلاحیت و آغاز به کار مرکز جدید ادامه می‌یابد. البته با اجرای این طرح شهریه‌ها نیز تفاوتی نمی‌کند و همچنان بر اساس سیاست‌های قبلی، توسط دانشگاه علمی کاربردی تدوین می‌شود.» اما تاکنون چنین مرکزی تشکیل نشده است.

حال یکی دیگر از مؤسسات آموزش عالی شیراز هم به سرنوشت دانشگاه‌های یادشده دچار شده است و در صورت ادامه روند واگذاری‌ها ممکن است فعالیت دانشگاه هنر شیراز که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس بود متوقف شود.

اجازه نمی‌دهیم فرصت وجود چنین مراکزی از شیراز گرفته شود

در این باره ابراهیم عزیزی، منتخب مردم شیراز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر، گفت: اجازه نمی‌دهیم فرصت وجود چنین مراکزی از شیراز گرفته شود.

وی با بیان اینکه در خصوص وضعیت دانشگاه فرهنگ و هنر شیراز هم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آغاز بکار دوره یازدهم مجلس که قرار است ۷ خردادماه باشد جویا خواهیم شد.

عزیزی از پیگیری شرایط دانشگاه هنر شیراز از وزیر علوم نیز خبر داد و افزود: باید علت و مانع فعالیت دانشگاه‌های یادشده را دنبال کنیم.

منتخب مردم شیراز اظهار کرد: قطعاً مخالف توقف این مراکز علمی هستیم و حتماً پی گیر این موضوع خواهیم بود.

عزیزی تصریح کرد: افکار عمومی باید اجازه بدهد از وزیر و مسئول مربوطه جویای مشکلات این مراکز علمی بشویم؛ شاید این دانشگاه‌ها دانشجو ندارند یا مصوبات دولت در این خصوص اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: کسی که می‌تواند اکنون جلوی وزرای مربوطه را بگیرد نمایندگان کنونی مجلس هستند که تا پیش از ۷ خرداد می‌توانند جویای وضعیت این دانشگاه‌ها شوند.

این در حالیست که رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس از سرنوشت دانشگاه فرهنگ و هنر شیراز با تأیید اینکه مرکز آموزشی یادشده تعطیل شده است، در خصوص شیوه واگذاری و برگزاری مناقصه، گفت: این موارد را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس جویا شوید.

حبیب دانش منش با این حال از داشتن برنده مناقصه واگذاری خبر داد و گفت: این فرد به دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس معرفی شد.

اجازه حذف دانشگاه هنر شیراز را نمی‌دهیم
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا،گفت: در مجلس هشتم و نهم شورای اسلامی تلاش‌های زیادی برای تاسیس و شروع فعالیت دانشگاه هنر شیراز انجام شد.
جعفر قادری افزود: طی دو ماه گذشته از طرح حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز مطلع شدم و این موضوع را با استاندار فارس نیز در میان گذاشتم و مخالفت خود را نیز اعلام کردم و قطعا این اقدام با مخالفت نمایندگان فعلی این استان در مجلس و سایر منتخبان مجلس یازدهم نیز مواجه خواهد شد.

دلیلی ندارد فارس برای همه طرح‌های ملی پیشقدم باشد
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: طی تماسی که با استاندار فارس داشتم،وی قول پیگیری موضوع و جلوگیری از حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز را داده است.
منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم با تاکید بر مخالفت جدی با حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز،گفت: معنی ندارد در حالی که در استان هایی مانند اصفهان،تبریز و تهران ساختار مجزای دانشگاه هنر وجود دارد،این مرکز در شیراز تعطیل و با دانشگاهی دیگر ادغام شود.

تمایلی به ادامه فعالیت دانشکده خبر نداشتند

وی در خصوص دانشکده خبر هم از تعطیلی کامل این واحد آموزشی در شیراز خبر داد و گفت: چون تمایلی به ادامه کار از سوی متولی آن وجود نداشت، تعطیل شد.

دانش منش از عدم تمایل خبرگزاری جمهوری اسلامی برای ادامه کار این دانشکده اطلاع داد و پیرامون تکلیف دانشجویان این مرکز آموزشی، گفت: دانشجویان دانشکده خبر به یک مرکز معین منتقل شدند.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس، مرکز معین دانشجویان دانشکده خبر، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی است.

 ۱۳ مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان منحل شدند و دانشجویان آنها به مراکز معین انتقال یافتند.

کد خبر 4914867



نظرات بینندگان