کد خبر: ۱۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۰

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس: بیشترین جرایم غیرعمد مربوط به مهریه است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان فارس، معین موسوی در آیین گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد شهرستان مرودشت اظهار داشت: هر مبلغی که از طرف خیران در جشن گلریزان این شهرستان جمع‌آوری شود ستاد دیه به ازای آن 10 برابر مساعدت می‌کند.
وی اضافه کرد: ستاد دیه استان فارس در جمع‌آوری وجوهات نقدی خیران تابع سیاست دیه کشور است و مبالغی که در شهرستان‌ها جمع‌آوری شده است در یک چرخه شفاف و سالم برای آزادسازی زندانیان استفاده می‌شود.
مدیرعامل ستاد دیه استان فارس افزود: ستاد دیه دارای اساسنامه‌ای است که برابر آن تمام زندان‌های سراسر کشور پس از جمع‌آوری وجوهات نقدی از آیین گلریزان آن مبالغ را به مرکز استان ارسال می‌کنند و مبالغ جمع‌آوری شده از گلریزان براساس تعداد محکومینی است که در شهرستان‌ها نگهداری می‌شوند.
موسوی همچنین افزود: سال گذشته خیران 750میلیون ریال، به گلریزان مرودشت کمک کردند و زمینه آزادی تنها دو زندانی با این مبلغ فراهم شد اما با اعتبار یک‌میلیارد تومان از طرف ستاد دیه این استان 42 نفر از زندان این شهرستان آزاد شدند.
مدیرعامل ستاد دیه استان فارس در ادامه سخنانش تصریح کرد: استان فارس برای دومین بار در کشور در جذب کمک‌های مردمی خیران و نیکوکاران مقام نخست را کسب کرده است و شهرستان مرودشت با همت خیران در سال گذشته بیشترین وجوهات نقدی را در بین شهرهای استان فارس جمع‌آوری کرد.
موسوی تصریح کرد: اول شدن فارس در جذب کمک‌های مردمی مدیون همت خیران و نیکوکاران مؤمن این استان است.
وی با اشاره به اینکه ستاد دیه این استان در سال گذشته با رضایت شکات 16میلیارد تومان تخفیف از شاکیان داشته است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 926 زندانی جرایم غیرعمد از زندان آزاد شدند که علاوه بر آن متهمانی نیز بودند که با مساعدت مالی ستاد دیه از وارد شدن آنها به زندان جلوگیری شد.
مدیرعامل ستاد دیه استان فارس تعداد زندانیانی که به جرم غیرعمد در زندان‌ها تحمل کیفر می‌کنند را 965نفر اعلام کرد و گفت: بیشتر جرایم غیرعمد مربوط به مهریه و تصادفات منجر به فوت و جرح است که با فرهنگ‌سازی و رعایت قانون می‌توان این آمار را به صفر رساند.
موسوی در ادامه اضافه کرد: تمام کسانی که در زندان‌ها مرتکب جرایم غیرعمد شده‌اند و بدهی آنها کمتر از 5 میلیون تومان است، با مراجعه به ستاد دیه این استان تا قبل از عید فطر از زندان آزاد می‌شوند.
در ادامه اشکان کمالی رئیس زندان مرودشت نیز ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته توسط ستاد دیه این استان به منظور آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد این شهرستان و همچنین تقدیر از خیران نیک‌اندیش اظهار داشت: 25درصد از زندانیان مرودشت دارای جرایم غیرعمد بوده که منتظر کمک شما خیران هستند.
وی اضافه کرد: سال گذشته خیران مرودشتی بیشترین مساعدت را به جشن گلریزان در بین شهرهای این استان داشته‌اند که امیدواریم امسال نیز با همت شما خیران مقام نخست را در جمع‌آوری وجوهات نقدی داشته باشیم.
حجت‌الاسلام محمد غفوری امام جمعه مرودشت نیز در آیین گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد این شهرستان گفت: حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد کار بسیار باارزشی است اگرچه شاید سایر زندانیان نیز به همکاری و کمک نیاز دارند.
امام جمعه مرودشت ابراز داشت: هر سال در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور با حضور مسئولان و خیران هر منطقه و شهرستان جشنی به منظور آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برگزار می‌شود و اقدامات بسیار خوبی تاکنون انجام شده است.
غفوری تصریح کرد: انفاق، بخشش، دستگیری از مستمندان، نیازمندان، زندانیان، فقرا و گرفتاران دستور و سفارش اسلام است.
وی افزود: همگی ما دارا و فقیر، زندانی و غیر زندانی وسیله امتحان هستیم و باید مواظب باشیم در این امتحانات پیروز و سربلند بیرون بیاییم.
امام جمعه مرودشت تصریح کرد: بندگان خدایی که به خاطر جرایم غیرعمد زمانی طولانی را به دلیل مبالغ کم در زندان می‌مانند ممکن است گاهی اوقات نظام خانواده آن‌ها به خاطر مبالغ کم از یکدیگر بپاشد.
نماینده ولی فقیه در مرودشت ادامه داد: خداوند به خیران خیر بدهد که در سال گذشته کمک‌های خوبی به این مراسم داشتند و خیران نیک‌اندیش بدانند خوشحال کردن بنده مؤمن خدا سبب خشنودی خدا و امام زمان می‌شود.
در ادامه عباس تهرانی سرپرست بازداشتگاه مرکزی شیراز نیز ضمن قرائت پیام مدیرکل زندان‌های فارس به خیران نیک‌اندیش و مردم نوع‌دوست مرودشت گفت: احیای یک انسان، احیای تمام انسان‌هاست.
وی با اشاره به اینکه کار زندانبانی به کار خیران شباهت دارد افزود: ما در کار زندانبانی الزام حاکمیتی داریم که به خلق کمک کنیم اما شما خیران آزاد هستید و بدون الزام تصمیم می‌گیرید چراکه آزادانه این راه را انتخاب کرده‌اید.
یدالله حسینی فرماندار مردودشت نیز با اشاره به اینکه این ایام متعلق به امام رحمت و عاطفه و دردمند محرومان و مستضعفان است ابراز داشت: برگزاری جشن گلریزان در ماه رحمت و غفران الهی با هدف کمک به زندانیان و گرفتاران جامعه است.
وی افزود: مسئولان زندان و ستاد دیه این استان فضا را برای ما آماده کرده‌اند که با همت نیکوکاران و فضل الهی باید در راستای آزادی زندانیان گام برداریم.
حسینی اظهار داشت: شهرستان مرودشت در علم‌آموزی، تولید گندم، ورزش و ایثارگری قطب استان فارس است.
فرماندار مرودشت افزود: آمار و ارقامی که از کمک‌های خیران به منظور آزادسازی زندانیان در سطح کشور از زمان تأسیس مشاهده می‌کنیم کرامت انسانی و اثربخشی نظام دینی ما را نسبت به ترحم و عاطفه در جامعه نشان می‌دهد.
هدف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد زندان مرودشت 460میلیون ریال از طرف خیران نیک‌اندیش این شهرستان جمع‌آوری و رئیس کمیته امداد نیز قول مساعد داد که 150میلیون تومان تسهیلات وام در اختیار خانواده‌های بی‌بضاعت زندانی قرار دهد.

نظرات بینندگان