کد خبر: ۱۳۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بانوی حافظ کل قرآن کریم:

رونق قرآن در جامعه آرزوی قلبی من است/ تاکنون ۴۰ حافظ کل قرآن را تربیت کرده ام

بتول رحمانی گفت: حس خوشبختی در زندگی و عدم وابستگی به مسائل مادی، از برکات قرآن در زندگی من است.

به گزارش شیرازه، ماه مبارک رمضان؛ ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است، ماهی که درهاى آسمان در شب اولش باز می‌شود و تا شب آخر آن بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده می‌دانست [چه چیزی در این ماه وجود دارد] آرزو می‌کرد تمام سال، ماه رمضان باشد.

ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین ماه است. به همین مناسبت در پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بنا داریم هر روز با یکی از حافظان کلام وحی گفتگویی داشته باشیم، مصاحبه های مفصلی که در آن از هر دری صحبت به میان آمده است، از آرزوهای قرآنی حفاظ کل قرآن تا ...

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چطور شد که به سمت حفظ قرآن حرکت کردید؟

بتول رحمانی هستم متولد اول بهمن ۵۷ در شهرستان قیر و کارزین.

در ماه مبارک رمضان سال 87، برنامه شبی با قرآن با حضور یکی از حفاظ استهبانی از موسسه بیت الاحزان در شهر ما برگزار شد و در این برنامه حجت‌الاسلام شاهسونی، مدیر موسسه در مورد برنامه‌های پیش روی این موسسه صحبت کردند و خبر از اولین دوره حفظ یکساله قرآن کریم برای خواهران در خوابگاه دادند. من هم با ثبت نام، در این دوره شرکت کردم.

از سال ۸۸ تاکنون هم مربی حفظ، مفاهیم، تجوید، و روخوانی قرآن هستم و تاکنون ۴۰ حافظ کل قرآن را تربیت کرده ام.

رونق قرآن در جامعه آرزوی قلبی من است

خانواده چه نقشی در موفقیت شما برای حفظ قرآن و ادامه فعالیت های قرآنی شما داشته اند؟

من با دیپلم وارد بیت الحزان شدم. آن شب، بعد از برنامه شبی با قرآن، وقتی خبر آغاز حفظ قرآن در موسسه بیت الاحزان را با شرط حضور در خوابگاه به مادرم دادم، ایشان اصرار به حضور من در این دوره کرد و از آنجا که برای خوابگاه، شرایط سنی از ۱۴ تا ۲۵ سال می پذیرفتند و من در آن زمان ۲۸ ساله بودم، به اصرار مادرم با حجت‌الاسلام شاهسونی تماس گرفتم و چون روخوانی و صوت و لحن خوبی داشتم مرا برای این دوره در خوابگاه پذیرفتند.

آن سال اولین دوره آزمایشی حفظ خواهران بود که ۵۰ نفر در این دوره شرکت کردند. اما در طول سال شاهد ریزش زیادی میان قرآن آموزان بودیم؛ به طوری که در آخر سال 13 نفر مانده بودیم که از این تعداد هم فقط ۶ نفر در آخر حافظ کل شدند. از این 6نفر هم چهار نفر از قبل چند جز را حفظ بودند. اما من در دوره یک ساله با سعی و تلاش و علاقه فراوان و تشویق و ترغیب خانواده به خصوص مادرم، موفق شدم قرآن را به صورت کامل حفظ کنم.


قطعاً در این راه سختی های زیادی را هم شاهد بودید. آیا موردی پیش آمده که تصمیم بگیرید عطای حفظ و فعالیت قرآنی را به لقایش ببخشید؟

من پس از دوره حفظ کل قرآن، بلافاصله مربی قرآن در شهر خودمان شده و در همان سال اول مربیگری، باتربیت ۵ حافظ کل، به عنوان مربی نمونه معرفی شدم. اما این روزها قرآن آموزان کم شده اند و اراده بچه ها مثل قبل نیست.

خیلی وقتها هم، اطرافیان و دوستان و آشنایان طعنه می‌زنند که ادامه تحصیل بده و کار بهتری داشته باش. اما اصلاً این مسائل برایم مهم نیست. تنها چیزی که مرا ناراحت می کند، کم بودن قرآن آموزان است. این استقبال کم، مرا خیلی آزرده خاطر می کند.

رونق قرآن در جامعه آرزوی قلبی من است

بخشی از زندگی هر قاری و حافظ به حضور در مسابقات سپری می‌شود شما تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و چه مقام هایی را کسب نموده اید؟

از سال ۸۸ تاکنون هر ساله در مسابقات قرآن موسسه بیت الاحزان و مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کنم. در مسابقات بیت الاحزان بارها به مرحله کشوری راه پیدا کردم، اما در مسابقات اوقاف فقط یک بار به مرحله کشوری رسیدم.


آیا شما متاهل هستید؟ همسر شما با فعالیت قرآنی شما مشکلی ندارد؟

بله چندسالی هستم متآهلم. اما همسرم با فعالیت‌های قرآنی من در موسسه مشکلی ندارد. حتی مشوق من هم هست و علاقمند به پیشرفت من در زمینه‌های مختلف. بارها و بارها گفته اگر نیاز به انجام کاری یا رفتن به جایی بود و من در دسترس نبودم، خودت اقدام کن؛ و این، علاقه و اعتقاد او به فعالیت قرآنی را می رساند.


فعالیت در عرصه قرآنی، چه تغییرات محسوسی در زندگی شما به وجود آورده است؟

قبل از شروع حفظ قرآن، کمی عصبی بودم و برای مسائل کوچک هم حرص میخوردم. اما پس از آغاز حفظ، تحملم در مقابل مشکلات بسیار زیاد شد و امروز خودم از این نحوه برخوردم با مشکلات، متعجب می شوم.

من مستاجرم و در خانه اجاره ای زندگی می کنم. اما احساس خوشبختی دارم؛ در صورتی که خیلی ها را میشناسم که خانه و ماشین و همه وسایل رفاه را دارند، اما همیشه افسوس می خورند و احساس پوچی دارند. من این حس خوشبختی و عدم وابستگی به مسائل مادی را هم از برکت قرآن می‌دانم.


به عنوان یک حافظ با کدام آیات قرآن بیشتر ارتباط برقرار کرده اید؟ یا به عبارتی کدام آیات را سرلوحه زندگی روزانه خود قرار داده اید؟

"الم یعلم به ان الله یری" را خیلی دوست دارم. و آیه "و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا" که ویژگیهای بندگان خالص خدا را بیان می کند را برای رسیدن به این مقام، روزانه مرور می کنم تا سرلوحه فعالیت های روزانه ام باشد. همچنین آیه "یا ایها الذین آمنوا به صبر و صلاة" را هم سرلوحه زندگیم قرار دادم. چرا که صبر و صلاه در کنار هم در زندگی باعث می‌شود انسان هیچ گاه خسته و افسرده نباشد.


چه توصیه هایی برای جوانان علاقمند به حفظ و فعالیت‌های قرآنی دارید؟

من قرآن را یکساله حفظ کردم. اما بعضی موسسات می گویند دوره یک ساله فشرده است و به قرآن آموز فشار می‌آورد و او را خسته می کند. اما من معتقدم حفظ یکساله، اراده را قوی می‌کند؛ اگرچه تسلط کسانی که در مدت بیشتری حفظ می کنند بر مباحث حفظ شده بیشتر است، اما با وجود فعالیت سخت و طاقت فرسا در دوره حفظ یکساله، این دوره، شیرین و دوست داشتنی است. البته این دوره فقط در شرایط خوابگاه موثر است و در منزل نمی توان آن را پیاده کرد. در کل، فرد با توجه به شخصیت و استعداد خودش روش حفظ را باید مشخص کند.


مهمترین آرزوی شما چیست؟

مهمترین آرزویم حرکت جامعه به سمت تعالیم قرآنی است. وقتی نسل جدید را می بینم که رابطه ای با قرآن ندارند، قلبم آزرده می شود. رونق قرآن در جامعه آرزوی قلبی من است.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان