کد خبر: ۱۳۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

توبیخ مدیرکل اسبق ارشاد اسلامی استان فارس توسط وزیر ارشاد بخاطر استفتاء از حضرت امام(ره)!!

سیدمحمد خاتمی درباره ویدئویی که در آن عیسی کلانتری به نقل از وی، فتوایی از حضرت امام را نقل می‌کند واکنش نشان داد.

 در روزهای گذشته عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در گفتگویی مدعی شد که امام خمینی در زمان حیاتشان، از سید محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد درخواست داشتند که موسیقی بانوان را پخش کنند.

آقای خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در مطلبی در کانال شخصی خود اظهارات کلانتری را رد کرد. متن پاسخ خاتمی به شرح زیر است:

درخصوص ویدئویی که در آن دکتر عیسی کلانتری به نقل از وی فتوایی از حضرت امام را نقل می‌کند واکنش نشان داد. متن پاسخ سیدمحمد خاتمی بدین شرح است:

صحبتهای جناب دکتر عیسی کلانتری درباب آوازخوانی زنان که در آن نسبتی به من داده شده بی اساس است. گرچه درحسن نیت آقای کلانتری تردیدی ندارم ولی اشتباه منافاتی با حسن نیت ندارد.
موضوع از این قرار است که مدیر کل محترم ارشاد یکی از استان‌ها، استفتایی از حضرت امام کرده بود که همخوانی زنان (و شنیدن مردان) حکمش چیست؟ امام نوشتند اگر فسادی بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد.
در سوال دوم پرسیده شده بود که تک‌خوانی زنان حکمش چیست؟ فرموده بودند حکم مسأله بالا را دارد.
نه یک‌بار نه دوبار، ابدا درباره پخش یا عدم پخش مطلبی نفرمودند."
کلانتری گفته بود: بنده وزیر کشاورزی کابینه بودم. ایشان(خاتمی) از حضرت امام (ره) مستقیماً برای خود من در دولت نقل کردند که من جسارت و جراتش را پیدا نکردم (آقای خاتمی الان زنده است. من این موضوع را چند جای دیگر هم نقل کرده ام) آقای خاتمی به بنده گفتند که حضرت امام به من دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم ها استفاده نمی کنید؟ به صورت تک خوانی نه به صورت گروهی.

واکنش حمید انصاری به اظهارات عیسی کلانتری در مورد فتوایی از امام خمینی (س)

  در پی انتشار فایل متن و صوت اظهارات عیسی کلانتری مبنی بر نظر امام خمینی (س) در رابطه با «تک خوانی آواز زنان»، و پیرو تماس مکرر مردم درباره صحت و سقم این موضوع،حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) توضیحاتی برای آگاهی عموم ارائه کرد.

بیانیه حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به نقل از جماران بدین شرح است:

«آنچه که در این اظهارات در رابطه با گفتگوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی (جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای سید محمد خاتمی) با امام خمینی و ادعای «دستور حضرت امام به ایشان در استفاده از آواز تک خوانی زن در برنامه های ارشاد»، بیان گردیده است بنا به اسناد این مؤسسه و همچنین بنا به تکذیب جناب آقای خاتمی در پاسخ به استفسار موضوع از ایشان، صحیح نبوده و با واقعیت امر تفاوت فراوان دارد. 

به موجب تماسها و بررسی دقیق بعمل آمده، واقعه بدین صورت بوده است: مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان فارس،  در دیدار با وزیر ارشاد وقت گزارش می دهد که طی استفتائی از حضرت امام خمینی(س)،  نظر ایشان را در رابطه با «حکم شرعی همخوانی زن و همچنین حکم تک خوانی زن»، جویا شده است و حضرت امام در جواب مرقوم داشته اند : «اگر مفسده ای برآن مترتب نباشد بلامانع است». 

بنا به گفته جناب آقای خاتمی، ایشان نه تنها  هیچگاه با حضرت امام، در این موضوع گفتگویی نداشته، بلکه  مدیر کل مذکور را نیز به خاطر عدم هماهنگی در مسئله ای حساس و مهم و به این جهت که وی رأسا و بدون هماهنگی با وزارتخانه از امام استفتاء نموده است، توبیخ می نمایند. 

روشن است که آنچه حضرت امام در پاسخ به استفتای مذکور فرموده اند همان نظر فقهی حضرت امام – و جمعی دیگر از مراجع عظام است - که در موارد دیگر و استفتائات بیان شده است (به پرتال امام خمینی، مقاله : نظرات امام خمینی درباره موسیقی مراجعه کنید)

از همه عزیزانی که در صدد انتساب مطلبی به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند خصوصا مسئولین محترم که سخنشان مورد توجه رسانه ها و مخاطبان قرار دارد تقاضا می کنیم قبل از اظهار نظر ، صحت و اعتبار موضوع را کاملا بررسی نمایند.

حمید انصاری
قام مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س)

نظرات بینندگان