کد خبر: ۱۳۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
به مناسبت روز شیراز؛

روز شیراز؛ گرامیداشت شهری به قدمت تاریخ ایران / برنامه های روز شیراز در بهار رمضان

امسال حال و هوای برگزاری روز و هفته شیراز با شیوع ویروس کرونا در هم آمیخته است و بدین مناسبت هم صدا با استاد سخن سعدی از درگاه خداوند منان خواستار سلامت شیراز و شیرازی ها هستیم و با تورقی بر دیباچه گلستان می گویم که «ایزد تعالی، تقدس خطه پاک شیراز را به هیبت حاکمان عادل و همت عالمان عامل تا زمان قیامت در امان سلامت نگه دارد.»
به گزارش شیرازه، شیراز یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است، شهری تماشایی با باغ ها و آثار تاریخی فراوان که نه فقط گردشگران داخلی بلکه گردشگران زیادی هم از خارج کشور دارد. اهمیت این شهر در حدی است که حتی روزی در تقویم هم برای آن در نظر گرفته شده و ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز نامگذاری شده است. پیش از این در مورد هیچ کدام از شهرهای ایران سابقه نداشته که روزی به نام شهری خاص معرفی شود و شیراز در مورد تکه تازه است.
  عطر بهار نارنج در باغ ها و خیابان های این شهر جایی رویایی و بهشتی را پدید آورده است. خیلی ها اردیبهشت را ماه شیراز می دانند و منتظرند تا اردیبهشت شود و سفری به شیراز ترتیب دهند به خصوص اینکه در این ماه به مناسبت روز شیراز مراسم متنوع و جالبی هم در سطح شهر برگزار می شود اما امسال بخاطر شیوع کرونا ماجرا قدری متفاوت ت شده و برنام های این روز به صورت مجازی برگزار می شود.

شیراز شهری برای تماشای تاریخ است، جایی با طبیعت دل انگیز که مدت ها الهامبخش شاعران بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد و اقداماتی در جهت حفظ آثار تاریخی اش شود. با اینکه ۱۵ اردیبهشت روز شیراز است اما شاید افراد کمی از مردم ایران از این روز اطلاع داشته باشند برای همین هم هست که در این چند سال مراسم قابل توجهی که شایسته ی این شهر فرهنگی و تاریخی باشد برای آن در نظر نگرفته شده است.

 نیم‌نگاهی به تاریخچه شهر
بنا به روایت اسناد تاریخی نام شیراز از الواح گلی ایلامی متعلق به 2000 سال پیش از میلاد که در گوشه جنوب غربی این شهر یافت شد، گرفته شده. در این الواح به شهری به نام تیرازیس اشاره شده است که بر اثر گذر زمان به شیراز تغییر نام داده است.

در کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون در سال 1314 خورشیدی به پیدایش خشت‌نبشته‌هایی عیلامی انجامید که بر روی چند فقره از آن‌ها به قلعه‌ای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده ‌است.

همچنین مهره‌هایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در محل قصر ابونصر یافت شده ‌است که حاوی نام «شیراز» هستند.
روز شیراز؛ گرامیداشت شهری به قدمت تاریخ ایران / برنامه های روز شیراز در بهار رمضان
چرا 15 اردیبهشت؟
  اردیبهشت‌ماه که به نیمه می‌رسد، شیراز در اوج شکوه و زیبایی قرار می گیرد در کنارش داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی شیراز سبب شده که ۱۵ اردیبهشت را به نام "روز شیراز" نامگذاری کنند.
پس از تصویب شورای شهر شیراز و تأیید مجلس شورای اسلامی، ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز نامگذاری گردید.
به همین مناسبت، هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای از طرف شهرداری شیراز در این روز برگزار می‌گردد.
دلیل نامگذاری زیبایی بی نظیر شیراز در ماه اردیبهشت است.

15 اردیبهشت‌ماه سالروز پاسداشت این بهشت زمینی‌ست، پاسداشت شیرازِ حافظ، شیرازِ سعدی، شیرازِ کاشی های هفت رنگ مسجد نصیر الملک، شیراز سرونازهای باغ ارم و شیرازِ گنبد شاهچراغ (ع). شیراز، نه یک شهر که «جهان‌شهر» است، جهان شهری به وسعت تاریخ و طلایه دار فرهنگ، ادب و هنر.

دلبری شهر راز برای جهانیان در روزگار کرونایی که بسیاری از مرزها به روی گردشگران بسته شده، جاریست؛ آنجا که مجله آمریکایی «Condé Nast»که یکی از پرتیراژترین نشریات گردشگری جهان به شمار می‌آید، فهرستی از ۱۹ مکان مقدس جهان شامل کلیساها، تپه‌ها و معابد باستانی را منتشر کرده که مسجد صورتی یا «نصیرالملک» شیراز، تصویر برگزیده این فهرست است.

کهنه زخم‌های شیراز که شاید به بهانه پاسداشتش دیده شود
این شهر سزاوار توجه بیشتر است پس اگر با عنوان شیراز جنت طراز می‌شناسیمش، باید در تمام ابعاد و زمینه‌ها این مهم تحقق یابد.

همسو نبودن سیاست‌ها و اقدامات دستگاه‌ها، فقدان سیاستگذاری یکپارچه و روشن در مواجهه با مسائل مختلف شهری و نبود همکاری‌های میان‌بخشی از آسیب‌های اصلی تدوین سند راهگشای ارتقاء شیراز به جایگاه جهانی به شمار می‌روند.

پس آقای شهردار در کنار ارتقا ساختار بین المللی شهرداری و افق نگاه این مجموعه التفاتی هم دیگر مشکلات داشته باشید.
روز شیراز؛ گرامیداشت شهری به قدمت تاریخ ایران / برنامه های روز شیراز در بهار رمضان
  اعلام برنامه های روز شیراز در بهار رمضان
برنامه‌های گرامی‌داشت روز شیراز، طی یک هفته از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه و در فضای مجازی با در هم آمیختگی معنویت ماه مبارک رمضان و شادمانگی پرشکوه طبیعت اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مرتضی جعفری رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرد:  با بیان اینکه شیراز نخستین شهر ایران است که یک روز را در تقویم ملی به نام خود ثبت کرده است، صدای کهن‌دیار شیراز را ترانه مهر و عاشقی دانست.

او ابراز داشت: نمی‌توانیم سمفونی دوستی را در روز موسوم به این شهر، در باغ و بوستان‌های رنگارنگ بنوازیم، اما به گونه‌ای دیگر راوی بهار شیرازیم و بار دیگر، خاطرات دوستداران پرشمار این دیار را ورقی تازه خواهیم زد؛ خاطراتی به یادگار که عطر خوشبوی بهار نارنج را با خود دارد.

جعفری اضافه کرد: شاید محدودیت‌های ناخواسته ناشی از بیماری ویروس کرونا توفیق اجباری برای معرفی دوباره شیراز باشد تا به جهانیان یادآوری کنیم که:باد صبح و خاک شیراز آتشی است /هر که را در وی گرفت آرام نیست.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در همین راستا افزود: شهرداری شیراز بر آن است چالش پیش‌آمده در عرصه اجرایی را با بهره‌گیری از تجربه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر شیراز به جهانیان بدل کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز، این شهر را خال رخ هفت کشور و نامی به بلندای تاریخ خواند و گفت: امسال این نام را در فضای مجازی در وسیع‌ترین شکل ممکن تکرار می‌کنیم؛ شیرازی که شاعر شهیر شهرش، سعدی، آن را برترین زیستگاه می‌خواند و از سرآمدی آن مقابل «مصر و شام و بر و بحر» خبر می‌دهد، نیاز به حضوری موثر در چرخه ارتباطی جهان دارد و روز شیراز فرصتی مغتنم برای این حضورِ ضروری و ناگزیر است.

او یادآورد شد: شهر، بن‌مایه و ریشه همدلی‌های ماست؛ آنچه که در فراز‌ها و فرودها، ما را کنار هم نگاه داشته و سیل مهربانی‌ها را سبب شده و نیز در کوران بیماری، راهی به آفتاب برایمان نمایانده است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به ضرورت روایت‌سازی و روایت‌گری از شیراز در شبکه‌های اجتماعی گفت: تلاش می‌کنیم نما به نمای دیدنی‌های شیراز را در قابی ماندگار به جهانیان عرضه کنیم تا این زیبای دلربا، بیش از پیش در منظر جهانیان دیده شود.

جعفری در ادامه با بیان اینکه مجموعه سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برای گرامی‌داشت این روز بزرگ از مدت‌ها پیش در حال تدارک است، در ادامه به تشریح این برنامه‌ها پرداخت و اظهار کرد: ۱۵ اردیبهشت‌ماه، مصادف با وفات حضرت خدیجه کبری (س) است؛ از همین رو، از ساعت ۲۱ طی آیینی معنوی در مسجد تاریخی وکیل، امام جمعه شیراز و نماینده، ولی فقیه در استان فارس به ایراد سخن می‌پردازند.

او افزود: آیین آغاز به کار رسمی جشنواره هفته شیراز ۱۶ اردیبهشت ماه با سخنرانی توسط شهردار محترم شیراز از یکی از اماکن تاریخی شهر، به صورت زنده از فضای مجازی پخش می‌شود؛ همچنین اختتامیه این رویداد نیز ۲۱اردیبهشت‌ماه با ایراد پیام رییس شورای شهر شیراز در باغ ارم برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز داشت: آیین‌های این هفته، هر شب در یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگر‌پذیر، با هدف شناساندن ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شیراز و نیز ضرورت برخورداری از نگاه چندجانبه تقدیم مخاطبان خواهد شد.
روز شیراز؛ گرامیداشت شهری به قدمت تاریخ ایران / برنامه های روز شیراز در بهار رمضان
موسیقی به یاد شیراز و برای شیرازیان
جعفری در ادامه به برگزاری کنسرت‌های مجازی موسیقی اشاره کرد و گفت: این کنسرت‌ها از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه با اجرای هنرمندان شیرازی و هنرمندان پرمخاطب ملی همچون علی زند وکیلی، به‌صورت زنده و رایگان از شبکه‌های مختلف مجازی اجرا خواهد شد.

شیرازشناسی، محور برنامه‌های هفته شیراز
او، همچنین به ساخت برنامه‌ها و تدارک مسابقات گوناگون با مشارکت شهروندان اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله برنامه‌های هفته شیراز در فضای مجازی، ارائه مجموعه کلیپ‌هایی ۱ تا ۲ دقیقه‌ای به‌منظور معرفی شیراز و نمایش نقاط کمتردیده شده این شهر از منظر جغرافیای طبیعی و فرهنگی این شهر است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه از ساخت دو فیلم کوتاه با موضوع شیراز خبر داد و گفت: فیلم‌های "شعر شهر" و "رنگ شیراز" مستند‌های کوتاهی هستند که به دست هنرمندان شیراز ساخته شده است و از طریق رسانه ملی و شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود.

جعفری از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری هفته شیراز، عروسک‌گردانی عروسک‌های تاریخی شیراز در خانه‌های تاریخی، اجرای مسابقه راز سنگ سیاه، استمرار برنامه‌های "دورهمی شیرازشناخت" و اجرای جشنواره تئاتر خانگی برای همه شهروندان و هموطنان در رده‌های سنی مختلف است که همگی با محوریت معرفی شیراز تدارک دیده شده است.

تبلیغات محیطی و شهری با محوریت شناخت شیراز و معرفی زیبایی‌های آن در سراسر شهر، برگزاری مسابقات ورزش در خانه، اعلام برگزیدگان مسابقه "آرزویی برای شهرم"، ساخت استیکر اماکن گردشگری از دیگر برنامه‌های هفته شیراز بود که معاون فرهنگی شهردار شیراز نوید اجرای آن‌ها را داد.

تمامی برنامه‌های یادشده هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۲ اجرا می‌شود و مردم می‌توانند از طریق سایت Tva.ir و صفحات اینستاگرامی شهرداری شیراز و نیز صفحات پر مخاطب مربوط به شهر شیراز این برنامه‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند.

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان