کد خبر: ۱۳۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

پیام تبریک مسئولان فارس به مناسبت روزملی شیراز

مسئولان استان فارس طی پیامی ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز را به شهروندان و دوستداران این شهر تبریک گفتند.
 مسئولان استان فارس طی پیامی ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز را به شهروندان و دوستداران این شهر تبریک گفتند.

حیدر اسکندرپور، طی پیامی ۱۵ اردیبهشت، روزی که به نام شیراز در تقویم ملی ایران ثبت شده است را به شهروندان و علاقه مندان و دوستداران این شهر، تبریک گفت و آن را گرامیداشت.

در پیام شهردار شیراز به مناسبت روز شیراز، آمده است:

" اردیبهشت ماه که به نیمه می رسد، شیراز در اوج شکوه و زیبایی قرار می گیرد. شیرازی که لقبش ملک سلیمان است و در میان بیت به بیت شعرهای بزرگان ادب ردی از خود به جای گذاشته است. ۱۵ اردیبهشت ماه سالروز پاسداشت این بهشت زمینی‌ست، پاسداشت شیرازِ حافظ، شیرازِ سعدی، شیرازِ کاشی های هفت رنگ مسجد نصیر الملک، شیراز سرونازهای باغ ارم و شیرازِ گنبد شاهچراغ (ع). شیراز، نه یک شهر که «جهان‌شهر» است، جهان شهری به وسعت تاریخ و طلایه دار فرهنگ، ادب و هنر.

خاک شیراز این «دیبای منقش» خواستگاه ادبا، شعرا، علما و حکیمانی بوده که رج به رج تاریخ پرعظمت این کلانشهر را با هنر، آزادگی و دانش اندوزی گره زده اند. امروز ما میراث دار این ثروت عظیم هستیم که طی نسل ها و با گذر از فراز و نشیب های فراوان به دستانمان رسیده است و وظیفه داریم با دوراندیشی، تفکر و بهره گیری از نظرات صاحب نظران به فکر آینده شیراز و فراهم آوردن میراثی برای آیندگان باشیم.

امسال حال و هوای برگزاری روز و هفته شیراز با شیوع ویروس کرونا در هم آمیخته است و بدین مناسبت هم صدا با استاد سخن سعدی از درگاه خداوند منان خواستار سلامت شیراز و شیرازی ها هستم و با تورقی بر دیباچه گلستان می گویم که «ایزد تعالی، تقدس خطه پاک شیراز را به هیبت حاکمان عادل و همت عالمان عامل تا زمان قیامت در امان سلامت نگه دارد."

پیام رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت روز شیراز
سید عبدالرزاق موسوی طی پیامی ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز را به شهروندان شیرازی تبریک گفت.

به نام خداوندگار مهربان

نه لایق ظلماتست بالله این اقلیم
که تختگاه سلیمان بُدَست و حضرت راز
هزار پیرو ولی بیش باشد اندر وی
که کعبه بر سر ایشان کند پرواز

شیراز آسمانی دارد به بلندای گنجینه‌های معرفتی‌اش و خاکی به گرمای وجود مردان و زنانی که در روزگاران، خشت بر خشت گذاشته‌اند از عشق. همین است که این شهر، شهر مردمانی است که همواره بنای خود را بر مدارِ مُدارا گذاشته‌اند و تساهل. و نوع‌دوستی را به ظهور رسانده‌اند تا شیراز شهر ادیان توحیدی باشد و سال‌ها در مجاورت هم به معاشرت و احترام مشغول و هم محل تعامل اقوام گوناگون.

آیین شیراز، آیین مهر است در تاریخ دیرپای این کهن‌دیار و خیزگاه فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بوده است بی هیچ مداهنه‌ای. دست صلح گشوده است و می‌گشاید، چشم بر ملازمت معرفت دارد و پای بر طریق درستی. شیراز را باید زیست، باید استشمام کرد و باید نوشید تا جهان مردمانش را بدانی، آن‌قدر مهر و معرفت و عشق این شهر را در خود محاط کرده است که هر جان منصفی را با خود همراه می‌سازد. در هر فصلی شعر تازه‌ای دارد. یادمان نرفته است وقتی گزندی دل ایران را آزرد، فرزندان همین خاک چگونه غزل وصل برخواندند و تا روزگار هست، شیراز بر این دُردانه‌ها می‌بالد و یادگارانش را قدر می‌نهد. وجود اولیای بزرگ خداوند همواره حجتی بوده است که خاک این سرزمین ولی‌پَروَر است و آسمانش راه بر معنا دارد و شعرِ تَرَش، نَغزتر از بهار مصفایش جهانیان را مست عطر خود ساخته است.

از شیراز برای ایران و جهان آرزوی بهروزی و تندرستی داریم و امید که ویروس کرونا را جدای از تلخ‌کامی‌هایش، فرصتی بدانیم برای نگاه نو و اندیشه‌ی نو در این مجال، از تفرعن پای عقب گذاریم و بدانیم که بشر را بشارت داده‌اند که جان خداوند یکتا باشد، نه آنکه مصدر بی‌عدالتی و جنگ‌افروزی و ظلم و ستیز و بدانیم که رشد تکنولوژی و عصر پیشرفت با همه موهباتش نباید انسانیت انسان را نشانه رود.

به پروردگار یکتا بسپاریم خود را و بکوشیم که خود و نسل آینده آزموده‌تر به جهان بنگرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان