کد خبر: ۱۳۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
گزارش اختصاصی شیرازه؛

روز ملی شیراز چگونه شکل گرفت و مصوبانش چه کسانی بودند؟

اعضای دوره اول شورای شهر شیراز میگویند:ایده روز شیراز یک پیشنهاد جمعی بود و همه اعضا قبول کرده و طرح را به نمایندگان مجلس ارائه کردند.
به گزارش شیرازه، اگر اهل سفر باشید وعلاقه زیادی به ایرانگردی داشته باشید حتما می دانید که اردیبشهت ماه بهترین زمان سفر به کلانشهر شیراز است.
شهری که لقب "شهر اردیبهشت ایران" را به خود اختصاص داده است،چرا که کوچه پس کوچه هایش در این ماه پر است از عطر بهار نارنج و شکوفه های بهاری که هر رهگذری را سرمست بوی خود میکند و شاید به همین علت روز 15 اردیبهشت را روز شیراز نام گذاری کرده اند.
ماجرای ثبت نیمه اردیبهشت به نام «روز شیراز» به حدود بیست سال پیش برمی گردد زمانی که این نامگذاری در دور اول شورای شهر شیراز تصویب شد و سپس به تایید مجلس هم رسید.
دوره اول شورای شهر شیراز دارای یازده عضو زیر بوده‌است: رحیم اوجی، مهران اعتمادی، حمید بیانک، سید مرتضی دستغیب، مریم ذاکری نیا، محمدجواد زیبایی نژاد، محمدمهدی شهامت منش، سوسن فولادفر، محمد رضا مغاره، حبیب اله مصطفوی، علی مویدی.
این نخستین باری بود که یکی از شهرهای ایران به‌صورت رسمی برای خود صاحب نامی شد و مردمان آن شهر و نیز دوستدارانش فرصت و بهانه‌ای یافتند که زیبایی‌ها، هنردوستی، علم و دانش و جغرافیا و ادب این شهر را پاس بدارند و برای آن جشن بگیرند.

اردیبهشت ماه شیراز ،اردیبهشت‌ماه جلالی است

در همین رابطه با مهران اعتمادی عضو دور اول شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه دلیل این نامگذاری را طراوت و شادابی این کلانشهر در فصل بهار و اردیبهشت ماه عنوان کرد.
 اعتمادی با بیان اینکه به گفته شعرا، پیشکسوتان و بزرگان شیراز، اردیبهشت ماه این شهر، اردیبهشت‌ماه جلالی است و چون این ماه،ماهِ شکوفا شدن بهار نارنج ، گل ها و درختان است که به کمال بهاری می رسند،ابراز داشت: در  ابتدای این ماه یادروز سعدی شیخ سخن است، از طرفی آب و هوا و کمال طبیعت در شیراز در این ماه به اوج میرسد همچنین چون در اواسط بهار هستیم همین امر باعث شد تا نیمه اردیبهشت ماه را به نام روز شیراز نامگذاری کنند.

نامگذاری شیراز یک پیشنهاد جمعی بود 

 سید مرتضی دستغیب عضو دیگر شورای شهر شیراز در دوره اول،عنوان کرد: از آنجا که اردیبهشت ماه مصادف است با مناسبت های مختلفی همچون روز سعدی، روز کارگر ،۱۲ اردیبهشت مصادف با روز استاد مرتضی مطهری و روز معلم، از طرفی هم، چون اردیبهشت ماه اوج زیبایی و سرسبزی شیراز است تصمیم گرفته شد تا اواسط بهار که همان ۱۵ اردیبهشت است به نام شیراز ، نامگذاری شود که برای اولین بار در کشور این اتفاق افتاد و سپس هم این پیشنهاد به مجلس ارائه و  تصویب شد.
دستغیب در پاسخ به این سوال که  این پیشنهاد ابتدا از جانب چه کسی عنوان شد،گفت:این یک پیشنهاد جمعی بود و همه اعضا قبول کرده و طرح را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم .
وی در ادامه به یک مصوبه مغفول مانده در این خصوص هم اشاره کرد و گفت:همان زمان مصوب گردید اِلمانی به همین منظور به مسابقه گذاشته شود تا با توجه به ظرفیت ها و ویژگی های فرهنگی، ادبی، هنری و تمدن غنی شیراز یک اِلمان طراحی شود تا سربرگ همه چیز شهر باشد، اما متاسفانه اجرایی نشد و حتی در شورای دوم هم که عنوان شد مجدد اجرای آن به تعویق افتاد.
این عضو اسبق شورای شهر شیراز،ادامه داد: تمام شهرهای دنیا یک اِلمان دارند که شهر را با آن  می‌شناسند اما شیراز با وجود دارا بودن ویژگی های فراوان از داشتن چنین چنین نشانی بی بهره است.
 دستغیب با اشاره به اینکه اگر قرار است در همایش ها، مسابقات ،جشن ها و حتی به گردشگران هدیه ای داده شود،بهتر است با نشانی ویژه شیراز باشد تا شهرمان که این همه به آن افتخار میکنیم ،به خوبی در اذهان نقش ببندد،تصریح کرد: شاید اکنون و پس از گذشت سالها از این مصوبه، یادآوری شما به عنوان یک رسانه به اعضای جدید شورای شهر ،باعث شود این مصوبه مجدد پیگیری و اجرا گردد.
این عضو دور اول شورای شهر شیراز،از همدلی و همفکری اعضا به عنوان خاطره خوب آن دوران یاد کرد و ابراز داشت: در شورای اول همدلی و همراهی خیلی زیاد بود به گونه‌ای که هر کدام از اعضا پس از مطالعه و بررسی دقیق اگر پیشنهاد یا طرحی را ارائه می‌دادند زود پذیرفته می شد ،از طرفی شهردار وقت شیراز مهندس رجبی هم که یک شیرازی بود همراهی و همکاری خوبی را با اعضا داشت که همین امر موجب می‌شد برنامه ها به خوبی پیش رود و همین اتفاق باعث شده بود خاطرات خوبی در ذهن من از این دوران بماند./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان