کد خبر: ۱۳۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سایه سنگین کرونا بر سر گلخانه های استان فارس

کووید ۱۹،مهمان ناخوانده ای که موجب خسارت به کشاورزان شد

شیوع ویروس کووید ۱۹ و سایه سنگین آن بر سر گلخانه ها موحب شده،بخش کشاورزی نیز از سوغات این میهمان ناخوانده بی بهره نمانده و خسارات زیادی به کشاورزان وارد شود.
کووید ۱۹،مهمان ناخوانده ای که خسارات زیادی به کشاورزان تحمیل کرد

به گزارش شیرازه،بیش از 2 ماه است  که ویروس منحوس کرونا  سایه سنگین خود را بر سر زندگی مردم انداخته و بسیاری از بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده و موجب شده تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها از رونق بیافتد.
در این میان بخش کشاورزی نیز از سوغات این میهمان ناخوانده بی بهره نمانده و شرایط بحرانی جامعه باعث شده تا خسارات زیادی به کشاورزان خصوصا گلخانه دارها وارد شود و شاید در این بین گلخانه دارانی که در صنعت گل فعالیت داشتند بیشترین میزان خسارت را متحمل شده اند ،چرا که پرورش گل، گلخانه‌داری و در مجموع صنعت گل از جمله کسب و کارهای تولیدی است که این روزها تحت تاثیر نفود کرونا در همه دنیا بیش از دیگر محصولات گلخانه ای دچار مشکل شده است.
ایجاد اشتغال و بهره‌وری بهینه از منابع آب  و خاک از یک سو و گسترش شهرنشینی و زندگی صنعتی و در پی آن استفاده از گل های زینتی، آپارتمانی و گلدانی،همچنین مصارف متعدد گل ،در جشن‌ها، تشریفات، آذین‌بندی‌ها و مراسم‌ها،سبب شده است که گرایش به سمت احداث گلخانه‌ها افزایش یابد اما
متاسفانه انگار شیوع ویروس کووید ۱۹ و سایه سنگین آن بر سر گلخانه ها  ورق را برگردانده و موحب شده  به دلیل لغو مراسم‌ها، اجتماعات و تشویق به در خانه ماندن، صادرات و تقاضا برای خرید گل نیز کاهش یابد تا حدی که بسیاری از گلخانه‌داران نتوانستند تولید خود را به بازار عرضه و آن را به فروش برسانند و زمانی که می‌توانست برای گلخانه‌داران سودآور باشد به بدترین موقعیت برای آنها تبدیل شد و همین امر موجب خسارات فراوان به بخش کشاورزی و گلخانه ها گردید.
در این راستا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار شیرازه، عنوان کرد:مسائل و مشکلاتی که پس از بحران کرونا برای کشاورزان و گلخانه داران اتفاق افتاد باعث شد واحدهای تولید گل و گیاه زینتی خصوصاً گل های رز شاخه بریده به دلیل عدم ارسال به بازارهای هدف و بحث حمل و نقل و خرید با مشکلات جدی مواجه شده و  خسارت زیادی به آنها تحمیل شود.
مجید رضا پاکاری در خصوص میزان خسارت های وارده بر گلخانه ها گفت: بنا به این که هنوز گزارش های مربوط به شهرستانها کامل نشده آماردقیقی در این خصوص در دست نیست ،اما وزارت خانه برای تمام استانها و شهرها دستورالعملی برای تعیین میزان خسارت ها صادر کرده که باید تکمیل شده و به دفتر ستاد مرکزی وزارت خانه ارائه دهیم.
پاکاری در ادامه با بیان اینکه  برای کمک به گلخانه داران مواردی نیز در خصوص حل مشکلاتشان اتفاق افتاد و باعث تسهیل امور شد،افزود: عدم لزوم مراجعه گلخانه داران به مراکز جهاد کشاورزی برای تمدید مجوز ها، همچنین بحث بخشودگی پرداخت اقساط معوقه، که به بانکها تکلیف کردند تا فشاری به بهره برداران وارد نشود از جمله این موارد بود.
وی با تاکید بر اینکه قطعا شیوع این بیماری باعث شد قسمتی از هزینه های تولید افزایش یابد،ابراز داشت: هزینه های کارگری، کاهش کارگرها، مراقبت هایی که  در واحدهای تولیدی باید انجام می‌دادند همچنین بحث تردد آنان از جمله مشکلاتی است که گلخانه دارها با آن دست و پنجه نرم میکنند.
 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد:برای اینکه کمترین تردد بین ارباب رجوع و متقاضیان و دستگاه‌های دولتی انجام شود تا بتوانند کمترین خسارت را در این بحث داشته باشند،اقدامات دیگری نیز انجام شد.
پاکاری با بیان اینکه واحدهای تولید گل های شاخه بریده به دلیل عدم فروش و بازاری که وجود نداشت مشکلات بسیاری هم در کشور و حتی در جهان برایشان اتفاق افتاد که منجر شد بسیاری از گل ها از بین برود،گفت: اما در استان فارس برای اینکه از این اتفاق جلوگیری شود با برخی از گلخانه داران صحبت شد و هماهنگی کردیم برای تقدیر از کادر پزشکی و درمانی و پرستاران که در بیمارستانها و مراکز درمانی مستقر بودند،گلها را خریداری کرده و به آنها هدیه دهیم.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه در خصوص سطح زیر کشت گلخانه ای استان ،گفت:طبق هدف گذاری انجام شده تا افق ۱۴۰۴، باید ۷ هزار هکتار کشت های متراکم کنترل شده ی گلخانه ای داشته باشیم.
پاکاری با بیان اینکه اکنون حدود ۷۲۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد،افزود: سال ۱۳۹۴  سطح زیر کشت گلخانه ای حدود ۱۲۵ هکتار بوده است 

وی با اشاره به اینکه پتانسیل و ظرفیت های زیادی در استان وجود دارد که می‌توان آنها را  ارتقاء داد،عنوان کرد: در سال ۹۸ بیش از ۲۰۰ هکتار توسعه کشت های متراکم داشتیم که از این میزان ۱۰۲ هکتار مربوط به سبزی و صیفی جات گل و گیاه زینتی و نشا و مابقی سایبان بوده که برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از نهادها صورت گرفته است.

پاکاری با اشاره به اینکه در حال حاضر استان فارس رتبه چهارم کشور را از نظر سطح زیرکشت گلخانه ای دارا است،گفت:هیچ محدودیتی در محصولات زراعی و باغی،خصوصاً محصولات سبزی، صیفی و گل و گیاه در کشت های گلخانه ای و سایبانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: غیر از گل ها،سبزی و صیفی جات،کاشت گیاهان دارویی، درختان میوه از جمله پاپایا ،توت فرنگی و برخی میوه های دیگر در  چرخه ی کشت های گلخانه ای  دیده شده و امکان کشت این میوه ها و محصولات وجود دارد .

 پاکاری همچنین تصریح کرد: اکنون یکی از اولویت های اصلی سازمان جهاد کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای و متراکم است و هیچ فرقی هم از لحاظ مجوز و تسهیلات برای آنها وجود ندارد و بانک‌های مختلفی هم  از آنها حمایت می‌کنند.
وی به شرایط و نحوه راه اندازی گلخانه های کوچک مقیاس و بزرگ هم اشاره کرد و افزود: مجوز این واحدها دو بخش دارد، یکی صدور مجوز گلخانه های کوچک مقیاس که در محدوده روستاها و شهرها هستند و توسط مدیریت جهاد کشاورزی هر شهرستان صورت می‌گیرد ،دوم مجوز واحدهای بیش از ۳۰۰ متر است که توسط سازمان نظام مهندسی بر اساس دستورالعملی که به آنها از طریق وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده این مجوزها صادر می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان، اظهار کرد:یکی از اهدافی که توسعه گلخانه ها دنبال می‌کند،کاهش مصرف آب، استفاده از بذرهای  نشایی در مقابل استفاده از  بذر در فضای زراعی و آزاد است./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان