کد خبر: ۱۳۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
هفتادو سومین بسته ویژه خبری؛

انهدام دو تیم تروریستی تجزیه طلب در آذربایجان و کردستان / مجری‌ شدن یک روحانی، در شأن روحانیت نیست!/ مهریه میترا را همسر اول نجفی داد / محققی که روی منشأ "کروناویروس" کار می‌کرد، به قتل رسید!

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند بازگشت محمود کریمی به رسانه ملی با پخش زنده مناجات‌خوانی از چیذر / واکنش ایران به ماجرای مرگ شهروندان افغانستانی/ انهدام دو تیم تروریستی تجزیه طلب در آذربایجان و کردستان و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 انهدام دو تیم تروریستی تجزیه طلب در آذربایجان و کردستان / مجری‌ شدن یک روحانی، در شأن روحانیت نیست/ مهریه میترا را همسر اول نجفی داد / محققی که روی منشأ
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

 انتقاد آیت‌الله جنتی از مصوبه سیاسی مجلس/ برخی به دنبال بی خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان هستند

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز (چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) در جلسه این شورا ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: اتفاق مبارکی که به نام حرکت مومنانه در راستای کمک مردم به یکدیگر در این ایام کرونا آغاز شده، اقدامی بسیار خوب است که باید ادامه پیدا کند. وی افزود: با تلاش مسئولان و هوشیاری و مراقبت‌های مردم باید به کاهش و ریشه کنی ویروس کرونا برسیم و انشاءالله با عنایت خدای متعال، به زودی شر این ویروس منحوس از سر مردم جهان، شیعیان عالم به وی‍‍ژه مردم عزیز کشورمان کنده شود.
 آیت‌الله جنتی در ادامه نطق پیش از دستور خود به ماجرای طرح اخیر مجلس دهم موسوم به اصلاح قانون انتخابات که از سوی عده‌ای از نمایندگان طراحی شده اشاره کرد و گفت: در حالی که ما مدت‌ها و پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روز‌های پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آنهم با این کیفیت افتاده است.
 وی تاکید کرد: بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکره‌ای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متاسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.
 آیت‌الله جنتی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات را امری ضروی و واجب می‌داند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.

 چرا دانشجوی دانشگاه شریف بازداشت شد؟  
یافته‌ها نشان می‌دهد که آنچه توسط علی یونسی دنبال شده، سؤاستفاده از شرایط کرونایی کشور و ایجاد انفجار در مقابل برخی نهادهای کشور برای ایجاد غائله‌ای جدید در کشور بوده؛ موضوعی که کشف مواد منفجره در بازرسی از منزل یونسی تأییدکننده آن است.

بازگشت محمود کریمی به رسانه ملی با پخش زنده مناجات‌خوانی از چیذر
  در ابتدای ماه رمضان اعلام شد که برنامه مناجات‌خوانی محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) به مدت ۳۰ شب در حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد و از رسانه ملی پخش زنده می‌شود. بعد از گذشت یک دهه این برنامه لغو شد که بسیاری تصور کردند این تصمیم به دلیل نقل حکایت حاشیه‌ساز این مداح از تحول یک قمارباز در هیأت ناشی شده است. پیگیری‌های ما نشان داد برنامه حرم امام رضا (ع) امسال به صورت دهه‌ای برنامه‌ریزی شده است و در هر سه شبکه‌ای که برنامه مناجات‌خوانی از حرم پخش می‌شود، بعد از یک دهه مداحان آن تغییر کرده‌اند.
براین اساس در شبکه یک سیما در دهه اول مهدی سماواتی مناجات‌خوانی داشت که در دهه دوم، سیدرضا نریمانی جایگزین شد، در شبکه افق نیز محمدرضا بذری مناجات خوانی داشت که در دهه دوم مهدی رسولی در برنامه مناجات خوانی حرم امام رضا (ع) جایگرین شده است.
بر اساس این گزارش، سایر برنامه‌های محمود کریمی نیز از رسانه ملی حذف نشده است و شبکه قرآن سیما هر شب از ساعت ۲۱:۴۵ مناجات‌خوانی‌های امسال و سال‌های گذشته این مداح را بازپخش می‌کند. شبکه دوم سیما نیز هر روز عصر مناجات‌خوانی‌های امسال را تکرار می‌کند. برنامه امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه این شبکه ساعت ۱۷:۱۳ پخش خواهد شد.
از سوی دیگر با خبر شدیم که بناست مجدداً برنامه‌های مناجات‌خوانی محمود کریمی از رسانه ملی پخش زنده شود که علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام در گفت‌وگو با ما ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: طی مذاکرات صورت گرفته با میرباقری معاون سیما و دیگر مسئولین، بناست مجدداً برنامه مناجات‌خوانی این مداح اهل بیت (ع) از امام‌زاده علی‌اکبر (ع) چیذر پخش زنده شود که به زودی شبکه و زمان این برنامه اطلاع‌رسانی می‌شود.

بسیج سازندگی 20 ساله شد/ اعلام آمادگی جهادگران جهت تداوم حرکت‌های جهادی

 هم‌زمان با 17 اردیبهشت ماه سالروز تشکیل سازمان بسیج سازندگی به فرمان رهبر معظم انقلاب در سال 1379 ، مجمع جهادگران کشور به نمایندگی از 12 هزار گروه جهادی ضمن تبریک 20 سالگی بسیج سازندگی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب بر آمادگی خود جهت تداوم حرکت‌های جهادی تاکید کردند.
در این نامه اشاره شده است که : "17 اردیبهشت ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی با فرمان حضرتعالی در سال 1379 است؛ فرمانی که بعد از ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی در آن سالها و با دوراندیشی مثال زدنی حضرتعالی صادر شد و باعث حفظ، تقویت و تداوم حرکت های جهادی بر آمده از روحیه انقلابی سال های ابتدای انقلاب برای کمک به محرومان و آبادانی کشور شد.
در آن سالها تعداد گروه های جهادی فعال از 100 عدد کمتر بود، اما هم اکنون اردوها و حرکت های جهادی عرصه ای برای نقش آفرینی صدها هزار نفر از مردان و زنان مومن و دغدغه مند برای حل چالش ها و مشکلات کشور در قالب بیش از 12 هزار گروه جهادی در سراسر شهرها و روستاهای ایران اسلامی شده است.

 بورسی شدن ۲۰ شرکت صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان سال

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از بورسی شدن ۲۰ شرکت وابسته به این صندوق تا پایان سال جاری و انحلال ۲۴ شرکت راکد و کاغذی طی سه ماه اخیر خبر داد. اکبرافتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست وزیر و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، با تشریح دیدگاه ها و نظرات بازنشستگان کشوری درباره حقوق بازنشستگی و همسان سازی در نشست ها و همچنین فضای مجازی، گفت: همسان سازی حقوق به ویژه کاهش فاصله حقوق ها یکی از درخواست های جدی بازنشستگان کشوری است.
 افتخاری با اشاره به طرح جدید بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری نیز اظهار داشت: با نهایی شدن طرح، جزئیات آن اعلام می شود. براساس این طرح، سرانه بیمه درمان از ۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافته که سهم بازنشستگان بدون تغییر خواهد ماند؛ این برای اولین بار است که پس از چندسال، سهم دولت به این بخش اضافه شده است‌.

کیهان: نمایندگانی که از سوی مردم طرد شدند چرت و پرت می‌گویند

روزنامه کیهان نوشت: گفت: نمایندگانی که در انتخابات اخیر از جانب مردم طرد شده‌اند، بد‌جوری به پر و پای نمایندگان مجلس یازدهم می‌پیچند و علیه مجلسی که هنوز تشکیل نشده چرت و پرت می‌گویند!
گفتم: می‌دانند که یکی از اولین اقدامات مجلس یازدهم، تعقیب نزدیک به ۸۰ نماینده مجلس کنونی است که بیت‌المال را هپل هپو کرده‌اند.
گفت: ایول! پس بگو که چرا خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا ماجرای دزدی آن‌ها از بیت‌المال در حاشیه قرار گرفته و فراموش شود!
گفتم: عده‌ای به یک قلعه حمله کرده بودند، یکی از نگهبانان قلعه با پرتاب سنگ ملاج رئیس مهاجمان را غرق خون کرد و یارو در حالی که از درد به خود می‌پیچید فریاد کشید و به نگهبان قلعه گفت؛ مگر سپر به این بزرگی را در دست من نمی‌بینی که سنگ را به وسط ملاجم می‌زنی؟!

افشین علا: مجری‌ شدن یک روحانی، در شأن روحانیت نیست

افشین علا، شاعر و نویسنده در روزنامه اطلاعات نوشت: به مسئولان محترم سیما توصیه می کنم برای آینده، به کیفیت آیتم‌های مذهبی بیشتر از کمیت و تعدد آن‌ها اهمیت بدهند. همان گونه که امسال شاهد بودیم در برخی شب‌ها بعد از افطار، پخش دقایق کوتاهی از درس خارج فقه رهبر انقلاب، بیش از ساعت‌ها سخنرانی‌های رایج، اثرگذار و مغتنم بوده است. در برنامه‌های مجری محور نیز باید در انتخاب افراد، به فضل و دانش آنان توجه بیشتری شود. مثال آموزه‌های ناب استاد ساعد باقری کجا و لفاظی‌های مالل آور برخی مجریان محترم و مداحان گرامی کجا؟ این که به یک روحانی ارجمند نقش مجری برنامه‌ای عوام پسند بدهیم، در شأن روحانیت نیست. ادبیات و مضامین سخنان یک روحانی است که باید جذاب باشد، نه آن که منبر را به استیج تبدیل کنیم. همان گونه که برای بهروز شدن، الزام نیست برخی سلبریتی‌های عزیز را در جایگاه نظریه پردازی بنشانیم. سرزمین ما صاحب ثروت‌های بی شمار در حیطه علم و ادب و عرفان است. بهره گیری از جواهرات بدلی، مصداق بارز ناسپاسی و کفران این نعمت الهی است.»

واکنش ایران به ماجرای مرگ شهروندان افغانستانی

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر تداوم فضاسازی برخی رسانه‌های بیگانه ـ که با پول‌های نفتی اداره می‌شوند ـ در خصوص وقوع حادثه برای برخی شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران تاکید کرد: همان گونه که پیشتر توسط مقامات مختلف کشورمان بیان شد اخبار منتشره مبنی بر اینکه تعدادی از اتباع افغانستان توسط مرزبانان ایرانی مجبور به بازگشت به افغانستان با عبور از رودخانه هریررود شده و دچار حادثه شده اند را قویا تکذیب می‌کنیم. سید عباس موسوی افزود: به ‌رغم بی ارتباط بودن موضوع به ایران و با توجه به درخواست مقامات افغانستان، این وزارتخانه بدلیل روابط برادرانه مبتنی بر اصول حسن نیت و حسن همجواری بین دو کشور، امروز چهارشنبه طی یادداشتی رسمی به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران آمادگی مقامات ذیربط در ایران را برای همکاری مشترک با طرف افغانستانی برای بررسی ادعا‌های مطرح اعلام کرد. موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مرز‌های خود با افغانستان را مرز‌های صلح و دوستی دانسته و بر عزم و اراده خود برای تداوم روابط دوستانه و برادرانه با کشور جمهوری اسلامی افغانستان بر اساس احترام متقابل تاکید می‌نماید.

مهریه میترا را همسر اول نجفی داد

وکیل محمدعلی نجفی درباره پرداخت مهریه میترا استاد گفت: شما اگر به دادگاه‌های خانواده مراجعه کنید، تعیین سکه‌های کلان در بسیاری پرونده‌ها وجود دارد. این بحث از پرونده خارج است و اخلاقیات را مطرح می‌کنید. حداقل آقای نجفی دین خود به این خانواده را پرداخت کرده است. من قبول دارم مبلغ سنگین است. اگر همسر (اول) آقای نجفی کمک نمی‌کرد، او قدرت پرداخت را نداشت. این که این میزان مهریه تعیین شده، توافق است.

توییت سخنگوی وزارت بهداشت درباره «قتل/خودکشی؟!» یک محقق چینی

سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ ابهام‌برانگیز یک محقق چینی که در بر روی منشأ کروناویروس جدید کار می‌کرد، خبر داد. کیانوش جهانپور در حساب توییتری خود نوشت: «قتل/خودکشی؟! بینگ لئو، محقق ۳۷ ساله چینی که هفته‌های اخیر ظاهرا در دانشگاه پیتسبورگ روی منشا #کروناویروس جدید تمرکز داشته است هم بر ابهامات معمای #کرونا افزود. جسد دکتر لیوی ۳۷ ساله در آپارتمان شخصی خود یافت شده است ... .»

انهدام دو تیم تروریستی تجزیه طلب در آذربایجان و کردستان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات، سربازان گمنام امام زمان (عج) در ادارات کل آذربایجان و کردستان موفق شدند، دو تیم تروریستی وابسته به گروهک‌های تجزیه طلب که برای اقدامت ایذایی و تروریستی از اقلیم همسایه وارد کشور شده بودند را رصد و منهدم نمایند. طی عملیات اطلاعاتی موثر صورت گرفته ۱۶ نفر از عناصر تروریست به همراه ۲ قبضه کلاشینکف، یک قبضه کلت کمری، ۲ قبضه نارنجک جنگی، ۷ عدد خشاب و ۲۴۰ عدد فشنگ به همراه تجهیزات انفجاری بازداشت شدند. سرکرده این کروهک تروریستی تحت حمایت یکی از کشور‌های مرتجع عربی و در اروپا مستقر است. برخی از تروریست‌های دستگیر شده، در ترور و به شهادت رساندن افراد بی گناه و اخاذی از تولید کنندگان و تجار در غرب کشور نقش داشته اند. یکی از تیم‌های تروریستی در اقدامی جنایتکارانه فرزند یکی از هواداران نظام را مظلومانه به شهادت رسانده است.

محققی که روی منشأ "کروناویروس" کار می‌کرد، به قتل رسید!

جسد دکتر "بینگ لو" (Bing Liu) محقق ۳۷ ساله چینی که استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه "پیتسبرگ" بود و روی منشا کروناویروس کار می‌کرد، در خانه این محقق پیدا شد. پلیس معتقد است این پرونده "قتل" است. دپارتمان پزشکی و زیست شناسی سیستمی و محاسباتی دانشگاه " پیتسبرگ" که "بینگ لو" در آنجا تحقیق می‌کرد، در بیانیه‌ای گفت: تمرکز کار تحقیقاتی "بینگ لو" روی علوم اساسی "کروناویروس" بود. وی در آستانه یافتن تحقیقات بسیار مهم درباره یافتن مکانیسم‌های سلولی بود که سبب ایجاد "کووید-۱۹" می‌شوند. این دپارتمان اعلام کرده که قصد دارد تلاش‌های این محقق را ادامه دهد. پلیس اعلام کرد: "بینگ لو" در خانه خود در شمال " پیتسبرگ" توسط یک مرد چینی به ضرب گلوله کشته شد. گفته شده قاتل که یک مرد ۴۶ ساله چینی به نام "هائو گو" (Hao Gu) بوده است، پس از قتل بینگ لو، به داخل ماشین خود رفته و خود را هم با شلیک گلوله کشته است. پلیس گفت: هر دو آن‌ها یکدیگر را می‌شناختند، اما رابطه آن‌ها به تحقیق لو درباره "کروناویروس" مرتبط نبوده است. البته انگیزه اصلی این قتل هنوز فاش نشده است.

بورس تهران قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش ۲۶۴۷ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۹۷۷ هزار و ۹۲۳ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۵ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۱۴۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۰۴ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۲۶۰ هزار و ۱۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۲۲۴۲ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد، عدد ۳۰۸ هزار و ۱۳۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۴۸۸ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به رقم ۲۰۴ هزار و ۵۰۲ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور، ۱۰۵۱ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۹۹۹ واحد افزایش معادل ۰.۴۲ درصد به رقم ۷۰۹ هزار و یک واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۵۸۲۶ واحد کاهش معادل ۱.۲۷ درصد همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

احراز هویت غیرحضوری سجام از هفته آینده

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی عملیات اجرایی احراز هویت غیرحضوری در هفته آینده خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: سازوکار فنی، اجرایی و نحوه احراز هویت غیر حضوری ثبت‌نام کنندگان سجام به زودی از طریق این شرکت اطلاع رسانی می‌شود.

دلار در بازار ارز بالا رفت

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد رشد نسبی قیمت دلار هستیم، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۶۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته، ۱۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۷۰۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۷۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است. رشد نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در حالی است که در بازار آزاد نیز نرخ ارز به ویژه دلار و یورو با افزایش همراه شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر، هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات بازار آزاد، به رقم ۱۶۲۸۰ تومان رسیده است. یورو نیز ۱۷۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۲۱ دلار

به نقل از دبیرخانه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی این سازمان دیروز ۲۱ دلار و ۴۴ سنت ثبت شده است، در حالی که دوشنبه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) ۱۸ دلار و ۳۶ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل سیزده نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگو است.

روند افزایشی قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی افزایش بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا که توجه سرمایه‌گذاران را مجددا به ریسک اشباع عرضه و افت تقاضا برای سوخت جلب کرد، با کاهش روبه رو شد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روند صعودی پنج روز گذشته را متوقف کرد و با ۲۷ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش در شش روز گذشته، با ۲۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۳۰ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید.

تقاضا برای نفت عربستان کاهش یافت

برخی تحلیلگران و منابع صنعتی اعلام کردند، انتظار می‌رود صادرات نفت خام عربستان در ماه مه به حدود ۶ میلیون بشکه در روز، کمترین رقم در تقریباً یک دهه برسد. احتمال دارد با توجه به آسیبی که بحران ویروس کرونا به تقاضا می‌زند، تولید فرآورده‌های پالایشی داخلی عربستان هم سقوط کند. عربستان، همسو با توافق کاهش تولید سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به نام «اوپک پلاس»، تولید نفت خام خود را در ماه می و ژوئن، با ۲۳ درصد کاهش به حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رساند. به گفته منابع صنعتی، انتظار می‌رود صادرات نفت خام عربستان برای ماه می حدود ۶ میلیون بشکه در روز باشد که سهم آسیا از این میزان حدود ۴ میلیون بشکه در روز است. یک منبع گفت: صادرات نفت خام عربستان به ایالات متحده آمریکا، کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

سقوط ۵۷ درصدی فروش یک خودروساز به خاطر شیوع کرونا

شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی، امروز اعلام کرد، فروش این شرکت در جهان در ماه آوریل ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است. دلیل این افت فروش شیوع ویروس کرونا و تلاش برای کنترل این بیماری از طریق متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی بوده که به کاهش شدید تقاضا برای خرید خودرو و فعالیت نمایندگی‌ها منجر شده است. این شرکت ماه گذشته میلادی گفته بود که انتظار دارد، طی سال جاری فروش خودرو در تمام بازار‌های جهان، پایین بوده و فقط در چین بهبود نسبی داشته باشند. این شرکت در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کمتر خودرو فروخته است.

اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

هنوز چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد در یکی دو روز گذشته این گاوشیرده سایپا قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد؛ قیمتی که حتی تعجب کارشناسان و فعالان بازار را برانگیخته است. سعید عبداللهی عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در این زمینه معتقد می‌گوید: ما نیز همچون سایر اقشار مردم از قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید متعجبیم و معتقدیم که دلیل اصلی آن نبود عرضه خودرو در بازار است.

در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار گفت: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد. حسین کاظمی افزود: اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داد و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است. کاظمی گفت: این قیمت‌های سرسام آور خودرو‌ها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه‌ها و مالکان خودرو‌ها و یا با قیمت سازی سایت‌های مجازی انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

قیمت سکه در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران به ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. قیمت سکه یک گرمی در معاملات روز جاری اعلام نشده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۴۹ هزار و ۳۸۱ تومان است.

بانک‌ها هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی را ارایه نکردند

بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی از طرف بانک‌ها دریافت نکرد که نشان‌دهنده کفایت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و عدم نیاز به تغییر ذخایر با اجرای عملیات بازار باز است.


نظرات بینندگان