کد خبر: ۱۳۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
آیت‌الله لطف‌الله دژکام:

برای حل مشکلات کشور باید به روحیه جهادی دهه ۶۰ بازگردیم

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر شاهد پررنگ شدن فعالیت‌های جهادی مشابه دهه ۶۰ هستیم، گفت: آسیب‌شناسی حرکت جهادی و تحلیل جامعه‌شناسانه گروه‌های جهادی، کار ضروری محسوب می‌شود.

به گزارش شیرازه، نماینده، ولی فقیه در استان فارس در دیدار با اعضای بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر شاهد پررنگ شدن فعالیت‌های جهادی مشابه دهه ۶۰ هستیم، لزوم آسیب شناسی و تحلیل جامعه شناسانه این اقدامات برای کمک به تداوم آن‌ها را یک الزام دانست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام گفت: فعالیت‌های جهادی به همین شکل کنونی، در دهه ۶۰ نیز وجود داشت، اما بعد از آن کمرنگ و با انحراف شکل انجام آن مواجه شدیم به طوریکه در دهه ۷۰ هرکس از روحیه جهادی صحبت می‌کرد، برخی می‌گفتند رها کنید این تفکرات دهه ۶۰ را!

او بیان کرد: حالا در انتهای دهه ۹۰ مجددا به این نتیجه رسیده‌ایم که برای حل مشکلات کشور باید به روحیه جهادی دهه ۶۰ بازگردیم.

امام جمعه شیراز با طرح این پرسش که چگونه یک جریان ارزشمند جهادگرانه، به محاق می‌رود؟ گفت: اگر قرار به تداوم اقدامات جهادی است، آسیب‌شناسی حرکت جهادی و تحلیل جامعه‌شناسانه گروه‌های جهادی، کار ضروری محسوب می‌شود.

او با اشاره به لزوم توجه به اخلاق در انجام اقدامات جهادی، داشتن نگاه اخلاقی به مسائل و تزریق مستمر روحیه جهادی به مجموعه‌ها را برای جلوگیری از کمرنگ شدن کار جهادی را یادآور شد و گفت: امروز باید یک تحلیل عمیق فلسفی و جامعه‌شناختی نسبت به این موضوع داشته باشیم که آیا قرار است کارمان جهادی بماند یا به بایگانی برود.

آیت الله دژکام با بیان اینکه جهان با ابهامات زیادی در عرصه‌های مختلف مواجه است، گفت: در بحران کروناویروس، یک پرسش جهان پزشکی را درگیر کرد و آن اینکه اگر امکانات محدود و جمعیت متقاضی زیاد بود، توزیع امکانات چگونه باید انجام شود؟

نماتینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: فرض کنید در بیمارستانی بیشتر از ۱۰ تخت آی سی یو نداریم، اما در روز‌های شیوع کرونا، ۲۰ نفر نیاز به این دستگاه دارند، تکلیف چیست و چه افرادی باید از بستری شدن محروم شوند، آیا این کار اخلاقی و انسانی است؟ این قبیل پرسش‌ها علم پزشکی و اخلاق را در جهان معاصر تحت الشعاع قرار داده است.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: فقه اسلامی برای همه این پرسش‌ها پاسخ مستدل انسانی و عقلانی دارد، اما ما از فقه خود غافلیم و گمان می‌کنیم یک فیلسوف غربی که خدا را باور ندارد باید بیاید این مسائل را برای بشریت پاسخ دهد.

او ادامه داد: من از طلاب علوم دینی و حوزوی درخواست می‌کنم در این عرصه ورود جدی داشته باشند و پاسخ به نیاز‌های امروز جامعه را با تکیه بر فقه و اصول، استخراج و اجتهاد کنند و به بحث بگذارند. تمدن اسلامی برتری خود را در چنین بحران‌هایی به رخ بشریت می‌کشد و ما نباید فرصت‌هایی که برای اثبات حقانیت فقه اسلامی به وجود می‌آید را نادیده بگیریم.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه باید به سئوالات مطرح در عرصه‌های مختلف پاسخ داد، گفت: پاسخ باید از نظر منطقی، دینی، عقلی و اسلامی درست باشد؛ اما متاسفانه ما به سراغ این گونه مسائل نرفته‌ایم.

او با بیان اینکه در برابر کار‌های جهانی قطعا مشکلات و مقاومت‌هایی وجود دارد، لزوم ایستادگی در این عرصه را یادآور شد و گفت: در دوران دفاع مقدس نیز باور اینکه بسیج باید جنگ کند، سخت بود، اما آهسته‌آهسته تبدیل به باور شد و نتیجه آن نیز پیروزی بود.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه اکنون هم برخی مسئولان تفکرات گروه‌های جهادی را قبول ندارند، گفت: برای فعالیت‌های جهادی درون برخی ادارات شاید مقاومت‌های از چند جهت وجود داشته باشد، گفت: اگر این مقاومت جنبه منفعت شخصی دارد، این انحراف است و باید برداشته شود. اما اگر به کار اشکال قانونی وارد باشد باید آن را برطرف کرد.

نماینده، ولی فقیه در فارس اضافه کرد: یک جهت دیگر مخالفت با فعالیت گروه‌های جهادی آنست که برخی مسئولان شاید فکر کنند این کار‌ها اثری ندارد و نمادین است؛ بنابراین باید اثرات مثبت اقدامات جهادی را مستند و اطلاع رسانی کرد تا بهانه از برخی افراد گرفته شود. باید به گونه‌ای که مسئول مخالف را همراه کند.

آیت‌الله دژکام بر لزوم درک مسائل کشور هنگام انجام کار‌های جهادی و سازندگی، گفت: سازندگی اگر به حاشیه رفتیم انجام نمی‌شود، باید سعی کنیم مسائل را تسهیل و به گونه‌ای کار کنیم که منتهی به اقتدار نظام شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان