کد خبر: ۱۳۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
هفتادو چهارمین بسته ویژه خبری؛

رامبد جوان: شرایط حکم کرد فرزندمان را در کانادا به دنیا بیاوریم/کیهان: نجف دریابندری همراه کوتای ۲۸ مرداد بود/ طراحی خودرو بعد از کرونا متحول می شود

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اوضاع خوزستان از نظر کرونا، در حال بحرانی شدن است / اطلاعات تازه‌‌ای از رژیم غذایی رهبر کره / دستور روحانی برای دانش‌آموزان: یادگیری مجازی، رفع اشکال حضوری و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 ابراهیم فیاض: اصولگرایی مُرد / رامبد جوان: شرایط حکم کرد فرزندمان را در کانادا به دنیا بیاوریم/کیهان: نجف دریابندری همراه کوتای ۲۸ مرداد بود
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

فعال شدن آتشفشان دماوند شایعه است

ایرنا نوشت: بامداد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹خورشیدی در نزدیکی دماوند زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر رخ داد که به دلیل نزدیکی مرکز زلزله به آتشفشان دماوند شایعه ای مبنی بر فعال شدن این آتشفشان منتشر شد اما بررسی‌ها نشان داد که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه بوده است و ارتباطی به آتشفشان ندارد.

اوضاع خوزستان از نظر کرونا، در حال بحرانی شدن است

رئیس بیمارستان رازی اهواز با بیان اینکه کرونا به شدت در حال رخنه کردن در خوزستان است، گفت: اگر در اورژانس ۱۰۰ مراجعه‌کننده داشته باشیم، باید نیمی از آنها بستری شوند؛ یعنی وضع به قدری خراب است که از هر دو مراجعه‌کننده به بیمارستان رازی باید یک نفر بستری شود. دکتر فرهنگ کره‌بندی با اشاره به آخرین وضعیت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان رازی اهواز به عنوان اولین مرکز درمانی ویژه این بیماران در خوزستان اظهار کرد: متخصصان عفونی، داخلی و طب اورژانس در اورژانس بیمارستان رازی اهواز مستقر هستند و اکنون نیز ۵۰ بیمار در حال بستری شدن در بیمارستان هستند. وی افزود: این بیماری، آلودگی شدیدی ایجاد کرده است. پیش از این، تا این حد مراجعه‌کننده نداشتیم اما چند روزی است که مراجعات زیادی داریم. اوضاع خوزستان در حال بحرانی شدن است و این مساله شایسته مردم خوزستان نیست. کره‌بندی بیان کرد: از نظر امکانات آمادگی کاملی داریم و اکنون بخش‌های ICU با تمام تجهیزات و نیروها با تمام قدرت در حال کار کردن هستند اما وضعیت در حال بحرانی شدن است.


ابتلای گلاب آدینه و نورا هاشمی به کرونا

گلاب آدینه و نورا هاشمی در ویدیویی اعلام کردند که هر دو به ویروس کرونا مبتلا شدند. گلاب آدینه در این ویدیو گفت که ویروس کرونا از هرچه فکر کنیم به ما نزدیکتر است. نورا هاشمی در این ویدیو چنین توضیح داد: از روز دوم فروردین دچار چند عطسه ساده شد اما از فردای آن روز هیچ مزه ای را حس نمی کردم. از آن روز مدت یک هفته نه طعم و نه بویی را حس نمی کردم. هیچ وقت چنین چیزی را در زندگی ام تجربه نکرده بودم. گلاب آدینه ادامه داد: «بعد از چند روز نورا به من گفت که من کرونا گرفته بودم. الان در اخبار یکی از علائم کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی است. دوازده روز بعد من نیز حس بویایی و چشایی را از دست دادم. هفت روز طول کشید تا حس بویایی و چشایی من برگشت.» نورا هاشمی می گوید دلیل ابتلای من به کرونا خرید رفتن بدون ماسک بود. گلاب آدینه می گوید ما بسیار رعایت می‌کردیم. خودمان را قرنطینه کرده بودیم.فقط شانس آوردیم. موضوع جدی است و باتوجه به از بین برده شدن محدودیت ها مردم باید بیشتر رعایت کنند.

وزیر صنعت: با قیمت سازی‌های کاذب در بازار خودرو برخورد کنید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه، با همه متخلفان این موضوع با جدیت تمام و قاطعانه برخورد نمایند و مراتب را مستمراً به مردم اطلاع رسانی کنند. رضا رحمانی در این راستا تاکید کرده است؛ به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ضرورت حساسیت موضوع از حیث وجود جریان سود جوی فرصت طلب پشت پرده، نسبت به پیگیری جدی و برخورد با قیمت سازی‌های کاذب، در اسرع وقت با اتخاذ تصمیمات و اقدامات متناسب، با همکاری و هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی موارد بررسی و نتایج بدست آمده جهت افزایش احساس امنیت مصرف کنندگان واقعی و در راستای حفظ حقوق حقه شهروندی آحاد مردم، موارد را به اینجانب گزارش کنید. وی تصریح کرده است: ضروری است اقداماتی همچون پیگیری، شناسایی و برخورد با متخلفان احتمالی احتکار خودرو، پیگیری، شناسایی و برخورد قاطع و قانونی از طریق مراجع نظارتی و قضایی با سایت های اینترنتی متخلف که با ارائه قیمت های کاذب فضای بازار را دچار التهاب می‌کنند، در دستور کار جدی سازمان حمایت قرار گیرد.


رامبد جوان: شرایط حکم کرد فرزندمان را در کانادا به دنیا بیاوریم

رامبد جوان به ارائه توضیحاتی درباره ماجرای سفرش به کانادا و حواشی مربوط به آن پرداخت و در یک گفتگوی اینترنتی با ارائه توضیحاتی در خصوص موضوعات مختلف از جمله سرنوشت برنامه «خندوانه» و حواشی سفرش به خارج از کشور، تأکید کرد تصمیمی برای ترک ایران ندارد. وی که در ارتباط زنده اینترنتی مهمان برنامه «باغ رمضان» بود در ابتدا گفت: «واقعیت این است که علیه یک سری از عملکردها جوهایی ساخته می‌شود. مثلا برنامه‌هایی ساخته می‌شود و جذابیت و محبوبیت ایجاد می‌کند. هر قدمی که قرار باشد با خودش موفقیت و جلب توجه و حمایتی از جانب مخاطب داشته باشد، اشکالاتی را به وجود می‌آورد از حسادت بگیرید تا موارد کاری. مجموعه این‌ها جریان‌هایی می‌شود که آدم‌ها را به حاشیه و گوشه هل بدهد. همیشه بوده، از قبل‌تر هم بوده است. حتی قبل تر از اینکه این سفر کانادا را برویم. این جوسازی‌ها کاملا هدایت شده بود. مدیران تلویزیون اتفاقاً بی‌خبر نبودند و ماجرای سفر ما را می‌دانستند. شرایطی که حکم می‌کرد ما برویم و فرزندمان را در کانادا به دنیا بیاوریم یک چیز خودخواسته و خانوادگی بود.»


اطلاعات تازه‌‍ای از رژیم غذایی رهبر کره

آشپز مخصوص سابق رهبر کره‌شمالی غذا‌های مورد علاقه کیم را که باعث رسیدن وزنش به بالاتر از ۱۲۷ کیلوگرم شده فاش کرد. «کینجی فوجی موتو» آشپز مخصوص سابق «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در این‌باره گفت: او در سال ۲۰۱۵ هر شب ۲ شیشه شامپاین را می‌نوشید و یک استیک بزرگ را هم می‌خورد. این آشپز در مورد رژیم غذایی اون افزود: او عاشق غذا‌های تهیه‌شده از گوشت گاو است و علاقه زیادی به سوپ باله کوسه دارد. گفتنی است بعد از انتشار شایعاتی در مورد عمل جراحی قلب باز رهبر ۳۶ ساله کره‌شمالی برخی کارشناسان علت آن را چاقی مفرط او و بی‌اعتنایی‌اش به کاهش وزن اعلام کردند./اعتمادآنلاین

کیهان : نجف دریابندری همراه کوتای ۲۸ مرداد بود

کیهان نوشت: پس از فوت نجف دریابندری، همکار طولانی‌مدت پروژه و موسسه آمریکایی فرانکلین که مهم‌ترین طرح نفوذ و تهاجم فرهنگی غرب در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به شمار می‌آید، همان گونه که انتظار می‌رفت، مجموعه رسانه‌های زنجیره‌ای بیگانه به تجلیل و تکریم وی پرداخته و کارنامه‌های آنچنانی برایش نوشته و تهیه کردند. باز همان گونه که انتظار می‌رفت رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای داخلی نیز به تاسی از همپالگی‌های خارجی خود، تقریبا همان مطالب را تکرار کرده و انتشار دادند، ضمن اینکه بعضا آن بخش از توضیحات رسانه‌های خارجی را که برای مخاطب و رسانه داخلی سؤال‌برانگیز شده و شخصیت فرهنگی دریابندری را زیر علامت سؤال می‌برد را سانسور و حذف کردند. مانند همکاری دریابندری با ضدانقلابیونی همچون هدایت‌الله متین‌دفتری و حضور در گروهک وی به نام جبهه دمکراتیک ملی و سردبیری نشریه این گروهک تحت عنوان «آزادی» در کنار ضدانقلابیون دیگری مانند منوچهر هزارخوانی و غلامحسین ساعدی و... که سرانجام به شورای به اصطلاح مقاومت و گروهک تروریستی منافقین پیوستند. اما شگفت‌انگیز آنجا بود حتی رسانه‌هایی که انتظار دیگری از آن‌ها وجود دارد نیز همان تجلیل و تحسین‌ها را تکرار کردند و حتی اشاره‌ای به اثرات تخریبی و ضد فرهنگی پروژه فرانکلین ـ که امروزه اسناد آن حتی در مراکز اسنادی و آکادمیک غربی و حتی در وب‌سایت سفارت مجازی ایالات متحده آمریکا نیز منتشر شده ـ و نقش نجف دریابندری در این پروژه و یا همراهی و همکاری با ضدانقلابیون عضو شورای گروهک تروریستی منافقین نکردند. این در حالی است که کیهان یک‌بار دیگر نیز در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ و در همان زمانی که نجف دریابندری از سوی سازمان میراث فرهنگی، ثبت ملی شد، مفصل به پرونده فعالیت‌های ضدایرانی و ضدملی وی پرداخت و بر اساس اسناد معتبر بخش‌های پنهان از زندگی وی را افشا کرد. طرفه آنکه یکی از همین رسانه‌های زنجیره‌ای، افشاگری‌های کیهان در مورد دریابندری را اتهام‌زنی عنوان نمود. درحالی که همه مطالب منتشره درباره وی با آدرس دقیق منبع و مرجع، برگرفته از اسناد آشکار منتشر شده درباره وی بود.

دستور روحانی برای دانش‌آموزان: یادگیری مجازی، رفع اشکال حضوری

رئیس جمهور با تاکید بر آموزش دانش‌آموزان از طریق مجازی به وزیر دستور داد مکانیزم‌ها رفع اشکال حضوری در مدارس توسط معلمان را فراهم کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رییس جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: لزوم توجه ویژه به آموزش و یادگیری دانش آموزان از طریق روش های مجازی را مورد تاکید قرار داد و به وزیر آموزش و پرورش دستور داد سازوکارهای لازم ایجاد شود تا دانش آموزان بتوانند اشکالات درسی خود را توسط معلمان به صورت حضوری رفع کنند. وی گفت: ضروری است ارزیابی دقیقی از روش های متنوع آموزشی و مجموعه تلاش هایی که از اسفندماه سال گذشته تاکنون توسط معلمان و دانش آموزان در زمینه آموزش انجام شده است، به عمل آید.

غفوری‌فرد: میرسلیم نباشد، شانس قالیباف برای ریاست مجلس بالا می‌رود

غفوری‌فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس درباره تعدد نامزدهای کرسی ریاست مجلس یازدهم ابراز امیدواری کرد که کاندیداهای ریاست مجلس، درباره سایر جایگاه‌های مجلس به توافق برسند تا رئیس مجلس یازدهم با رای و اقتدار بیشتری کار خود را آغاز کند. او همچنین گفت: به نظر می رسد شرایط فعلی آقای قالیباف برای کسب کرسی ریاست بهتر از بقیه است، چون از قبل تمهیداتی دراین باره اندیشیده است و با بسیاری از نمایندگان و منتخبان دیدار،رایزنی و هماهنگی‌هایی داشته است. البته به این منظور سفرهایی هم به برخی استان ها داشته است. بنابراین به نظرم اگر آقای میرسلیم برای ریاست مجلس نامزد نشود یا کنار بکشد، شرایط برای آقای قالیباف بهتر و راحت‌تر از سایرین خواهد بود.

قیمت نفت در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی با آغاز تسهیل محدودیتهای قرنطینه مقابله با شیوع ویروس کرونا از سوی کشورهای بیشتر که خوش بینی به بهبود تقاضا برای را تقویت کرد، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش، به ۲۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز پنجشنبه با حدود یک درصد کاهش قیمت بسته شده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۸ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۴ دلار و سه سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنجشنبه با حدود دو درصد کاهش بسته شده بود. هر دو شاخص قیمت به سوی دومین رشد هفتگی متوالی پیش می‌روند اما چشم انداز استمرار اشباع عرضه و محدودیت مخازن نگهداری نفت در خشکی و دریا، رشد قیمتها را محدود نگه داشته است.

نرخ دلار و یورو در آخرین روز هفته

در معاملات روز پنج شنبه هجدهم اردیبهشت ماه ۹۹ بازار ارز، شاهد ثبات نرخ گذاری توسط بازارساز بودیم. به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۶۰۰ تومان از مردم خریداری و به نرخ ۱۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۷۰۰۰ تومان از مردم خریداری و به نرخ ۱۷۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که همانند دلار، بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه بود. در این میان، در بازار آزاد، هر اسکناس دلار آمریکا که روز چهارشنبه با افزایش معناداری مواجه شده بود، دیروز به نوسان اندک بسنده کرده و به نرخ ۱۶۲۴۰ تومان فروخته ‌شد.  

دلار هنوز شانس دارد

از زمان آغاز بحران کرونا بازار ارز نیز نظیر بازارهای بورسی دچار نوسانات زیادی شده است؛ با این حال نظرسنجی صورت گرفته توسط رویترز نشان می دهد که کارشناسان شانس دلار را برای صعود، بیشتر از سایر رقبا می دانند. جهان امسال احتمالا با رکوردی بی سابقه از زمان بحران سال ۲۰۰۹ مواجه خواهد شد و همین مساله میل معامله گران به سرمایه گذاری بر روی دارایی های پرریسک تر را کاهش می دهد. با رنگ باختن تدریجی امیدها به بهبودی سریع اقتصاد اکنون به نظر می رسد دلار به بخت اصلی برنده بازار ارز تبدیل شده است. به نقل از ایسنا؛ جین فولی، استراتژیست ارزی در روبو بانک گفت: شاید سرعت شیوع بیماری کندتر از قبل شده باشد اما ما تا چندین ماه آینده شاهد تداوم اثرگذاری کرونا بر داده های اقتصادی خواهیم بود. از دید سرمایه گذاران، ریسک سرمایه گذاری روی دلار پایین تر از بسیاری از ارزهای دیگر است. از ۳۴ کارشناس ارزی شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، ۲۴ کارشناس گفته اند دست کم تا پایان سه ماهه دوم امسال سلطه دلار بر معاملات بازار ارز حفظ خواهد شد و تنها یک نفر معتقد بوده است دلار روزهای بدی را در پیش دارد.

با این حال بسیاری از کارشناسان در بلندمدت کمتر به دلار خوش بین هستند و انتظار می رود اسکناس سبز بخشی از صعود خود در سه ماهه دوم سال را تا پایان سال از دست بدهد. انتظار می رود تا پایان سال یورو بتواند زیان ۳.۵ درصدی امسال خود در برابر دلار را جبران کند و ین نیز احتمالا دو درصد تا آن موقع در برابر دلار دست به پیشروی خواهد زد. لی هاردمان، کارشناس ارزی در بانک میتسوبیشی گفت: باید به این نکته توجه کنید که در پنج سال اخیر بخش بزرگی از محبوبیت دلار به خاطر عملکرد قوی اقتصاد آمریکا بوده است اما امسال احتمالا چنین خبری نیست. احتمالا روند دلار امسال موجی شکل خواهد بود و در کوتاه مدت روی ریل صعودی و در میان مدت در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

امکان تغییر روش آزاد سازی سهام عدالت فراهم شد

حسن علایی معاون سازمان خصوصی سازی به امکان ویرایش روش مدیریت سهام عدالت برای یک بار در سامانه سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در چند روز نخست اجرای فرآیند آزادسازی، انتخاب یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم، در نسخه اولیه سامانه سهام عدالت برای مشمولان فراهم شده بود اما از چند روز بعد گزینه روش مدیریت غیرمستقیم برداشته شد. وی خاطرنشان کرد: پیش‌فرض سامانه انتخاب روش غیرمستقیم توسط مشمولین بوده است و برای افرادی که از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت اشتباها روش سهام‌داری را انتخاب کردند یک بار امکان ویرایش گذاشته شده تا روش مدنظر را انتخاب کنند.

طراحی خودرو بعد از کرونا متحول می شود

گوردون واگنر، یکی از طراحان ارشد خودروهای مرسدس بنز در گفت وگو با بلومبرگ به تازگی به نکات جالبی از تاثیر و تبعات ناشی از شیوع گسترده و ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی اشاره کرده است. وی در سخنان خود اظهار داشته است که آینده صنعت خودروسازی بدون شک بعد از همه گیری بیماری کووید ۱۹ شاهد تغییرات متعددی خواهد شد. او بر این باور است که وسایل نقلیه و خودروها پس از شیوع کرونا به گونه ای طراحی خواهد شد که برای سرنشینان خودرو نظافت و محیطی عاری از هرگونه ویروس و میکروب را به ارمغان بیاورد تا آنها بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی سوار خودرو شده و در سطح شهر تردد داشته باشند.  از طرفی دیگر فلیکس کلیبرتوس، مدیر بخش طراحی خارجی رولزرویس نیز در اظهاراتی مشابه از افزودن قابلیت و امکاناتی جدید برای خودروهای جدید سخن گفته است.

دستور ویژه وزیر صنعت برای بازار خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه، با همه متخلفان این موضوع با جدیت تمام و قاطعانه برخورد نمایند و مراتب را مستمراً به مردم اطلاع رسانی کنند. رضا رحمانی در این راستا تاکید نموده است؛ به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ضرورت حساسیت موضوع از حیث وجود جریان سود جوی فرصت طلب پشت پرده، نسبت به پیگیری جدی و برخورد با قیمت سازی‌های کاذب، در اسرع وقت با اتخاذ تصمیمات و اقدامات متناسب، با همکاری و هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی موارد بررسی و نتایج بدست آمده جهت افزایش احساس امنیت مصرف کنندگان واقعی و در راستای حفظ حقوق حقه شهروندی آحاد مردم، موارد را به اینجانب گزارش نمایید.

وی تصریح کرده است: ضروریست اقداماتی همچون پیگیری، شناسایی و برخورد با متخلفان احتمالی احتکار خودرو، پیگیری، شناسایی و برخورد قاطع و قانونی از طریق مراجع نظارتی و قضایی با سایت های اینترنتی متخلف که با ارائه قیمت های کاذب فضای بازار را دچار التهاب می‌کنند؛ در دستور کار جدی سازمان حمایت قرار گیرد. در دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به سازمان حمایت آمده است؛ رفع موانع ثبت نام متقاضیان در سایت های فروش خودروسازان داخلی به جد و در سریع ترین زمان مورد رصد دقیق قرار گیرد تا شرایط برای رفع نیاز مصرف‌کنندگان واقعی خودروهای تولید داخل تسهیل شود و دست سوداگران همسو با معاندان ‌و دشمنان در جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه غرب از سر مصرف کنندگان کوتاه شود.

قاضی پور: به افرادی که در 18 ماه گذشته خودرو خریداری نکردند، اجازه ثبت نام داده شود

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: از آنجایی که نقدینگی موجود در دست مردم به سمت بازارهای سودده هدایت می شود، بازار خودرو، سکه، مسکن و ... در ماه‌های گذشته ملتهب و قیمت ها افزایش یافت. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گمانه زنی هایی مانند توقف تولید خودرو منجر به گرانی این محصول شد اما در حال حاضر با رونق گرفتن تولید خودروسازان، عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و قیمت ها نزولی می شود. وی با بیان اینکه خودروسازان با عمل به تعهدات قبلی و تحویل خودروهای پیش فروش شده حباب موجود در بازار خودرو را از بین خواهند بُرد، اظهار کرد: باید با افزایش طرح های پیش فروش خودرو و اصلاح این طرح ها زمینه برای تامین خودروی موردنیاز مصرف کننده واقعی فراهم شود. نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در طرح های پیش فروش باید تنها به افرادی که در 18 ماه گذشته خودرو خریداری نکردند، اجازه ثبت نام داده شود، اضافه کرد: افزایش یک باره قیمت خودرو ناشی از انتشار شایعه هایی مبنی بر توقف تولید خودروسازان به دلیل نبود قطعه و کمبود ارز بود که با افزایش تیراژ تولید در این شرکت ها آثار روانی شایعه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

سازمان بازرسی، اصلاح قیمت خودروها را مشروط کرد

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزیر صمت، افزایش و اصلاح قیمت خودروها را مشروط به تضمین عواملی اعلام کرده است. به گزارش ایسنا، در این نامه خطاب به رضا رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - با توجه به اینکه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت خودروهای داخلی همچون دو جلسه قبلی بی نتیجه باقی ماند، آمده است که اصلاح قیمت خودروها مشروط به تضمین عواملی همچون جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، توجه به زنجیره تأمین، انجام تعهدات، افزایش خدمات پس از فروش، لزوم داخلی سازی و کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت از ناحیه خودروسازان، انجام شود. در متن این نامه آمده است که با توجه به اینکه اقدامی از ناحیه وزارت صمت در این رابطه، ملاحظه نشده و از طرفی به واسطه آن که ابزار نظارتی لازم برای تحقق عوامل مشروط به اصلاح قیمت احصاء نشده است که بدون آن صرفا زمینه افزایش پی در پی قیمت خودرو فراهم خواهد شد؛ لذا کارگروه تنظیم بازار گزارشی در خصوص تحقق پیشنهاد این سازمان ارائه کند.

طلا در اوج قیمت ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی که معامله‌گران منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور بودند، نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته ایستاد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۷۱۵ دلار و ۲۳ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۷۲۱ دلار و ۷۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۲۷ آوریل بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۱۵ دلار و ۲۳ سنت رسید.

افزایش صادرات چین در بحبوحه همه گیری کرونا

اداره گمرگ چین روز پنجشنبه اعلام کرد صادرات این کشور در ماه آوریل در مقایسه با دوره مشابه سال ۳.۵ درصد افزایش یافته است. اما همین آمار حاکی است که واردات چین در این ماه ۱۴.۲ درصد کمتر شده است و برای همین هنوز ناظران و تحلیلگران اقتصادی تصویر روشنی از اوضاع اقتصادی چین در شرایط شیوع کرونا ندارند. به نظر می رسد که با وجود ویروس کرونا باز هم تقاضا برای کالاهای ساخت چین فراوان است البته این کشور در این دوران توانست تجهیزات،  اقلام پزشکی و ماسک های تولیدی فراوانی به دیگر نقاط دنیا صادر کند. افزایش صادرات چین در ماه آوریل تقریبا غلط بودن همه فرضیه ها را ثابت کرده است پیش بینی هایی که حاکی بود به دلیل کرونا تقاضا برای کالاهای ساخت چین کاهش خواهد یافت. به نقل از ایرنا؛ آمارها نشان می دهد صادرات چین در ماه ژانویه ۱۷.۲ درصد کاهش یافت در ماه مارس نیز افت ۶.۶ درصدی به ثبت رساند اما در ماه آوریل یک باره چرخش آماری از رشد صادرات خبر داد. با این حساب تراز تجاری چین که در ماه مارس ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود، در ماه آوریل با یک افزایش چشمگیر به ۴۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار رسید.


نظرات بینندگان