کد خبر: ۱۳۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هفتادو پنجمین بسته ویژه خبری؛

قولی که قالیباف به مردم داد / تلاش هیئت رئیسه مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی / راز این عکس معروف سردار سلیمانی / سهام عدالت را بفروشیم یا نگهداریم؟

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: پشت پرده انصراف زاکانی / پیشنهادی برای اصلاح طلبان و مستقلان مجلس یازدهم / پورمحمدی: نظام سرمایه‌داری بر برنامه‌های تلویزیون حاکم شده و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
پشت پرده انصراف زاکانی

حسن لاسجردی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه رقابت ریاست برای مجلس به چند دلیل مورد توجه سیاسیون و رسانه‌ها است، گفت: درست است که اصول‌گرایان در اکثریت مطلق هستند، اما به دلیل اینکه مجلس چندوجهی است و بسیاری از طیف‌های مختلف اصول‌گرا به همراه مستقلین و برخی اصلاح‌طلبان حضور دارند، می‌توان گفت، این امر اختلافات برای تعیین رئیس را افزایش داده است، در حال حاضر قالیباف، میرسلیم، آقا تهرانی، احمدی‌نژادی‌ها و حتی پزشکیان حضور دارند و باید دید در نهایت قرعه به نام چه کسی خواهد افتاد.

وی در مورد دلایل انصراف زاکانی از نامزدی برای ریاست مجلس، اظهار داشت: در این مورد به سه دلیل می‌توان اشاره کرد، اول اینکه رئیس مجلس باید چند وجهی باشد و مورد قبول همه طیف‌ها باشد که زاکانی از چنین چیزی برخوردار نبود، دوما رئیس پارلمان باید تجربه سیاسی لازم برای اداره مجلس را داشته باشد و دست آخر نیز زاکانی فاقد متانت سیاسی است و با اظهار نظر‌های افراطی که انجام می‌دهد، به هیچ عنوان نمی‌تواند برای ریاست نامزد شود.لاسجردی گفت: با توجه به اینکه وی فاقد این ۳ شرط است، بنابراین احساس کرد رای نمی‌آورد و کنار کشید، این در حالیست که با توجه به مذاکراتی که با نمایندگان صورت گرفته و به اصطلاح فهمیده‌اند مزه دهان نمایندگان چیست، مشخص شده که زاکانی نمی‌تواند، رای لازم را به دست آورد، از سوی دیگر برخی مواقع نیز افراد برای سهم‌خواهی و امتیازگیری، خود را نامزد اعلام می‌کنند و بعد از اینکه امتیازات لازم را گرفتند، از صحنه کنار می‌روند، در مورد زاکانی نیز ممکن است چنین موضوعی وجود داشته باشد.

این فعال سایسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه با وجود انصراف زاکانی به هیچ عنوان نمی‌توان حدس زد چه کسی رئیس مجلس می‌شود، بیان داشت: با توجه به فضایی که وجود دارد، باید دید در صحن علنی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، از سویی برخی از افراد دارای امکانات رسانه‌ای زیادی هستند و این‌طور القاء می‌کنند که شانس اصلی هستند و به اصلاح شوآف اجرا می‌کنند، اما در روز رای گیری ممکن است چیز دیگری در ذهن نمایندگان باشد و در آن صورت احتمال دارد اتفاقات دیگر نیز رخ داد، که بسیار غیر قابل پیش‌بینی باشد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از هم اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی رئیس خواهد شد.

قولی که قالیباف به مردم داد

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به دیدار خود با جمعی از فعالان اجتماعی و جهادی اسلامشهر، از ارتباط منظم و دائمی با مردم در طول دوران نمایندگی خبر داد.وی در صفحه خود در توییتر نوشت: «امروز همراه با تعدادی از منتخبین، با جمعی از فعالان اجتماعی و جهادی اسلامشهر دربارۀ مشکلات شهر تبادل نظر کردیم. مجلس قوی، قطعاً ‎ضد تبعیض است؛ همانطور که ۸۰ روز پیش به مردم ‎اسلامشهر قول داده بودم، این ارتباط منظم، دائمی و نظام‌مند خواهد بود، إن‌شاء‌الله».

تلاش هیئت رئیسه مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه اخیرا هیچ جلسه‌ای در این کمیسیون برای بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی تشکیل نشده است، گفت: درسالی که جهش تولید نامگذاری شده، واقعا جای تعجب و تامل است که چرا دولت و هیئت رئیسه مجلس به دنبال تشکیل وزارت واردات هستند.علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: اواخر سال گذشته بود که شورای محترم نگهبان ایراداتی بر طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی گرفت که به اعتقاد بنده قابل رفع از سوی مجلس نبود و طرح مذکور باید مختومه و از دستور خارج می‌شد. طرح مذکور بیش از این بار‌ها در مجلس بررسی و رد شده بود.وی ادامه داد: متعجب شدیم از اینکه چرا هیئت رئیسه مجلس، مجددا طرح تشکیل وزارت بازرگانی را در دستور صحن علنی یکشنبه ۲۱ اردیبهشت قرار داده است. حتی اگر قرار بر بررسی دوباره طرح مذکور و تعیین تکلیف آن بود، ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی جلسه‌ای تشکیل می‌شد.

پیشنهادی برای اصلاح طلبان و مستقلان مجلس یازدهم

منتخب مردم قصر شیرین در مجلس یازدهم با بیان اینکه فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در حال شکل‌گیری است، گفت: ۱۶ اصلاح طلب و ۶۰ مستقل راه یافته به مجلس می‌توانند فراکسیون قوی و تاثیرگذاری در مجلس تشکیل دهند.«شهریار حیدری» روز جمعه در گفتگو با ایرنا، با اشاره به فعالیت طیف‌های مختلف برای انتخاب ریاست مجلس یازدهم و جایگاه اصلاح‌طلبان و مستقلین در این دوره اظهار کرد: هر چند در مجلس یک نفر هم موثر است، اما تعداد اصلاح طلبان منتخب در حدی نیست که فراکسیون جداگانه‌ای تشکیل دهند.وی افزود: اصلاح‌طلبان و مستقلین مجلس حدود ۶۰ نماینده هستند که می‌توانند در قالب فراکسیونی قوی عمل کنند و شاید هم به قویترین فراکسیون مجلس تبدیل شوند.

مدیرکل پیشین وزارت کشور همچنین گفت: به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام و برند حزب و ائتلافی پشتم نبوده، خود را از این حیث مستقل می‌دانم.وی در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان و مستقلین چقدر می‌توانند در ایجاد تعادل و توازن در مجلس یازدهم تاثیرگذار باشند، اظهار کرد: با توجه به تلاش‌هایی که برای ریاست مجلس و نواب اول و دوم و روسای کمیسیون‌ها در جریان است، رای نمایندگان مستقل مجلس با حدود ۶۰ رای سرنوشت‌ساز و قابل توجه است و در این روند موثر خواهند بود.

حیدری افزود: فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در حال شکل گیری است و اصلاح‌طلبان که ۱۶ نفرند می‌توانند به اتفاق مستقلین یک فراکسیون قوی تشکیل دهند، چون فراکسیون ۱۶ نفره از اصلاح طلبان به تنهایی سهمی از نواب رییس هم به دست نمی‌آورند.وی خاطرنشان کرد: اگر فراکسیون مستقلین با همان کیفیت تشکیل شود در معادلات و تصمیم‌گیری‌ها تعیین کننده خواهد بود و قطعا همه ارکان مجلس مانند هیات رییسه و کمیسیون‌ها متاثر از نظر مستقلین خواهند بود.منتخب مردم قصرشیرین در مجلس یازدهم در این باره که آیا تاکنون با شما هم درباره هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها رایزنی شده است، گفت: بله کسانی که کاندیدای ریاست مجلس هستند با من به صورت فردی و دیگر نمایندگان به صورت استانی صحبت کردند، ولی چون نهاد مستقلین و اصلاح‌طلبان شکل نگرفته است طبعا مذاکرات به صورت فراکسیونی نبوده است.
 
راز این عکس معروف سردار سلیمانی

یکی از عکس‌های پربازدید از سپهبد سلیمانی عکسی است که حاج قاسم در مقابل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایستاده و علاوه بر احترام نظامی، دست خود را روی سینه گذاشته است.به گزارش خبرآنلاین در فیلمی که باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است، پاسخ را یکی از دوستان شهید سپهبد سلیمانی شرح داده است که می‌گوید:دانشگاه امام حسین (ع) بود، فرماندهان نظامی ایستاده بودند، تا آقا تشریف آورند همه فرماندهان احترام نظامی گذاشتند، اما احترام حاج قاسم با بقیه فرق داشت. یک دست به احترام معمول نظامی کنار سر یک دست هم روی سینه.میدانستم هیچ کار حاجی بی حکمت نیست، بعدا پرسیدم حاجی عرف نظامی این است که برای احترام دست را کنار سر می‌گذارند این دست که روی سینه گذاشتید قضیه اش چه بود، گفت: حس کردم آقا نگران است، دست گذاشتم روی سینه ام تا بگوم حاج قاسم فدات بشه آقاجان.

 قولی که قالیباف به مردم داد / تلاش هیئت رئیسه مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی / راز این عکس معروف سردار سلیمانی / دو وظیفه مهم مجلس یازدهم از نگاه ضرغامی
 
 

دو وظیفه مهم مجلس یازدهم از نگاه ضرغامی

در آستانه آغاز فعالیت مجلس یازدهم، رییس پیشین صداوسیما دو وظیفه مهم مجلس از نگاه خودش را مطرح کرد.عزت الله ضرغامی در حساب توییتری خود نوشت: «‎مجلس جدید دو وظیفه مهم دارد. اول نظارت هوشمندانه بر تصمیمات قابل تأمل دولت در مسائل اقتصادی، با هدف جلوگیری از تحویل ‎زمین سوخته دوم، تهیه فهرستی از اولویت‌های معیشتی مردم و ارائه راه حل‌های پیشنهادی برای ‎دولت ۱۴۰۰».
 
توئیت نماینده قم درباره افطاری‌های هدف‌دار

نماینده قم در یک توئیت معناداری به برخی ضیافت‌های افطاری منتخبان مجلس یازدهم انتقاد کرد.به گزارش خبرآنلاین، احمد امیرآبادی نماینده قم در توئیتی با هشتگ شفافیت نوشت: «‏مجلس یازدهم مجلس شفافیت است، همکارانی که باعناوین مختلف فراکسیونی منتخبین را برای افطار که بعضا در مکان‌های مجلل برگزار می‌شود دعوت می‌کنند بدانند با حضور تعداد زیادی عناصر انقلابی در مجلس یازدهم ره به جایی نخواهند برد و اسامی این افراد نیزاعلام می‌شود فقط بعدا گلایه نکنید.»
 
پورمحمدی: نظام سرمایه‌داری بر برنامه‌های تلویزیون حاکم شده

علی اصغر پورمحمدی قائم مقام معاون رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما در میزگردی تحت عنوان شفافیت مالی صدا و سیما که به میزبانی خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: نظام سرمایه‌داری بی‌رحم بر برنامه‌های تلویزیون حاکم شده است. رقابت‌های ناسالم، منفی و مخربی میان شبکه‌ها به‌وجود آمده که برای تلویزیون، سمّ مهلکی است. به همدیگر نگاه می‌کنند، من واقعاً الان از نرخ‌ها خبر ندارم، اما آنچه شنیده‌ام نرخ‌ها خیلی بالا رفته است. هرکس هم الان بخواهد این نرخ‌ها را تعدیل کند یا جلوی پیشروی‌اش را بگیرد، نمی‌تواند. وی در مورد علت ایجاد چنین رویه‌هایی در صدا و سیما اظهار داشت: وقتی کار به بیرون از سازمان صداوسیما می‌رود، پولش را بازرگانی و حامی مالی، فلان شرکت، توسکا یا اپلیکیشنی خاص می‌دهد، نرخ‌ها به هم می‌ریزد. جالب است که به این نکته اشاره کنم چندی پیش با مدیر شبکه ۳ (علی فروغی) جلسه داشتم، هنوز کرونا جدی نشده بود، ایشان گلایه کردند که نرخ‌های شبکه نسیم ناعادلانه است و بالا رفته و باعث شده نرخ‌ها به هم بخورد. هفته بعد با مدیر شبکه نسیم (محمد احسانی) صحبت کردم از شبکه ۳ گلایه می‌کرد که نرخ‌ها را به هم زدند.

کاخ صاحبقرانیه در زلزله آسیب دید

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها گزارش ارائه شده از آسیب موزه‌ها، را مربوط به ایجادِ آسیب‌های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران مربوط می‌داند و می‌گوید: با توجه به ترک‌هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن مواجه شده بود، لرزشِ زلزله‌ی گذشته، باعث وارد شدن آسیب‌های جزیی به این بنا شد و قدری ترک‌های عمیق‌تر شدند، اما گزارش دقیق‌تر در این زمینه بعد از بررسی‌های تکمیلی در روزه‌های آینده اعلام می‌شود. محمدحسن طالبیان در گفت: وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که متولیان میراث فرهنگی در استان تهران بررسی‌های لازم را بعد از وقوع زلزله انجام داده‌اند، ادامه می‌دهد: بر اساس بررسی‌ها خوشبختانه هیچ کدام ازآثار آسیبی ندیده‌اند، اما نیاز است تا در یکی دو روز آینده، سازه‌ی موزه‌ها و آثار تاریخی به صورت کامل بررسی شوند تا در صورت وجود ترک یا هر آسیب حتی جزیی دیگری، اقدامات مورد نیاز برای حفاظت و مرمت انجام شود. او تنها گزارش ارائه شده از آسیب موزه‌ها، را مربوط به ایجادِ آسیب‌های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران مربوط می‌داند و می‌گوید: با توجه به ترک‌هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن مواجه شده بود، لرزشِ زلزله‌ی گذشته، باعث وارد شدن آسیب‌های جزیی به این بنا شد و قدری ترک‌های عمیق‌تر شدند، اما گزارش دقیق‌تر در این زمینه بعد از بررسی‌های تکمیلی در روزه‌های آینده اعلام می‌شود.

تکذیب محکومیت محمود صادقی به دنبال شکایت درباره حساب‌های قوه قضائیه

 مرکز رسانه قوه قضائیه، در پی انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر محکومیت «محمود صادقی» به حبس و جزای نقدی به دنبال شکایت درباره حساب‌های قوه قضائیه، خبر مزبور را مخدوش و فاقد صحت اعلام کرد.
 در پی انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر محکومیت «محمود صادقی» به حبس و جزای نقدی به دنبال شکایت درباره حساب‌های قوه قضائیه، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد؛ خبر مزبور مخدوش و فاقد صحت است. در پرونده آقای صادقی که منجر به صدور رأی در دادگاه بدوی شده است چندین عنوان اتهامی با شکایت شاکیان خصوصی و مدعی العموم به صورت توامان وجود دارد که نامبرده در مرحله بدوی از برخی اتهامات تبرئه گردیده و در برخی دیگر مجرم شناخته شده است که از قضا اتهام مورد اشاره در خبر یعنی محکومیت به سبب اظهارات ایشان درخصوص حساب‌های قوه قضائیه جزو مواردی است که دادگاه وی را در آن مورد تبرئه کرده است.
همچنین مرکز رسانه قوه قضائیه اضافه کرده است؛ رأی صادره در خصوص اتهامات آقای صادقی غیرقطعی و قابل تجدیدنظر است.

نامه ۳ هزار وکیل به رییس قوه قضاییه در حمایت از اصلاح آیین نامه وکالت کانون وکلا

سه هزار وکیل در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، اصلاح آیین نامه وکالت را ناقض استقلال وکیل ندانستند.
سپری شدن شدن نزدیک به ۷۰ سال از آیین نامه فرسوده لایحه استقلال وکلا، ابطال مواد متعدد آن و لازمه بروز رسانی آن در راستای مقتضیات روز جامعه وکالت، اصلاح آن را اجتناب ناپذیر کرده است که معاونت حقوقی قوه قضاییه در اقدامی شایسته جهت اصلاح آن از جامعه حقوقی و قضایی کشور نظر خواهی به عمل آورده است. این اقدام با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد و برخی به جای استدلال حقوقی و منطق علمی در خصوص ضرورت اصلاح آیین نامه‌ای که نزدیک به ۷۰ سال از عمر آن گذشته و از مشکلات بسیاری نیز رنج می‌برد؛ به هیاهوی تبلیغاتی روی آوردند و این شبهه را به ذهن متبادر ساختند که به جای یافتن حقیقت و راهکار‌های انجام اصلاحات ضروری، در پی تحکم و تحمیل خواسته‌های شخصی خود هستند.  در همین راستا سه هزار وکیل در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، ضمن تقدیر و تشکر از تحولات اخیر قوه قضاییه از اقدام اخیر معاونت حقوقی قوه قضاییه ضمن تاکید بر لزوم حفظ استقلال وکیل و کانون وکلا، حمایت به عمل آوردند.
در بخشی از این نامه آمده است که «یکی دیگر از برنامه‌های مثبت و ارزشمند دستگاه قضایی؛ اقدام در جهت اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا است که بیش از نیم قرن از تصویب آن گذشته و جوابگوی نیاز‌های فعلی جامعه وکالت نیست و با توجه به تأکید رأی شماره ۶۶ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بر ضرورت تدوین آیین‌نامه بر اساس قانون سال ۱۳۷۶ یک تکلیف بر زمین مانده بوده است».

استاندار قم: برای بازگشایی اماکن مذهبی، هنوز وضعیت قرمز است

بهرام سرمست، استاندار قم در گفتگویی بیان کرد: گاهی شهروندان می‌پرسند چرا باوجوداینکه مردم در قرنطینه‌های خانگی به سر برده و موازین بهداشتی را مراعات کرده‌اند همچنان وضعیت کرونایی استان قرمز است. وی اضافه کرد: مردم باید بدانند که وضعیت قم در مقایسه با شهر‌های دیگر کشور در میزان ابتلا به ویروس کرونا همچنان قرمز است و سفید نشده است. استاندار قم با هشدار نسبت به خطر کرونا تاکید کرد: وضعیت استان قم در رابطه با شیوع کووید ۱۹ عادی نشده و نمی‌توانیم عادی‌سازی شرایط را دنبال کنیم. وی یادآور شد: مردم دغدغه بازگشایی اماکن مذهبی رادارند و همه ما دل‌تنگ این اماکن به‌ویژه حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه هستیم، ولی در حال حاضر همچنان باید تلاش برای مهار کامل بیماری کرونا در قم در اولویت باشد.

روح‌الله حسینیان: بعید است رئیسی نامزد ریاست‌جمهوری شود

روح‌الله حسینیان در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان با نامزد‌های متعددی در انتخابات ۱۴۰۰ وارد می‌شود، اظهار کرد: «تصور نمی‌کنم اصولگرایان با نامزد‌های زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شوند و اگر هم چند نامزد از سوی اصولگرایان وجود داشته باشد، رقابت در دور دوم میان خود اصولگرایان خواهد بود و در آخر یک اصولگرا رئیس‌جمهور خواهد شد». حسینیان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای بار دیگر نامزد ریاست‌جمهوری شود، گفت: «تحلیل خاصی درباره این موضوع ندارم، اما باتوجه به اینکه ایشان ریاست قوه قضائیه که یکی از ارکان اصلی نظام محسوب شود را بر عهده دارند؛ علی‌القاعده نباید نامزد ریاست جمهوری شوند و من بعید می‌دانم خود ایشان بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند».

حسام الدین سراج: صداوسیما اجازه پخش اذان با صدای مرا را نداد

حسام الدین سراج با انتشار اذان (با صدای خودش)در اینستاگرام، گفته صدا و سیما اجازه پخش این اثر را نداده است.
 حسام الدین سراج، خواننده موسیقی سنتی ایران با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرامش خبر از جلوگیری صداوسیما از پخش اذانی داد که وی با صدای خودش ضبط کرده بود. سراج دلیل این اقدام صداوسیما را توضیح نداد اما از این که به گفته خودش «توفیق سرودن نوای عشق و ایمان» را پیدا کرده ابراز خشنودی کرد.
گفتنی است این قطعه حدودا یک سال قبل و در آستانه ماه رمضان منتشر شد. حسام الدین سراج در ارتباط با این اثر نیز چنین توضیح داده بود:” این اذان با درآمدی در گوشه‌ بوسلیک آغاز می‌شود و سپس در اوج و یکی دو پرده پایین در حجاز ادامه می‌ یابد و نهایتا در فرود با بوسلیک به پایان می رسد.

درخواست اسرائیل از شورای امنیت درباره ایران

ایسنا نوشت: نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با طرح ادعاهایی بی اساس و ساختگی علیه کشورمان از شورای امنیت خواست تا به پرتاب ماهواره نور واکنش نشان دهد.
دنی دانون سفیر رژیم صهیونیستی در نیویورک پس از آنکه ایران به طور موفقیت آمیز ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد، در تلاش برای ایران هراسی و تهدیدآمیز جلوه دادن فعالیت های ایران در عرصه فضایی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا این اقدامات را بررسی و ایران را محکوم کند.
به نوشته روزنامه اورشلیم پست، دانون طی نامه ای خطاب به شورای امنیت ادعاهای واهی و بی اساسی را علیه سیاست های ایران در منطقه مطرح کرده و مدعی شد که مشارکت سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نشان دهنده "ماهیت حقیقی" این اقدام است.وی همچنین در گفت وگو با اورشلیم پست به زمان انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان اشاره کرد و مدعی شد که باتوجه به زمان برداشته شدن این محدودیت ها، فعالیت های ایران در زمینه صنعت فضانوردی بخشی از یک تلاش بزرگتر است.
محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران قرار است در مهر ماه سال جاری منقضی شود. به همین دلیل دولت آمریکا نیز درهفته های اخیر تلاش کرده است که طبق یک طرح جدید خود را کماکان عضوی از قطعنامه 2231 شورای امنیت نشان دهد تا از این طریق سایر طرف های برجام را ملزم به تمدید این تحریم ها کند.این در حالی است که مقامات روسیه طی روزهای اخیر بارها تاکید کرده اند که آمریکا با خروج یک جانبه از برجام دیگر عضوی از این توافق نیست و نمی تواند با چنین ادعای بی اساسی خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شود.

سهام عدالت را بفروشیم یا نگهداریم؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: مردم در فروش سهام عدالت عجله نکنند و بدانند که نگهداری این سهام منافعش بیشتر از واگذاری آن خواهد بود. حسن قالیباف اصل در نشست خبری گفت: شرکت‌های سبد سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت آن بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی است.
وی افزود: ارزش بازار شرکت‌های بورسی این سهام عدالت ۴۹۰ هزار میلیارد تومان است که اگر قابلیت معامله پیدا کند به سهام شناور آزاد شرکت‌ها اضافه می‌شود.
قالیباف گفت: تاکنون برای ۳۵ میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت، کد بورسی صادر شده است.
وی افزود: ۳۰ شرکت سرمایه گذاری استانی سهامدار ۱۳ شرکت غیربورسی هستند که این شرکت‌ها باید پس از طی مراحل قانونی به بورس و فرابورس وارد شود و پس از آن نحوه دسترسی سهامداران عدالت به دارایی هایشان تسهیل خواهد شد.

کووید۱۹ طی سه روز حس بویایی را از بین می‌برد

ایرنا نوشت: محققان دانشگاه سینسیناتی واقع در اوهایو آمریکا، با مطالعه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دریافتند که ویروس جدید کرونا قادر است ظرف سه روز پس از ورود به بدن بیمار حس بویایی وی را از بین ببرد. اغلب این بیماران حس چشایی خود را نیز از دست می‌دهند.


نظرات بینندگان