کد خبر: ۱۳۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئول شبکه لرزه نگاری استان فارس؛

کمبود تعداد ایستگاه های زلزله نگاری در استان علت عدم ثبت برخی زمین لرزه ها است/ تنها در 6 شهر استان ایستگاه زلزله نگاری داریم

مسئول شبکه لرزه نگاری استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر این استان دارای 6 ایستگاه زلزله نگاری می باشد،عنوان کرد:وسعت استان فارس و لرزه خیزی آن از یک طرف و کمبود تعداد ایستگاه های لرزه نگاری از سوی دیگر باعث شده که اکثر زمین لرزه های کوچکتر از 2.9 که در این استان رخ می دهد تنها در یک ایستگاه دریافت شده و بقیه ایستگاه ها بدلیل بعد مسافت، امواج آن زمین لرزه را دریافت نکنند.
به گزارش شیرازه، ایران گسل های فعال زیادی دارد و هراز چند گاهی خبر می رسد که در گوشه ای از سرزمینمان زلزله ای رخ داده است. لرزه هایی که گاه آنقدر شدید یا نزدیک به عمق زمین است که به راحتی احساس میشود و حتی خسارات بسیاری هم به بار می آورد،گاهی هم  آنقدر ضعیف است که احساس نمیشود و توسط هیچ دستگاه زلزله نگاری هم به ثبت نمی رسد.
به هرحال بسیاری از چرایی ها درباره حوادث طبیعی از جمله زلزله همچنان ناشناخته مانده اند و با وجود پیشرفت علم در تمام ابعاد زیستی انسانی وحیوانی وطبیعی ،اما هنوز در باره پیش بینی زمین لرزه و برخی از ابعاد مکتوم مانده آن سخن گفتن زود است.
اما از آنجا که گاهی این لرزش ها توسط افراد یک منطقه احساس میشود لکن در شبکه زلزله نگاری ثبت نمیگردد،حرف و حدیث بسیار است.
به عنوان مثال چندی پیش خبری در یکی از سایتهای محلی شهرستان جهرم منتشر شد مبنی بر عدم ثبت زلزله های چند روز اخیر آن منطقه توسط پایگاه زلزله نگاری شهرستان .
در همین راستا گفتگویی با مسئول شبکه لرزه نگاری استان فارس انجام داده ایم:

حسین فهیمی با بیان اینکه اکثر مردم زمین لرزه های کوچکتر از 3.5 را احساس نمی کنند،گفت: اما بعضی اوقات زمین لرزه ای کوچکتر، با عمق کانونی کم (نزدیک به سطح زمین) اتفاق می افتد و مردم شهر یا روستایی که زلزله در آنجا رخداده، آن را احساس میکنند، چراکه به کانون زمین لرزه خیلی نزدیک بوده اند، بطوریکه حتی ممکن است مردم شهر یا روستای مجاور آنها، آن زلزله را احساس نکنند.

کمبود تعداد ایستگاه های زلزله نگاری در استان علت عدم ثبت برخی زمین لرزه ها است
فهیمی با اشاره به اینکه اگر زمین لرزه ای که بزرگی آن بیشتر از 2.9 است در هر نقطه از استان فارس رخ دهد، آن زمین لرزه مکان یابی شده و در سایت مرکز لرزه نگاری کشوری به نشانی http://irsc.ut.ac.ir/ ثبت خواهد شد،افزود:برای اینکار لازم است که حداقل 3 ایستگاه زلزله نگاری، آن زمین لرزه را دریافت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر استان فارس دارای 6 ایستگاه زلزله نگاری می باشد که در شهرهای شیراز، کازرون، جهرم، قیروکارزین، لار و لامرد مستقر می باشند،عنوان کرد:وسعت استان فارس و لرزه خیزی آن از یک طرف و کمبود تعداد ایستگاه های لرزه نگاری  از سوی دیگر باعث شده که اکثر زمین لرزه های کوچکتر از 2.9 که در این استان رخ می دهد تنها در یک ایستگاه دریافت شده و بقیه ایستگاه ها بدلیل بعد مسافت، امواج آن زمین لرزه را دریافت نکنند،در نتیجه قابل مکان یابی نبوده و در سایت مرکز لرزه نگاری کشوری نیز ثبت نخواهند شد.

فهیمی همچنین ادامه داد:بعنوان نمونه می توان به رخداد زمین لرزه هایی کوچکتر از 2.9 در روستای خلیلی از توابع شهرستان گراش، شهرستان های داراب،  فراشبند، مهر و جهرم اشاره داشت که بدلیل نزدیکی کانون زمین لرزه به سطح زمین، مردم آنها را احساس کرده ولی تنها در یک ایستگاه دریافت شد.

مسئول شبکه زلزله نگاری فارس در پایان اظهار کرد: ذکر این نکته نیز ضروری است که هر 6 ایستگاه لرزه نگاری استان فارس، از بروزترین تجهیزات لرزه نگاری برخوردارند و مشکل عدم ثبت زمین لرزه های کوچکتر نیز، مطابق برنامه ششم توسعه کشور، با توسعه ایستگاه های لرزه نگاری استان فارس و اختصاص بودجه مناسب به آن، از سوی استانداری  فارس، مرتفع خواهد شد./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان