کد خبر: ۱۳۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر روز با یک حافظ کل قرآن کریم؛

« علی خلیفه »: حفظ قرآن را بعد از لطف خداوند مدیون پدر و مادرم هستم

ما هر چه داریم همه از توفیقات الهی و از دولتی قرآن است در واقع انس با قرآن معنا بخش زندگی انسان است.
به گزارش شیرازه، ماه مبارک رمضان؛ ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است، ماهی که درهاى آسمان در شب اولش باز می‌شود و تا شب آخر آن بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده می‌دانست [چه چیزی در این ماه وجود دارد]  آرزو می‌کرد تمام سال، ماه رمضان باشد. 
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین ماه است. به همین مناسبت در پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بنا داریم هر روز با یکی از حافظان کلام وحی گفتگویی داشته باشیم، مصاحبه های مفصلی که در آن از هر دری صحبت به میان آمده است، از آرزوهای قرآنی حفاظ کل قرآن تا ... 

به عنوان اولین سوال لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفي كنيد؟
علی خلیفه 15 ساله دانش آموز متوسطه اول اهل شیراز هستم
که به لطف و توفیق الهی در سن ده سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم.


حفظ قرآن را از چه سالی شروع کردید؟
 حفظ قرآن را از کلاس چهارم دبستان زمانی که تازه وارد سن ده سالگی شده بودم شروع کردم که در همان سال هم به لطف پروردگار موفق به حفظ کل قرآن شدم البته قبل از این که حفظ را شروع کنم روخوانی و روانخوانی وتا حدودی تجوید را زیر نظر مادرم یاد گرفته بودم و حفظ را هم به طور مرتب زیر نظر مادرم بودم.


نقش خانواده در این بین چگونه بود؟
مشوق من در حفظ  پدر و مادرم بودند و من را  علاقمند و تشویق به حفظ می کردند البته در این بین یکی از مربیان عزیز قرآنی آقای سید مصطفی موسوی هم که روزهای جمعه در یکی از مساجد شیراز برای بچه های قرآنی برنامه داشتند من را تشویق میکردند و روزهای جمعه از محفوظات من سوال می کردند تا ببینند چه اندازه پیشرفت داشته ام و برای هفته های بعدی نیز برنامه می دادند.
« علی خلیفه »: حفظ قرآن را بعد از لطف خداوند مدیون پدر و مادرم هستم

حفظ قرآن کریم سختی‌ها بسیار زیادی دارد، در حین حفظ قرآن موردی پیش نیامد که عطای حفظ را به لقایش ببخشید؟
یکی از دلایل ریزش حفظ عدم تثبیت آن است ولی به لطف الهی چنین موردی برای من پیش نیامد البته گاهی ممکن بود در بعضی از آیات کمی مشکل در حفظ پیش آید ولی چندان مشکل قابل توجهی نبود چون علاقه واراده و پشتکارم باعث می شد که به حفظم با موفقیت ادامه دهم البته همه این ها را بعد از لطف خداوند مدیون پدر و مادرم می دانم.


بخشی از زندگی هر قاری یا حافظ قرآن به حضور در مسابقات سپری می‌شود، تا کنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ و چه رتبه‌هایی به دست آورده‌اید؟
درهمان سال شروع حفظ در مسابقات مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که در اسفند ماه 1393برگزار شد شرکت کردم و توانستم مقام اول را کسب کنم و موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره مرحله سوم شدم.
درمسابقات اسفند  1394سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ کل شرکت کردم و به توفیق الهی توانستم مقام اول را کسب کنم و موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره مرحله چهارم در آزمون کتبی و شفاهی شوم و در مسابقات مدارس هم مقام اول استان را کسب نمودم.


حضور شما در عرصه حفظ قرآن کریم چه تحولاتی را به همراه داشته است، یعنی بعد از اینکه حافظ کل قرآن کریم شدید تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟
ما هر چه داریم همه از توفیقات الهی و از دولتی قرآن است در واقع انس با قرآن معنا بخش زندگی انسان است موفقیت در درس هایم و برنامه ریزی دقیق در کارهایم و احترام به پدر و مادرم و بزرگترها و کوچکترها و.... خیلی از کارهای خوب دیگر را مدیون قرآن می دانم یک حافظ تمام کارهایش را با آیات نورانی قرآن معنا و جهت می دهد و حافظان قرآن این جهت دهی شیرین را به خوبی می دانند.


به عنوان یک حافظ کل قرآن کریم بیشتر با کدام آیات ارتباط برقرار می‌کنید؟
آیات  21تا  23 سوره 
احزاب  لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا﴿۲۱﴾ وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ ۚ وَما زادَهُم إِلّا إيمانًا وَتَسليمًا﴿۲۲﴾ مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا﴿۲۳﴾                   
مسلما برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود برای کسانی که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند و اما مومنان وقتی سپاه کفر احزاب را دیدند گفتند این همان جنگی است که خدا و رسول وعده اش را به ما داده بودند و خدا و رسولش راست گفته اند و این جنگ جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود در میان مومنان مردانی هستند که بر عهد و پیمانی که با خدا بسته اند صادقانه ایستاده اند پس گروهی پیمان خود را به آخر بردند و به شهادت رسیدند و گروهی دیگر در انتظار شهادت مقاومت کرده و عهد و پیمان خویش را تغییر ندادند. 
و همچنین آیات 169و170 
سوره آل عمران  وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾ فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ﴿170﴾     
هرگز فکر نکنید که شهیدان راه حق مرده اند بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند آنان شهیدان به فضل و رحمت خدا شادمان هستند و بر آن مومنانی که بعد از آنان به سرای آخرت میروند شاد هستند که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت.


شما به عنوان یک حافظ نوجوان با تجربه چه توصیه‌هایی برای افرادی که تازه قصد ورود به عرصه را دارند دارید؟بستگی به علاقه و پشتکار و حافظه افراد دارد و اینکه چگونه برنامه ریزی داشته باشند و از فرصت ها استفاده کنند که بهتر است به راهنمایی های مربی حفظ خود توجه کنند.


مهم‌ترین آرزو، هدف و برنامه پیش‌رو؟
چون من الان دانش آموز متوسطه اول هستم و ان شاءالله چند سال دیگر وارد دانشگاه می شوم دوست دارم درس هایم را با موفقیت کامل و با نمرات عالی به پایان برسانم و با رتبه عالی به لطف خداوند وارد دانشگاه شوم تا بتوانم به هدف و برنامه های در پیش رو دست پیدا کنم.


مهم‌ترین آرزوی خارج از حیطه فعالیت‌های قرآنی که احتمالاً داشته باشید چیست؟
ان شاءالله هر کاری که انجام میدهم مورد رضایت پروردگار باشد و لطف و توفیق الهی شامل حال من شود تا بتوانم هر قدمی که بر می دارم و هر کاری که انجام می دهم در راه رضایت پروردگار باشد.


نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی استان فارس چیست، این فعالیت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما فارس در این زمینه توانسته است جایگاه خود را پیدا کند؟
خوشبختانه فعالیت های قرآنی مختلفی توسط موسسات قرآنی ادارات و نهادها و دستگاه های مختلف در استان فارس وجود دارد که به کار و فعالیت قرآنی مشغول هستند که ان شاءالله امید است که تلاش این عزیزان از این به بعد گسترده تر شود.


در حال حاضر چه فعالیت خاصی در زمینه فعالیت‌های قرآنی دارید؟
در حال حاضر چون دانش آموز هستم در زمینه فعالیت های قرآنی کار خاصی نمی توانم انجام دهم و فعالیت هایم محدود است به دلیل کمبود وقت و آزمون های متعدد مدرسه.


به عنوان آخرین سؤال و حسن ختام این مصاحبه مهم‌ترین آیه‌ای که سرلوحه زندگی خودتان قرار داده‌اید کدام آیه بوده است؟
آیه ۵ سوره قصص وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ﴿5﴾
و ما اراده کردیم تا بر مستضعفان زمین منت نهاده و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.
در واقع این آیه اشاره به ظهور منجی عالم بشریت قائم آل محمد حضرت مهدی( عج)دارد.



نظرات بینندگان