کد خبر: ۱۳۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شهردار صدرا؛

تاکنون مکانی مناسب برای سایت دفن زباله صدرا پیدا نشده است/ پشت پرده ماجرای تخلیه زباله های عفونی در اطراف صدرا

بهزاد پرنیان گفت: با توجه به اینکه شهر صدرا و اطراف آن نقاط جمعیتی و زیستی است متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم مکانی که مورد تایید محیط زیست و سایر دستگاه‌های مربوطه و مجموعه بهداشت محیط است را مشخص کنیم برای راه اندازی سایت دفن زباله

تا کنون مکانی مناسب برای راه اندازی سایت دفن زباله صدرا یافت نشده است/ماجرای تخلیه زباله های عفونی در اطراف صدرا مشخص شد

به گزارش شیرازه،طی سال‌های اخیر و با گسترش روزافزون زندگی شهری شاهد افزایش پسماندها در حوزه‌های مختلف هستیم، پسماندهایی که اگر مدیریت صحیحی بر آن‌ها وجود نداشته باشد، می‌تواند محیط زیست و به دنبال آن سلامت انسان‌ها را به مخاطره بیاندازد. 

امروزه مدیریت پسماند یکی از ضروری‌ترین محورهای  توسعه پایدار بوده و این موضوع مسئله‌ای است که به دنبال پیشرفت زندگی اجتماعی انسان‌ها و افزایش تعاملات با محیط زیست شکل گرفت و روز به روز نیز بر اهمیت آن افزوده می‌شود و از آنجا که قسمت عمده ی مدیریت این پسماندها مربوط به جمع آوری  زباله‌های جامد شهری است،پس مهم‌ترین مسائل شهرهای مدرن کنونی به ‌ویژه شهرهای بزرگ،دفع و بازیافت پسماندها است،چون چهره‌ای نازیبا و نامناسب به شهرها می‌دهند و می‌توانند به بروز بیماری‌های گوناگون منجر شود. به علاوه، زباله ها با آلوده‌ کردن آب، خاک و هوا و نیز اثرات گلخانه‌ای خود، خسارت‌های زیادی را به سکونت‌گاه‌های شهری وارد می‌آورند. اما متاسفانه در برخی شهرها و روستاها شاهد تخلیه زباله های خانگی و عفونی در اطراف محل سکونتگاه های شهری هستیم که نیاز به بررسی علل و عوامل آن دارد. 
از همین رو و در پی انتشار کلیپهایی در فضای مجازی مبنی بر تخلیه زباله در برخی نقاط شهر صدرا برای پیگیری علت ماجرا به سراغ شهردار صدرا رفتیم. .

تا کنون مکانی مناسب برای راه اندازی سایت دفن زباله صدرا یافت نشده است/ماجرای تخلیه زباله های عفونی در اطراف صدرا مشخص شد

بهزاد پرنیان در این خصوص،عنوان کرد: ماجرای پخش این کلیپ ها برمیگردد به اخراج یکی از کارمندان شهرداری صدرا و پلمپ مغازه یکی از متخلفان در این شهر که کارمند مذکور که در پرونده اخیر شورا و شهردار سابق صدرا متهم شده بود از کار برکنارشد و پس از این اتفاق اقدام به پخش کلیپی نمود که  در آن مقداری زباله در اطراف شهر تخلیه شده بود.

 پرنیان در ادامه با بیان اینکه سایت دفن زباله شهر صدرا در برم شور است،گفت: با شهرداری شیراز قراردادی داریم که ماهیانه با پرداخت مبلغی هزینه زباله های خود را در این سایت دفن کنیم که این مبلغ را به پیمانکار تحویل میدهیم که انتقال و دفن زباله در آن مکان انجام شود و روزانه قبض باسکول صادر می گردد و همین قبض ها نشان می دهد که ما زباله های خود را تحویل سایت برمشور میدهیم.

وی ادامه داد:اما با این وجود مطلع هستید که متاسفانه در شهر صدرا باغ شهری های غیرمجاز زیادی وجود دارد و برخی از آنها که باغ مجالس هستند در حریم شهر صدرا واقع شده‌اند که به صورت غیرمجاز مشغول به فعالیت می باشند،پس شهرداری نمی تواند به آنها خدمات ارائه دهد.

 پرنیان با بیان اینکه مشاهده می کنیم گاهی برخی از این باغ شهری ها و باغ مجالس زباله های خود را مجاور شهر تخلیه می کنند که این کار مخفیانه و شبانه صورت می گیرد،ابراز داشت: اما شهرداری هر
 زمان متوجه شود که زباله در محلی تخلیه شده هرچند هم که در حریم باشد اقدام به جمع آوری آنها می کند.
 وی درخصوص کلیپ دیگری که نشان میدهد انتهای بلوار فردوسی و پشت مسکن عمران مارون شهر صدرا زباله های عفونی تخلیه شده نیز گفت: زباله هایی که تخلیه شده بود خارج از محدوده شهر و در حریم بوده است اما وقتی به ما اطلاع دادند که مقداری زباله عفونی در این مکان ریخته شده بلافاصله  زباله ها جمع آوری شد.

شهردار صدرا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا  این امکان برای این شهر وجود دارد که یک سایت دفن زباله راه‌اندازی گردد،اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر صدرا و اطراف آن نقاط جمعیتی و زیستی است متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم مکانی که مورد تایید محیط زیست و سایر دستگاه‌های مربوطه و مجموعه بهداشت محیط است را مشخص کنیم.

پرنیان با اشاره به باغ شهری ها و باغ مجالسی که اکثراً به صورت غیرقانونی و بدون مجوز در حریم این شهر ساخته شده اند، گفت:باغشهری های که در حریم  شهر صدرا قرار گرفتند چون با کاربری غیرمجاز بوده و از اراضی کشاورزی تبدیل به باغ شهری و مجالس شده اند فاقد مجوز هستند و به همین خاطر ما نمی‌توانیم به آنها ارائه خدمات دهیم به همین منظور مکاتباتی هم تاکنون با دستگاه قضایی، استانداری و فرمانداری انجام داده ایم که تعیین تکلیف شود اما هنوز متاسفانه نتیجه ای نگرفته ایم.

 شهردار صدرا در خصوص آمار تعداد باغ شهری های غیرمجاز نیز ابراز کرد:متاسفانه در سنوات گذشته به خاطر عدم نظارت دستگاه‌های متولی خصوصاً گشت امور اراضی جهاد کشاورزی که میبایست نظارت می کرد و همچنین بخشی از آن هم که بر عهده شهرداری صدرا است کوتاهی کرده و باعث شده که ساخت غیرمجاز در حریم شهر صدرا افزایش پیدا کند.

پرنیان در ادامه با اشاره به تأمین آب برق گاز و امکانات مورد نیاز این باغ شهری و باغ مجالس ها،عنوان کرد:  این افراد همه ی امکانات از جمله آب و برق را در سنوات گذشته از دستگاه های خدمت رسان گرفته‌اند.

شهردار صدرا در پایان تصریح کرد: هرچند این یک ضعف محسوب می‌شود اما تا قبل از سال ۹۶ این یک کار غیرقانونی بود اما بعد از آن طرحی در مجلس تصویب شد که این مکان ها می توانند انشعابی به صورت موقت و تنها تا سه سال دریافت کنند تا در طول این مدت اقدام برای گرفتن مجوز و یا تعیین تکلیف کنند و بسیاری از انشعاباتی که صادر شده مربوط به همان مصوبه است ،که باید دستگاههای خدمت رسان نظارت و پیگیری بیشتری در این راستا داشته باشند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان