کد خبر: ۱۳۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
رئیس کل دادگستری فارس در گفتگو با شیرازه:

نهادهاي مردمي داراي ساختار اطمينان بخش براي پيشگيري از فساد، مورد حمايت قوه قضاييه قرار مي گيرند

حجت الاسلام موسوی گفت: رئیس دستگاه قضا معتقد است که نه تنها كار جهادي با اقدام تشكيلاتي، منضبط و سازمان دهي شده مغايرت ندارد بلكه لازمه‌ي آن است.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در پاسخ به اینکه رئیس قوه قضاییه روز گذشته گفتند: «هر چه جایگاه حقوقی و قانونی ۱۲ هزار گروه جهادی مستحکم تر باشد زمینه سوء استفاده برخی افراد به عنوان گروه و تشکر از بین می رود» در این ارتباط چه اقداماتی در استان‌ها می‌توان انجام داد و جایگاه دستگاه قضایی در این خصوص چیست، يكي از ويژگي هاي ايت الله رئيسي " جامعيت" ايشان دانست و گفت: ايشان خود نيز از نيروهاي جهادي هستند و جهادي عمل مي كنند و همواره بر ضرورت "حركت جهادي" تاكيد داشته و "رويكرد جهادي" به امور را راه حل برون رفت از مشكلات مي دانند.

وی افزود: در عين حال ايشان چون فردي مدير، برنامه ريز و داراي نگاهي جامع هستند، معتقدند نه تنها كار جهادي با اقدام تشكيلاتي، منضبط و سازمان دهي شده مغايرت ندارد؛ بلكه لازمه ي آن است.

حجت الاسلام موسوی معتقد است که " انقلابي گري" و " عقلانيت" مكمل يكديگرند. از اين رو فعاليت هاي جهادي، نه تنها بايد نظارت دروني يعني با قوه‌ي تقوي نظارت شود، بلكه بايد داراي ساز و كار معقول و نظارت بيروني باشد. به عبارتی، حركت انقلابي، نظارت پذير است و نه نظارت گريز.

رئیس کل دادگستری فارس البته اینگونه نظارت را وظيفه‌ي خطير مسولين دانست كه در كنار تقويت اقدامات جهادي، ساز و كارهاي لازم را هم براي سامان بخشي و نظم دهي به امور فراهم كنند تا راه بر استفاده كنندگان و دشمناني كه قصد دارند با پوشش كار جهادي، اقدامات سويي انجام دهند، بسته شود.

آیت الله رئیسی، رويكرد جهادي به امور را راه حل برون رفت از مشكلات می داند/ حركت  انقلابي، نظارت پذير است و نه نظارت گريز/ برخورد قاطع دستگاه قضا با هر گونه سوءاستفاده از عنوان جهادي

مقام عالی قضایی فارس تصریح کرد: از اين رو سامان دهي اين اقدامات با هماهنگي مسولين اجرايي، انتظامي و امنيتي، و با همكاري نيروهاي مردمي مي تواند از اقدامات سوء پيش گيري، و فعاليت هاي خيريه‌ي مردمي را شفاف، كارآمد و سالم نگه دارد.

به گفته وی، از وظايف قوه قضاييه، پيشگيري از وقوع جرم است. معاونت پيش‌گيري از وقوع جرم و كليه واحدهاي قضايي نيز وظيفه دارند در اين خصوص برنامه ريزي كنند. در اين راستا، دستورات مقتضي به عوامل مربوطه داده شده و در حال پيگيري است.

سوال دیگر خبرنگار ما، این بود که آیت الله رئیسی در جلسه دیروزشان، همچنین گفتند: «امروز برخی دشمنان دنبال این هستند که در قالب امور خیریه مجموعه‌هایی را برپا کنند که ریشه‌ی خواهی و توجه به مردم ندارد و اهداف بدخواهان پشت آن است»؛ از جمله اهداف سیاسی، در راستای مقابله با چنین مراکزی چه اقداماتی تاکنون انجام شده و چه اقداماتی در آینده انجام خواهد؟ شد؟

رئیس کل دادگستری فارس در پاسخ به این سوال با بیان اینکه قوه قضاييه اخيرا دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه را تهيه و ابلاغ كرده است، اظهار داشت: بر اساس اين دستورالعمل، نهادهاي مردمي كه داراي ساختار اطمينان بخشي براي پيشگيري از فساد باشند، مورد حمايت قوه قضاييه قرار مي گيرند.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: از طرف ديگر دستگاه قضايي وظيفه دارد با بهره گيري از ظرفيت ضابطان دادگستري، با فساد، به هر وسيله و شكل لازم، برخورد كند. بنابرين قوه قضاييه با هر گونه سوءاستفاده از عنوان جهادي برخورد مي كند.

وی با تأکید به اینکه هرچند ساحت غالب نيروهاي جهادي از اين اتهام مبراست، تصریح کرد: مع‌الوصف با معدود سوءاستفاده كنندگان در اين زمينه نيز برخورد قانوني شديد شده و معمول خواهد شد.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان