کد خبر: ۱۳۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

برگزاری فرائض دینی شب‌های قدر در حرم‌های مطهر چگونه برگزار می‌شود؟

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا و معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی حرم مطهر شاهچراغ (ع) درباره برگزاری فرائض دینی شب‌های قدر در حرم‌های مطهر پاسخ دادند.
حجت الاسلام سلامی معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی حرم مطهر شاهچراغ(ع)، درخصوص حضور مستقیم مردم در شب‌های قدر در حرم شاهچراغ(ع)، اظهار کرد: از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص به ما چیزی اعلام نشده است.

او ادامه داد: بنابراین برنامه‌های شب‌های قدر در حرم شاهچراغ(ع) به صورت غیرمستقیم و از طریق فضای مجازی و صدا و سیما است و مردم می‌توانند از این طریق پیگیر برنامه‌ها باشند.

قاسم پور معاون و جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: برنامه‌های حرم مطهر شاهچراغ (ع) مطابق شب‌های قبل در ماه رمضان در شب‌های قدر هم برگزار می‌شود، اما بدون حضور زائران است.

او ادامه داد: برنامه‌ها به صورت مجازی و همچنین پخش زنده و مستقیم از صدا و سیما در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا اضافه کرد: در خصوص اجرای برنامه‌ها در شب‌های قدر، بنا شده حرم‌های مطهر امام رضا (ع) در مشهد، حرم شاهچراغ (ع) در شیراز، حرم حضرت معصومه (ع) و جمکران در قم و حرم شاه عبدالعظیم، با توافق و تفاهم همدیگر تصمیم یکسانی بگیرند.

قاسم پور اضافه کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در خصوص این موضوع تصمیم جدیدی برای حرم‌های مطهر نگرفته اند.

او درخصوص اجرای برنامه‌های شب‌های قدر در مساجد نیز گفت: در استان فارس ۳۶ شهرستان وجود دارد که شهرستان با وضعیت قرمز در استان وجود ندارد و وضعیت ۲۷ شهرستان سفید و کم خطر و ۹ شهرستان زرد است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا با بیان اینکه شب‌های قدر مساجد در همه شهرستان‌های فارس باز است، ادامه داد: همچنین بعد از شب‌های قدر، مساجد تنها در شهرستان‌های وضعیت سفید باز است.

قاسم پور تصریح کرد: در شهرستان‌های زرد انجام فرائض دینی تنها در شب‌های قدر و نماز جمعه با جمعیت کمتر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به مدت ۲ ساعت می‌توانند برگزار کنند.

او افزود: همچنین مردم و شهروندانی که برای انجام فرائض دینی و برنامه‌های مذهبی در مساجد حضور پیدا می‌کنند از وسایل بهداشتی و لوازم حفاظتی باید استفاده کنند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا تصریح کرد: اگر مساجد فضای باز دارند باید فرائض دینی در فضای باز برگزار شود و اگر در محیط بسته است باید دستگاه‌های تهویه داشته باشند.

قاسم پور بیان کرد: مساجد و مکان‌های مذهبی که حداقل امکانات را ندارند نباید مراسم در آنجا برگزار شود و کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند اجازه حضور در مساجد را ندارند و نظارت بر این موارد با علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان است و متولیان مساجد و اماکن مذهبی مکلف شده اند این موارد را رعایت کنند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا گفت: بسیج و هیئت امنای مساجد هم نظارت می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

او همچنین در خصوص اعلام تهیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای حضور مردم در حرم شاهچراغ(ع) از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: پیش بینی شده بود که در صورت باز شدن حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شب‌های احیا و حضور مردم در صحن حرم، شیوه نامه در دستور کار قرار گیرد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا افزود: همچنین در جلسه‌ای که امروز برگزار شد و نمایندگان تولیت حرم مطهر هم حضور داشتند تصمیم بر آن شد که هر ۵ حرم مطهر در کشور با توافق و تفاهم همدیگر تصمیم یکسانی بگیرند./ باشگاه خبرنگاران جوان 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان