کد خبر: ۱۳۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در شیراز:

موازی‌کاری یک منکر بزرگ است که بودجه مملکت را هدر می‌دهد

مفتاح گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب شرعی است و هر کسی هم این کار را نکند معصیت کرده است.

به گزارش شیرازه، محمد صالح مفتاح معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور که در جمع هنرمندان شیراز سخن می گفت، با اشاره به فرموده امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) که :" امر به معروف و نهی از منکر کنید که اگر این کار را نکنید اشرار بر شما حاکم می شوند و آن زمان هر چه دعا کنید تا دعایتان پذیرفته نمی شود" اظهار داشت: در باب بزرگی امر به معروف از باب شعار زیاد صحبت شده، اما در حوزه عمل، درست به وظیفه مان عمل نکرده ایم و کار در در خور این واژه بزرگ انجام نشده است.

موازی‌کاری یک منکر بزرگ است که بودجه مملکت را هدر می‌دهد

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اولین اولویت این فریضه را امر به معروف مسئولین می دانند، با انتقاد از اینکه چه در ستاد و چه در جاهای دیگر این بحث را عملی نکرده ایم، تصریح کرد: ما فقط اشکالاتی به مردم گرفته‌، و آنها را در مقابل هم و در مقابل حاکمیت قرار داده ایم.

معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با تأکید بر اینکه در مفاهیم امر به معروف باید گفتمان داشته باشیم و تجربیات دیگران را ببینیم و این مسائل کمک می‌کند که یک اولویت بندی مناسبی داشته باشیم، به سابقه ستاد امربه معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: ستاد امر به معروف از سال ۷۲ تشکیل شد و وظیفه اش هم از ابتدا امر به معروف و نهی از منکر نبوده است؛ که به نیابت از دیگران این کار را انجام دهد.

به گفته مفتاح، امر به معروف و نهی از منکر یک واجب شرعی است و هر کسی هم این کار را نکند معصیت کرده است.

  مدیر مرکز مطالعات فرهنگی بیداری اسلامی با تأکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم کاری در خور این فریضه مهم انجام دهیم و به مردم به قبولانیم که همان‌طور که نمازتان قضا می‌شود، امربه‌معروف تان هم قضا می شود، افزود: کما اینکه ستاد اقامه نماز هم نباید به جای مردم نماز بخواند و واجب شرعی را به نیابت از مردم انجام دهد، ستاد امر به معروف هم قرار نیست با منکرات و اشکالاتی که در جاهای مختلف وجود دارد، مقابله کند.

معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه از سال ۹۴ هم قانون برای این موضوع شد و تکلیف اصلی ستاد امر به معروف را حمایت از آمرین به معروف قرار داد، عنوان قانون را هم حمایت از آمرین به معروف دانست و وظیفه اصلی تر ستاد را احیاگری این فریضه مهم دانست.

مفتاح تأکید کرد: ما باید در جامعه این مسئله را جا بیندازیم و برای مردم بگوییم که امر به معروف که ظرفیت بزرگی است، اگرچه کار برای امر به معروف کار سختی است.

وی با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته با تغییر مدیریت در ستاد امر به معروف اولویت را بر استفاده از ظرفیت هنر و رسانه گذاشته ایم، گفت: در این زمینه دست یاری به سمت همه مردم دراز می‌کنیم.

وی، تهیه و تولید انیمیشن و برنامه های این چنینی را از کارکرد های اخیر این ستاد دانست و افزود: ما در مورد امر به معروف زیاد حرف زده ایم و وقتی در مورد شکاف اجتماعی صحبت می‌کنیم اشکالاتی در تعاملات ما وجود دارد که "به من چه" و "به تو چه"، نشان دهنده درد های بزرگ این شکاف اجتماعی در جامعه است.

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند: که اگر حوزه امر به معروف برای مردم روشن شود موثر ترین، شیرین ترین، و کارساز ترین شیوه تعامل اجتماعی است.

معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: ظرفیت هنر می تواند کمک کند تا این شیرینی و کارآمدی را به مردم نشان دهیم.

وی معتقد است که باید تلاش ‌کنیم که امر به معروف را از آن مفاهیمی که قبلاً به آن الصاق شده بود و فقط در آن حوزه ها دیده می شد، جداکنیم.

مفتاح با بیان اینکه امر به معروف، یک ظرفی است که معروف و منکر های زیادی را در خود جای داده است، گفت: تعبیر مقام معظم رهبری در مورد حجاب این است که حجاب اولویت دهم است، ولی ما متاسفانه آن را به اولویت اول تبدیل کرده و باعث شده ایم که این دو واژه امر به معروف و حجاب، در کنار هم قرار بگیرد.

به گفته وی، حجاب و عفاف، موضوع مهمی است؛ اما اولویت های برتری هم وجود دارند که مردم هم آنها را درک می کنند.

وی با اشاهر به یک نظرسنجی که جدیداً انجام شده اظهار داشت: نگاه مردم را در این مورد سنجیده ایم. مردم به کارآمد بودن این تذکرات معترفند، اما قتی اسم امر به معروف می آید، در مقابل آن گارد می‌گیرند؛ چون آن را با مسئله دخالت، تجسس، و توهین همراه می بینند. پس باید این مسئله اصلاح شود.

معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشورتأکید کرد: شیوه های امر به معروف، و اصلاح، و آسیب شناسی آن بسیار مهم است و الگوهای جدید باید در این رابطه ارائه شود.

به گفته وی، مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی، فقط یک جا امر به معروف را بیان کرده اند و آن هم امر به معروف جهت حفظ محیط زیست است. پس باید در الگو سازی در حوزه های مختلف تلاش کنیم.

به عقیده وی، موازی‌کاری یک منکر بزرگی است که بودجه مملکت را هدر می‌دهد و این ستاد، از آمرین به معروف و ناهیان از این منکر، حمایت می کند.

نظرات بینندگان