کد خبر: ۱۳۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس مطرح کرد؛

شناسایی ۱۰ شهرستان آلوده به ملخ و مبارزه در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی فارس/ملخ ها مهمان نامیمون بخش کشاورزی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه دوم اسفند ۹۸ و بعد از انتخابات برخی شهرهای جنوبی اعلام کردند که دسته‌ای از ملخ ها وارد استان شده و بعضی از شهرستان‌ها از ما درخواست کمک کردند،گفت:تاکنون ۱۰ شهرستان آلوده به ملخ شناسایی و بیش از ۲۱ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته است.
به گزارش شیرازه، ملخ های صحرایی مهمان ناخوانده ای هستند که  مهاجرت خود را از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از بهمن ماه سال 1397به سمت استان‌های جنوب کشور ما آغاز کردند، مهمان نامیمونی  که حالا پس از گذشت سه سال زراعی انگار آب و هوای دلپذیر و مزارع سرسبز این سرزمین باعث شده هر ساله مدتی به قصد سفر و سیاحت هم که شده سری به مراتع و مزارع این مرز و بوم بزند.

البته مهاجرت این ملخ ها به دو سال گذشته ختم نمیشود بلکه از ابتدای سال جاری تاکنون نیز چندین بار به پرواز درآمده و از زمین های کشاورزی و باغ های میوه برخی استان ها تغذیه کرده اند، این ملخ ها که قدرت خوردن علف های هرز را هم دارند در یک شبانه روز می توانند تا ۱۵۰ کیلومتر حرکت کنند.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آن‌ها با بال باز به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و تحقیقات نشان می دهد آنها خطرناکترین آفت محصولات کشاورزی در بین ۱۰۰ آفت اقتصادی در دنیا به شمار می روند.
شناسایی ۱۰ شهرستان آلوده به ملخ و مبارزه در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی فارس/ملخ ها مهمان نامیمون بخش کشاورزی
بر اساس همین تحقیقات هجوم این آفت به کشورهای هدف پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراوانی به همراه داشته است و از جنبه اقتصادی هجوم این آفت علاوه بر خسارت به بخش کشاورزی و تهدید امنیت غذایی، بروز فقر ، قحط سالی و افزایش هزینه های خرید مواد غذایی برای مصرف کنندگان را به همراه داشته و علاوه بر این هزینه های هنگفتی بر گرده ی بخش کشاورزی کشورهای هدف تحمیل کرده است.
استان فارس هم که از استان های جنوب غرب و تقریبا همسایه خلیج فارس است از حمله این آفت در امان نمانده  و اکنون بر اساس اطلاعات واصله از استان های جنوبی و شهرهای جنوب و غرب استان فارس، بار دیگر موج جدیدی از هجوم خود را در نوار ساحلی از سمت بوشهر تا هرمزگان به راه انداخته‌اند.
اما به گفته مسئولان جهاد کشاورزی فارس، این استان پس از هرمزگان و خوزستان بیشترین سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی را به خود اختصاص داده است.
 در این راستا مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان فارس با بیان اینکه پس از گذشت پنجاه سال از آخرین حمله ملخ‌ها به کشور از بهمن ۹۷ مجدد شاهد حمله آنها به مزارع برخی استانها بودیم،گفت: در دو سال گذشته زراعی حدود ۴۵ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ ها و حدود ۸۰۰ هزار هکتار هم ردیابی انجام شده است.

حسین دبیری با اشاره به اینکه در سال 97 حدود 14 شهرستان درگیر این آفت بودند،افزود:این ماجرا در تیرماه 98تمام شد و طبق هشدارهایی که وزارتخانه جهاد کشاورزی و سازمان فائو و حفظ نباتات دادند گفته شد در سال آینده زراعی هم مشکل وجود دارد و به این ترتیب، دوم اسفند ۹۸ و بعد از انتخابات برخی شهرهای جنوبی اعلام کردند که دسته‌ای از ملخ ها وارد استان شده و بعضی از شهرستان‌ها از ما درخواست کمک کردند.

 دبیری ادامه داد:همزمان شهرستانهای مهر و لامرد به صورت وحشتناکی مورد حمله ملخ ها قرار گرفتند و پس از مراجعه به این دو شهرستان شاهد هجوم بی سابقه آنها بودیم به گونه ای که معاون سازمان حفظ نباتات کشور با مراجعه به این دو شهرستان گفت، تاکنون چنین چیزی در کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه پس از این ماجرا سازمان جهاد کشاورزی فارس به صورت گسترده آغاز به کار کرده و تا الان نیز این مبارزه ادامه دارد،عنوان کرد: تاکنون ۱۰ شهرستان آلوده به ملخ شناسایی شده و بیش از ۲۱ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته همچنین در 430هزار هکتار هم ردیابی انجام شده است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی فارس با اشاره به اینکه در هجده شهرستان استان رد یابی انجام شده،ابراز داشت: شهرستان هایی که تا کنون ملخ به آنها هجوم آورده شامل مهر، لامرد، فراشبند، لار ،خنج، کازرون، گراش، ممسنی، قیروکارزین و نورآباد میشود.

دبیری در پاسخ به این سوال که آیا شهرستان های مرکزی و شمالی استان نیز درگیر این آفت شده اند؟افزود:خوشبختانه تاکنون شاهد هجوم این آفت در مزارع مرکزی و شمالی استان نبوده ایم و این تنها در  شهرستان های جنوبی و غرب استان اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون و در سال جاری خسارتی در باغات و مزارع نداشتیم و مبارز هم در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل ها انجام شده است،اظهار کرد: تا کنون هیچگونه خسارتی از طرف کشاورزان به ما اعلام نشده و ما نیز  سموم رایگان در اختیار آنان قرار میدهیم همچنین یک سامانه ۱۵۰۴ هم طراحی شده که مردم و کشاورزان می توانند در این خصوص به ما اطلاع رسانی کنند.

دبیری اضافه کرد: از کشاورزان خواسته ایم که به صورت روزانه مزارع خود را بازدید کنند و اگر موردی بود به ما اطلاع دهند ضمن اینکه باید سمپاشها آماده باشد که در صورت نیاز به رایگان به آنها سم دهیم تا مبارزه انجام شود.

 او در ادامه در خصوص برآورد هزینه جهت مبارزه با این آفت نیز گفت:تاکنون بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بابت خرید سمپاش،خودرو، تعزیرات و نیروی کارگری هزینه شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس همچنین در خصوص اینکه آیا حمله این آفت از کانونهای تخم گذاری سال گذشته بوده یا ورود جدید دسته جات ملخ را شاهد بودیم،عنوان کرد: تخم هایی که سال گذشته در کانون تخمگذاری انجام شده هیچ کدام باز نشدند بلکه از ابتدای فروردین امسال شاهد حمله بچه ملخ هایی بودیم که همانند گذشته از سمت عربستان به کشور هجوم آورده اند.
شناسایی ۱۰ شهرستان آلوده به ملخ و مبارزه در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی فارس/ملخ ها مهمان نامیمون بخش کشاورزی
دبیری در پاسخ به این سوال که آیا هیچ راهکاری بین دو کشور وجود ندارد که این مشکل حل شود؟،ابراز کرد:سازمان فائو در سالهای گذشته با شناسایی کانون تخمگذاری در کشورهای مبدأ آمادگی لازم را برای مبارزه داشت اما امسال به دلیل رابطه سیاسی دو کشور ایران و عربستان و همچنین اوضاع داخلی عربستان با قطر این امکان وجود نداشت به همین خاطر شاهد دسته جات گسترده ملخ ها بودیم.

دبیری در پایان به عدم امکان ریشه‌کن کردن این آفت هم اشاره کرد و گفت: ریشه کنی وجود ندارد و این آفت از زمان دایناسورها وجود داشته و تقریبا از بین هزار آفت کشاورزی دنیا، خطرناک ترین نوع آفت است./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان