کد خبر: ۱۳۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

فراخوان همایش ملی «مسئله ربا و دیدگاه‌های آیت‌الله حائری شیرازی» اعلام شد

همایش ملی «مسئله ربا و دیدگاه‌های آیت‌الله حائری شیرازی» به همت مؤسسه علوم انسانی آن عالم ربانی در تاریخ ۱۴ آبان ماه سال جاری در شیراز برگزار می‌شود.
 در سومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، امام جمعه فقید شیراز و نماینده اسبق ولی‌فقیه در استان فارس، همایش ملی «مسئله ربا و دیدگاه‌های آیت‌الله حائری شیرازی» به دلیل سخنرانی‌ها و نظرات كارشناسی‌شده آن عالم ربانی به خصوص در مورد مسئله ربا در شیراز برگزار خواهد شد.
فراخوان همایش ملی «مسئله ربا و دیدگاه‌های آیت‌الله حائری شیرازی» اعلام شد
فراخوان این همایش از امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ ماه اعلام شد و اندیشمندان و اقتصاددانان سراسر كشورمان تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری مهلت ارسال چکیده مقالات خود داشته و تا ۳۰ شهریور ماه نیز مهلت تأیید چکیده مقالات خود را دارند و آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش ۳۰ مهر ماه و زمان برگزاری آن ۱۴ آبان‌ ماه سال جاری اعلام شده است.

این همایش به‌ همت مؤسسه علوم انسانی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی برگزار می‌شود كه در آن علما و اساتیدی نظیر آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، آیت‌الله علی‌اكبر كلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، محمدهادی ایمانیه، شجاع نوری و محمدجواد سلمان‌پور عضویت دارند. دبیر علمی این همایش آیت‌الله كلانتری و دبیر اجرایی همایش مذكور نیز به عهده محمد جواد سلمان‌پور است.

مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی دانشمندی همه­‌جانبه‌نگر و اندیشمندی عمق‌اندیش بودند که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر تحول در علوم انسانی بر اساس آموزه­‌های اصیل اسلامی و موضوع پول و نظام بانکداری  بدون ربا  اصرار می‌ورزیدند و در آخرین لحظات حیات خود نیز بر آن تأکید و وصیت کردند.

آن مرحوم در هر دو زمینه دیدگاه‌­های خاصی داشتند که در فرصت­های گوناگون طی ۴۰ سال ابراز كردند. مؤسسه علوم انسانی که بر حسب امر آن مرحوم در سال ۱۳۹۷ تشکیل شد؛ ابتدا همّت خود را مصروف جمع­آوری سخنان، مکتوبات و نظرات ایشان كرد و اکنون در آغاز مسیر تبیین نظریات گوناگون آن مرحوم و نظریه‌پردازی برآن اساس قرار دارد.

از همین‌رو نظر به اهمیت مسئله ربا و مطرح بودن آن در بررسی­‌های اقتصادی، نظام قانونگذاری و قانون نظام بانکداری اسلامی بیش از یکسال موضوع را بر اساس دیدگاه­‌های آیت‌الله حائری شیرازی با همراهی تنی از اساتید اقتصاد حوزه و دانشگاه دنبال كرده است.

یادآور می‌شود که محورهای این همایش شامل مبانی فقهی دیدگاه­‌های آیت‌الله حائری شیرازی در مسئله ربا، بررسی تطبیقی دیدگاه‌های آیت‌الله حائری شیرازی و دیگر صاحب‌نظران در مسئله ربا، حیل شرعی فرار از ربا از نگاه آیت‌الله حائری شیرازی، جریمه‌های دیر کرد و مسئله ربا، نقش پول اعتباری در پیدایش ربا، مفهوم‌شناسی ربا با لحاظ مسئله تورم، مکاتب اقتصادی و مسئله ربا، قانون بانکداری اسلامی و مسئله ربا، آثار اقتصادی رباخواری و آثار معنوی رباخواری هستند.

موضوعات برگزیده در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید و به مقالات برتر و کاربردی حق‌التألیف پرداخت خواهد شد و همچنین مؤسسه علوم انسانی آیت‌الله حائری شیرازی آمادگی دارد تا مجموعه دیدگاه‌­های گردآوری شده آن عالم ربانی در موضوع ربا  را به‌صورت دیجیتالی در اختیار صاحب‌نظران در فرایند تدوین مقاله بگذارد.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این همایش به آدرس شیراز، حرم مطهر احمدبن موسی(ع)، دارالشفا، دبیرخانه همایش و یا پست الكترونیک hamayesh@dhaeri.ir ارسال كنند ضمن اینكه این همایش دارای وب‌سایتی به آدرس bhaeri.ir است و شماره ۰۹۱۷۱۱۳۵۵۱۸ و ۰۹۱۷۱۱۱۰۲۵۲ نیز به‌عنوان شماره تماس دبیر همایش اعلام شده است./ ایکنا
انتهای پیام

نظرات بینندگان