کد خبر: ۱۳۹۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس؛

استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان از کویید 19 موثرترین درمان برای بیماران کرونایی است/امسال فراخوان سازمان انتقال خون جدی تر از هر سال دنبال شود/کاهش ذخایر خونی استان فارس در شرایط کرونایی

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس به روش پلاسما درمانی به عنوان راهکاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت:افرادی که دارای بیماری کرونا بوده و اکنون بهبود یافته اند در پویشی تحت عنوان پویش «شکرانه سلامت» ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل پس از انجام آزمایش هایی که نشان دهد شخص حاکی از هرگونه بیماری و ویروس است می ‌توانند به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده و مبادرت به اهدای پلاسما کنند.


به گزارش شیرازه، همواره حس نوع دوستی و کمک به دیگران از دیرباز بین مردم سرزمین ما زبانزد بوده است،به گونه ای که همیشه و در هر بحران و چالشی این مردم بوده اند که خط اول حل مشکلات ایستاده اند ، و حالا که قریب به سه ماه است شرایط خاص جامعه و ویروس خطرناک کرونا بر تمام بخش های کشور اثر گذار بوده است، مردم باید همانند گذشته با همدلی و ایثار این بحران را نیز پشت سر گذارند.
قطعا در چنین شرایطی آنچه که بیش از هر زمان دیگری نیاز است اهدا زندگی و سلامتی به همنوعان میباشد و این اهداء سلامتی میسر نخواهد بود مگر با اهداء پلاسمای بیماران کرونای بهبود یافته و مراجعه به پایگاه های انتقال خون که این روزها شرایط موجود باعث کاهش ذخایر خونی آنها شده است.

در این خصوص مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس نیز بر این باور است که حضور همیشگی مردم همواره موجب حمایت پایگاه های انتقال خون و جبران کمبود گروه های خونی در استان است.

استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان از کویید 19 موثرترین درمان برای بیماران کرونایی است/امسال فراخوان سازمان انتقال خون جدی تر از هر سال  دنبال شود/کاهش ذخایر خونی استان فارس در شرایط کرونایی

دکتر مسعود ترابی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و ضرورت قرنطینه بودن مردم در منازل،عنوان کرد: امسال ماه مبارک رمضان با دیگر ماه های رمضان سال های گذشته بسیار متفاوت بود از این نظر که علاوه بر چالشی که ما هر سال در ماه رمضان به خاطر روزه‌داری اهدا کنندگان خون و ساعات طولانی روزه داشتیم، وجود ویروس کویید 19 و دستور ستاد کرونا به همشهریان که تا جایی که ممکن است بیشتر ساعات روز را در خانه بمانند، نیز به این چالش اضافه شد و باعث گردیده که در ماه رمضان امسال بیش از گذشته با کاهش ذخایر خون مواجه باشیم .

ترابی با بیان اینکه مسئله دیگری که شاید این موضوع را مهم تر جلوه دهد این است که در ماه رمضان سالهای قبل وجود اماکن مقدس و حرم های مطهر مثل حرم احمد بن موسی و یا سید علاالدین حسین نعمتی بود که ما در شب های قدر از آن بهره مند بودیم،افزود:  با استقرار تیم های سیار در این مکان ها می توانستیم این کمبود ذخایر خونی را جبران کنیم، همچنین برای بقیه ماه‌رمضان هم زائرانی که به این حرمین شریف مراجعه می‌کردند از ظرفیت حضور آنها در اهدای خون استفاده میشد که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد کرونا دستور تعطیلی این اماکن را داد و به این ترتیب با کاهش شدید ذخایر خونی مواجه هستیم.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با تمهیداتی که در دست اقدام داریم و با افزایش ساعات کار پایگاه مرکزی انتقال خون واقع در قصرالدشت ایستگاه آسیاب قوامی در شب‌های عادی تا ۱۱ شب و در شب های احیا تا ۲ بامداد همچنین دعوت از مراکزی که دارای حجم بالای پرسنل هستند از جمله یگان‌های ارتش، سپاه و بسیج با همکاری آنها بتوانیم تا حدودی این کمبود ذخایر را جبران کنیم.

ترابی همچنین از مردم درخواست کرد تا امسال این فراخوان سازمان انتقال خون را از هر سال دیگر جدی‌تر گرفته و با احساس مسئولیتی که همیشه داشته اند و با حس انسان دوستی به یاری انتقال خون بشتابند چرا که هر لحظه ممکن است فردی که نیاز به خون دارد یکی از عزیزان خودمان باشد.

 مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان اهداء خون برای بیماران کرونایی بهبود یافته هم وجود دارد، به روش پلاسما درمانی به عنوان راهکاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به کووید ۱۹،نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بحثی که در استان فارس به عنوان یک استان پیشرو و برخی استان های دیگر مطرح است استفاده از پلاسمای بیماران کرونایی هست که بهبود یافته اند.

ترابی با بیان اینکه خوشبختانه این قضیه در استان فارس از مدتی پیش اجرایی شده است،افزود: افرادی که دارای بیماری کرونا بوده و اکنون بهبود یافته اند در پویشی تحت عنوان پویش «شکرانه سلامت» ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل پس از انجام آزمایش هایی که نشان دهد شخص به لحاظ ویروس منفی و حاکی از هرگونه بیماری است می ‌توانند به پایگاه انتقال خون واقع در فلکه نمازی مراجعه کرده و مبادرت به اهدای پلاسما کنند.

وی ادامه داد: این پلاسما فعلاً در حال حاضر موثرترین درمان برای بهبودی بیماران کرونایی است که در شرایط وخیم و بد حالی هستند و تا کنون چندین مورد تزریق پلاسما در سطح کشور به بیماران بدحال، باعث بهبودی و ترخیص آنان شده است بنابراین تمام کسانی که دچار بیماری کرونا میشوند به شرطی که سنشان بین ۱۸ تا حداکثر ۶۵ سال باشد و دارای بیماری زمینه ای هم نباشند منعی برای اهدای پلاسما ندارند.

 ترابی اظهار کرد:این افراد حتی می‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودی کامل به اهدای خون مبادرت ورزند و در پویش شکرانه سلامت شرکت کنند تا به این ترتیب باعث بهبودی یک بیمار دیگر شوند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس با تاکید بر اینکه از آنجا که ما با کاهش و حضور همه آحاد مردم روبرو شدیم،عنوان کرد: کاهش خون در تمام گروه ها خود را نشان داده است و فراخوان ما برای اهدای خون شامل تمام گروه‌های خونی میشود و از همین جا اعلام می کنم از همه افراد با هر گروه خونی انتظار می‌رود که به فراخوان ما پاسخ لبیک بگویند و برای نجات جان بیماران نیازمند خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

ترابی همچنین به شهرستان هایی که در استان فارس دارای پایگاه انتقال خون هستند اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هفت شهرستان دارای پایگاه انتقال خون دائم و سیار هستند که در آنها خون گیری انجام می شود که شامل شهرستانهای فسا،جهرم، داراب، آباده، لارستان، مرودشت و کازرون میشود.

وی تاکید کرد:چنانچه هر شهرستان مایل باشد پایگاه انتقال خون تاسیس کند باید استانداردهای لازم و  قانونی را دارا و حداقل ۵۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان همچنین ابراز کرد: با توجه به تنگناهای بودجه‌ای که سازمان انتقال خون دارد میطلبد که خیرین سلامت در هر شهرستان علاوه بر ساختمان،در تجهیزات انتقال خون هم ما را یاری رسانند.

 ترابی در پایان به پایگاه انتقال خون شهرستان مرودشت که در یک کانکس واقع شده اشاره کرد و گفت:این کانکس زیبنده بزرگترین شهرستان استان پس از شیراز نیست به همین خاطر مدتها است با رایزنی‌ با مسئولین محلی ،شهردار، شورای شهر،فرماندار و ... هنوز مکان مناسبی که حداقل 200 زیر بنا داشته باشد به ما معرفی نکرده اند تا همکاران ما هم بتوانند با کیفیت بهتری خون گیری را انجام دهند./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان