کد خبر: ۱۳۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در گفتگو با شیرازه خبرداد؛

پایان نهضت آسفالت تا شهریور ماه سال جاری/100میلیارد تومان هزینه مورد نیاز برای آسفالت خیابانهای شهر شیراز

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز،گفت:برای پروژه نهضت آسفالت که نزدیک به ۲ میلیون متر مربع را پوشش خواهد داد ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و مطابق برنامه زمان بندی تا پایان شهریور سال ۹۹ باید توسط بخش خصوصی و سازمان عمران به اتمام برسد.
به گزارش شیرازه، ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ بود که شهردار شیراز در آیینی آغاز نهضت آسفالت معابر سطح شهر را اعلام کرد. به گفته اسکندرپور مقرر گردید در این نهضت بالغ بر دو میلیون متر مربع از معابر شهر شیراز آسفالت شود.

 اما اکنون با گذشت قریب به ۶ ماه از این وعده، عکاس سایت خبری شیرازه سری به  خیابان های شهر شیراز زده تا گوشه‌ای از پیشرفت این پروژه ی بزرگ را به تصویر بکشد،اما آنچه که در قالب لنزهای دوربین عکاس ما ثبت شده چیزی نیست جز خیابان‌هایی که مانند جگر زلیخا تکه و پاره هستند و آنچه در تصاویر دیده می شود و عده‌ ی به سرانجام نرسیده شهرداری است و خیابان‌هایی که روزانه صدها خودرو از آن عبور کرده و هرکدام با گذر از این آسفالت ها دچار استهلاک و خسارت می شوند.
 
حالا این سوالات همواره در ذهن شهروندان مطرح است که چرا علی رغم نام پرطمطراق نهضت آسفالت که بر روی این پروژه گذاشته شده هنوز وضعیت بسیاری از خیابان‌های شهر چنین است و این وعده تا کی به طور کامل و دقیق عملی خواهد شد؟ و چراهای دیگری که شهرداری شیراز باید برای شفاف سازی اذهان عمومی پاسخگوی آنها باشد. در این راستا به سراغ معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز رفته ایم.

مهندس اسماعیل صالحی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم گذشت نزدیک به ۶ ماه از نهضت آسفالت هنوز وضعیت بسیاری از خیابان‌های شهر این چنین است،عنوان کرد:در این خصوص دو نکته در تطویل زمان طرح تاثیر داشت،یکی همه گیری ویروس کرونا و دوم پروژه های عمرانی که عمدتاً در مراحل پایانی کار بودند و تقریبا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، در این پروژه ها معمولا آسفالت تنها ایتمی است که از پروژه باقی می ماند و برای اینکه به بهره‌برداری برسند حتماً نیاز بود که ما بیشتر توانمان را بر روی اتمام  آنها بگذاریم.

صالحی همچنین،افزود:روز 24آبان 98عملیات را به صورت گسترده شروع کردیم اعتبارات هم تامین شده بود اما متاسفانه از فردای آن روز اغتشاشات شروع شد،تمام پیمانکاران دستگاه ها را برداشتند و رفتند به همین دلیل تا مدتی قرار دادها همچنان ماند و سپس بارندگی ها شروع  شد و ما نتوانستیم تا یک ماه کاری از پیش ببریم و فقط بر روی پروژهای عمرانی از جمله پل ها،برخی بزرگ راه ها و زیر گذرها که راه ها بسته بود و افراد دسترسی به برخی مناطق نداشتند عملیات انجام شد 
وی ادامه داد:به محض اینکه از اول اسفند کار شروع شد بحث کرونا داغ شد و رسید تا شیوع گسترده این ویروس چنانچه مترو ،خطوط حمل و نقل و بیشتر کسب و کار ها همه تعطیل شد به همین خاطر پروژه آسفالت هم مجدد به تعویق افتاد اما پس از اینکه فاصله گذاری ها انجام شد پروژه ها هم به مرور شروع شد.
پایان نهضت آسفالت تا شهریور ماه سال جاری/100میلیارد تومان هزینه مورد نیاز برای آسفالت خیابانهای شهر شیراز

او در خصوص میزان بودجه آسفالت و زمان اتمام این پروژه،نیزگفت:برای این طرح که نزدیک به ۲ میلیون متر مربع را پوشش خواهد داد قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و مطابق برنامه زمان بندی تا پایان شهریور سال ۹۹ باید توسط بخش خصوصی و سازمان عمران به اتمام برسد و امیدواریم که در مسیر اجرای این پروژه اتفاق دیگری نیفتاد چرا که هر اتفاق غیرمنتظره ای پیش بیاید به همان میزان ،در بازه زمانی که برای اتمام طرح تعریف شده به طول زمان پروژه اضافه خواهد شد.

صالحی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا پس از حفاری‌های سازمان ها و شرکت های خدماتی در معابر، آسفالتی که تخریب میشود در ترمیم آن تعلل ایجاد می شود؟،ابراز کرد:سازمانها و ارگانهای خدمات رسان برای حفاری صرفا فقط مجوز از طرف شهرداری اخذ میکنند و پیمانکاری که به کار گرفته میشود  باید خودش اقدام به ترمیم بکند و گاه هم این اتفاق می‌افتد که به دلیل مشکلات قراردادی این موضوع محقق نمی شود.

او همچنین افزود: اگر کیفیت نامناسب باشد قطعا اخطارهای لازم از طرف شهرداری داده میشود اما اینکه چرا ترمیم آسفالت ها با تعلل انجام میشود به این خاطر است که پیمانکار مستقیماً زیرمجموعه شهرداری  نیست و صرفاً ما فقط می‌توانیم اخطار بدهیم و طلب خسارت کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در مورد عدم شفافیت قرار داد پیمانکاران در سامانه شهرداری،اظهار کرد:تمام قراردادها بر روی سامانه شفافیت قرار می‌گیرد و این کار تا پایان سال ۹۸  انجام شده و اکنون هم اعلام کرده ایم که مابقی قراردادها نیز سریع تر بر روی سامانه قرار گیرد چرا که شهردار شیراز بر روی موضوع سامانه شفافیت تاکید بسیار دارند.

صالحی در ادامه به موضوع کیفیت آسفالت هم اشاره کرد و گفت: خیلی از موارد ممکن از دسترس شهرداری خارج باشد مثل قیری که خریداری میشود اما مجموعه شهرداری و معاونت فنی و عمرانی تلاش کرده که شرایط به نحوی پیش رود که با افزودن مواد دیگری این نقیصه را در کیفیت قیر حل کند و امیدواریم در مواد مصرفی که در اجرای نهضت آسفالت استفاده میشود شرایط بهتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ نظارت بر کیفیت آسفالت، زیرسازی و رو سازی هم موثر است،اظهار کرد:در کند و کاوهایی که انجام میشود، نوارهای حفاری باید کاملا لایه به لایه توسط پیمانکار دستگاه خدمات‌رسان کوبیده شوند و بعد به سطح آسفالت برسند ولی متاسفانه ممکن است این اتفاق به درستی انجام نشود پس شهرداری باید نظارت بیشتری داشته باشد.

او با اشاره به این مطلب که مدیریت حفاری‌های شهرداری شیراز برای حفاری دستگاه های خدمت رسان مجوز صادر میکند،گفت: به این ترتیب میتوانیم شرایط بهتری را با پیمانکاران دستگاه های خدمت رسان برقرار کنیم که نیاز نباشد حفاری که در سطح شهر انجام شود بعد از چند ماه خراب شود و مجبور شویم معبری را که چند ماه بسته بوده را مجدد ببندیم.

صالحی با تاکید بر اینکه باید به سمت پیشگیری از اینگونه اتفاقات پیش رویم،ابراز داشت:تا هم معابر شهر روز به روز شرایط بهتری را پیداکنند و هم هزینه های زمانی را به شهروندان و هزینه های مالی را در دراز مدت به شهرداری تحمیل نکنیم.

وی در پایان به پروژه ی بزرگ تقاطع سه سطحی بهمن بیگی ، بزرگراه مهندسین به طول 2هزار و 200 متر  و تقاطع غیر همسطح شهید رودکی اشاره کرد و افزود: ای سه طرح، پروژه هایی هستند که به بهره‌برداری می‌رسند و یک رینگ بزرگراهی جدید هم در جنوب غرب شیراز احداث خواهد شد./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان