کد خبر: ۱۳۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درباره یک تجربه جدید؛

توفیق مومنین در سه شب احیاء با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ باید کسانی تصمیم گیر باشند که حقایق و ضرورت‌ها را درک کنند +تصاویر

همان طور که رهبرانقلاب فرمودند مومنین مقید به انضباط و رعایت اصول هستند حتی اگر این شرایط به طور جدی و واقعا سختگیرانه‌ای وضع شده باشد.
مردم مومن و روزه دار مثل هرسال در ماه رمضان منتظر لیالی قدر بودند تا از فرصت این شب‌ها استفاده کرده و خودشان را به خدای متعال نزدیک تر کنند. اما این نگرانی به طور جدی وجود داشت که با ادامه محدودیت های کرونایی چگونه قرار است شب قدری همچون سال های گذشته داشته باشند؟

رهبر انقلاب در دیدار مجازی که با اعضای ستاد ملی کرونا داشتند در بخش پایانی بیانات خود به این پرسش پرداختند و ضمن اشاره به روحیه انضباط و تعهد مردم مومن در رعایت پروتکل بهداشتی گفتند: «باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند... همان گونه که گفتم نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد».

پس از توصیه رهبرانقلاب مبنی‌بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌ روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، دکتر نمکی وزیر بهداشت توییتی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد: «امروز بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی‌بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم و خوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم که سریعا اعلام‌ خواهد شد. امید است که دعای مومنین کماکان همراهمان باشد.»
 
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور، پروتکل چگونگی برگزاری مراسم معنوی شب‌های قدر در مساجد را اعلام کرد.
 

بلافاصله بعد از صحبت‌های رهبرانقلاب و آغاز شب های احیاء، مردم مومن و انقلابی کشور باز هم مثل همیشه نشان دادند که می شود با وحدت، همدلی، انضباط و با رعایت اصول و رعایت پروتکل های بهداشتی زیر سایه منحوس ویروس کرونا این مراسم معنوی را اجرا کرد.
 
 
 
 

 
 

مردم توانستند با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی این مراسم معنوی را با شرایط خاص در مساجد اجرا کنند تا جایی که دکتر نمکی وزیر بهداشت پس از برگزاری اولین شب از لیالی قدر گفت «مردم بنده را رو سفید کردند».

هرچند که کیفیت و کمیت اجرای این سه شب مهم همچون سال های گذشته نبود و بسیاری از مردم ترجیح دادند در خانه بمانند اما اجرای عالی و بدون نقص مراسم های احیا نشان داد همان طور که رهبرانقلاب فرمودند مومنین مقید به انضباط و رعایت اصول هستند حتی اگر این شرایط به طور جدی و واقعا سختگیرانه‌ای وضع شده باشد. البته که این موضوع باید پیش زمینه ای باشد تا قدم های بعدی برای از سرگیری امور فرهنگی و مذهبی هرچه زودتر برداشته شود.

هرچند که به دلیل دستورات ستاد مقابله با کرونا محدودیت هایی نظیر بسته شدن اماکن مقدس، مساجد، هیئات مذهبی و... رعایت شد اما بدیهی است که نیاز معنوی در وقت مشکلات دوچندان می شود و نباید این طور فهم شود که جایگاه اماکن مقدس نظیر برخی اماکن دیگر است. مهم تر از همه همان نکته رهبرانقلاب بود که تصمیم گیری در موارد این چنینی باید به کسانی سپرده شود که ضرورت این مسائل را درک کنند و در آن صورت مردم برای اجرای این تصمیمات اقناع می شوند. خصوصا آنکه برخی رسانه‌های معلوم الحال ضمن انحراف افکار عمومی به طور مشکوک و البته قابل فهمی بر طبل بسته ماندن اماکن مقدس می کوبند و شاید از این موضوع خوشحال هم باشند؛ این در حالی که برای نمونه برخی بوستان های پایتخت مملو از جمعیت هستند.
نظرات بینندگان