کد خبر: ۱۳۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
در گفتگو با یک مدرس دانشگاه مطرح شد؛

حال و هوای جمعیتی کشور چندان قابل قبول نیست/رعایت اصول و مهارتهای زندگی موجب نسل پایدار خواهد شد

محمد علی نعمت الهی استاد دانشگاه شیراز و دانشکده علوم قرآنی با بیان اینکه توجه به اصول و مهارتهای مورد نیاز در ازدواج میتواند در بازسازی و تکمیل و سامان دادن رشد جمعیت و حال و هوای آمار جمعیتی که چندان هم قابل قبول نیست تاثیر بسیاری داشته باشد، ابراز امیدواری کرد که شاهد یک پنجره جمعیتی پاسخگو باشیم.

به گزارش شیرازه ،جمعیت، تحولات و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک است که نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌­مدت و دراز­مدت میباشد.
 با توجه به روند کاهشی رشد جمعیت کشور در سال های اخیر و پیامدهای آن از جمله کاهش جمعیت نیروی کار (سنین ۱۵ تا ۶۴ سال) و سالخوردگی جمعیت در دهه‌­های آینده، سیاست‌های کلی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

این سیاست ­ها به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف آن از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج، تحکیم خانواده، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، توانمند سازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه ­های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه نموده است، که اجرای بهنگام و مستمر آنها می تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت منجر شود.

اکنون ما نیز به بهانه روز ملی جمعیت(۳۰ اردیبهشت) به سراغ دکتر محمد علی نعمت الهی استاد دانشگاه شیراز و دانشکده علوم قرآنی رفته و به بررسی موضوع خانواده، جمعیت، ازدواج و نسل پایدار پرداخته ایم.

حال و هوای جمعیتی کشور چندان قابل قبول نیست/رعایت اصول و مهارتهای زندگی موجب نسل پایدار خواهد شد

 نعمت الهی با بیان اینکه اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده را با سه محور می توان مورد توجه قرار دارد،گفت:خانواده،یک محبوبترین ،دو موثرترین و سه هویت بخش ترین است،چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز فرمودند: «هیچ بنایی نزد خداوند محبوب تر از بنای خانواده، ازدواج  و تربیت نسل شایسته نیست»

وی افزود:یکی از فیلسوفان بزرگ نیز جمله معروفی دارد که میگوید«خانواده کوچکترین اما موثر ترین واحد اجتماعی است»

این مدرس دانشگاه درادامه با اشاره به اینکه هر جا صحبت از زندگی انسان و ماندگاری نسل است بحث ازدواج پیش می آید،ابراز داشت:در آن جایی که خانواده و زندگی نیست جاذبه، زیبایی و احساس مثبت هم وجود ندارد.

نعمت الهی با بیان اینکه خانواده، افزایش جمعیت و داشتن نسل مفید وماندگار به انتخاب درست افراد بستگی دارد،گفت: خواجه عبدالله انصاری می‌گوید «همه از پایان می گویند اما من از آغاز، زیرا آغاز رقم زننده پایان است» پس بیایید نگاهمان را مثبت کنیم و بگوییم خشت اول را گر نهد معمار راست تا ثریا میرود دیوار راست.

وی با تاکید بر اینکه اگر انتخاب و تشکیل خانواده و ساختن نسل اینده با ملاک هایی که عنوان میشود، همراه باشد قطعا پایدارتر و ماندگار تر خواهد بود،اظهار کرد: انتخاب اگر عاقلانه، واقع بینانه، به موقع ،همراه با تفاهم مفید باشد، انتخابی ماندگار وپایدار است.

مدرس دانشگاه شیراز همچنین، اظهار کرد: نکته دیگری که در بحث ازدواج، خانواده، جمعیت و تربیت نسل حائز اهمیت است،توجه به چهار قلمرو پیش رو در  زندگی است که در آنها  هم سکوهای سعود وجود دارد و هم پرتگاه های سقوط،اول باورهای دینی که بسیار موثر است، دوم  فرهنگ حاکم بر زندگی، یا اصلاح سبک زندگی چون اگر  سبک زندگی مفید نباشد و از آغاز رو به ویرانی پیش رود باید اصلاح شود، سوم اقتصاد حاکم بر زندگی که باید سالم و پاسخگو باشد،همچنین عواطف عشق و دگر دوستی و پاسخ گفتن به نیاز های بشر،بنابراین افرادی که در بحث جمعیت و خانواده می خواهند موفق باشند باید این چهار قلمرو را مد نظر قرار داده سپس برنامه ریزی کنند.

نعمت الهی بر این نکته نیز تاکید کرد که سرمایه های اصلی انسان تنها نفت، گاز ،طلا و منابع انرژی نیست که زیر زمین باشد بلکه سرمایه واقعی، انسان هایی هستند که روی زمین در کنار ما هستند.

وی افزود: شاید به این خاطر است که جمعیت را اینگونه تعریف می کنند که مجموعه ای از انسان ها که در یک واحد جغرافیایی به طور مستمر در قالب خانواده کنار یکدیگر زندگی میکنند و هویت و سرنوشت مشترکی دارند،جمعیت نامیده می‌شوند.

این مدرس علوم قرآنی که خود نیز دکترای فلسفه و کلام اسلامی دارد، در ادامه با طرح این سوال که حال باید دید جمعیت چه ارتباطی با خانواده ازدواج و نسل آینده افراد دارد،ابراز داشت:طبق نظر کارشناسانِ دین، اخلاق و روانشناسان خانواده، باید اصولی بر خانواده‌ها حاکم باشد تا بتوانند مهارت های ماندگاری را فراگیرند تا به جمعیتی برسیم که مثل وضعیت فعلی ما نباشد و رو به افزون باشد. 

 نعمت الهی اصول حاکم بر خانواده را اینگونه برشمرد:اول،اصل تشکیل خانواده دوم، اصل عشق و محبت سه تکلیف گرایی چهارم ادای حقوق اعضای خانواده پنجم تامین نیازها ششم اصل اخلاق،هفت اصل تفاهم و توافق ،هشت اصل نفی خشونت و بخشش همچنین  اصل همکاری در امور خانواده، اصل وفاداری و رازداری اصل صراحت و صداقت،اصل شکیبایی و بردباری و در آخر اصل تدبیر تفاهم و همفکری برای پایدار شدن خانواده.

او با بیان اینکه این اصول باید در دستور کار قرار گیرد تا به نتیجه مطلوب دست بیابیم، تصریح کرد: اگر مهارت هایی همچون ارضاء نیازهای غریزی و جسمی، مهارت مدیریت اقتصادی خانواده، مهارت توجه به تفاوت های همسر، مهارت احترام به همسر و خانواده همسر، مهارت ما دیدن به جای من دیدن، مهارت راز داری مهارت عفو و گذشت و  مهارت الگو سازی عملی تبدیل به فرهنگ رفتاری شوند موجب می‌شود که ما ایمان واقعی را حفظ کنیم  و مهارت ابراز احساسات و محبت و خوش گفتاری را نیز بیاموزیم.

 به گفته این استاد دانشگاه فرزندان ما بیش از آنکه ما را بشنوند ما را می‌بینند، پس اگر این اصول عملی شوند، در فضای خانواده شرایطی فراهم می‌شود که به  بحث فرزندآوری و فرزند پروری و جمعیت نگاه ویژه ای شود.

نعمت الهی در ادامه به این موضوع نیز اشاره و تاکید کرد که باید بررسی و تحقیق کنیم تا متوجه شویم که در سال های گذشته در قلمروی فرهنگ و باورهای دینی،اقتصاد، روابط انسانی عواطف و عشق و پاسخ گفتن به نیاز های بشری، چه اتفاقاتی افتاده که متاسفانه سیر جمعیتی جامعه سیر مناسبی نیست.

این استاد دانشکده علوم قرآنی همچنین با تاکید بر اینکه هر کسی که از خودش آغاز کند اتفاقات بعدی هم خواهد افتاد،عنوان کرد: در خانواده،جامعه و در نسل آینده همیشه خودت آغاز کننده باش و از خودت آغاز کن.

وی در پایان با بیان اینکه رعایت این نکات و توجه به اصول و مهارتهای مورد نیاز در ازدواج میتواند در بازسازی و تکمیل و سامان دادن رشد جمعیت و حال و هوای آمار جمعیتی که چندان هم قابل قبول نیست تاثیر بسیاری داشته باشد، ابراز امیدواری کرد که شاهد یک پنجره جمعیتی پاسخگو باشیم.

به گزارش شیرازه،30 اردیبهشت با پیشنهاد سازمان ثبت احوال در سال 1394 به مناسبت سالگرد ابلاغ سیاست های كلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب در سال 1393 به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شد./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان