کد خبر: ۱۳۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واکاوی پروژه‌ای که رئیس جمهور افتتاح کرد

آلومینیوم جنوب در مدار افتتاح نمایشی/ کوره‌هایی که حرارت ندارند

بعد از گذشت دو هفته از افتتاح چند پروژه توسط رئیس‌جمهور در استان فارس، حالا مشخص شده این افتتاحیه‌ها نمایشی بوده و کارخانه آلومینیوم به‌علت نقص در پروژه، نیمه‌تمام است.
آلومینیوم جنوب در مدار افتتاح نمایشی/ کوره‌هایی که حرارت ندارند
افتتاح نمایشی معضلی است که دامن تعدادی از پروژه‌های فارس را گرفته است. پروژه‌هایی که اگر به معنای واقعی افتتاح شوند سهم چشمگیری در توسعه منطقه و همچنین اشتغالزایی خواهند داشت.

به‌عنوان نمونه اخیراً بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور به‌صورت ویدیوکنفرانس توسط رئیس‌جمهور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در استان فارس افتتاح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت در این مراسم گفت که با افتتاح این کارخانه با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال، تولید اسمی آلومینیوم در کشور ۷۰ درصد افزایش یافت و تولید واقعی نیز با رشد صد درصدی مواجه شد.

در این رهگذر رئیس جمهور نیز در این مراسم که به‌صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شد، افتتاح این کارخانه عظیم را از مصادیق جهش تولید خواند و با استناد به سخنان وزیر صنعت مدعی شد ایران که پیش از این در تولید آلومینیوم رتبه هجدهم جهان را داشت، با افتتاح این کارخانه به رتبه چهاردهم جهان ارتقا یافت.

این در حالی است که تصاویر دریافتی از کارخانه و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد متأسفانه آمار ارایه‌شده حقیقت ندارد و این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که کارخانه به‌صورت کامل راه‌اندازی شود، اما اکنون این پروژه تنها با حدود ۱۵ درصد ظرفیت تولید خود فعال شده و تا تکمیل آن شاید چندسال دیگر زمان لازم باشد.
آلومینیوم جنوب در مدار افتتاح نمایشی/ کوره‌هایی که حرارت ندارند
رئیس صمت فارس: آلومینیوم جنوب به تدریج به ظرفیت کامل می‌رسد!

در این راستا رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس گفت: آلومینیوم جنوب طرح ناقصی نیست بلکه کوره‌هایی که در این طرح بزرگ صنعتی ایجاد شده به مرور زمان در چرخه تولید قرار خواهد گرفت.

حمیدرضا ایزدی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: آلومینیوم جنوب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور به گونه‌ای است که جدیدترین تکنولوژی جهان در حوزه تولید آلومینیوم را داراست و این صنعت به علت به روز بودن تا کنون در کشور نمونه مشابهی نداشته است.

وی اضافه کرد: نبود مشابه این صنعت در کشور باعث شده تا تجربه خاصی میز برای بهره‌مندی از این صنعت در کشور وجود نداشته باشد این در حالی است که آلومینیوم جنوب یکی از صنایع انرژی بر است و تا کنون ۲۰۰ مگاوات برق نیاز داشته است.

رئیس صمت فارس با اشاره به نوع فعالیت این صنعت آلومینیوم و میزان تقاضای این صنعت برای برق تصریح کرد: برقی که طرح صنعتی آلومینیوم جنوب پس از راه اندازی تمامی فازها نیاز دارد بالغ بر ۵۲۶ مگاوات خواهد بود.

او اضافه کرد: تمامی کوره‌هایی که این طرح صنعتی برای فعالیت صد درصدی نیاز دارد در این کارخانه نصب شده است لذا نبود تجربه کافی در این صنعت به علت به روز بودن و نداشتن نمونه مشابه در سطح کشور باعث شده تا تمامی خط‌های این کارخانه مورد استفاده تا کنون قرار نگرفته باشد.

وی در خصوص ظرفیت نهایی تولید آلومینیوم توسط این کارخانه متذکر شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حجم نهایی که این کارخانه می‌تواند تولید آلومینیوم داشته باشد که بالغ بر ۳۰۰ هزار تن است و فعالیت بخش‌های مختلف این کارخانه به صورت تدریجی خواهد بود.
آلومینیوم جنوب در مدار افتتاح نمایشی/ کوره‌هایی که حرارت ندارند
ایزدی با اشاره به حجم فعالیت روزانه این صنعت تصریح کرد: طرح صنعتی آلومینیوم جنوب در ابتدا با بیش از ۵۰ کوره فعالیت خود را آغاز کرد این در حالی است که با توجه به اینکه بخش‌های مختلف این کارخانه به صورت تدریجی وارد مدار فعالیت می‌شوند لذا اکنون پس از آزمون و خطاهای مختلف بخش‌های بیشتر و کوره‌های بیشتری وارد فاز فعال شدند.

او در خصوص هدف نهایی این کارخانه نیز عنوان کرد: تا پایان امسال ظرفیت تولید این طرح صنعتی به بیش از ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید و طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ این کارخانه به ظرفیت نهایی که ۳۰۰ هزار تن است می‌رسد.

ایزدی با اشاره به تأمین برق مورد نیاز این صنعت نیز یادآور شد: با توجه به اینکه این صنعت ۵۲۰ مگاوات برق نیاز دارد اکنون ۲۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این صنعت تأمین شده و با توجه به عقد قرارداد با برق منطقه‌ای توسط شرکت مدیریت مربوط به این کارخانه لذا و ۳۲۰ مگاوات برق مورد نیاز برای بهره برداری از این طرح به صورت صد درصدی تأمین شده و تخصیص یافته است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر آنکه هنوز ۸۵ درصد از واحد احیا به مرحله تولید نرسیده، در بخش آندسازی نیز که متشکل از سه واحد آند خام، پخت آند و میله‌گذاری است، هنوز هیچکدام از این واحدها به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

به هر روی، آنچه که مردم انتظار دارند تحقق عینی شعار سال و جهش تولید به معنای واقعی کلمه است. انتظار می‌رود مسئولان در ارائه آمار و ارقام بیش از پیش دقت کرده و بویژه در پروژه‌های شاخص ابتدا تمامی جنبه‌های طرح راست آزمایی و صحت سنجی شود.

آلومینیوم جنوب فعلاً در ایستگاه افتتاح نمایشی قرار دارد تا سرنوشت یک پروژه اقتصادی کلان به دست زمان سپرده شود./خبرگزاری مهر  

نظرات بینندگان