کد خبر: ۱۳۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چوب بورس بر سر طلافروشان و خریداران؛

تولید تنها راه مسدود کردن نقدینگی است/ 99؛ سال سختِ طلافروشان

پس از شیوع کرونا معاملات فیزیکی بازار طلا به کمترین حد خود رسیده؛ 60روز است بازار طلا در رکودی عمیق و تعطیلی اجباری به سر می‌برد، روندی که تداوم آن احتمال تعطیلی طلا‌فروشی‌ها را برای مدت طولانی‌تری قوت بخشیده و روی قیمت‌ها هم در بازار طلا تأثیر گذاشته است.
به گزارش "شیرازه"، کوچه و بازار طلافروشان از دور به سفیدی می زند، به آنجا که پا می گذارید، دیگر صدای «خنده و پچ پچ» فروشندگان طلا را نمی شنوید، از رفت و آمدهای مشتریان هم خبری نیست و مغازه داران غمزده و ساکت در کنج مغازه هایشان نشسته و چشم به در دوخته اند.
چوب بورس بر سر طلافروشان و خریداران

در بازدید میدانی از یکی از طلافرشان می پرسم انگار خبری از مشتری ها نیست؟ آنقدر دمغ شده که نای حرف زدن هم ندارد، پوزخندی می زند و می گوید: کدام مشتری؟.همکارش که در چند قدمی او بر روی صندلی نشسته هم می گوید: اوضاع بازار اصلا خوب نیست، گاهی وقت ها تک مشتری داریم که آن ها هم خریدار نیستد و می خواهند طلای خانگی شان را بفروشند.

به طلافروش دیگر سر می زنم، او نیز می گوید: فکرش را هم نمی کردم روزی برسد که در گاوصندوقم پول نقد هم برای خرید طلای خانگی نداشته باشم.با این وجود ما هر روز صبح با دست خالی از خانه بیرون می آییم و با دستی خالی تر به منزل باز می گردیم، چاره این نیست.
به گفته برخی  شهروندان با وجود زیان ده بودن فروش طلا،آن ها به این دلیل به فروش طلاهای خانگی خود روی آورده اند که دیگر چاره ای نداشته و با مشکلات و مسائل اقتصادی عدیده ای مثل به تعویق افتادن اجاره‌بها، برگشت خوردن چک‌های ضمانتی، سررسیدها و بدهی‌های متعدد مواجه هستند.

چوب بورس بر سر طلافروشان و خریداران

«محمدحسین مستغنی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"در پاسخ به این پرسش که با فعالیت مردم در بازار بورس طلا فروشان و مردم تا چه اندازه سود می برند، گفت:خرید و فروش طلا در بازار بورس به صورت غیر فیزیکی میسر نمی شود، در بازار بورس مردم سهام و اوراق بهاداری را خرید می کنند و در زمان فروش تاحدودی با مشکل مواجه می شوند.چراکه کار طلا چه در بورس و چه در بازار به صورت فیزیکی بوده و با سهام فلان شرکت وفلان  اوراق بهادار انجام نمی شود.بنابراین لازم می باشد که سریعا سکه یا طلا به صورت فیزیکی به دستشان برسد، مانند همین کاری که ما انجام می دهیم. به این ترتیب که مبلغ واریز می شود و سکه فیزیکی تحویل داده می شود اما در سهام برگه اوراق به مردم داده می شود و آن ها تمایل چندانی به خریدش ندارند.

وی در جواب این سوال که چرا سکه در بازار نایاب شده، با اشاره به این که سکه به اندازه 200 هزار تومان بالا کشیده،افزود: از آنجایی که سکه وارد بورس شده و بانک ها آن را به قیمت بازار خریداری می کنند،این قلم جنس در بازار کم شده و قیمت آن هم بالا رفته است.
مستغنی در پاسخ به این که با آزاد سازی سهام عدالت و یورش مردم به سمت بازار بورس قیمت طلا و سکه چگونه خواهد شد،بیان کرد:زمانی که خیل عظیمی از مردم وارد بازار بورس می شوند،آن ها تقریبا هیچ کاره شده و رویه افزایش قیمت طلا و سکه به دست بورس بازان و کارگزاران بورس می افتد. این مسئله موجب خواهد شد که رفته رفته وجود فیزیکی طلا و سکه در بازار نایاب شود چرا که به طور طبیعی عرضه هر نوع کالایی که کم شود،تقاضا برای آن افزایش می یابد و بالطبع قیمت آن هم بالاتر می رود.

توان خرید مردم به صفر رسیده است
رئیس اتحادیه طلافروشان با اشاره به این که دیگر شاهد خرید و فروش مردم نیستیم،ادامه داد:در حال حاضر قدرت خریدی برای مردم بازار باقی نمانده و توان آن ها به صفر رسیده است. البته تعداد محدودی از افراد هم یا اندوخته های خود را که در بانک ها راکد بوده، را برای خرید می آورند یا این که ملک و خانه خود را برای آن می فروشند.وی توضیح داد:صنف طلا تنها صنفی می باشد که تورم و سود را از هم جدا می کند، به فرض مثال یکی خانه خود را با قیمت 10 میلیون تومان خریده و الان قیمت آن به 10 میلیارد تومان رسیده که این سود تلقی نمی شود بلکه افزایش تورم است.حال برای این که مردم بخواهند در این عرصه سودی را نصیب خود کنند باید خرید و فروش مداوم و به روزی داشته باشند اما این که طلا و سکه بخرند و قیمت آن بالا رود تورم محسوب شده و ما به این سود نمی گوییم.

مستغنی با اشاره به این که در شرایط کنونی طلافروشی‌ها معمولاً چند ماه از سال را بدون فروش و کسب سود سپری می‌کنند و اکثرا در مناسبت‌ها و اعیاد  که می‌توانند فروش و درآمد داشته باشند، اضافه کرد: در دو ماه گذشته، طلافروشان نه‌تنها نتوانستند زیان ماه‌های گذشته را جبران کنند، بلکه به سبب تعطیلی‌های ناگزیر، متحمل ضرر و زیان بیشتری هم شدند.

 سال سختی در انتظار طلافروشان است
رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز با بیان این که هر عاملی مانند افزایش بهره بانکی در آمریکا، مثبت شدن تراز بازار سهام‌های جهان و حتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (در آذرماه ۹۹) می‌تواند بر قیمت جهانی طلا اثرگذار باشد،ادامه داد: بااین‌حال و باوجودآن که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای قیمت طلا داشت اما به نظر می‌رسد در سال پیش‌رو سال سختی در انتظار بسیاری از کسب‌وکارها و به‌تبع آن طلافروشان باشد؛ به‌ویژه آنکه به دلیل توقف بسیاری از کسب‌وکارها چرخش سرمایه کمتری وجود دارد که به سمت خرید طلا هدایت شود.

این مقام مسئول با اشاره به این که ما طلا فروشان از خدایمان هست که قیمت طلا و سکه کاهش یابد،گفت: امیدواریم که سیاست های دولت به نفع مردم تمام شود و نه فقط برای عده ای خاص که کارگزار هستند،آن ها اگر بخواهند به صورت ظاهری و نمادین کمک کنند راه به جایی نمی برد،به طور واقعی یاری رسانند و قیمت ها را پایین بیاورند.

کلید حل این مشکلات تنها در تولید می باشد تا راه نقدینگی را مسدود کند
دکتر جعفر قادری، منتخب مردم شیراز و عضــو هیئـــت علــمی دانشگاه شیراز نیز گفت:دلیل مشکل کاملا مشخص می باشد و این مسئله به نقدینگی ها در بازار بازمی گردد،که حالا سر از بازار بورس خودرو، سکه،مسکن و غیره درآورده است.تا زمانی که این روال ادامه یابد، رشد نقدینگی خود را نشان می دهد و تنها راه آن هم این می باشد که دولت نقدینگی را به سمت بورس بکشاند و تولید را افزایش دهد.در غیر این صورت مشکلات جدی رقم می خورد که جبران ناپذیر است.وی با بیان این که رشد نقدینگی در هر جا ایجاد مشکل می کند، افزود: مردم در این شرایط برای حفظ قدرت خرید خود به سمت بازار سکه ،طلا، ارز و غیره می روند و نباید انتظار داشت که مشکل رفع شود چرا که کلید حل آن تنها در تولید می باشد تا راه نقدینگی را مسدود کند.
چوب بورس بر سر طلافروشان و خریداران
به اعتقاد برخی کارشناسان هم با ورود به ماه مبارک رمضان خرید و فروش مصنوعات طلا و سکه به صفر  رسیده و تقاضا برای آن به‌ شدت کاهش‌یافته است .آن ها معتقد هستند،اگر شیوع ویروس کرونا مدت زیادی طول نکشد و بعد از ماه رمضان افراد جامعه با شرایط بهتری بتوانند خرید داشته باشند، تقاضا افزایش می یابد و وضعیت بازار بهتر خواهد بود.

برپایه این گزارش،اینطور که پیداست صنف طلا و جواهرفروشان یکی از زیان‌ده‌ترین صنوف متأثر از شیوع کرونا می باشد.چرا که طلا و جواهرفروشان نه‌تنها عملاً فروش و درآمدی ندارند بلکه به شکلی کم‌سابقه با هجوم فروشندگان سکه و طلاهای خانگی مواجه شده‌اند، از سکه‌های گرمی و بهار آزادی گرفته تا طلاهای شکن و مصرفی.
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری



برچسب ها: طلا ، بورس ، شیراز
نظرات بینندگان