کد خبر: ۱۳۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر روز با یک حافظ کل قرآن کریم؛

مریم توانی: عاقبت بخیری و روسفیدی در مقابل قرآن، آرزوی قلبی من است

توفیق از جانب خداوند و پشتکار فرد، مهمترین عامل برای حفظ قرآن است.

به گزارش شیرازه، ماه مبارک رمضان؛ ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است، ماهی که درهاى آسمان در شب اولش باز می‌شود و تا شب آخر آن بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده می‌دانست [چه چیزی در این ماه وجود دارد] آرزو می‌کرد تمام سال، ماه رمضان باشد.

ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین ماه است. به همین مناسبت در پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بنا داریم هر روز با یکی از حافظان کلام وحی گفتگویی داشته باشیم، مصاحبه های مفصلی که در آن از هر دری صحبت به میان آمده است، از آرزوهای قرآنی حفاظ کل قرآن تا ...

مریم توانی: عاقبت بخیری و روسفیدی در مقابل قرآن، آرزوی قلبی من است

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

مریم توانی متولد ۶۴ در شهرستان کازرون هستم. سال ۸۸ لیسانس حسابداری را گرفته و پس از آن، با آشنایی با موسسه بیت الاحزان، در دوره های حفظ یکساله شرکت کرده و حافظ کل قرآن شدم. هم اکنون هم مربی قرآن هستم و تاکنون ۵۵ حافظ کل و بیش از ۱۰۰ قرآن آموز حافظ بین ۱ تا ۲۰ جزء را تربیت کرده ام.

چطور شد که به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کردید؟

من در روستا و خانواده ای مذهبی بزرگ شدم. اما همیشه وقتی حافظان و قاریان قرآن را در تلویزیون می دیدم، حسرت می خوردم و دوست داشتم وارد این عرصه شوم. یک روز جمعه در نماز جمعه، پوسترهای موسسه بیت الاحزان را دیدم و با حضور در این دوره‌ها به یکی از آرزوهای خود رسیدم.

نقش خانواده در موفقیت شما در این عرصه چه بود؟

خانواده تاثیر زیادی در موفقیت من داشتند. همه اعضای خانواده با فعالیت من موافق بودند و مرا تشویق می کردند. از آنجا که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به دنبال کار بودم، خانواده‌ام با شاغل شدن من موافق نبودند؛ اما با ورود من به عرصه حفظ قرآن موافق بوده و همه جوره مرا حمایت می‌کردند.

قطعاً در این راه سختی های زیادی را پشت سر گذاشتید. آیا موردی پیش آمده که گاهی تصمیم بگیرید عطای حفظ قرآن را به لقایش ببخشید؟

در این مسیر سختی های زیادی داشتم. گاهی احساس می کردم که مغزم پر شده و هیچ جای دیگری ندارد. اما اینکه بخواهم این راه را رها کنم، هیچگاه به ذهنم خطور نکرده و امیدوارم هرگز این اتفاق نیفتد.

تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و چه رتبه هایی را کسب کرده اید؟

در مسابقات سراسری قرآن اوقاف از سال ۹۰ هر ساله شرکت کرده و رتبه اول شهرستان را کسب می‌کنم. در سال ۹۶ هم در مسابقات سراسری بیت الاحزان شرکت کرده و رتبه دوم بیت الاحزان در کشور را کسب کردم.

حضور شما در عرصه حفظ قرآن چه تحولاتی را در زندگی روزمره برایتان به وجود آورد؟

اگرچه قبلاً همیشه نمازهایم را می‌خواندم، اما در این ده سال که حافظ قرآن شده ام، همیشه نمازم را اول وقت می خوانم که این خود، توفیقی است. قبلاً برای یکسری مسائل مادی گاهی خیلی ناراحت می شدم. اما پس از حفظ ، چیزی مرا اینگونه ناراحت نمی کند و آرامش خاصی دارم. دعاهایم قبلاً شاید مستجاب نمی شد، اما از وقتی حافظ شده‌ام، معمولاً دعاهایم مستجاب است. اگرچه قبل از حفظ، دوبار معانی قرآن را کامل خوانده بودم، اما پس از حفظ وقتی معانی را می خوانم، انگار با همه وجود آن را درک می کنم و برایم لذت بخش است.

به عنوان یک حافظ با کدام آیات قرآن بیشتر ارتباط برقرار کرده اید؟ یا به عبارتی کدام آیات را در زندگی روزمره خود سرلوحه قرار داده اید؟

سوره مبارکه حجرات را خیلی دوست دارم و به خصوص آیات ۱۱ و ۱۲ را در زندگی روزمره بسیار مرور می‌کنم. آیه ۲۱۶ سوره مبارکه بقره هم همیشه جلوی چشمم است. سوره مبارکه حشر را هم خیلی دوست دارم و سعی می کنم هر روز آن را به همراه سوره یاسین بخوانم.

توصیه شما برای جوانان علاقه مند به این عرصه چیست؟

من همیشه به قرآن آموزان خودم هم توصیه می کنم ۵ "ت" را مد نظر داشته باشند: "توکل"، "توسل"، "تلاش"، "تدبّر" و "تلاوت مستمر". برای حفظ قرآن، تنها چیزی که مهم است، توفیق از جانب خداوند و پشتکار فرد است.

توکل به خدا و پشتکار باعث می‌شود که فرد خسته نشود و شیاطین جن و انس را از خود دور کند و شامل توفیقات الهی گردد.

مهمترین آرزوی شما چیست است؟

مهمترین آرزویم سعادتمندی و عاقبت بخیری است و اینکه در روز قیامت جلوی قران روسفید باشم.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان